Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-07-24, 16:57
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kanske det ær så enkelt att vissa inte klarar att se tolka førstå tillgodogøra sig denna extra info som VB kan ge, medan andra kan det och uppskattar det?

Kanske är det så, men förklara då vilken extra info det är, jag vill gärna förstå det.

När man står och väntar vid infarten till en cirkulationsplats finns ju i princip bara en sak som är intressant att veta: kommer eventuella fordon som kommer från vänster att svänga av innan de kommer till min infart, eller kommer de passera förbi. Blinkar de höger så kommer de svänga av, blinkar de vänster så kommer de inte svänga av, blinkar de inte alls så kommer de, förutsatt att de är laglydiga inte att svänga av.
2010-07-24, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Kanske är det så, men förklara då vilken extra info det är, jag vill gärna förstå det.

När man står och väntar vid infarten till en cirkulationsplats finns ju i princip bara en sak som är intressant att veta: kommer eventuella fordon som kommer från vänster att svänga av innan de kommer till min infart, eller kommer de passera förbi. Blinkar de höger så kommer de svänga av, blinkar de vänster så kommer de inte svänga av, blinkar de inte alls så kommer de, förutsatt att de är laglydiga inte att svänga av.

Detta har redan førklarats hundratals gånger i tråden, men i princip ingen som ær emot VB i CP vill eller kan førstå det trots massor av ingående førklaringar.

Dr Tinnitus
2010-07-24, 17:32
Medlem
miklons avatar
Citat:
Detta har redan førklarats hundratals gånger i tråden, men i princip ingen som ær emot VB i CP vill eller kan førstå det trots massor av ingående førklaringar.

Dr Tinnitus

De förklaringar jag har sett är av typen "då vet andra trafikanter var du ska ta vägen".

Nå, det skulle kunna appliceras på andra situationer också. Låt säga att jag står och väntar vid en mindre väg som ansluter till en större i en t-korsning, jag har väjningsplikt. Från vänster kommer det en bil, jag vet inte om den bilen ska svänga av till höger (vilket skulle innebära att jag kan köra), eller fortsätta förbi mig (vilket innebär att jag måste vänta). Om då den bil som kommer från vänster blinkar till vänster så kan jag ju vara säker på att den inte kommer svänga till höger och vet alltså att jag måste vänta. Jag har dock aldrig hört någon förespråka det.

I princip kan man ju tycka att det inte skulle spela någon roll i en enfilig cirkulationsplats, där går det aldrig att svänga vänster (på något lagligt sätt) och därför blir ju den enda säkra betydelsen "jag ska inte svänga höger", dvs samma sak som uteblivet högerblink. Ingen skada skedd således. Problemet är, som jag ser det, att vi har gått från att man skulle blinka vänster, till att man istället ska blinka höger när man kör ut ur cirkulationsplatsen. Det är idag ett bekymmer att väldigt många struntar i det och i det läget tycker jag att det är fel att lära ut ett beteende som starkt påminner om det gamla, numera felaktiga.
2010-07-25, 00:40
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Problemet är, som jag ser det, att vi har gått från att man skulle blinka vänster, till att man istället ska blinka höger när man kör ut ur cirkulationsplatsen. Det är idag ett bekymmer att väldigt många struntar i det och i det läget tycker jag att det är fel att lära ut ett beteende som starkt påminner om det gamla, numera felaktiga.

Det verkar vara flera VB-anhängare här inne som tycker att det är viktigare att vi lär oss att blinka vänster än att blinka höger.

Det borde ju låta: "Blinka höger när du ska lämna så att jag vet var du ska."
Då, och enbart då, slipper man stanna i onödan.
2010-07-25, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Det verkar vara flera VB-anhängare här inne som tycker att det är viktigare att vi lär oss att blinka vänster än att blinka höger.

Om de blinkar vänster måste man ju stanna. Man får bara lite extra info, vilket knappast skadar någon. Jag tycker att det är bra ibland när vissa blinkar vänster, för då vet jag med säkerhet att de ska fortsätta. Rätt onödigt, men man slipper tänka "ska han svänga ut nu utan att blinka höger, eller ska han fortsätta?". Oftast blinkar de inte och man får ibland vänta tills de kör ut till höger utan att blinka, så har man stannat i onödan.

Om alla blinkade både vänster, och framför allt höger skulle trafiken flyta på bättre. Så enkelt är det, men det kanske är konstaterat i den här tråden som nått över 300 sidor.
Senast redigerad av Canucks 2010-07-25 kl. 00:48.
2010-07-25, 06:32
Medlem
Citat:

Jag tror att absolut INGEN i tråden anser det vara viktigare att læra sig VB æn att læra sig ALLTID HB ut.

Gløm sen inte bort att det finns många i en CP som kan ha nytta av att bilar VB, inte bara just DU utan kanske många andra runt om kring i rondellen. Bilar bakom, bilar næra framfør den som VB, bilar som vill in i rondellen från olika infarter, fotgængare och cyklister som ska passera øvergångsstællen på av/påfartena till CP. Så æven om just du i ett læge inte tycker en VB tillfør just DIG något så kan samma VB vara till hjælp før andra på andra stællen i CP.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2010-07-25 kl. 06:36.
2010-07-25, 08:56
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
Om de blinkar vänster måste man ju stanna. Man får bara lite extra info, vilket knappast skadar någon. Jag tycker att det är bra ibland när vissa blinkar vänster, för då vet jag med säkerhet att de ska fortsätta. Rätt onödigt, men man slipper tänka "ska han svänga ut nu utan att blinka höger, eller ska han fortsätta?". Oftast blinkar de inte och man får ibland vänta tills de kör ut till höger utan att blinka, så har man stannat i onödan.

Om alla blinkade både vänster, och framför allt höger skulle trafiken flyta på bättre. Så enkelt är det, men det kanske är konstaterat i den här tråden som nått över 300 sidor.

Då är det återigen det uteblivna HB du retar upp dig på. DÄR hade inte ett VB hjälpt eftersom han skulle "rakt fram" och därför aldrig skulle blinka vänster.

Så åter igen, att någon vänsterblinkar hjälper dig inte från att slippa behöva stanna.

Visst, du får lite extra info. Men det måste vara nått mer eftersom en del i tråden tom går till personangrepp för att folk inte blinkar vänster. Man borde gå till kroppsangrepp på dom som inte blinkar höger istället.
2010-07-25, 09:04
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
'

Jo, det där argumentet återkommer hela tiden, men det är ett feltänk som faller på att det bara finns två alternativ, antingen får jag köra, eller också inte. Vänsterblink innebär inte att du kan göra ett annat val än uteblivet blink, eftersom signalerna säger samma sak.

Jag håller med om att det är störande när man kör fram i en rondell och så vet man inte om personen som kommer från vänster ska svänga ut innan eller fortsätta förbi, placeringen gör att det ser ut som att han kommer köra ut, men man vet ju inte riktigt, så man väntar och så visar det sig att han körde ut och så blir man irriterad för att man stannade.

Jag tror att det är precis den situationen som många tänker på. Det är bara ett bekymmer, om nu personen skulle svänga ut så ändras ju inget av användandet av vänsterblink, han skulle ju ändå inte blinka vänster eftersom han skulle svänga ut. Om personen nu inte skulle svänga ut så visst, med vänsterblink hade man sluppit undra, å andra sidan, utan vänsterblink hade alternativet varit att stanna, med vänsterblink hade alternativet varit att stanna.

Problemet är alltså inte att folk blinkar eller inte blinkar vänster, det är att de inte blinkar höger när de ska ut. Om alla blinkar höger när de ska köra ut så vet man att högerblink betyder att bilen kommer köra ut, inget högerblink betyder att den inte kommer köra ut. Vänsterblink blir i det läget onödigt. Som sagt, om jag kör på en rak väg med avtagsvägar till höger så kan jag ju blinka vänster för att visa att jag inte kommer köra till höger. Men ingen skulle ju komma på tanken att göra det, eftersom alla vet att högerblink betyder höger och inget blink betyder att jag inte kommer åka till höger. Kan man få in samma tänk i en rondell så är ju problemet löst.

Edit: Jag kan väl tillägga att om vi levde i den bästa av världar så skulle jag inte se något bekymmer med vänsterblink i rondeller, om alla alltid blinkade höger när de ska ut så för all del, då kan man blinka vänster när man kör in och fram till näst sista utfarten. Problemet är ju att det i dagsläget ger dubbla signalsystem, där man aldrig kan veta vad de andra trafikanterna egentligen använder. Risken är helt enkelt att allt för många tänker "bra, han blinkar inte vänster, då ska han nog ut", sen smäller det.
Senast redigerad av miklon 2010-07-25 kl. 09:08.
2010-07-25, 09:08
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Jag tror att absolut INGEN i tråden anser det vara viktigare att læra sig VB æn att læra sig ALLTID HB ut.

Gløm sen inte bort att det finns många i en CP som kan ha nytta av att bilar VB, inte bara just DU utan kanske många andra runt om kring i rondellen. Bilar bakom, bilar næra framfør den som VB, bilar som vill in i rondellen från olika infarter, fotgængare och cyklister som ska passera øvergångsstællen på av/påfartena till CP. Så æven om just du i ett læge inte tycker en VB tillfør just DIG något så kan samma VB vara till hjælp før andra på andra stællen i CP.

Dr Tinnitus

"Bilar bakom": Bilen bakom vet att jag ska köra vidare i min fil eftersom jag inte blinkar alls. Ska jag byta fil eller lämna c-platsen så visar jag det med körriktningsvisaren.

"bilar næra framfør den som VB": Vill bilar framför i filen veta att jag som ligger bakom ska vidare runt?

"bilar som vill in i rondellen från olika infarter": Kommer en lastbil och väntar på att få köra in och han ser en bil som blinkar vänster behöver han stanna. Ser han en bil som inte blinkar behöver han stanna. Vad är skillnaden?

"fotgængare och cyklister som ska passera øvergångsstællen på av/påfartena till CP.": Här har vi kanske hittat en grupp. Ser dom att bilen blinkar vänster kan dom påbörja sin fäd över övergångstället eftersom dom då vet att dom ska vidare runt och inte kommer åka ut vid den utfarten dom vill gå över.
2010-07-25, 09:13
Medlem
miklons avatar
Citat:
"fotgængare och cyklister som ska passera øvergångsstællen på av/påfartena till CP.": Här har vi kanske hittat en grupp. Ser dom att bilen blinkar vänster kan dom påbörja sin fäd över övergångstället eftersom dom då vet att dom ska vidare runt och inte kommer åka ut vid den utfarten dom vill gå över.

Just den gruppen har jag också tänkt på och den är lite speciell, eftersom de har parallell färdriktning med cirkulationsplatsen, så i det läget blir ju signalerna omvända, dvs vänsterblink signalerar tydligt att det är fritt fram. Å andra sidan, om alla kunde se till att använda högerblink rätt så skulle ju uteblivet blink faktiskt vara det samma som vänsterblink, även om det så klart känns något tryggare att gå ut i gatan om bilisten faktiskt markerar att han eller hon ska vidare.

Dock innebär ju zebralagen att fotgängare i normalfallet har företräde och det bygger som alltid på kommunikation, som fotgängare måste jag ju ändå förvissa mig om att bilen faktiskt saktar in, innan jag vågar mig ut i gatan. Inte minst eftersom många fortfarande använder vänsterblink fel och blinkar vänster genom hela cirkulationsplatsen, varför ett vänsterblink kan betyda att bilen faktiskt ska ut på den avfart jag ska passera.

Edit: Återigen kan man ju dra paralleller med andra vägtyper. Låt säga att vi igen har en rak väg med en avfart till höger, över avfarten finns ett övergångsställe. Ska jag gå över det övergångsstället så har jag företräde framför bilar som svänger till höger, precis som i fallet med cirkulationsplatsen, men jag vet ju att jag måste vara försiktig ändå. Så blinkar någon höger vet jag att det är läge att se upp, blinkar någon inte alls så kan jag känna mig säkrare på att bilen inte kommer svänga, även om man aldrig kan vara helt säker. Hur många bilister skulle blinka vänster i det läget för att markera att de inte kommer svänga höger? Sannolikt ganska få.
Senast redigerad av miklon 2010-07-25 kl. 09:17.
2010-07-25, 10:19
Medlem
Citat:
"Bilar bakom": Bilen bakom vet att jag ska köra vidare i min fil eftersom jag inte blinkar alls. Ska jag byta fil eller lämna c-platsen så visar jag det med körriktningsvisaren.

Då man inte ska HB før utfart innan man har børjat passera den avfarten føre den man verkligen ska ut på, så får andra runt omkring "gissa" vad som ska ske så længe HB inte påbørjats. Men, om en bil VB så kan man ju redan långt føre en ev. HB få indikation på att den inte ska ut på kommande avfart utan vidare runt. Hade samma bil inte VB utan bara HB ut så hade man inte fått indikation på vad den skulle eller inte skulle før æn senare. Och ju tidigare man kan få info och bedømma en situation ju bættre, før då får man bættre møjligheter att planera sin egen kørning.

Citat:
"bilar næra framfør den som VB": Vill bilar framför i filen veta att jag som ligger bakom ska vidare runt?

Ja, givetvis...

T ex om det ær tvåfilig CP så ær det væl klart intressant att kunna få indikation på vad bilar næra bakom, eller næra snett bakom i andra filen, kan tænka sig att gøra, om jag sjælv då tænker påbørja ett filbyte eller annat. Har jag då møjlighet att få indikation på vad bilar næra runt om kring mig, framfør bredvid bakom kan tænka sig gøra, hur och om deras agernade kan komma i konflikt med mina manøvrar i næsta skenden.

Att folk inte begriper en så basal sak i trafiken gør mig en smula orolig, men det kanske helt enkelt ær på en før avancerad nivå på många...?

Citat:
"bilar som vill in i rondellen från olika infarter": Kommer en lastbil och väntar på att få köra in och han ser en bil som blinkar vänster behöver han stanna. Ser han en bil som inte blinkar behöver han stanna. Vad är skillnaden?

Samma sak hær som tidigare, att man med VB ofta kan få indikation mycket tidigare på vad en bil kan tænkas ska gøra eller inte, vilket kan vara vældigt viktigt att veta før t ex en tradarførare. Dærfør att han kør ett fordon som man inte kan kasta ut lætt och smidigt i mindre lyckor, utan han vill gærna kunna planera i så god tid som møjligt. Med en god genomførd VB så kan han de, och utan VB kan det bli mycket knepigare, dærfør att då får man ingen indikation innan bilen har børjat passera en utfart och då ev. slår på HB ut. Om bilen då slår på HB så tænker tradarføraren "jaha, dær skulle den rackarn ut, hade jag vetat det lite tidigare så hade jag ju hunnit køra ut i rondellen, men nu hann det ju komma andra bilar bara før jag væntade på en som inte blinkade alls innan han skulle ut..." Hade samma bil VB så hade tradarføraren sett att han inte hade kunnat køra ut, før bilen skulle verkligen vidare runt.

Borde vara en enkel sak før alla att førstå, att VB kan vara mycket informativt tillsammans med alla andra signaler man får från andra trafikanter i CP. Man ska ju ta in så mycket som møjligt och værdera detta tillsammans och av det få sig en bild av vad som sker i CP och vad som kommer att ske hærnæst, och utifrån det så ska man planera sin egen vidare færd och agerande genom CP.

Jag har sjælv haft kørkort sedan 1978 och har A BE CE DE Taxi-legitimation och ADR farligt gods och kørt tung trafik och en massa annt i alla år. Jag ser detta som helt naturligt och lætt att førstå att VB kan underlætta och øka sækerheten. Och just av den anledningen så fortsætter alltså Vægverkets avdelning før førarprov att uppmana kørskolorna att fortfarande læra ut VB i CP. Eller tror ni att de gør det før att de ær korkade och inte fattar bættre?

Så, ni som klagar på VB i CP. Ring runt till några kørskolor och hør er før vad de sæger om VB i CP, någon kanske inte lær ut det men de flesta gør det och kan sækert førklara varfør, och då borde det tillsammans med att VV faktiskt fortfarande uppmanar till att VB ska læras ut, vara ett tecken på att ni som tycker VB ær fel och onødigt kan vara de som har fel?

Citat:

Se dær, lite sunt førnuft verkar trots allt finnas...

Som jag sagt massor av gånger i denna tråd, så kan man inte bara tænka på sig sjælv i varje enskild situation. Det finns ofta många andra runt omkring som ser situationerna från andra håll och vinklar, och som har olika behov och planer. Før några kanske just din VB då kan vara till nytta, medan den inte tillfør nåt før andra.

Dr Tinnitus
2010-07-25, 10:36
Medlem
Citat:

Bläddra gärna i tråden. Era argument har kommit upp massvis med gånger, och jag har grundligt förklarat varför VB underlättar för dina medtrafikanter minst 3 gånger. Du tänker fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in