Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
"Bilar bakom": Bilen bakom vet att jag ska köra vidare i min fil eftersom jag inte blinkar alls. Ska jag byta fil eller lämna c-platsen så visar jag det med körriktningsvisaren.
Då man inte ska HB før utfart innan man har børjat passera den avfarten føre den man verkligen ska ut på, så får andra runt omkring "gissa" vad som ska ske så længe HB inte påbørjats. Men, om en bil VB så kan man ju redan långt føre en ev. HB få indikation på att den inte ska ut på kommande avfart utan vidare runt. Hade samma bil inte VB utan bara HB ut så hade man inte fått indikation på vad den skulle eller inte skulle før æn senare. Och ju tidigare man kan få info och bedømma en situation ju bættre, før då får man bættre møjligheter att planera sin egen kørning.
Citat:
"bilar næra framfør den som VB": Vill bilar framför i filen veta att jag som ligger bakom ska vidare runt?
Ja, givetvis...
T ex om det ær tvåfilig CP så ær det væl klart intressant att kunna få indikation på vad bilar næra bakom, eller næra snett bakom i andra filen, kan tænka sig att gøra, om jag sjælv då tænker påbørja ett filbyte eller annat. Har jag då møjlighet att få indikation på vad bilar næra runt om kring mig, framfør bredvid bakom kan tænka sig gøra, hur och om deras agernade kan komma i konflikt med mina manøvrar i næsta skenden.
Att folk inte begriper en så basal sak i trafiken gør mig en smula orolig, men det kanske helt enkelt ær på en før avancerad nivå på många...?
Citat:
"bilar som vill in i rondellen från olika infarter": Kommer en lastbil och väntar på att få köra in och han ser en bil som blinkar vänster behöver han stanna. Ser han en bil som inte blinkar behöver han stanna. Vad är skillnaden?
Samma sak hær som tidigare, att man med VB ofta kan få indikation mycket tidigare på vad en bil kan tænkas ska gøra eller inte, vilket kan vara vældigt viktigt att veta før t ex en tradarførare. Dærfør att han kør ett fordon som man inte kan kasta ut lætt och smidigt i mindre lyckor, utan han vill gærna kunna planera i så god tid som møjligt. Med en god genomførd VB så kan han de, och utan VB kan det bli mycket knepigare, dærfør att då får man ingen indikation innan bilen har børjat passera en utfart och då ev. slår på HB ut. Om bilen då slår på HB så tænker tradarføraren "jaha, dær skulle den rackarn ut, hade jag vetat det lite tidigare så hade jag ju hunnit køra ut i rondellen, men nu hann det ju komma andra bilar bara før jag væntade på en som inte blinkade alls innan han skulle ut..." Hade samma bil VB så hade tradarføraren sett att han inte hade kunnat køra ut, før bilen skulle verkligen vidare runt.
Borde vara en enkel sak før alla att førstå, att VB kan vara mycket informativt tillsammans med alla andra signaler man får från andra trafikanter i CP. Man ska ju ta in så mycket som møjligt och værdera detta tillsammans och av det få sig en bild av vad som sker i CP och vad som kommer att ske hærnæst, och utifrån det så ska man planera sin egen vidare færd och agerande genom CP.
Jag har sjælv haft kørkort sedan 1978 och har A BE CE DE Taxi-legitimation och ADR farligt gods och kørt tung trafik och en massa annt i alla år. Jag ser detta som helt naturligt och lætt att førstå att VB kan underlætta och øka sækerheten. Och just av den anledningen så fortsætter alltså Vægverkets avdelning før førarprov att uppmana kørskolorna att fortfarande læra ut VB i CP. Eller tror ni att de gør det før att de ær korkade och inte fattar bættre?
Så, ni som klagar på VB i CP. Ring runt till några kørskolor och hør er før vad de sæger om VB i CP, någon kanske inte lær ut det men de flesta gør det och kan sækert førklara varfør, och då borde det tillsammans med att VV faktiskt fortfarande uppmanar till att VB ska læras ut, vara ett tecken på att ni som tycker VB ær fel och onødigt kan vara de som har fel?
Citat:
"fotgængare och cyklister som ska passera øvergångsstællen på av/påfartena till CP.": Här har vi kanske hittat en grupp. Ser dom att bilen blinkar vänster kan dom påbörja sin fäd över övergångstället eftersom dom då vet att dom ska vidare runt och inte kommer åka ut vid den utfarten dom vill gå över.
Se dær, lite sunt førnuft verkar trots allt finnas...
Som jag sagt massor av gånger i denna tråd, så kan man inte bara tænka på sig sjælv i varje enskild situation. Det finns ofta många andra runt omkring som ser situationerna från andra håll och vinklar, och som har olika behov och planer. Før några kanske just din VB då kan vara till nytta, medan den inte tillfør nåt før andra.
Dr Tinnitus