Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2013-12-13, 10:28
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Vet inte från vilket år din teoribok är ifrån (väldigt gammal iaf) men om "mötande" bilen kör in i för att det kommer en bil som inte blinkar vänster så är det den "mötande" bilen som bryter mot c-platsens trafikregler.

Du ser en c-plats som en korsning där man "gör vänstersväng", "åker rakt fram" och "gör högersväng".
Det är ett felaktigt tänkt med dagens c-platsregler. Och det är därför så in i helvete många inte blinkar höger när dom lämnar c-platsen, även vid sk körning "rakt fram". Det är lag på att ALLTID blinka höger när man lämnar.

Du ska se c-platsen som en väg som svänger kraftigt till vänster med enbart utfarter på höger sida. Ibland är det en tvåfilig väg som svänger kraftigt till vänster. Och då kommer du även inse det korkade med att ligga i vänsterfilen vid sk körning "rakt fram" när en bil i högerfilen vill åka vidare i c-platsen. Även detta har så in i helvete många problem med. Trots att regeländringen är 14år gammal!

Det är även lag på att blinka när man avser att byta körfält. Det gäller även i en cirkulationsplats om den är flerfilig, det finns ju ofta en inner- och en ytterfil. När man kör in i cirkulationsplatsen hamnar man först i ytterfilen och om man tar sig in i innerfilen antingen för att man ska "åt vänster" eller för att gena när man ska "rakt fram" så byter man fil till filen till vänster och då SKA man blinka vänster.
2013-12-13, 11:59
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Det är även lag på att blinka när man avser att byta körfält. Det gäller även i en cirkulationsplats om den är flerfilig, det finns ju ofta en inner- och en ytterfil. När man kör in i cirkulationsplatsen hamnar man först i ytterfilen och om man tar sig in i innerfilen antingen för att man ska "åt vänster" eller för att gena när man ska "rakt fram" så byter man fil till filen till vänster och då SKA man blinka vänster.

Mycket riktigt att man ska blinka när man byter körfält. Dock gäller fortfarande c-platsens trafikregler när man är inne i c-platsen. Och där finns ingen regel som säger att man ska blinka vänster om man direkt kör över till vänster körfält via höger körfält.

För jag tror ju inte att du blinkar tex höger dom gånger du tar vänster i en korsning med flera körfält där du sen väljer det högra körfältet.
Som på bilden: http://i42.tinypic.com/opvf38.jpg
Där vid gula krysset, blinkar du höger då? Knappast...
2013-12-13, 12:02
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dongle
Att köra i cirkulationsplats.
http://www.transportstyrelsen.se/Glo...302_sep-13.pdf

Detta tolkar jag som att det inte är fel att visa var man tänker ta vägen genom att aktivera vänster blinker.

Att även inte ge vänster blink visar var du hade tänkt ta vägen. Du ska vidare runt.

Vänster blink visar samma sak. Den visar dock inte var du exakt ska ta vägen eftersom vänsterblink även kan betyda att du ska ut via "samma" infart du kom ifrån. Du ville kanske vända.
2013-12-13, 13:32
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Mycket riktigt att man ska blinka när man byter körfält. Dock gäller fortfarande c-platsens trafikregler när man är inne i c-platsen. Och där finns ingen regel som säger att man ska blinka vänster om man direkt kör över till vänster körfält via höger körfält.
Vi kom väl fram till att en cirkulationsplats egentligen är en vanlig väg, huvudled dessutom eftersom påfartstrafiken har väjningsplikt, som visserligen svänger kraftigt åt vänster och bara har påfarter och avfarter från/åt höger? I så fall bör ju samma regler gällande filbyten gälla där som överallt annars.

Citat:
För jag tror ju inte att du blinkar tex höger dom gånger du tar vänster i en korsning med flera körfält där du sen väljer det högra körfältet.
Som på bilden: http://i42.tinypic.com/opvf38.jpg
Där vid gula krysset, blinkar du höger då? Knappast...
Bilden föreställer inte en cirkulationsplats, som tråden handlar om, men jo, jag skulle kunna tänka mig att blinka i en korsning rent generellt för att visa min avsikt, speciellt om det annars är oklart vilken fil jag tänker välja, även om det i just det här speciella fallet fanns två filer som gick åt vänster redan innan korsningen, och enligt det röda strecket befann jag mig redan i den högra av dessa filer (sett utifrån färdriktningen) och då finns det ingen anledning att blinka om man avser att fortsätta i samma fil. Däremot om jag skulle få för mig att välja vänstra filen efter korsningen så skulle jag definitivt blinka vänster vid det gula krysset.

Det finns massvis med exempel på korsningar där det är två filer in och två filer ut men där det ändå är en del som inte fattar att man helst bör hålla sig i samma fil och inte byta utan att ens blinka mitt i korsningen.

Fast egentligen spelar det inte så värst stor roll hur man blinkar bara man får fram budskapet om vad man avser att göra.
2013-12-13, 14:06
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Vi kom väl fram till att en cirkulationsplats egentligen är en vanlig väg, huvudled dessutom eftersom påfartstrafiken har väjningsplikt, som visserligen svänger kraftigt åt vänster och bara har påfarter och avfarter från/åt höger? I så fall bör ju samma regler gällande filbyten gälla där som överallt annars.

Bilden föreställer inte en cirkulationsplats, som tråden handlar om, men jo, jag skulle kunna tänka mig att blinka i en korsning rent generellt för att visa min avsikt, speciellt om det annars är oklart vilken fil jag tänker välja, även om det i just det här speciella fallet fanns två filer som gick åt vänster redan innan korsningen, och enligt det röda strecket befann jag mig redan i den högra av dessa filer (sett utifrån färdriktningen) och då finns det ingen anledning att blinka om man avser att fortsätta i samma fil. Däremot om jag skulle få för mig att välja vänstra filen efter korsningen så skulle jag definitivt blinka vänster vid det gula krysset.

Det finns massvis med exempel på korsningar där det är två filer in och två filer ut men där det ändå är en del som inte fattar att man helst bör hålla sig i samma fil och inte byta utan att ens blinka mitt i korsningen.

Fast egentligen spelar det inte så värst stor roll hur man blinkar bara man får fram budskapet om vad man avser att göra.

Om du åker ut i högerfilen i en c-plats för att SEN (inte direkt) byta till vänster körfält, ska man blinka för att visa att man tänker BYTA körfält.

Men åker men direkt till vänsterfilen (via högerfilen) så passerar man bara höger körfält och då enligt c-platsens regler (som står över trafigreglerna utanför c-platsen) behöver man ej blinka vänster för att visa det.

För det är som så, att skyltar och regler utanför c-platsen är enbart rekommendationer. När man sen passerat skylten för c-plats så börjar dom reglerna att gälla.
Dvs sitter det skyltar innan c-platsen som visar vilken fil man "ska" ligga i för vidare färd inne i c-platsen så är det bara hur man bör ligga. Inget krav eller förbud mot annat sen när man väl kommer in i c-platsen. För då tar dom reglerna över för hur man kör i en c-plats.

Allt detta har jag vid två olika tillfällen vid samtal med Trafikverket fått förklarat för mig.

Fast du följer ju inte samma fil genom korsningen. Du kör in på en ny väg med nya filer. Som du ser så är det enbart två filer som tillåter dig att ta vänster. Men vägen du kör in på har tre filer.
Att du blinkar vänster förstår jag. Jag pratade om att du enligt ditt sätt att tänka även ska blinka höger för att visa att du kommer lägga dig i höger körfält. Och för att göra det måste du korsa vänster körfält (ungefär där gula krysset är).

För du säger ju samma sak om att åka in till vänster körfält via höger körfält när du åker in i en c-plats. Där ska man ju tydligen enligt dig blinka vänster.
2013-12-13, 14:49
Medlem
Sillmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Men NEJ, det gör man inte! ARGH! Du KAN inte blinka vänster i en rondell!

http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

EDIT: Från Vägverket:

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

"När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger."
Ska du till vänster så blinkar du vänster din jävla idiot. ska du däremot rakt fram eller höger så blinkar du inte till vänster. Detta är det korrekta svaret och inget mer behöver diskuteras.
2013-12-13, 15:44
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
:
Fast du följer ju inte samma fil genom korsningen. Du kör in på en ny väg med nya filer. Som du ser så är det enbart två filer som tillåter dig att ta vänster. Men vägen du kör in på har tre filer.
Jo, det tycker jag att man gör. Även om det inte finns målade filmarkeringar i korsningen, (vilket det kan göra ibland), så ÄR det två filer om det är två filer in och två filer ut ur korsningen (det ÄR två filer ut, den tredje kommer från påfarten strax efter den röda pilen). Tänk själv om det är ett tiotal bilar i varje fil vid infarten till korsningen, och när trafikljuset blir grönt och alla börjar köra så får man fanimej hålla sig i sin fil och sikta på den matchande filen i utfarten, annars blir det kaos i korsningen.
Citat:
För du säger ju samma sak om att åka in till vänster körfält via höger körfält när du åker in i en c-plats. Där ska man ju tydligen enligt dig blinka vänster.
Njae, det vet jag inte om jag har påstått. Kör man ut i cirkulationsplatsen direkt ut i innerfilen så korsar man bara ytterfilen, men kan man det så är det uppenbarligen så lite trafik att det knappt spelar nån roll ifall man blinkar eller inte. Det är speciellt uppenbart ifall det är två filer på infarten till c-platsen. Ligger man då i vänstra filen på infarten så är innerfilen den filen man ska ta. Ligger man däremot i högerfilen så bör man blinka vänster, annars är det risk att man har en bil från vänsterfilen i dörren. Man har förresten väjningsplikt för trafiken i vänsterfilen då. I övrigt har mitt resonemang handlat om att byta fil när man är inne i cirkulationsplatsen.
Körskolorna brukar lära ut att man redan innan man kommer fram till cirkulationsplatsen ska börja vänsterblinka för att ge sina medtrafikanter lite info om vart man tänker åka. Man måste inte göra så enligt c-platsreglerna, men det är inte heller förbjudet.
Senast redigerad av boppalooz 2013-12-13 kl. 15:54.
2013-12-13, 21:37
Medlem
JagHarAtitPannkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillmacka
Ska du till vänster så blinkar du vänster din jävla idiot. ska du däremot rakt fram eller höger så blinkar du inte till vänster. Detta är det korrekta svaret och inget mer behöver diskuteras.

Men om jag vill köra ett par varv i cirkulationsplatsen då?
2013-12-14, 04:42
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarAtitPannkaka
Då kan du ju passa på att nöta lite på blinkersen på vänstra sidan av bilen..

När man ska ut ur CPL,så SKA man blinka.
(detta är nog det största bekymmret,för väldigt många skiter totalt i att blinka)

När man ska till tredje,eller senare utfart så KAN man/FÅR man blinka vänster,innan filbyte till höger (vid två filig CPL) och utfart.
(Man MÅSTE inte göra det,men en normalbegåvad människa kan ju faktisk förstå vart man är påväg om man gör det...Nej,det betyder inte att man kommer köra upp på gräset i mitten..)
2013-12-14, 09:34
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

(detta är nog det största bekymmret,för väldigt många skiter totalt i att blinka)

När man ska till tredje,eller senare utfart så KAN man/FÅR man blinka vänster,innan filbyte till höger (vid två filig CPL) och utfart.
(Man MÅSTE inte göra det,men en normalbegåvad människa kan ju faktisk förstå vart man är påväg om man gör det...Nej,det betyder inte att man kommer köra upp på gräset i mitten..)
Men om man nu faktiskt VILL köra upp i rondellen, dvs. den vanligtvis gräsklädda runda plätten i mitten av cirkulationsplatsen, hur blinkar man då? Det är väl iofs så ovanligt att nån vill det så det skulle kanske fungera med varningsblinkers då.
Ett liknande problem är ifall man kommer fram till en korsning med en särskild fil för vänstersväng. När ni väl står i den filen, och har för avsikt att svänga vänster i korsningen, fortsätter ni blinka då? Jag skulle nästan kunna tolka en sådan blinkning som att föraren har för avsikt att bryta filen och göra en U-sväng i korsningen. För hade han stått i vänstersvängsfilen och blinkat höger hade jag tolkat det som att föraren ångrat sig och inte längre vill åt vänster utan i stället vill köra rakt fram eller till och med åt höger.

För övrigt så håller jag med dig.
2013-12-14, 09:41
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarAtitPannkaka
Det är inte förbjudet att vänsterblinka då, men inte heller tvunget. Eftersom man har väjningsplikt när man ska byta fil, även när man ska byta från vänster till höger fil inne i en cirkulationsplats, så kan det hända att man ofrivilligt får köra flera varv eftersom det är så tät trafik att man inte kommer ut. I det läget SKA man högerblinka för att visa att man vill byta fil.
2013-12-14, 12:29
Medlem
JagHarAtitPannkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

Citat:
Det är inte förbjudet att vänsterblinka då, men inte heller tvunget. Eftersom man har väjningsplikt när man ska byta fil, även när man ska byta från vänster till höger fil inne i en cirkulationsplats, så kan det hända att man ofrivilligt får köra flera varv eftersom det är så tät trafik att man inte kommer ut. I det läget SKA man högerblinka för att visa att man vill byta fil.

Ok, låt oss säga att jag följer lagen och väljer att köra i körfältet längst till höger i en cirkulationsplats med flera körfält men bestämmer mig för att köra ett antal (många) varv i den? Skall jag fortfarande ge tecken åt vänster då? Skulle inte det vålla en hel del missförstånd?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in