Citat:
Ursprungligen postat av
boppalooz
Vi kom väl fram till att en cirkulationsplats egentligen är en vanlig väg, huvudled dessutom eftersom påfartstrafiken har väjningsplikt, som visserligen svänger kraftigt åt vänster och bara har påfarter och avfarter från/åt höger? I så fall bör ju samma regler gällande filbyten gälla där som överallt annars.
Bilden föreställer inte en cirkulationsplats, som tråden handlar om, men jo, jag skulle kunna tänka mig att blinka i en korsning rent generellt för att visa min avsikt, speciellt om det annars är oklart vilken fil jag tänker välja, även om det i just det här speciella fallet fanns två filer som gick åt vänster redan innan korsningen, och enligt det röda strecket befann jag mig redan i den högra av dessa filer (sett utifrån färdriktningen) och då finns det ingen anledning att blinka om man avser att fortsätta i samma fil. Däremot om jag skulle få för mig att välja vänstra filen efter korsningen så skulle jag definitivt blinka vänster vid det gula krysset.
Det finns massvis med exempel på korsningar där det är två filer in och två filer ut men där det ändå är en del som inte fattar att man helst bör hålla sig i samma fil och inte byta utan att ens blinka mitt i korsningen.
Fast egentligen spelar det inte så värst stor roll hur man blinkar bara man får fram budskapet om vad man avser att göra.
Om du åker ut i högerfilen i en c-plats för att SEN (inte direkt) byta till vänster körfält, ska man blinka för att visa att man tänker BYTA körfält.
Men åker men direkt till vänsterfilen (via högerfilen) så passerar man bara höger körfält och då enligt c-platsens regler (som står över trafigreglerna utanför c-platsen) behöver man ej blinka vänster för att visa det.
För det är som så, att skyltar och regler utanför c-platsen är enbart rekommendationer. När man sen passerat skylten för c-plats så börjar dom reglerna att gälla.
Dvs sitter det skyltar innan c-platsen som visar vilken fil man "ska" ligga i för vidare färd inne i c-platsen så är det bara hur man bör ligga. Inget krav eller förbud mot annat sen när man väl kommer in i c-platsen. För då tar dom reglerna över för hur man kör i en c-plats.
Allt detta har jag vid två olika tillfällen vid samtal med Trafikverket fått förklarat för mig.
Fast du följer ju inte samma fil genom korsningen. Du kör in på en ny väg med nya filer. Som du ser så är det enbart två filer som tillåter dig att ta vänster. Men vägen du kör in på har tre filer.
Att du blinkar vänster förstår jag. Jag pratade om att du enligt ditt sätt att tänka även ska blinka
höger för att visa att du kommer lägga dig i höger körfält. Och för att göra det måste du korsa vänster körfält (ungefär där gula krysset är).
För du säger ju samma sak om att åka in till vänster körfält via höger körfält när du åker in i en c-plats. Där ska man ju tydligen enligt dig blinka vänster.