Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2013-12-16, 02:10
Medlem
Lajtels avatar
Att signalera vänster medan man kör i en cirkel är enligt mig idiotiskt och resulterar enbart i förvirring i form av att folk förväntar sig att man ska byta fil.
2013-12-16, 02:22
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Man blinkar ju åt vänster för att visa medtrafikanter att man Inte kommer att svänga höger vid närmsta följande avfart. För att sedan sätta på högerblinkers när man ska köra ut.
2013-12-16, 06:17
Medlem
copes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel
Att signalera vänster medan man kör i en cirkel är enligt mig idiotiskt och resulterar enbart i förvirring i form av att folk förväntar sig att man ska byta fil.

Vänster blink = ut på vänster sida = vänster körfält = kan inte byta körfält
Leder sedan till din utfart = höger blinkers = körfältsbyte = ut ur rondellen
2013-12-16, 12:26
Medlem
Lajtels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cope
Vänster blink = ut på vänster sida = vänster körfält = kan inte byta körfält
Leder sedan till din utfart = höger blinkers = körfältsbyte = ut ur rondellen
Om jag - och alla andra, som helt lagligt kör i höger körfält oavsett vart vi ska i flerfiliga cirkulationsplatser, hade signalerat vänster i en c-plats så hade det blivit extrem förvirring.
2013-12-16, 12:31
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Man blinkar ju åt vänster för att visa medtrafikanter att man Inte kommer att svänga höger vid närmsta följande avfart. För att sedan sätta på högerblinkers när man ska köra ut.

Man visar sina medtrafikanter när man tänker LÄMNA sitt körfält.
Dvs blinkar man inte så har man för avsikt att fortsätta i körfältet.

Om man som körkortsinnehavare får för sig att köra ut i en c-plats när en bil kommer åkandes som inte visar att denne tänker lämna c-platsen, bör man nog ställa bilen och åka kommunalt istället...
2013-12-16, 12:41
Medlem
Citat:
vilket är anledningen till att det är helt onödigt. att blinka vänster har exakt samma betydelse som att inte blinka alls, nämligen att du inte planerat svänga ut.
2013-12-16, 12:41
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Man ska naturligtvis inte använda sig av vänsterblinkers när man ligger i det högra körfältet och man ämnar köra vidare runt i cirkulationsplatsen i samma körfält. Det verkar vara en hel del som inte förstår att det finns en färdig rekommendation eller mall, om man så vill, för hur man ska göra om man använder sig av vänsterblink i en cirkulationsplats. Följer man denna så så går det inte att missuppfatta förarens intentioner, men börjar man hitta på egna varianter så ökar risken naturligtvis.

Jag är fullt medveten om att alla vänsterblinkare inte följer denna mall och det är naturligtvis olyckligt. Då är det bättre att inte blinka vänster alls, endast höger när man ska ut. Hade alla sett till att följa mallen så kan jag dock inte se någon nackdel med att använda sig av vänsterblinkers i dessa sammanhang.

Idag använder många inte blinkers alls när man kör ut från en cirkulationsplats. Detta leder ibland till att folk som kör in missuppfattar och tror att icke-blinkare ska ut från cirkulationsplatsen. Dessa personer gör naturligtvis fel om de kör ut utan att försäkra sig om att så verkligen är fallet men detta händer trots allt ofta. I synnerhet om man kör i en något mer trafikerad stad och det är få som svänger "vänster" i den aktuella cirkulationsplatsen. Använder man vänsterblink i dessa fall minskar risken för kollision.

Det finns ytterligare en födel med vänsterblink och det är att man inte alltid ser ett fordons eventuella högerblink när denne befinner sig i cirkulationsplatsen. Det underlättar i dessa fall mycket för tung trafik om man förtydligar sin körväg. Allt detta har nämnts i tråden tidigare men tål att upprepas.

Och det har nämnts ett par gånger att det där inte hjälper tung trafik.
Ser man inte högerblink måste man stanna/sakta in. Bilar som ska "rakt fram" ska ju inte blinka vänster och tung trafik kommer således aldrig någonsin i helvete se något vänsterblink på dessa bilar som hjälper dom.

Dvs återigen:
Tung trafik kommer åkandes in mot en c-plats.
Han ser att en kommande bil blinkar vänster = Måste sakta in/stanna.
Han ser att en kommande bil INTE blinkar vänster men ser ej heller om han blinkar höger eller inte = Måste sakta in/stanna.

Det spelar ingen roll hur mycket ni gapar om att bilar måste blinka vänster för att hjälpa tung trafik.
Så länge dom inte ser något högerblink gäller samma sak som om en bil kommer åkandes och blinkar vänster. Dvs det betyder samma sak och tung trafik måste agera på SAMMA sätt.
Finns ingen skillnad!
2013-12-16, 13:56
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Man visar sina medtrafikanter när man tänker LÄMNA sitt körfält.
Dvs blinkar man inte så har man för avsikt att fortsätta i körfältet.

Om man som körkortsinnehavare får för sig att köra ut i en c-plats när en bil kommer åkandes som inte visar att denne tänker lämna c-platsen, bör man nog ställa bilen och åka kommunalt istället...

Självklart visar man när man tänker lämna sitt körfält / rondellen.. Men man kan även visa när man inte har för avsikt att byta körfil alternativt åka ut ur rondellen. Allt för att underlätta i trafiken.

//yrkesförare
2013-12-16, 15:18
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Självklart visar man när man tänker lämna sitt körfält / rondellen.. Men man kan även visa när man inte har för avsikt att byta körfil alternativt åka ut ur rondellen. Allt för att underlätta i trafiken.

//yrkesförare

Och det visar du som sagt genom att inte blinka vänster.

Självklart kan du blinka vänster. Jag gör det oxå. Och det för att det fortfarande finns idioter som åker ut annars. Dom har fortfarande inte fattat att dom måste vänta in högerblink.

Så vänsterblinket hjälper bara dom som inte kan trafikreglerna för en c-plats.
Du som yrkesförare hoppas jag kan dom reglerna. Och då vet du oxå om att inget blink betyder fortsatt runt. Så varför skulle vänsterblink hjälpa dig?

Sen att folk inte blinkar höger eller att du inte ser högerblink kommer ändå inte hjälpa dig att ÅKA UT i c-platsen. Det kommer ändå ALLTID få dig att sakta in/stanna. För kommer en bil som du inte ser blinkar höger kan du ju inte åka ut. För han KAN ju åka vidare runt och du bryter mot reglerna isf om du åker ut.

Bilar som inte blinkar höger eller bilar som ska "rakt fram", blinkar som oftast inte vänster heller. Och då kommer du ändå få sakta in/stanna.
2013-12-16, 15:25
Medlem
copes avatar
Citat:
Om jag - och alla andra, som helt lagligt kör i höger körfält oavsett vart vi ska i flerfiliga cirkulationsplatser, hade signalerat vänster i en c-plats så hade det blivit extrem förvirring.

Du och "alla andra" verkar inte greppa grundregeln inom trafiken
2013-12-16, 17:56
Medlem
Fedupps avatar
jag blir så innihelvette förbannad på dom som inte gör det!! ju tidigare jag ser vart andra biljävlar ska desto tidigare kan jag köra in i rondellen.
blinkers ska användas konstant tammefan, även om du så mycket som fiser höger/vänster!
2013-12-16, 18:16
Medlem
Citat:

Eh?

Gott om platser där du får köra i höger körfällt om du ska rakt fram, men ovanligt om du ska åt vänster.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in