Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2012-11-13, 12:07
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Vänsterblinkers ska man bara använda vid körfältsbyte åt vänster i en cirkulationsplats. Annars blinkar man bara HÖGER när man ska ut!
Arbetar du som körskolelärare? Det råder oavsett olika utlärningsmetoder kan man se. När jag fick lära mig att ta den tredje utfarten i rondellen så blev jag tillsagd att blinka vänster, när jag passerat den andra utfarten så blinkade man höger (tog mitt körkort 1995).
2012-11-13, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Arbetar du som körskolelärare? Det råder oavsett olika utlärningsmetoder kan man se. När jag fick lära mig att ta den tredje utfarten i rondellen så blev jag tillsagd att blinka vänster, när jag passerat den andra utfarten så blinkade man höger (tog mitt körkort 1995).
Det handlar väl om tydlighet: att visa i vilken riktning man ska. Det är bara när man ämnar byta körfält åt vänster av någon anledning man ska blinka vänster. Annars är det bäst att alltid ligga i höger körfält, och då blinkar man höger, dvs ut.
Senast redigerad av Putsch 2012-11-13 kl. 13:08.
2012-11-13, 13:07
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag stör mig på folk som inte blinkar över huvudtaget i rondeller. Det underlättar betydligt för en själv om man ser vilket håll folk tänker köra till.
2012-11-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Jag stör mig på folk som inte blinkar över huvudtaget i rondeller. Det underlättar betydligt för en själv om man ser vilket håll folk tänker köra till.
Absolut. Det håller jag verkligen med om. Om en trafikant inte blinkar vet man inte i vilken riktning de ämnar färdas.
2012-11-13, 13:13
Medlem
Citat:
Du måste minnas fel. Det är ju därför det blir missuppfattningar hela tiden. Blinkandet handlar inte alls om vilken utfart man vill ta, utan åt vilket håll man vill svänga. Man använder s k körriktningsvisare, som visar i vilken riktning man ska köra...

Senast redigerad av Putsch 2012-11-13 kl. 13:25.
2012-11-13, 14:48
Medlem
Den som har nytta av att man blinkar vänster in i en rondell är personen som ser var i rondellen du kör in. Känns som att många har svårt nog att hålla koll på sitt eget fordon än mindre varifrån alla i en rondell kommer in. Blinkar inte - han ska fortsätta förbi, Blinkar - Han ska ut nu
2012-11-13, 18:00
Medlem
Citat:

Jag lärde mig exakt samma sak. Tog körkortet 2006.

Bilden förklarar det bra:

http://i.imgur.com/qwC5j.jpg
Senast redigerad av JoanJen 2012-11-13 kl. 18:03.
2012-11-13, 18:32
Medlem
w8s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen

Fick också lära mig exakt samma sak. Tog körkort 2011.
2012-11-13, 18:59
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen

Var hitta du den där nånstans? För det finns fel i texten.

Det första: "Det finns två tydliga regler i traikförordningen. Lämna företräde och köra motsols.".
Han glömde "måste blinka höger när man ämnar lämna c-platsen".

Det andra: "redan innan c-platsen ska du ge vänstertecken...". Fel. Finns ingen lag på att man ska blinka vänster i en c-plats.

Vore nog bättre att du länkade till Transportstyrelsens syn på det hela istället.
Utgåva 8 nov. Dvs jävligt färsk: http://www.transportstyrelsen.se/Glo...bb_nov2012.pdf

Se sidan 6 tex.

Tänk oxå på att vägmarkeringar och vägmärken som sitter UTANFÖR c-platsen enbart är rekommendationer. För så fort du passerar vägmärket för c-plats så gäller c-platsen regler.
2012-11-13, 19:02
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisnau
Enda gången det är äckligt att blinka vänster i rondell är när den är tvåfilig och vederbörande inte blinkar höger innan ett (försent) körfältsbyte innan de avser att lämna rondellen. Sådana idioter kör jag ut framför ibland när jag själv ska göra högersväng.

Helt sjukt vad folk har problem med de här rondellerna. Jag blinkar alltid vänster om jag inte ska ut direkt till höger eller rakt fram. Det fick jag lära mig på körskolan där jag tog 20+ lektioner. Glad att mina bönder till föräldrar inte körde något med mig för då skulle jag väl inte blinka som en stor del av pöbeln.

Att köra upp privat är ett skämt. De som redan har körkort bryr sig inte om ändringar av trafikregler.

Min far lärde sig i bilskolan att köra på vänster sida. Menar du att han ska fortsätta med det?
Du vet att regler kan ändras va? Även efter det att DU tog ditt körkort. Bättre om du håller dig uppdaterad på dom än kör vidare på det som du lärde dig förr i tiden. Det kan göra ont annars. Både i kropp och plånbok...
2012-11-14, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Var hitta du den där nånstans? För det finns fel i texten.

Det första: "Det finns två tydliga regler i traikförordningen. Lämna företräde och köra motsols.".
Han glömde "måste blinka höger när man ämnar lämna c-platsen".

Det andra: "redan innan c-platsen ska du ge vänstertecken...". Fel. Finns ingen lag på att man ska blinka vänster i en c-plats.

Vore nog bättre att du länkade till Transportstyrelsens syn på det hela istället.
Utgåva 8 nov. Dvs jävligt färsk: http://www.transportstyrelsen.se/Glo...bb_nov2012.pdf

Se sidan 6 tex.

Tänk oxå på att vägmarkeringar och vägmärken som sitter UTANFÖR c-platsen enbart är rekommendationer. För så fort du passerar vägmärket för c-plats så gäller c-platsen regler.
Det är så här att Transportstyrelsens inte vet eller vill bestämma sig för vad som gäller. Det finns fler saker eller regler där man borde sätta ner foten och bestämma vad som gäller. Men man gör inte det. Följden blir att i vissa fall döms förare i andra fall inte. "Det blir som det blir", verkar attityden vara. Det finns en stor rädsla bland både polisen och myndigheter att ta dessa beslut. Lite lustigt faktiskt.
2012-11-14, 02:58
Medlem
Den där publikationen från Transportstyrelsen förklarar ju exakt hur man ska göra. Den är mycket klar och tydlig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in