Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-12-08, 22:43
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorebf
Jag tycker inte att man kan vara tydlig nog. Att inte blinka tycker jag borde ses som ett lagbrott.

Jag anser att rondeller ska hanteras som en korsning när man kör in i den, och att man ska blinka ut ur den när man ska köra ut.

Om alla hade blinkar åt vänster när man ska ta den vägen åt vänster så hade det varit lättare för alla, och då speciellt de som kommer och ska köra in från motsatt håll.
Men du en cirkulationsplats är faktiskt en "enkelriktad" väg.. Man kör ju faktiskt "rakt in" i cirkulationsplatsen man "svänger inte in" i den.

Du kan bara köra ett håll i cirkulationsplatsen, d.v.s motsols, och bara svänga höger när man skall lämna.
Så enligt de "nya rekommendation" så är det knappast otydligt alls om man bara använder h-blinker" i rondellen och skippar v-blinker när man kör runt i c-platsen.

Korsning är ju lite mer komplicerad än så, då i en korsning så kan du antingen välja att svänga höger eller vänster.
2014-12-09, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorebf
Jag tycker inte att man kan vara tydlig nog. Att inte blinka tycker jag borde ses som ett lagbrott.

Jag anser att rondeller ska hanteras som en korsning när man kör in i den, och att man ska blinka ut ur den när man ska köra ut.

Man kan tycka och anse en jävla massa, (även jag). Nu är bestämmelserna så att vänsterblink in i rondell, eller cirkulationsplats som det heter, inte behövs längre. Själv har jag absolut inget behov av att veta om den där Audin på andra sidan rondellen ska köra av på andra eller tredje avfarten. Dock ska han blinka höger i god tid innan han svänger av. Jag är som bilförare skyldig att lämna företräde till alla bilar i rondellen och får inte köra in förrän jag är helt klar över att det kan ske riskfritt.

Själv blinkar jag bara när jag ska ur rondellen. - Är faktiskt väldigt roande att se förare som kommer åt helvete för fort in mot rondellen för att ställa sig på bromsen när dom ser att jag ska fortsätta. Riktigt roligt är det när man ser att frun i den andra bilen börjar skälla på sin karl som har så bråttom.

Men det största problemet i rondeller är ju att folk inte fattar att det är lag på att blinka höger när dom ska köra ur. - Jävligt vanligt att man ser "vänsterblinkare" som fullständigt ger fan i att blinka ut! De blinkar inte ens när dom byter fil i rondellen! Men blinka vänster, det gör dom. T.o.m när dom ska rakt fram. STOLPSKOTT!!!

Jo, det är ett lagbrott enligt trafiklagstiftningen att inte blinka höger när man kör ut och bestraffas med böter. Fy fan vad Polisen skulle kunna dra in pengar till statskassan genom att stå vid rondeller. Jag ser varje dag oräkneliga bötessituationer.

Lite Off T: Vad i helvete får dom lära sig i körskolorna idag? Scenario: Jag kör på en vanlig väg, ett körfält åt mitt håll och ett mötande och blir omkörd. Varför i helvete blinkar folk, (idioter), höger när dom svänger tillbaka till sitt eget körfält. Men va fan, det är ju självklart att dom ska svänga tillbaks till högra körfältet, vi har ju sedan september 1967 avskaffat vänstertrafiken! Den där ovanan har blivit allt vanligare. Men det har däremot blivit allt ovanligare att dom blinkar, höger eller vänster, när dom byter körfält på flerfiliga vägar! Helt mot lagen.
Senast redigerad av Major-Granat 2014-12-09 kl. 05:38.
2014-12-09, 08:14
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotokillen
Problemet är ju att vi INTE har lag om vänsterblink ditt nöt! Inte att vissa idioter skulle skita i v-blink om lagen påbjöd så. Laglösa idioter möter vi i alla trafiksituationer. Ska vi skippa lagen om högerregel bara för att vissa inte respekterar den?

Poängen är att vänsterblink skulle hjälpa oss att se vad våra medtrafikanter ämnar förete sig i cirkulationsplatsen, en solklar förbättring enligt mig.

Det är ju det jag påpekar hela tiden, fittnylle!
Men du får starta en ny tråd angående en lagändring. Det blir lite rörigt om ni pratar om ur vänsterblink underlättar i en tråd angående dagens regler i en c-plats.

Annars kan man ju gå in och tjafs i vilken tråd som helst och säga emot regler. För att sen avsluta hela diskussionen med "...men jag mena såklart om det hade varit lagligt...".

Så låt oss nu återgå till dagens regler och där hjälper inte vänsterblink. Du måste agera på samma sätt som om det kommer en oblinkad bil. Dvs ENBART högerblink hjälper!
2014-12-09, 08:19
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jo, men i de flesta fallen så kör den oblinkade bilen ut rakt fram, och då har den som då kunde kört in redan varit tvungen att stanna. Visst, det är säkert positivt för olycksstatistiken, men det ger ett betydligt sämre flyt i cirkulationerna.

Ser jag i syne? Kom den meningen verkligen igen? Jisses...

Kan du förklara för mig nu hur den där oblinkade bilen skulle blinkat för att bilen som stod och väntade skulle sluppit stanna?
Skulle han ha blinkat vänster eller blinkat höger?

Hade han blinkat vänster, hade han kunnat åkt in då utan att stanna?
Hade han blinkat höger, hade han kunnat åkt in då utan att stanna?
2014-12-09, 09:29
Medlem
T_Sands avatar
Oftast ser man inte högerblinken i den vinkeln där man står och väntar.

Och ja, jag vill veta var Audin som är på andra sidan cirkulationplatsen ska någonstans. Det underlättar som fan om man kör 24 meter långt fordon. Planering är a och o när det tar typ 15 sekunder att ens ta sig in i cirkulationplatsen.
2014-12-09, 17:26
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Men du får starta en ny tråd angående en lagändring. Det blir lite rörigt om ni pratar om ur vänsterblink underlättar i en tråd angående dagens regler i en c-plats.

Annars kan man ju gå in och tjafs i vilken tråd som helst och säga emot regler. För att sen avsluta hela diskussionen med "...men jag mena såklart om det hade varit lagligt...".

Så låt oss nu återgå till dagens regler och där hjälper inte vänsterblink. Du måste agera på samma sätt som om det kommer en oblinkad bil. Dvs ENBART högerblink hjälper!

Tack och lov är inte vänsterblink förbjudet i Sverige, eller som de flesta trafiklärare eller yrkesförare skulle skriva under på: "var tydlig i trafiken"! Vänsterblink förbi andra avfarten och högerblink när man lämnar är ett råd många körskolelärare rekommenderar. Du är en tomte!
2014-12-09, 17:27
Medlem
fotokillens avatar
Citat:

Tack och lov är inte vänsterblink förbjudet i Sverige, och många trafiklärare eller yrkesförare skulle inte hålla med dig. De brukar rekommendera sina elever att vara tydliga i trafiken. Vänsterblink förbi andra avfarten och högerblink när man lämnar är ett råd många körskolelärare ger. I alla fall de jag känner, inkl andra jag frågat.
Senast redigerad av fotokillen 2014-12-09 kl. 17:36.
2014-12-09, 18:45
Medlem
Jag har under dagen studerat rondellkörning IRL. Ni vänsterblinkande kan väl fortsätta med det, men glöm för fan inte att blinka ut.
Vid mina studier idag, (jobbar intill 2 cirkulationsplatser, en större och en mindre), har följande iakttagelser gjorts: Stora rondellen; Ungefär 60% av alla fordon gav körriktningstecken i någon form. Alltså hela 40% som inte har blinkers originalutrustat på sina bilar!
Av de 60% som gav tecken var det hälften som körde korrekt, alltså körde in utan vänsterblink och blinkade höger vid utfart.
Av "vänsterblinkarna" var det närmare 75% som inte blinkade höger vid utfart!!! INTELLIGENS SOM GULDFISKAR! Medtrafikanterna har alltså noll koll på var vänsternissen ska svänga av. - Jävligt upplysande med vänsterblink va?

Sedan har vi avarterna då. 7 st vänsterblinkare körde "rakt fram", alltså ut andra avfarten, enbart 3 av dessa blinkade ut vid avfart!!! 2 vänsterblinkare körde av första avfart.
Denna (o)vetenskapliga studie omfattar 423 bilar under tidsintervallet 08.00-15.00. (Betydligt fler fordon passerade men enbart dessa 423 dokumenterades).

Så min slutsats är: Lägg ner vänsterblink och koncentrera er på att blinka när ni ska ut ur rondellen istället.

Edit: En lustig iakttagelse jag under lång tid gjort är att jag tycker mig se att de flesta vänsterblinkare framför sina fordon på ett tveksamt och orutinerat vis.
Senast redigerad av Major-Granat 2014-12-09 kl. 18:55.
2014-12-10, 11:00
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T_Sand
Oftast ser man inte högerblinken i den vinkeln där man står och väntar.

Och ja, jag vill veta var Audin som är på andra sidan cirkulationplatsen ska någonstans. Det underlättar som fan om man kör 24 meter långt fordon. Planering är a och o när det tar typ 15 sekunder att ens ta sig in i cirkulationplatsen.

Så då ska han blinka vänster menar du? För att du ska kunna planera din körning? Hur tänkte du nu? Han ska ju inte vidare runt.

För återigen är ni där. Ni ser inte högerblinket i den vinkeln ni står. Och då tycker ni att vänsterblink underlättar för er planering. Har ni bara otur när ni tänker?
2014-12-10, 11:12
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotokillen
Tack och lov är inte vänsterblink förbjudet i Sverige, och många trafiklärare eller yrkesförare skulle inte hålla med dig. De brukar rekommendera sina elever att vara tydliga i trafiken. Vänsterblink förbi andra avfarten och högerblink när man lämnar är ett råd många körskolelärare ger. I alla fall de jag känner, inkl andra jag frågat.

Du fattar ju inte. Fet suck!

Fortfarande. Vänsterblink visar enbart att du ska vidare runt. Fine, kör vidare med det. Även jag vänsterblinkar. För det finns idioter som TROR att en icke blinkare ska köra ut ur c-platsen och därför bara kör in. Helt felaktigt och mot trafikregeln. Därför lär trafikskolor ut vänsterblink.

Men då dessa finns i trafiken så bör vi vänsterblinka.
Dock kommer vänsterblinket ALDRIG få en som är på väg in att slippa bromsa in/stanna.

Ingen har svarat på frågan hur man agerar när man närmar sig en c-plats med tex en tradare + släp och ser en bil åka in tvärsöver:

1: Bilen blinkar vänster. Vad gör du?
2: Bilen blinkar inte alls. Vad gör du?

Agerar ni annorlunda? Kan ni inte göra.
Det vanligaste är att man utgår från att den som inte blinkar INTE ska passera där du står och vill in.
Och den tolkningen är fullständigt felaktig så som reglerna är idag. Sen att merparten möjligen inte fortsätter runt är inget som gör att det är okej att bara köra ut i c-platsen om det kommer en oblinkad bil.

Dvs ni behöver agera på samma sätt vid exempel 1 och 2 tills det att ni ser ett högerblink i exempel 2. Då och enbart då kan ni agera annorlunda. Ser ni inget högerblink (tex dålig vinkel) så måste ni tyvärr med dagens regler bromsa in/stanna.

Därför hjälper inte vänsterblink er att planera körningen så att ni slipper bromsa in/stanna.
2014-12-10, 11:19
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Hur gör du då om det kommer en bil som inte blinkar vänster?

Tolka oblinkad som vänsterblink, för det är det man ska göra. Problemet löst med din planering.

Jag tolkar oblink som att "Den här personen kan göra precis vad fan som helst, så bäst att jag är försiktigt"
En vänsterblink tolkar jag som att "Den här personen kommer med stor sannolikhet fortsätta i rondellen eftersom han inte blinkar sig ut åt höger samt även blinkar vänster. MEN han kan ju ha glömst blinkersen, så jag är försiktig ändå"
2014-12-10, 11:39
Medlem
T_Sands avatar
Citat:
Så då ska han blinka vänster menar du? För att du ska kunna planera din körning? Hur tänkte du nu? Han ska ju inte vidare runt.

För återigen är ni där. Ni ser inte högerblinket i den vinkeln ni står. Och då tycker ni att vänsterblink underlättar för er planering. Har ni bara otur när ni tänker?
Om man blinkar vänster så vet jag att han ska förbi min avfart. Om man inte blinkar alls tror jag att han ska höger eller rakt. Då finns det större chans att jag hinner.

Men det finns inga garantier till något. Är en väldigt defensiv förare och riskerar i stort sett aldrig något. Därför man kan bli ståendes där ett tag vid rusningstrafik - vilket medför att det blir en ganska fin kö bakom som heller inte kan komma in i c-platsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in