Citat:
Ursprungligen postat av
fotokillen
Tack och lov är inte vänsterblink förbjudet i Sverige, och många trafiklärare eller yrkesförare skulle inte hålla med dig. De brukar rekommendera sina elever att vara tydliga i trafiken. Vänsterblink förbi andra avfarten och högerblink när man lämnar är ett råd många körskolelärare ger. I alla fall de jag känner, inkl andra jag frågat.
Du fattar ju inte. Fet suck!
Fortfarande. Vänsterblink visar enbart att du ska vidare runt. Fine, kör vidare med det. Även jag vänsterblinkar. För det finns idioter som TROR att en icke blinkare ska köra ut ur c-platsen och därför bara kör in. Helt felaktigt och mot trafikregeln. Därför lär trafikskolor ut vänsterblink.
Men då dessa finns i trafiken så bör vi vänsterblinka.
Dock kommer vänsterblinket ALDRIG få en som är på väg in att slippa bromsa in/stanna.
Ingen har svarat på frågan hur man agerar när man närmar sig en c-plats med tex en tradare + släp och ser en bil åka in tvärsöver:
1: Bilen blinkar vänster. Vad gör du?
2: Bilen blinkar inte alls. Vad gör du?
Agerar ni annorlunda? Kan ni inte göra.
Det vanligaste är att man utgår från att den som inte blinkar INTE ska passera där du står och vill in.
Och den tolkningen är fullständigt felaktig så som reglerna är idag. Sen att merparten möjligen inte fortsätter runt är inget som gör att det är okej att bara köra ut i c-platsen om det kommer en oblinkad bil.
Dvs ni behöver agera på samma sätt vid exempel 1 och 2 tills det att ni ser ett högerblink i exempel 2. Då och enbart då kan ni agera annorlunda. Ser ni inget högerblink (tex dålig vinkel) så måste ni tyvärr med dagens regler bromsa in/stanna.
Därför hjälper inte vänsterblink er att
planera körningen så att ni slipper bromsa in/stanna.