Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2018-03-08, 16:03
Medlem
tobbenzs avatar
Blinka vänster om du ska vänster lärde man sig typ första dagen. Annars kommer de i mötande fil rakt fram tro att du ska köra rakt fram och då kör de ut framför dig. Jag blinkar även höger när jag ska ut ur en rondell, även om det är andra avfarten. Vill vara schysst och visa tydligt åt de andra jag, och nu får man skit för det?
2018-03-08, 16:07
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbenz
Blinka vänster om du ska vänster lärde man sig typ första dagen. Annars kommer de i mötande fil rakt fram tro att du ska köra rakt fram och då kör de ut framför dig. Jag blinkar även höger när jag ska ut ur en rondell, även om det är andra avfarten. Vill vara schysst och visa tydligt åt de andra jag, och nu får man skit för det?
Du får inte skit för det (av alla), du ska ge tecken så länge du byter fil eller riktning. Hellre blinka en gång för mycket än för lite.
Är man osäker så blinkar man ändå, det kan kosta 500 spänn att låta bli.

Fan, ibland undrar man om folk tror att blinkandet är beskattat.
2018-03-08, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Förklara.
Edit. Nej, jag läste en gång till och förstår.
Varför är det galet menar du?
varför det är galet att blinka vänster när det inte finns några avfarter till vänster?

Om folk lärde sig se, tänka och analysera klart så skulle rondellkörning funka. Blinka gör man inte för att filen svänger. Blinkar gör man för att visa att man avser att byta fil. I en CPL finns endast avfarter till höger - alltså blinkar man höger. Till vänster blinkar du om du ligger i fel fil och måste byta till vänsterfil.

Tänk logiskt själva och skit i vad nån ologisk kärringjävel på nån bilskola säger. Hon har fel och är inkonsekvent.
2018-03-09, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
varför det är galet att blinka vänster när det inte finns några avfarter till vänster?

Om folk lärde sig se, tänka och analysera klart så skulle rondellkörning funka. Blinka gör man inte för att filen svänger. Blinkar gör man för att visa att man avser att byta fil. I en CPL finns endast avfarter till höger - alltså blinkar man höger. Till vänster blinkar du om du ligger i fel fil och måste byta till vänsterfil.

Tänk logiskt själva och skit i vad nån ologisk kärringjävel på nån bilskola säger. Hon har fel och är inkonsekvent.

Fast det är snarare du som har lite begränsad logiskt tänkande, och det är Trafikverket som utformar och styr hur körskolorna ska utbilda, och de förespråkar fortfarande att VB i rondell ska läras ut, för det kan öka tydligheten och underlätta, vilket i sig kan öka säkerheten.

Om du är duktig att analysera så bör du knappast ha några problem att förstå om någon annan väljer att vara extra tydlig med sina avsikter genom att använda VB i rondell.
2018-03-09, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast det är snarare du som har lite begränsad logiskt tänkande, och det är Trafikverket som utformar och styr hur körskolorna ska utbilda, och de förespråkar fortfarande att VB i rondell ska läras ut, för det kan öka tydligheten och underlätta, vilket i sig kan öka säkerheten.

Om du är duktig att analysera så bör du knappast ha några problem att förstå om någon annan väljer att vara extra tydlig med sina avsikter genom att använda VB i rondell.
ja det sitter för många "kärringar" på trafikverket också som agerar på känslor istället på för förnuft och en klar tanke.
2018-03-09, 09:52
Medlem
Du blir upplärd att blinka vänster när du tar körkort så inte helt konstigt att folk blinkar vänster. Däremot finns det inget värre än folk som inte blinkar när dom ska ur rondellen det är irriterande
2018-03-09, 09:57
Medlem
Swe1227s avatar
Problemet: Folk som fortfarande blinkar vänster när dom är på väg att åka ur rondellen.

Edit, såg att 67% blinkar vänster och det är skrämmande

Jag har sett massor av gånger när föraren blinkar vänster och plötsligt slår om till höger. Då blir ju avsikten vart man ska helt ändrad på några hundradels sekunder. Det leder alltid till mer missförstånd och aldrig till mer säkerhet. För ofta så ser man en bil blinka vänster, sen kollar man bort någon sekund och kollar man tillbaka då har bilen redan svängt ur rondellen
Senast redigerad av Swe1227 2018-03-09 kl. 10:06.
2018-03-09, 10:00
Medlem
Tog körkort i måndags. Fick lära mig att blinka vänster om jag skulle vänster i rondell. Tycker även det hjälper mig att tolka vart andra ska (om de inte ska rakt fram).
Eftersom det omöjligt kan göra det SVÅRARE för dig att köra i rondellen tycker jag inte du ska lägga så mycket energi på det. Både str och Trafikverket verkar ju gilla det (under uppkörningen blinkade jag på detta sätt och fick kommentar att jag var tydlig i mitt körsätt/samspel med andra).
2018-03-09, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
ja det sitter för många "kärringar" på trafikverket också som agerar på känslor istället på för förnuft och en klar tanke.

Jag är helt övertygad om att de som sitter och styr i dessa frågor på våra myndigheter etc, har avsevärt mer kunskaper i saken och tillgängliga hjälpmedel i form av statistik forskning etc, som stöd för sina beslut. Än vad en random anonymt raljerande figur som försöker slå sig för bröstet på ett forum har....

Har du sådana problem med att analysera hantera och anpassa dig till om andra använder VB vid rondellkörning så kan man undra vilka andra brister du har och om du är lämplig att vistas i trafiken.
2018-03-09, 10:18
Medlem
AttansNedranss avatar
Om du blinkar vänster i en enfilig rondell så är det inget konkret problem eftersom man tolkar det som en irrelevant signal, (om det inte är rondellhunden du tänkt hälsa på). Men om du struntar i eller inte i god tid signalerar din avsikt att svänga ut till höger (genom högerblink) blir det osmidigt och olagligt.
2018-03-09, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emminator
Tog körkort i måndags. Fick lära mig att blinka vänster om jag skulle vänster i rondell. Tycker även det hjälper mig att tolka vart andra ska (om de inte ska rakt fram).
Eftersom det omöjligt kan göra det SVÅRARE för dig att köra i rondellen tycker jag inte du ska lägga så mycket energi på det. Både str och Trafikverket verkar ju gilla det (under uppkörningen blinkade jag på detta sätt och fick kommentar att jag var tydlig i mitt körsätt/samspel med andra).

Finns inget vänster i en rondell om du inte kör mot körriktningen. Det finns bara avfarter till höger. Det är en väg som går motsols och som har högeravfarter. Blinkers används för sidoförflyttning och inte för att du vrider på ratten.
2018-03-09, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag är helt övertygad om att de som sitter och styr i dessa frågor på våra myndigheter etc, har avsevärt mer kunskaper i saken och tillgängliga hjälpmedel i form av statistik forskning etc, som stöd för sina beslut. Än vad en random anonymt raljerande figur som försöker slå sig för bröstet på ett forum har....

Har du sådana problem med att analysera hantera och anpassa dig till om andra använder VB vid rondellkörning så kan man undra vilka andra brister du har och om du är lämplig att vistas i trafiken.
Typiskt argumentation från nån som aldrig tränat upp hjärnan i livet och lärt sig ifrågasätta. Har du klippt navelsträngen till mamma än? :-)

VB ska användas för det den är till för - sidoförflyttning och inte för en massa godtycke. VB i rondell skapar trafikfarliga situationer eftersom den skapar förvirring för de som agerar konsekvent och förnuftigt. Kärringbeteenden i trafiken kan kärringarna ha för sig själva, men att män agerar irrationellt är bara för tragiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in