• 34 095 online
  • 1 127 809 medlemmar
  • 58 526 377 inlägg
2007-06-28, 21:38
Medlem
JemyMs avatar
Jag har sökt och det finns ingen riktig Final Fantasy tråd på det här forumet så här är den.

Final Fantasy med Square Enix har ju blivit något av en ikon för japanska rollspel även om de på senare tid blivit mer västerländska. Min erfarenhet hittils har varit att dom kombinerar rejäl spelmekanik, mängder med minispel, massor att upptäcka (lång speltid), minnesvärda karaktärer och mycket bra handling. De tidigare spelen hade en knepig nummerföljd vilket gjort det svårt att hålla reda på alla titlarna, men dom är traditionellt oberoende av varandra handlingsmässigt. Dock återkommer många specifika återkommande särdrag vilket gör att man lätt känner igen sig om man spelat de tidigare spelen i "serien".

Berätta om din erfarenhet med serien. Betyg, kritik, spel du aldrig klarade, spel du klarat för många gånger, spelmekanik, karaktärer, story, installationsproblem m.m.

Final Fantasy II, III och V kom inte i Europa förräns långt senare, istället blev IV = II och VI = III. Så SNES spelet vi känner till som "Final Fantasy III" är egentligen Final Fantasy VI.

Spelen
Final Fantasy - Final Fantasy II - Final Fantasy III
Final Fantasy IV - Final Fantasy V - Final Fantasy VI
Final Fantasy VII - Dirge of Cerberus - Before Crisis - Crisis Core
Final Fantasy VIII - Final Fantasy IX
Final Fantasy X - X-2 - Final Fantasy XI (Online)
Final Fantasy XII
Fabula Nova Crystalliis Final Fantasy XIII - XIII - Versus XIII - Agito XIII

Spinoffs
Final Fantasy: Mystic Quest - Final Fantasy: Adventure
Final Fantasy: Crystal Chronicles - Ring of Fates - The Crystal Bearers
Final Fantasy Tactics - Final Fantasy Tactics: Advance
Final Fantasy XII: Reventant Wings - Final Fantasy Tactics: The War of the Lions - Füketsu no Grimoire
Kingdom Hearts - Kingdom Hearts II
Chocobo's Mysterious Dungeon - Chocobo Dungeon II - Final Fantasy Fables: Chocobo Tales
Chocobo Racing - Chocobo Land: A Game of Dice - Chocobo World - Hataraku Chocobo
Final Fantasy VII: Snowboarding

Filmer & TV-Serier
The Spirits Within - Final Fantasy V: Legend of the Crystals
Final Fantasy VII: Advent Children - Final Fantasy VII: Last Order

Här är några tidigare ämnesspecifika trådar:
Final Fantasy VI Tråden
Final Fantasy VII Tråden
Final Fantasy VII: Dirge of Cerberus Tråden
Final Fantasy XI (Online) Tråden
Final Fantasy XII Tråden
Vilket Final Fantasy gillar ni bäst?
Vilket Final Fantasy börjar man med?
Citera
2007-06-28, 21:39
Medlem
askers avatar
Mystic Quest?
Citera
2007-06-28, 21:54
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asker
Mystic Quest?

Missade det. Tillagt nu.
Citera
2007-06-28, 22:25
Medlem
JemyMs avatar
Ja, jag har garanterat missat något, men det får duga.
Citera
2007-06-29, 01:00
Avstängd
Fittfittas avatar
Final fantasyspelen är riktigt bra. Jag har spelat många spel i serien och det bästa är utan tvekan Final fantasy 7 där man också finner den bästa karaktären (Både till personlighet och utseende) av alla i serien, Sephiroth. Till skillnad från övriga spel i serien så känns inte Final fantasy 7 lika linjärt vilket är något positivt. Utrustnings och materiasystemet är också bäst här även om det är riktigt bra i nian också. Musiken är bättre här än i något annat spel i serien även om den är otroligt bra i de flesta Final fantasyspel. Man lever sig in i karaktärerna mer här än i något annat spel i serien också. Om det är något spel som jag har spelat för mycket så är det just Final fantasy 7 som jag säkert har spelat igenom minst 10 gånger. Andra bra spel i serien är Final fantasy 4, 6, 9 och 10.

Jag kommer inte ihåg så mycket från Final fantasy 6 (då det var c:a 10 år sedan jag spelade det) mer än att det var riktigt bra. Jag är medveten om att detta spelet är en av de absolut mest omtyckta spelen i serien. (Jag tror att det hamnar på en andraplats efter sjuan) Musiken är riktigt bra i detta spel, det kommer jag ihåg iallafall.

Final fantasy 9 är det "gulliga" Final fantasyspelet. Huvudpersonen har svans osv, men man ska ändå ta detta spelet på lika stort allvar som övriga spel i serien då det får en speciell mysig känsla och charm tack vare detta. Jag gillar chocobodelen mycket i detta spelet och även här är musiken strålande.

En sak jag tyckte om mycket i Final fantasy 10 var den så kallade "spheren" eller vad det hette. Ett annorlunda men mycket roligt sätt att levla och få egenskaper på. Huvudpersonen är inte lika sur och vresig i onödan här som i övriga spel i serien heller. Tänker främst på Final fantasy 7 och 8.

Nä, nu orkar jag inte skriva mer. Nu ska jag ta mig en öl
Citera
2007-06-29, 02:41
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Är någon intresserad så är jag beredd att sälja mitt Mystic Quest (gameboy).
Citera
2007-06-29, 11:03
Medlem
Megalomanias avatar
TheGoodDoctor, det där bör du ta bort rätt omgående. Läs reglerna så förstår du varför.

När vi ändå är inne på Final Fantasy Adventure/Mystic Quest så är det inte ett Final Fantasy-spel utan en del utav Seiken Densetsu-serien (Secret of Mana, Legend of Mana etc.)

Sedan om man ska vara petig så är det bara FF 1-12 som kan räknas som spel i den egentliga serien så även Final Fantasy X-2, Dirge of Cerberus, Crisis Core: Final Fantasy VII, Final Fantasy Agito XIII och allt vad de heter bör räknas in i högen med spin offs. När det gäller ett "riktigt" FF-spel så märker man att Square inte sparar på krutet. Dessa spel känns alltid extremt genomarbetade och man känner en markant skillnad i både svårighetsgrad och djup när man jämför med alla sequels, prequels och rena spin-offs. Personligen är jag fortfarande grinig över att Square valde att sätta ett nummer på FF Online. Jävla skitspel.

En kul grej är att när Final Fantasy kom så var deras största rival Dragon Quest som Enix stod bakom. I det första Final Fantasy finns en grav på vilken man kan läsa "Here lies Erdrick" (Erdrick var hjälten i DQ). Enix gav senare igen för detta genom att placera Cids grav i Dragon Quest III. I den amerikanska versionen av FF så refererar graven till Link i stället. Så vitt jag vet har Nintendo dock inte utfört några hämdaktioner.
Citera
2007-06-29, 12:48
Avstängd
Kamuis avatar
Jag äger FF I till och med X-2 samt XII och min självklara favorit är faktiskt FF VIII. Grafiken, designen, karaktärerna, storyn och framförallt spelsystemet är fantastiskt bra! Just storyn fick mig att känna mig som en brud som tittar på Dirty Dancing, "åhhh dom bara måste få varandra!".

Märkligt nog ogillar dom allra flesta FF8, frågan är bara varför. Om det skulle komma en PS3-remake på VIII skulle jag börja grina av lycka.
Citera
2007-06-29, 14:00
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamui
Märkligt nog ogillar dom allra flesta FF8, frågan är bara varför.
Främst för att det är brutalt långsamt. Väldigt få människor uppskattar att se samma fem minuter långa animation spelas upp efter varje attack. Sedan var storyn väldigt löjlig enligt mig.
Citera
2007-06-29, 14:52
Medlem
SkinnyFistss avatar
Citat:
Märkligt nog ogillar dom allra flesta FF8, frågan är bara varför.

Kan svara för mig själv:

Fruktansvärt obalanserade strider och en ganska dåligt skriven dialog (kanske mest uppfattar den som dålig så jag spelade FFIX precis innan som antagligen har de bästa dialogerna i serien) förstörde spelet för mig.
Fast när det kom ut älskade jag det över allt annat.

Tycker det är synd att folk verkar glömma Kuja (FFIX) när de pratar om de bästa ondingarna i serien. Tycker han äger alla andra. Kefka har jag aldrig gillat särskillt mycket. Visst, han var väldigt intressant, men jag kände ändå inte så mycket för hans galenskap. Sephiroth känns lite för over-the-top och ibland undrar jag om inte folk älskar honom så mycket mest för hans coola utseende.
Kuja är bara fylld av orginalitet, precis som de flesta karaktärerna i det spelet.
Citera
2007-06-29, 15:47
Avstängd
Kamuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Främst för att det är brutalt långsamt. Väldigt få människor uppskattar att se samma fem minuter långa animation spelas upp efter varje attack. Sedan var storyn väldigt löjlig enligt mig.

Nja, det gäller ju bara om du kör mycket med GF. Om du använder Draw så blir du ju såpass stark att dina vanliga attacker gör enormt mycket skada, då är spelet bland dom snabbaste i serien.

Citat:
Ursprungligen postat av SkinnyFists

Kan svara för mig själv:

Fruktansvärt obalanserade strider och en ganska dåligt skriven dialog (kanske mest uppfattar den som dålig så jag spelade FFIX precis innan som antagligen har de bästa dialogerna i serien) förstörde spelet för mig.
Fast när det kom ut älskade jag det över allt annat.

Tycker det är synd att folk verkar glömma Kuja (FFIX) när de pratar om de bästa ondingarna i serien. Tycker han äger alla andra. Kefka har jag aldrig gillat särskillt mycket. Visst, han var väldigt intressant, men jag kände ändå inte så mycket för hans galenskap. Sephiroth känns lite för over-the-top och ibland undrar jag om inte folk älskar honom så mycket mest för hans coola utseende.
Kuja är bara fylld av orginalitet, precis som de flesta karaktärerna i det spelet.

Ja Kuja var helt klart en riktig hit, det är det enda jag saknade i FF8 - en riktig hårding till badguy!
Citera
2007-06-29, 16:03
Medlem
Megalomanias avatar
Jag kom just på att du missat Ehrgeiz: God Bless the Ring i din lista JemyM.

Citat:
Nja, det gäller ju bara om du kör mycket med GF. Om du använder Draw så blir du ju såpass stark att dina vanliga attacker gör enormt mycket skada, då är spelet bland dom snabbaste i serien.

Det kan jag kan jag inte hålla med om eftersom även animationerna till många magier är betydligt längre än i övriga spel och när det gäller rollspel så räknar iallafall jag in magi bland vanliga attacker.
Citera