2016-02-17, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Slutade med att jag laddade ner 6 8 och 9. Har inte börjat med 8 och 9 än men är nästan klar med 6an och kan bara instämma i dina hyllningar till spelet. Fantastiska karaktärer och story. Musiken som väntat underbar. Riktigt grym spelupplevelse som helhet. Ser fram emot 8 och 9 ochså.

Har även tänkt plocka åt mig chrono spelen id senare tillfälle ochså. Och en del andra gamla Jrpgs som jag missat genom åren.

Personligen anser jag att 8:an är otroligt tråkigt. 4,5,6,7,9,10 och 12 är de jag anser är bra men kommer nog aldrig släppa att 10 är min favorit pga nostalgin från barndomen
Citera
2016-02-18, 00:10
Medlem
Citat:
Slutade med att jag laddade ner 6 8 och 9. Har inte börjat med 8 och 9 än men är nästan klar med 6an och kan bara instämma i dina hyllningar till spelet. Fantastiska karaktärer och story. Musiken som väntat underbar. Riktigt grym spelupplevelse som helhet. Ser fram emot 8 och 9 ochså.

Har även tänkt plocka åt mig chrono spelen id senare tillfälle ochså. Och en del andra gamla Jrpgs som jag missat genom åren.
Jag skulle säga att Final Fantasy 9 är minst lika bra som Final Fantasy 6.
Karaktärerna i FF9 är otroligt levande, och man bryr sig verkligen om dem på ett alldeles speciellt sätt.

Öppningsscenen precis innan titelskärmen är helt fantastisk, jag ryser varenda gång jag ser den:

"Final Fantasy IX - The Skies Of Alexandria (Opening)"

Final Fantasy 4 är också oerhört bra, det är väl förmodligen ett av de mest "klassiska" FF-spelen, med slott, riddare, vit- och svartmagiker och allt sånt där som traditionella FF-spel brukar stå för.
Jag skulle dock rekommendera översättningen till utgåvan Final Fantasy Chronicles på PlayStation, eftersom den originalöversättningen till Super Nintendo är ganska dålig, och dessutom väldigt simplifierad - den versionen heter inte ens "Final Fantasy 4", utan "Final Fantasy 2", eftersom det var det andra FF-spelet som kom ut i Amerika, så Chronicles-versionen till PlayStation är definitivt ett mycket bättre val.

Jag tycker också att du absolut bör testa Final Fantasy Tactics, det spelet är mer åt strategihållet och påminner ganska mycket om schack.
"Job"-systemet i det spelet är fantastiskt underhållande, och tillåter dig att utveckla karaktärerna på alla möjliga sätt.
Senast redigerad av Peter_18 2016-02-18 kl. 00:24.
Citera
2016-02-18, 02:35
Medlem
Dankosoflys avatar
Själv har jag bara spelat Final Fantasy X, X2 och XII men tycker de är riktigt starka spel både story och karaktärsmässigt. Har väl inte så mycket att tillägga då det var en hel del år sedan jag körde de. Har dock alltid velat köra VII men då det endast släpptes på ps1 och jag känner att jag inte vill införskaffa mig en hel konsol för endast ett spel så får det avstå.
Citera
2016-02-18, 06:02
Medlem
Popshuv1ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dankosofly
Själv har jag bara spelat Final Fantasy X, X2 och XII men tycker de är riktigt starka spel både story och karaktärsmässigt. Har väl inte så mycket att tillägga då det var en hel del år sedan jag körde de. Har dock alltid velat köra VII men då det endast släpptes på ps1 och jag känner att jag inte vill införskaffa mig en hel konsol för endast ett spel så får det avstå.

Du kan ju alltid spela det på datorn via en emulator
Citera
2016-02-18, 07:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dankosofly

Det finns PC också, via Steam, eller square enix store.
Citera
2016-02-18, 13:31
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Funderade på att skaffa några av dem äldre ff spelen nu när dem har square enix sale på ps3. Gillade 13 serien trots allt negativt kring det. Tror dock det berodde på att det var mina första ff spel. Nu när jag spelat 10 och håller på med 7 kan jag dock förstå kritiken. Tycker dessa är klart mycket bättre. Har mest hört kring just dessa 2 som dem bästa men finns det några fler måsten i FF seriens äldre delar ? Finns det någon eller några fler spel som har lika starka storys och karaktärer som 7 och 10 ?

Du ska ju absolut köra nian, helt klart det bästa i serien enligt mig. Kanske inte lika färgstarka karaktärer som sjuan, men storyn är lika gripande. Fantastiska miljöer och nästan felfritt stridssystem också. Dessutom en jättevärld att utforska, och gott om saker att upptäcka, och vapen att bygga ihop.
Citera
2016-02-19, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Du ska ju absolut köra nian, helt klart det bästa i serien enligt mig. Kanske inte lika färgstarka karaktärer som sjuan, men storyn är lika gripande. Fantastiska miljöer och nästan felfritt stridssystem också. Dessutom en jättevärld att utforska, och gott om saker att upptäcka, och vapen att bygga ihop.
Sen har ju FF9 ett av de bästa minispelen i serien också - Chocobo Hot & Cold!
Jäkligt roligt att leta skattkartor och sen springa ut i världen och försöka hitta dem.
En del av skatterna ger ju enormt fina prylar också, exempelvis svärdet Ragnarok.

Hela det där minispelet är lite som ett äventyr i sig - Chocos utveckling från Chocobo Forest hela vägen till Chocobo Air Garden känns som ett helt eget separat spel.
Senast redigerad av Peter_18 2016-02-19 kl. 14:02.
Citera
2016-02-20, 00:41
Medlem
Dankosoflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oblivionens
Det finns PC också, via Steam, eller square enix store.

Finns det? Det har jag missat totalt, blir att införskaffa det på Steam i såna fall.
Citera
2016-02-21, 11:11
Medlem
FoxHounds avatar
8an ar ett bra spel ocksa som fatt ofortjant mycket skit. Troligtvis for att det ar en lovestory och att det ar aningen enkelt nar man luskat ut hur man ska gora, men likforbannat ett bra och intressant spel Hoppas pa en remake pa detta ocksa i framtiden.
Citera
2016-02-21, 19:47
Medlem
Jag påbörjade FF6 för många år sedan men slutade någonstans mitt i pga att jag inte klarade någon boss och orkade inte att grinda.

Tyckte dock att det var ett underbart spel så långt men har dessvärre inte haft tid att ta upp det och klara det igen.

Finns det någon version för PS4, MAC eller Android där dem nerfat bossar eller liknande?
Älskar storyn och allt men att gå 5 meter och möta fiender hela tiden förstör kontinuiteten för mig ibland.

Undrar samma när det gäller FF7. Hade gärna lirat klart det också men det mötte samma öde dessvärre!
Citera
2016-02-21, 21:28
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizell
Jag påbörjade FF6 för många år sedan men slutade någonstans mitt i pga att jag inte klarade någon boss och orkade inte att grinda.

Tyckte dock att det var ett underbart spel så långt men har dessvärre inte haft tid att ta upp det och klara det igen.

Finns det någon version för PS4, MAC eller Android där dem nerfat bossar eller liknande?
Älskar storyn och allt men att gå 5 meter och möta fiender hela tiden förstör kontinuiteten för mig ibland.

Undrar samma när det gäller FF7. Hade gärna lirat klart det också men det mötte samma öde dessvärre!
FF7 kan man ju ladda ned på ps4 och där har dem inkluderat fusk såsom att vara odödlig och stänga av random encounters ifall du blir uttråkad av striderna eller fastnar på en boss.

6an finns dock inte på ps4 iallafall. Gillar random encounters å störde mig inte nå speciellt på det. Annars fanns det ju relics som tog bort dem. Moogle charm tex.
Citera
2016-02-24, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoxHound
8an ar ett bra spel ocksa som fatt ofortjant mycket skit. Troligtvis for att det ar en lovestory och att det ar aningen enkelt nar man luskat ut hur man ska gora, men likforbannat ett bra och intressant spel Hoppas pa en remake pa detta ocksa i framtiden.
Jag har fått intrycket att de flesta som ger upp med FF8 inte hinner bli bekanta med Junction-systemet, och får illusionen att man "måste" använda GF-attacker för att utdela någon vettig skada till fienderna.
Men faktum är att man ganska lätt kan klara hela spelet utan att använda GF-attacker en enda gång överhuvudtaget.
Inte ens den första bossen, Ifrit, är några problem om man vet vad man sysslar med;
man kan exempelvis låta Squall köra vanliga attacker samtidigt som Quistis kastar Blizzard-magier, den strategin brukar gå ganska fort.
Sen när man får Ifrit som GF så utrustar man Squall med den och lägger någon bra magi på hans Strength, samt lite Blizzard-magier på hans Elem-Atk, så att han verkligen kan äga fienderna på vägen ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in