2007-01-04, 00:15
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Ligrar saknar ju en kromosom och det sätter några gener som stoppar tillväxten ur funktion. Det är därför de blir så grymt stora.
Tigon och andra korsningar av stora kattdjur blir oftast mindre än sina föräldrar.

Här har du några bilder på ligrar:
http://uplink.space.com/attachments/499583-liger.jpg
http://pgobeil.com/images/liger.jpg

Samt en liten film:
http://www.metacafe.com/watch/250400/liger/

Japp det var bilden jag syftade på.Vad jag menade var om den kromosomen fick genomslag bland populationen när de stora bytedjuren försvann.Det måste ju blivit en fördel att vara mindre när bytena blev mindre.Har fått för mig att det som i Europa kallas grottlejon var betydligt större än dagens kattdjur.Det är väl omöjligt att få reda på utan DNA från gamla fossil men man kan ju spekulera om det.
Citera
2007-01-04, 00:18
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Japp det var bilden jag syftade på.Vad jag menade var om den kromosomen fick genomslag bland populationen när de stora bytedjuren försvann.Det måste ju blivit en fördel att vara mindre när bytena blev mindre.Har fått för mig att det som i Europa kallas grottlejon var betydligt större än dagens kattdjur.Det är väl omöjligt att få reda på utan DNA från gamla fossil men man kan ju spekulera om det.

Jo. Det är nog en vettig förklaring till varför de enorma rovdjuren har försvunnit. Grottbjörnar var ju exempelvis närmare fyra meter långa har jag läst någonstans. Grottlejon och sabeltandade tigrar var ju också mycket större än dagens stora kattdjur. Fatta vad mycket mer föda man behöver om man är så stor samt hur mycket svårare det är att jaga mindre bytesdjur, när de stora väl blivit uppätna, när man är så stor och klumpig.
Citera
2007-01-04, 00:20
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Fan på tal om ligerhannar så visade af förra året en bild på en sådan.Den var mycket större än både tigerhannar och lejonhannar.När den stod på bakbenen
så nådde ägaren den till midjan.Vilket monster!Man kan googla fram bilden.
Då är frågan gör den ett språng bakåt i evolutionen till den tid när tigrarna hade mastodonter på menyn?(Ja Mankan du har säkert också en ide om detta)

Ligern har en kromosom färre än tigrar och lejon, därav dess avvikelse...

EDIT: Såg precis nu att det redan svarats på detta...men jag har ju nästan ett femtiotal texter att läsa för att hinna ifatt...
Citera
2007-01-04, 00:24
Medlem
I don't cares avatar
Mankan: läs gärna inlägg 523 du får gärna vinka om du har läst den.
Citera
2007-01-04, 00:28
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 87oseknd
2005-02-23, 22:51 startades denna tråd. Inse hur sjukt det här e! Läste dem 20 första sidorna i tråden sen pallade jag inte mer och kom till konklusionen att Mankan e en hjärndöd idiot som alla lägger tid och energi på utan att få ngt ut av det. Nu tryckte jag fram till sista sidan i tråden och märkte, hör o häpna (eller inte), att exakt samma diskussion idag pågår som på sida 1,2,3,4...osv. Det här börjar likna en dålig såpa ala Sunset beach.

Fatta att det snart gått två år! om ni inte slutar så muteras vi alla till mankan eller nått...

peace out

Hjärndöd...vilket i så fall bara bevisar att medvetandet INTE har sin Mission Control i hjärnan...och att man därmed är vid liv även som hjärndöd...
Citera
2007-01-04, 00:29
Medlem
BlackBeavers avatar
Man kan ju tänka sig att bytesdjuren började försvinna i och med människans intåg på arenan.Det gick väl ett program på Discovery för många år sen som handlade om det.Det kan tänkas att eftersom människan utvecklades i Afrika så överlevde stora bytesdjuren just där för att de lärde sig undvika människor genom utvecklingens gång vilket dem inte kunde göra utanför Afrika.
Bytesdjuren utanför Afrika hade inte vett att se upp för oss när vi kom traskandes.

Och så några för Mankan
Citera
2007-01-04, 00:32
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Som Quanthilo skriev i inlägg 494, även om det är en förvirrad person så bör man vara tydlig med argumenten och visa beslutsamhet. Även om Mankan kanske inte tar till sig informationen så kan det ju finnas andra svaga personer som lockas av individer som Mankan.
Dessa kanske man kan fånga upp innan det är för sent.

Stor humor...
Citera
2007-01-04, 00:35
Medlem
BlackBeavers avatar
Ja det känns som vi måste lägga ner denna "debatt" men visst har det varit kul.Nej förresten! vi forsätter man lär ju sig nytt hela tiden..ja förutom Mankan
då som står för de komiska inslagen
Citera
2007-01-04, 00:38
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstream
Människan har inte funnits i miljontals år...

Hur länge har människan funnits då, enligt din teori?
Citera
2007-01-04, 00:39
Medlem
87oseknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Hjärndöd...vilket i så fall bara bevisar att medvetandet INTE har sin Mission Control i hjärnan...och att man därmed är vid liv även som hjärndöd...

jodå...du e vid liv men du har inte alla filer i mappen om man säger så.
Citera
2007-01-04, 00:48
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I don't care
Markan: Anledningen att så kallade mellan arter inte hittas är ganska enkel om du har två arter säg apa människa säg att det är 2,5 miljoner år mellan de arterna och det är en mycket lite gradvis förändring mellan dom, detta i ett spann av 2,5 miljoner år säg att man hittar någon utav alla mellan tingen under de 2,5 miljoner år så liknar fossilerna varandra väldigt mycket under långa tidsperioder

Lägg till det att en försvinnande liten del av alla fossiler hittas eller kanske inte ens finns att hitta för de försvinner ju med tiden, och snälla droppa den felande länken för den existerar inte eller det existerar 1000tals för evolutionen är en morphing med det menar jag att ändringarna kom lite i taget och nej vi kommer aldrig hitta alla steg eller inte ens nära för alla steg fins helt enkelt inte kvar att hitta.

Jag kan för allt i världen inte fatta överhuvudtaget BEHOVET av att apdjuret sakta började förvandlas (a lá Dr Jekyll ) till människa, eftersom människan redan existerade för miljoner år sedan...

Sen har du fel, den felande länken saknas och kommer alltid att saknas, för den länken har aldrig överhuvudtaget existerat...

Men låt oss för skojs skull bara *ponera* att evolutionen vore ett *faktum*, då räcker det ju inte att bara redogöra för det sista steget...kan du vänligen lägga fram hela skeendet, från det att fisken steg upp på land , till det att han utvecklade armar och ben och förvandlades till människa!
Citera
2007-01-04, 00:59
Medlem
Apelsinens avatar
Jävla religonstjaffs från trådskaparen, usch ni kommer utplåna mänskligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in