Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Håller du med mig om att de första livsformerna på jorden var primitiva bakterier och encelliga organismer eller förnekar du det faktum att man bara hittat fossilerade mikroorganismer med en ålder av runt tre miljarder år, medan alla mer avancerade, flercelliga djur är mycket yngre?
Detta har jag ingenting att invända emot...det jag invänder mig emot är att dessa amöbor och annat kryp skulle ha förvandlats (spelar ingen roll att man ger dem tidselementet till förfogande

) till fullfjädrade människor...
Jag menar, alla de där amöborna, firrarna och allt annat kryp, finns ju fortfarande i
enorma antal...har de aldrig evolverat överhuvudtaget, eller vad är det fråga om egentligen?
Uppenbarligen är alla arter
UNIKA, makroevolutionen sker inte på det kroppsliga planet!
Djuren och människorna (alla unika arter, där evolutionen enbart fortgår på mikroplanet) inplanterades förresten till jorden i senare skeden av utvecklingen.
Citat:
Här har du en bild som översiktligt beskriver hur de första organiska ämnena först gav upphov till RNA och senare ledde till bakterier och andra prokaryota organismer. Dessa kombineras ihop och bildar först primitiva flercelliga organismer som alger och primitiva eukaryota djur som åt bakterier.
Algerna och de fotosyntetiserande eokaryoterna evolverade vidare till växter i olika former, medan de djurlika eukarytorerna gav upphov till djur. Djurens utveckling börjar med primitiva maskar, mollusker och kräftdjur som senare evolveras till mer avancerade fiskar, reptiler och groddjur. Dessa i sin tur evolveras till fåglar och däggdjur (som är bland de yngsta djurgrupperna man funnit fossil av). Däggdjuren i sin tur evolveras i olika grenar som gnagare, hunddjur, kattdjur och apdjur med en massa mellansteg. Översiktigt sett.
Som sagt, alla dessa arter är unika och har alltid existerat i de former som de gör fortfarande i denna dag...arterna har inte evolverat ur varandra, utan de
inplanterades på Jorden vid olika tidsepoker, därav att de första fossilerna av varje enskild art härrör från olika epoker...
Citat:
Bilden är väldigt pegagogisk och du finner ungefärliga årtal vid varje steg. Trädet överensstämmer både genetiskt, morfologiskt, phylogenetiskt och med återbestämmning av fossilfynd. Slå det du!
http://www.dhushara.com/book/evol/trevol.jpg
Bilden blev så liten så jag kan inte urskilja arterna...kunde du bara redogöra för stegen från amöba till människa i stora drag?
Fanns det någon elefant med på bilden?
Jag är nämligen mycket nyfiken på
amöbans förvandling till en
elefant!