2007-01-04, 01:05
Medlem
Det är inte särskilt svårt att argumentera för en stolleteori när man hela tiden kan ändra reglerna för vad som är fakta och inte.
Däremot så måste det vara ohyggligt svårt att få folk att orka ta en på "allvar" i en sådan diskussion.
Hatten av till dig, Mankan!
Citera
2007-01-04, 01:10
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Kan man inte banna mankan från denna forumdel, då han inte tillför något här?

Tillför han Flashback något Öht.?

Har inte folk blivit bannade för detta?

Känslorna är elektriska impulser mellan hjärna, i synapser etc etc.
Citera
2007-01-04, 01:22
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Håller du med mig om att de första livsformerna på jorden var primitiva bakterier och encelliga organismer eller förnekar du det faktum att man bara hittat fossilerade mikroorganismer med en ålder av runt tre miljarder år, medan alla mer avancerade, flercelliga djur är mycket yngre?

Detta har jag ingenting att invända emot...det jag invänder mig emot är att dessa amöbor och annat kryp skulle ha förvandlats (spelar ingen roll att man ger dem tidselementet till förfogande ) till fullfjädrade människor...

Jag menar, alla de där amöborna, firrarna och allt annat kryp, finns ju fortfarande i enorma antal...har de aldrig evolverat överhuvudtaget, eller vad är det fråga om egentligen?

Uppenbarligen är alla arter UNIKA, makroevolutionen sker inte på det kroppsliga planet!

Djuren och människorna (alla unika arter, där evolutionen enbart fortgår på mikroplanet) inplanterades förresten till jorden i senare skeden av utvecklingen.

Citat:
Här har du en bild som översiktligt beskriver hur de första organiska ämnena först gav upphov till RNA och senare ledde till bakterier och andra prokaryota organismer. Dessa kombineras ihop och bildar först primitiva flercelliga organismer som alger och primitiva eukaryota djur som åt bakterier.
Algerna och de fotosyntetiserande eokaryoterna evolverade vidare till växter i olika former, medan de djurlika eukarytorerna gav upphov till djur. Djurens utveckling börjar med primitiva maskar, mollusker och kräftdjur som senare evolveras till mer avancerade fiskar, reptiler och groddjur. Dessa i sin tur evolveras till fåglar och däggdjur (som är bland de yngsta djurgrupperna man funnit fossil av). Däggdjuren i sin tur evolveras i olika grenar som gnagare, hunddjur, kattdjur och apdjur med en massa mellansteg. Översiktigt sett.

Som sagt, alla dessa arter är unika och har alltid existerat i de former som de gör fortfarande i denna dag...arterna har inte evolverat ur varandra, utan de inplanterades på Jorden vid olika tidsepoker, därav att de första fossilerna av varje enskild art härrör från olika epoker...

Citat:
Bilden är väldigt pegagogisk och du finner ungefärliga årtal vid varje steg. Trädet överensstämmer både genetiskt, morfologiskt, phylogenetiskt och med återbestämmning av fossilfynd. Slå det du!
http://www.dhushara.com/book/evol/trevol.jpg

Bilden blev så liten så jag kan inte urskilja arterna...kunde du bara redogöra för stegen från amöba till människa i stora drag?

Fanns det någon elefant med på bilden?

Jag är nämligen mycket nyfiken på amöbans förvandling till en elefant!
Citera
2007-01-04, 01:32
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstream
Mikro och makroevolution fungerar ju inte på olika sätt. De tar bara olika lång tid...

Bara för att det sker en mikroevolution så har man dragit den förhastade naiva slutsatsen att det även skulle ske en makroevolution...

Tror du t.ex. att jordgubbsplanta (oaktat om man så skänker henne 1 kvadriljon år) någonsin skulle kunna evolveras till en majsplanta...

Förresten, vad säger denna naiva teori, har även växtriket evolverat, från t.ex. jordgubbar till päron till ananas?
Citera
2007-01-04, 02:07
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Så bra att människor är medlemmar i apfamiljen då så att vi kunde evolveras från dem
Vi är ju i samma djurfamilj.

Sedan skulle jag gärna vilja göra en utförlig genetisk förklaring på varför inte makroevolution fungerar om nu mikroevolution gör det. Det är ju samma typ av DNA som ingår i båda processerna nämligen, den enda skillnaden är ju mängden DNA som överförs i varje steg.
När tillräckligt många genetiska skillnader ackumulerats under miljontals år så kan skillnaderna vara så stora att de inte ens befinner sig inom samma art eller ens familj. När det är för stor skillnad på DNAet så befinner sig inte ursprungsarten och den muterade varianten inom samma familj om man låter det gå tillräckligt långt.
För accepterar du mikroevolution så måste du acceptera makroevolution, då det är exakt samma sak och den enda skillnaden ligger i tidsåtgången.

Alla livsarter utgår från sina unika ursprungliga prototyper och evolverar (kopierar) sedan inom ramarna för denna prototyp...därför ser fortfarande kräftan, lärkan, katten, apan och människan ut som den alltid har gjort...

Eller har du någonsin sett en Fiat evolveras till en Rolls Royce...

Nej, däremot så existerar det olika modeller inom Fiat-familjen för sig och inom Rolls Royce-familjen för sig...

Även i det här fallet så sker inte evolutionen på det fysiska planet, att Fiaten (om man gav honom tillräckligt med tid) evolverade till en Rolls Royce, nej, utan det är du, bilägaren, som "evolverar"!

Efter att du kört Fiaten (fisken) några år och blivit led på den och kört slut på motorn (hjärtat) så kanske du byter upp dig till en Honda eller Hyundai (varg och pudel inom hundsläktet), sedan uppåt i evolutionen till en Jaguar eller Panther (båda kattdjur) osv, och till slut så kommer du till den åtråvärda Rolls Roycen (människan) där du erhåller full prestanda, är fullt evolverad och är kronan i trafiken...

Det var bara en mycket schematisk jämförelse, men ni fattar säkert vart jag vill komma till...
Citera
2007-01-04, 02:08
Medlem
kb_cks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Hur länge har människan funnits då, enligt din teori?
Ca 195000 år gamla är de älsta fossil av homo sapiens sapiens.
http://www.talkorigins.org/faqs/homs/species.html#moderns

Vad säger din teori Mankan? Och vilka fakta eller observationer bygger den på?.
Citera
2007-01-04, 02:25
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Detta har jag ingenting att invända emot...det jag invänder mig emot är att dessa amöbor och annat kryp skulle ha förvandlats (spelar ingen roll att man ger dem tidselementet till förfogande ) till fullfjädrade människor...

Jag menar, alla de där amöborna, firrarna och allt annat kryp, finns ju fortfarande i enorma antal...har de aldrig evolverat överhuvudtaget, eller vad är det fråga om egentligen?

Uppenbarligen är alla arter UNIKA, makroevolutionen sker inte på det kroppsliga planet!

Djuren och människorna (alla unika arter, där evolutionen enbart fortgår på mikroplanet) inplanterades förresten till jorden i senare skeden av utvecklingen.

Som sagt, alla dessa arter är unika och har alltid existerat i de former som de gör fortfarande i denna dag...arterna har inte evolverat ur varandra, utan de inplanterades på Jorden vid olika tidsepoker, därav att de första fossilerna av varje enskild art härrör från olika epoker...

Bilden blev så liten så jag kan inte urskilja arterna...kunde du bara redogöra för stegen från amöba till människa i stora drag?

Fanns det någon elefant med på bilden?

Jag är nämligen mycket nyfiken på amöbans förvandling till en elefant!

Fiskarna och amöborna har inte behövt ändra på sig för att överleva. De har inte haft någon konkurrens om sitt livsutrymme. Om du aldrig behandlar bakterier med antibiotika kommer de aldrig att utveckla antibiotika-resistens, men om man däremot besprutar dem med antibiotika så kommer bara de bakterier som har motståndskraft att kunna fortplanta sig medan de andra dör. Så fort det finns något med i bilden som skapar en konkurrens så inträffar evolution. Är miljön och situationen statisk så finns ju ingen behov att förändra sig. Därför har vi kvar amöbor och fiskar, de har inte behövt ändra sig. Varför ändra på ett vinnande koncept?

Jag har redan visat att arterna inte är unika och att det där är trams. Läs mitt gamla inlägg om artkorsningar över den påstådda "artbarriären" exempelvis. Uppenbarligen är flera arter släkt med varandra och man kan studera hur släktskapen hänger ihop via genetik, morfologi och fylogenetik.

Så då måste bara människan ha dykt upp från ingenstans helt plötsligt för några miljoner år sedan? Eftersom inte bakterierna kan slå sig samman och bilda flercelliga organismer så måste även de eukaryota varelserna ha skapats ur tomma intet helt plötsligt? Förstår jag dig rätt?
För om alla arter är unika så måste de ha poppat upp från tomma intet helt plötsligt, kanske inplanterade av en gud eller av aliens. Varför ser vi inte sådant hända i världen just nu då? Exakt när planteras dessa nya arter in, kanske bara när människan inte tittar? Hur förklarar du nya bakteriearter som uppstår i provrör i labb, eller nya myrarter som hittas i tyska kontorshus? Har någon liten hustomte inplanterat dem där helt sonika? Snacka om rena rama sagostunden! Vad kommer här näst? Gubben i Lådan?

Du kan zooma in på bilden, den är stor så du får nog förstora upp den miniatur som webläsaren visar. Allt viktigt finns där och du kan lätt följa utvecklingen från amöba till människa genom att följa pilarna till önskat mål. Du kan även se hur lång tid det ungefär tar mellan amöba till önskat mål.

http://www.dhushara.com/book/evol/trevol.jpg
Bilden är 1513*2191 pixels stor om du har den i rätt storlek. Elefanten finns med också.
Citera
2007-01-04, 02:43
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Alla livsarter utgår från sina unika ursprungliga prototyper och evolverar (kopierar) sedan inom ramarna för denna prototyp...därför ser fortfarande kräftan, lärkan, katten, apan och människan ut som den alltid har gjort...

Eller har du någonsin sett en Fiat evolveras till en Rolls Royce...

Nej, däremot så existerar det olika modeller inom Fiat-familjen för sig och inom Rolls Royce-familjen för sig...

Även i det här fallet så sker inte evolutionen på det fysiska planet, att Fiaten (om man gav honom tillräckligt med tid) evolverade till en Rolls Royce, nej, utan det är du, bilägaren, som "evolverar"!

Efter att du kört Fiaten (fisken) några år och blivit led på den och kört slut på motorn (hjärtat) så kanske du byter upp dig till en Honda eller Hyundai (varg och pudel inom hundsläktet), sedan uppåt i evolutionen till en Jaguar eller Panther (båda kattdjur) osv, och till slut så kommer du till den åtråvärda Rolls Roycen (människan) där du erhåller full prestanda, är fullt evolverad och är kronan i trafiken...

Det var bara en mycket schematisk jämförelse, men ni fattar säkert vart jag vill komma till...

Evolution innebär en förändring och inte bara en kopiering. Olika kvävebaser i DNAet kommer att förändras vilket ger upphov till nya gener, förändrar gamla eller tar bort gener. Kopierar du så förändrar du ingenting på vägen.
DNA-kodning ser ut så här exempelvis ATCGATGACT och kodar för ett protein som ger en viss egenskap, när organismen förplantar sig kanske ett litet fel har inträffat så att den nya DNA-strängen blir ATAACGGACT som kodar för en helt annan egenskap. På sikt ackumuleras tillräckligt stor ändring för att skapa nya arter.

Jag har sett en Fiat evolveras till en Rolls Royce, eller för att vara exakt en Honda omvandlas till en HD. American Choppers på Discovery började med en sunkig gammal honda-MC, sedan bytte de ut motorn, fälgarna och en massa annat och böjde i ramen och fixade. När de väl installerat en massa nya HD-delar så rullade vips en Harley Davidson ut från garaget. Det är bara att byta ut komponenterna och ändra dem.
Du kan också bygga om hondan till en cykel, en bil, ett gevär eller vad du nu vill. Smälter du bara ned den så kan du gjuta om den till vad du vill. Det är bara samma gamla metallatomer i ny skepnad. Precis som människor är samma sorts DNA som i bakterier, eller i apor fast med en annan skepnad. Eller om du så vill samma organiska föreningar i olika varianter och kombinationer.
Det finns inget unikt i byggdelarna, utom i sättet de sätts ihop på. Tänk på det som LEGO. Du kan bygga lätt bygga om en LEGO-elefant till en LEGO-människa om du får lite tid på dig.
Citera
2007-01-04, 03:44
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption
Kan man inte banna mankan från denna forumdel, då han inte tillför något här?

Tillför han Flashback något Öht.?

Har inte folk blivit bannade för detta?

Känslorna är elektriska impulser mellan hjärna, i synapser etc etc.

Det är din Jag-känsla, din identitet som unik individ, det är det jag är ute efter!

Sitter JAGET verkligen i hjärnan?
Citera
2007-01-04, 04:33
Medlem
mankan, be ditt instrument hjärnan förklara för ditt spöke i ögonlocken (eller vart du nu har det) att det här inte är roligt längre....
Citera
2007-01-04, 05:33
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Samma med grizzlybjörn och polarbjörn (varianter av samma art), man kan korsa dem, eftersom de är genetiskt sett nästan identiska, alltså mycket nära släkt med varann, så, inget konstigt alls att de kan få avkomma tillsammans...men vad är slutresultatet?

Du kan alltså inte läsa?

"the Eight Remaining Species of Bears:

American Black Bear
Asiatic Black Bear
Grizzly or Brown Bear

Polar Bear
Giant Panda
Sloth Bear
Spectacled Bear
Sun Bear"

Vet du överhuvudtaget vad en art är?
Citera
2007-01-04, 05:53
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankster
Du kan alltså inte läsa?

"the Eight Remaining Species of Bears:

American Black Bear
Asiatic Black Bear
Grizzly or Brown Bear

Polar Bear
Giant Panda
Sloth Bear
Spectacled Bear
Sun Bear"

Vet du överhuvudtaget vad en art är?

Du missade visst att det stod att strikt enligt det biologiska artbegreppet, så tillhör grizzlybjörnen och polarbjörnen, eftersom de är så genetiskt identiska att de kan korsas och producera fertil avkomma, varianter av SAMMA ART !!!

http://en.wikipedia.org/wiki/Grizzly-polar_bear_hybrid

"The grizzly bear and polar bear are sufficiently genetically similar that they can interbreed and produce fertile offspring. By the strict interpretation of the biological species concept, this would imply that brown bears and polar bears are variants of the same species..."

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in