2007-01-09, 02:03
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cower
Jag hävdar fortfarande att det bara finns två möjliga anledningar att posta sånt här under "Naturvetenskap, matematik och teknologi" - dumhet eller att man är ett troll.

Inget av anledningarna stämmer!

Jag ville bara med posten visa på hur giganterna bland vetenskapsmänen tänkte och förutspådde under 1500-1600-talen!

Ville också samtidigt belysa hur vetenskaps-etablisemmanget undertryckt och filtrerat astrologins roll och framträdande position bland astronomerna i Europa fram till slutet av 1600-talet...
Citera
2007-01-09, 03:30
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Ja, jag har 2 frågor:

1) Amöbans väg till Elefant...

2) Arten närmast innan människoapan i den s.k. evolutionskedjan?

1. Vet du vad en amöba är?

2. Vilken människoapa menar du? Latinskt namn, tack!
Citera
2007-01-09, 03:51
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inline
1. Vet du vad en amöba är?

2. Vilken människoapa menar du? Latinskt namn, tack!

1. Encelliga organismer

2. Den förbannade människoapan som påstås vara gemensam anfader till apan människan och den reguljära apan...
Citera
2007-01-09, 04:11
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
1. Encelliga organismer

2. Den förbannade människoapan som påstås vara gemensam anfader till apan människan och den reguljära apan...

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_evolution
Citera
2007-01-09, 06:29
Moderator
Ruskigbusss avatar
Som vanligt har då Mankan läst, men inte förstått.

Jodå, väldigt många astronomer förr var också astrologer. Och detta helt enkelt för att klara brödfödan. En del trodde säkert på astrologin, och det minskar inte deras gärning som astronomer på något sätt, men det gör inte heller att astrologin blir mera trovärdig.

Vad är det som säger att en astronom, som alltså på den tiden var kunnig i att hitta stjärnor, skulle vara bättre rustad än vilken bonde som helst, i att begripa hur människans öde påverkas?
Citera
2007-01-09, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Ett (vad jag vet) ouppklarat problem är vilka de 21grammen som alla tappar i vikt när de dör är. Möjligtvis är det "själen" eller "jaget". Kommer tyvärr inte ihåg så mycket ang. det hela eftersom det var så länge sen jag läste det .

Källa tack.
Citera
2007-01-09, 08:30
Medlem
Inlines avatar
Citat:
1. Encelliga organismer
Du vet väl om att amöbor har utvecklats lika länge som vi, sedan vi separerades i stamträdet?

Citat:
Gör ditt val i Un Perro's länk! Vilken av dessa är det du inte gillar?
Citera
2007-01-09, 08:42
Medlem
För att inte tala om att bara för att något är osannolikt så betyder det inte att det inte kan inträffa ändå...

För er som är intresserade så kan jag rekomendera att läsa en artikeln "Matematiken som antidarwinistiskt tillhygge" av Olle Häggström i Normat nr 2 2006, s75-90. I den artikeln tar han och vederlägger Dembskis NFL-argument, förkortning för No Free Lunch, på ett mycket elegant sätt. Vid önskemål kan jag försöka referera artikeln.
Citera
2007-01-09, 08:56
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Finns många exempel, ett exempel är utträkningen Sir Fred Hoyle & Chandra Wickramasinghe gjorde i början av 1980-talet (hittade inget nyare såhär direkt, men om mer krävs kan jag givetvis leta upp det). De gjorde en uppskattning av hur stor sannolikheten är att en funktionell, extremt primitiv cell skulle uppstå på grund av slumpmässiga kemiska reaktioner i en tänkt så kallad "ursoppa", där alla de för livet nödvändiga molekylerna fanns. Utifrån antagandet att ett visst antal enzym är nödvändiga för att även den allra enklaste cell skall kunna fungera, kom de fram till den oerhört lilla sannolikheten av 10^-40 000, dvs. omöjlig.

Sir Hoyle tjatade tyvärr sönder det lite lätt underhållande citatet "Att tro att livet kan ha uppkommit genom slumpstyrd, molekylär växelverkan är lika löjligt och osannolikt som påståendet att en tornado, som sveper fram genom ett skrotupplag, skulle kunna sätta ihop en Boeing 747"

Tyvärr hittade jag denna information på en kreationistsida (jag tycker det är oerhört fjantigt att blanda vetenskap med religion på det sättet), däremot så är utträkningen helt matematisk och Hoyle var ingalunda kreationist (inte heller kristen troende).

Fö. strider evolutionen direkt mot termodynamikens andra huvudsats och bör därför ha kastats i papperskorgen för länge sen och lämnat rum för nya vetenskapliga teorier. I stället har vi nu en vetenskap som knappt kan leva utan den ovetenskapliga evolutionsteorin.

Och hur såg denna enklaste tänkbara cell ut egentligen? Man kan antagligen tänka sig helt andra designer än vad de valde, speciellt nu när det har hänt så mycket inom den biokemiska forskningen. För det andra så behöver en primitiv cell inte ens vara fullt fungerande, den kan förlita sig på symbios med omgivningen. Exempelvis behöver cellen bara kunna föröka sig om den absorberar rätt proteiner och all energi från omgivningen utan att behöva tillverka dem själv. Detta kräver mycket mindre antal enzymer samt sänker komplexiteten radikalt.

Och som matematiker vill jag framhäva att 10^-40000 inte alls är noll. Det är ett litet tal men det är ändå skilt från noll och därmed kan det inträffa. Allt som har en nollskild sannolikhet kommer att inträffa förr eller senare bara man väntar tillräckligt länge.

Dessutom behövs det inte en Boeing 747, det som behövs för att ta de första flygturerna är en mycket enklare konstruktion. Bröderna Wright flög i något synnerligen primitivt och likaså lär livet ha börjat primitivt och inte med Boeing 747-modeller.

Att evolutionen skulle bryta mot termodynamikens andra lag är ett vanligt missförstånd. Lyckligtvis är ju den lagen mycket precis med vart den är tillämpningsbar och jorden är inte ett sådant slutet system då den drivs av solen. Termodynamikens andra huvudsats är alltså inte tillämpningsbar även om kreationer och andra kritiker tror det. Dock han någon annan posta en utförligare förklaring för det.
Citera
2007-01-09, 09:12
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ja, jag har 2 frågor:

1) Amöbans väg till Elefant...

2) Arten närmast innan människoapan i den s.k. evolutionskedjan?

Beträffande vägen till elefant så hänvisar jag återigen till denna bild:
http://www.dhushara.com/book/evol/trevol.jpg

Följ bara utvecklingskedjan från de första encelliga organismerna så ser du hur amöbor och elefanter hänger ihop. Tänk på att bilden är stor och att man kan få zooma för att se allting.

Någon annan svarade redan på den andra frågan.
Citera
2007-01-09, 09:15
Medlem
Quantilhos avatar
Jag är lite nyfiken på hur Mankan förklarar varför stjärnornas positioner skulle påverka oss. Är det kanske gravitationen från avlägsna stjärnor som gör att saker utfaller på ett visst sätt? Eller är det bara någon omätbar kraft som ligger bakom allting?

Jag är lite nyfiken på hur du får ihop det hela?
Citera
2007-01-09, 09:25
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Man kan inte med materiella instrument bevisa själens existens, eftersom själen som är immateriell inte låter sig fångas in av materiella instrument.

Varför inte? Hjärnan är ju ett materiellt instrument, uppbyggt av helt vanliga atomer, och kan ju både påverkas och påverka det som du kallas själen. Varför skulle man då inte kunna bygga ett instrument som kan göra samma sak? Någonstans måste det ju finnas en koppling mellan denna immateriella världen som du påstår finns och den materiella värld vi lever och verkar i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in