Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Finns många exempel, ett exempel är utträkningen Sir Fred Hoyle & Chandra Wickramasinghe gjorde i början av 1980-talet (hittade inget nyare såhär direkt, men om mer krävs kan jag givetvis leta upp det). De gjorde en uppskattning av hur stor sannolikheten är att en funktionell, extremt primitiv cell skulle uppstå på grund av slumpmässiga kemiska reaktioner i en tänkt så kallad "ursoppa", där alla de för livet nödvändiga molekylerna fanns. Utifrån antagandet att ett visst antal enzym är nödvändiga för att även den allra enklaste cell skall kunna fungera, kom de fram till den oerhört lilla sannolikheten av 10^-40 000, dvs. omöjlig.
Sir Hoyle tjatade tyvärr sönder det lite lätt underhållande citatet "Att tro att livet kan ha uppkommit genom slumpstyrd, molekylär växelverkan är lika löjligt och osannolikt som påståendet att en tornado, som sveper fram genom ett skrotupplag, skulle kunna sätta ihop en Boeing 747"
Tyvärr hittade jag denna information på en kreationistsida

(jag tycker det är oerhört fjantigt att blanda vetenskap med religion på det sättet), däremot så är utträkningen helt matematisk och Hoyle var ingalunda kreationist (inte heller kristen troende).
Fö. strider evolutionen direkt mot termodynamikens andra huvudsats och bör därför ha kastats i papperskorgen för länge sen och lämnat rum för nya vetenskapliga teorier. I stället har vi nu en vetenskap som knappt kan leva utan den ovetenskapliga evolutionsteorin.
Och hur såg denna enklaste tänkbara cell ut egentligen? Man kan antagligen tänka sig helt andra designer än vad de valde, speciellt nu när det har hänt så mycket inom den biokemiska forskningen. För det andra så behöver en primitiv cell inte ens vara fullt fungerande, den kan förlita sig på symbios med omgivningen. Exempelvis behöver cellen bara kunna föröka sig om den absorberar rätt proteiner och all energi från omgivningen utan att behöva tillverka dem själv. Detta kräver mycket mindre antal enzymer samt sänker komplexiteten radikalt.
Och som matematiker vill jag framhäva att 10^-40000 inte alls är noll. Det är ett litet tal men det är ändå skilt från noll och därmed kan det inträffa. Allt som har en nollskild sannolikhet kommer att inträffa förr eller senare bara man väntar tillräckligt länge.
Dessutom behövs det inte en Boeing 747, det som behövs för att ta de första flygturerna är en mycket enklare konstruktion. Bröderna Wright flög i något synnerligen primitivt och likaså lär livet ha börjat primitivt och inte med Boeing 747-modeller.
Att evolutionen skulle bryta mot termodynamikens andra lag är ett vanligt missförstånd. Lyckligtvis är ju den lagen mycket precis med vart den är tillämpningsbar och jorden är inte ett sådant slutet system då den drivs av solen. Termodynamikens andra huvudsats är alltså inte tillämpningsbar även om kreationer och andra kritiker tror det. Dock han någon annan posta en utförligare förklaring för det.