Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Veda-skrifterna har absolut auktoritet, eftersom grunden till Vedas utsagor utgörs av skrifterna själva, som är Guds ord, de har alltså sin grund i sig själva!
Så de är Guds ord för att de påstår sig vara det? Andra religiösa skrifter som gör samma påstående då? Bibeln, Koranen osv?
Citat:
Urkunderna utgör själva bevis och behöver därför inte (och kan inte) bevisas av yttre källor!
Bevis baseras på fakta - något som kan observeras och bekräftas -, medan du bara gett ett tomt påstående.
Du har alltså erkänt att Veda-skrifterna inte stöds av bevis och
inte kan ha bevis, och en rationell person har därför ingen anledning att acceptera dem som sanna, lika lite som de har anledning att acceptera Russels kosmiska tekanna som verklig.
Citat:
Nej, om inte det du säger är i samklang med de heliga skrifternas och vismännens utsagor, så är det inte sant!
Så om någon del av verkligheten motsäger skrifterna, då är det verkligheten som det är fel på? Hur då?
Citat:
Man kan inte åberopa sig själv som referens?
Det är som att säga att du inte kan åberopa dig själv, att du har sett att presidenten bor i Vita huset, genom att själv titta in i Vita huset.
Hur kan andra veta att du verkligen gjort det? Du kan bevisa det för dig själv genom att titta in, men för att bevisa det för andra så krävs ett
bevis, t.ex. ett foto.
Låt mig demonstrera: Gud uppenbarade sig för mig, och han berättade att evolutionen är verklig. Tror du mig?