2012-04-27, 12:47
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
Hur stor är chansen att vår universum utvecklades ur en perfekt singularitet med de exakt rätta förutsättningar för att galaxer, planeter, stjärnor bildas? Iden att vår universum är den enda känns otroligt långsökt, det är nästan som att man lyckas knäcka en kod på hundra tecken på ett försök, eller kanske fler tecken?

Är inte det enda logiska att en massa universum hoppar fram hela tiden men vissa går åt helvete, expanderar för snabbt eller för sakta eller helt enkelt kollapsar tillbaka? Såvida man inte vill tro på intelligent design eller Gud som låter ännu löjligare så är multiuniversum det enda logiska, eller vad säger ni?
Eller så kanske rymden inte är ändlig och Big Bang bara var en bang bland många andra och kanske ganska liten jämfört med vissa av dem? Vad astronomerna kan se och registrera kan säkert förklaras på andra sätt än att universum är helt slutat av avskilt från en större rymd. Har för mig att man observerat företeelser vilka tycks vara äldre än universum..?

En rymd som alltid har funnits, men med "nybildade" annex, skulle förklara en hel del, tex vilket som kom först: DNA som är recept för ribosomernas tillverkning av proteiner eller proteinerna som bygger upp ribosomerna och som behövs som skydd kring cellkärnan och dess DNA. Livet på jorden har då kommit i isstycken som flyger omkring i rymden som maskrosfrön och som ibland faller i god jord. Om en stor rymdsten slår ner på Grönladsisen så skulle mängder av frysta livsfragment från jorden kunna spridas ut i rymden.

https://www.flashback.org/p37057028#p37057028
Senast redigerad av iesho 2012-04-27 kl. 12:51.
Citera
2012-04-29, 18:00
Medlem
SmithMarxs avatar
Tillämpning av Feynmansumman (av historier) på nutida universum resulterar i över 10^500 möjliga universa bildade genom kvantfluktuationer. 99,999999999999 % (symboliskt antagande) av dessa försvinner snabbt men ändå finns chans att mer än vårt universum lyckas "överleva" och genomgå en inflationsdriven utveckling. Det betyder dock inte att andra möjliga univera skulle likna vårt eller ens följa samma naturlagar. Spännande ämne för övrigt även om vetskap sannolikt inte skulle förändra vår vetenskap
Citera
2013-09-15, 03:41
Medlem
Kan tipsa om det här programmet på ämnet: http://www.svtplay.se/video/1447189/den-kosmiska-vaven-del-4-av-4
Citera
2013-09-15, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Eller så kanske rymden inte är ändlig och Big Bang bara var en bang bland många andra och kanske ganska liten jämfört med vissa av dem? Vad astronomerna kan se och registrera kan säkert förklaras på andra sätt än att universum är helt slutat av avskilt från en större rymd. Har för mig att man observerat företeelser vilka tycks vara äldre än universum..?

En rymd som alltid har funnits, men med "nybildade" annex, skulle förklara en hel del, tex vilket som kom först: DNA som är recept för ribosomernas tillverkning av proteiner eller proteinerna som bygger upp ribosomerna och som behövs som skydd kring cellkärnan och dess DNA. Livet på jorden har då kommit i isstycken som flyger omkring i rymden som maskrosfrön och som ibland faller i god jord. Om en stor rymdsten slår ner på Grönladsisen så skulle mängder av frysta livsfragment från jorden kunna spridas ut i rymden.

https://www.flashback.org/p37057028#p37057028

Vad betyder "slutat av avskilt"?
Citera
2013-09-15, 10:52
Medlem
AlumniPBKs avatar
Det gick ett program på TV igår (det som namram här ovan länkar till), som avhandlade detta med multipla universum och killen som kom på teorin, Alan Guth och en annan kille som förfinande hans teorier, Andrei Linde tror jag han heter, om jag kommer ihåg rätt.

Det nya är alltså teorin om Eternal Inflation och multipla universum (ej att förväxla med film- och TV-underhållningsindustrins parallella universum eller dito dimensioner).

Brian Greene gav en illustration i TV-programmet där dessa multipla universum befinner sig inom ett större universum, likt hålen i en schweizerost. Denna schweizerost expanderar tillsammans med sina småuniversum inuti det, allt sedan tiden då det första universumet och sen det ena efter det andra i denna "ost" började ploppa upp och expandera.

Upploppandet av universum inuti schweizerosten sätts igång på grund av s.k. Repulsive Gravitational Force (A. Guth, säger detta och mer på sin hemsida: http://web.mit.edu/physics/people/faculty/guth_alan.html). Trycket från gravitationen blir så stark vid en punkt i schweizerosten att det uppstår en explosion som slungar ut materia i en ny universumsbubbla inuti schweizerosten. Den expanderar några miljarder ljusår på nån sekund, ja, eller förmodligen ännu kortare tidsrymd.

Den här expansionens omfattning, styrka och livslängd handlar även om att alla dessa olika universa i denna "ost" har olika mängd Dark Matter (mörk materia) som är helt avgörande för hur ett specifikt universum ser ut, inget är nämligen det andra likt, just på grund av att mängden Dark Matter skiljer universumen åt.

Rätt mängd mörk materia i vårt universum behövs alltså för att kunna upprätthålla liv på det sätt vi känner det hittills. Det rör sig, enligt Greene om fantasifullt liten mängd Mörk Materia för att vårt universum skall kunna se ut och upprätthålla liv som det gör. Det rör sig om en så liten mängd mörk materia att det skulle finnas några miljoner nollor efter ett decimaltecken innan det avslutas med siffran 1.

Läser man följande citat från Guths sida på MIT fattar man att det är späjsade grejer de håller på med:
Citat:
"Working with Prof. Edward Farhi and others, Guth has explored the question of whether it is in principle possible to ignite inflation in a hypothetical laboratory, thereby creating a new universe. The answer is a definite maybe. They showed that it cannot be done classically, but with quantum tunneling it might be theoretically possible. The new universe, if it can be created, would not endanger our own universe. Instead it would slip through a wormhole and rapidly disconnect completely."

I det här klippet visar Alan Guth lite vad han menar med att skapa ett laboratorieuniversum - http://www.youtube.com/watch?v=5ZtRfACbygY
Senast redigerad av AlumniPBK 2013-09-15 kl. 11:34.
Citera
2013-09-15, 12:14
Medlem
AlumniPBKs avatar
Hittade även den här länken om en föreläsning Alan Guth skulle göra om sin universumteori på Stanforduniversitetet som även berättar lite om platthetsproblemet som observerades före Guths inflationsteori: http://news.stanford.edu/news/2003/january22/hofstadter-122.html

Citat:
[...] Inflationary theory does not replace Big Bang theory, but adds an extra stage: Before the Big Bang, the universe went through a period of extremely rapid expansion, growing by 30 orders of magnitude in a fraction of a second. It is difficult to imagine something becoming this large this quickly -- picture a pea expanding to the size of the Milky Way more quickly than the blink of an eye. After this exponential inflation, expansion slowed to the sedate pace observed today.

Citat:
[...] Theoretical calculations show that our universe should be very curved, whereas scientific observations show the universe as flat and Euclidean. This so-called "flatness" problem is solved by inflation.
Citera
2013-09-15, 14:04
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlumniPBK
Det gick ett program på TV igår (det som namram här ovan länkar till), som avhandlade detta med multipla universum och killen som kom på teorin, Alan Guth och en annan kille som förfinande hans teorier, Andrei Linde tror jag han heter, om jag kommer ihåg rätt.
Ja, men Guths inflationsteori handlade i sina tidiga former inte om ett multiverse. Det är denna form av inflation som nästan varit standard inom kosmologi sedan tidigt 80-tal. Dvs det är en teori om en mycket snabb expansion vid första bråkdelen av en sekund, vilket används för att förklara t ex universums platthet.

Alan Guths bok The Inflationary Universe är mycket läsvärd.

Linde utvecklade eternal inflation, med bubble universes m.m. Men han var också egentligen före Guth med inflationsteori. Vilket inte var så lätt att hålla reda på, då han var fysikprofessor i Moskva under kalla kriget. Det var först efter att ha börjat skriva papers som Guth fick kännedom om att liknande arbete gjorts bakom järnridån.
Citera
2013-09-15, 15:24
Medlem
AlumniPBKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ja, men Guths inflationsteori handlade i sina tidiga former inte om ett multiverse. Det är denna form av inflation som nästan varit standard inom kosmologi sedan tidigt 80-tal. Dvs det är en teori om en mycket snabb expansion vid första bråkdelen av en sekund, vilket används för att förklara t ex universums platthet.

Alan Guths bok The Inflationary Universe är mycket läsvärd.

Linde utvecklade eternal inflation, med bubble universes m.m. Men han var också egentligen före Guth med inflationsteori. Vilket inte var så lätt att hålla reda på, då han var fysikprofessor i Moskva under kalla kriget. Det var först efter att ha börjat skriva papers som Guth fick kännedom om att liknande arbete gjorts bakom järnridån.

Det du säger är säkert helt korrekt. Jag skrev i stort sett direkt ur minnet från det jag kommer ihåg från programmet igår. Vet du om Lawrence Krauss är inne på samma spår som Linde och/eller Guth? Är detta med Multiverses och Evig Expansion de/det nya paradigm som den här vetenskapsgrenen arbetar efter? Vet du det?
Citera
2013-09-17, 02:21
Medlem
Antropiska principen tillsammans med multiversumteorin är det enda som jag tycker någonsin börjat outlinea en förklarande teori till varför vårt Universum ser ut som det gör. Varför det existerar någonting överhuvudtaget är dock en annan, mycket klurigare fråga.
Citera
2013-09-17, 08:40
Medlem
dethalvabarnets avatar
Kanske ett nytt universum skapas varje gång en fyrdimensionell stjärna av godtycklig storlek går supernova och skapar ett nytt svart hål? källa:nature
Citera
2013-09-17, 09:55
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlumniPBK
Det du säger är säkert helt korrekt. Jag skrev i stort sett direkt ur minnet från det jag kommer ihåg från programmet igår. Vet du om Lawrence Krauss är inne på samma spår som Linde och/eller Guth? Är detta med Multiverses och Evig Expansion de/det nya paradigm som den här vetenskapsgrenen arbetar efter? Vet du det?

Nej, jag har bara läst hans Star Trek-bok. Vilken är läsvärd.

Det finns en rad olika multiverse-teorier. Det Krauss påstår verkar vid googlande passa med rätt många av dem; alla de som talar om ett landskap av olika universum med olika lagar. En av dessa hypoteser hittar man i strängteorin http://en.wikipedia.org/wiki/String_theory_landscape.
Dessa teorier är intressanta, men allt detta viftande med antropiska principer tycker jag själv är metafysiskt nonsens.

Det finns också multiverseteorier av ett helt annat slag, t ex den inom kvantfysiken startad av Hugh Everett och med moderna anhängare som David Deutsch. Jag är bara en glad amatör som läser populärvetenskap, men dessa teorier finner jag mycket mer rimliga.
http://www.labyrinthina.com/multiverse.htm
Citera
2013-09-17, 22:44
Bannlyst
Multiuniversum är fullt plausibelt. Jag ser dock inte någon necessitet för det om block-teorin för tid gäller. En sådan modell är kompatibelt med speciella relativitets teorin som har blivit verifierad "oändligt" många gånger. Då existerar universum av en nödvändighet. Problem som oändliga regressioner bak i tiden blir upplösta. Stephen Hawkings har skrivit ganska utförlig hur universum inte är i behov av någon skapare. Även om han inkluderar multiversum i sin teori ändå, av helt andra skäl.

Så nej, det är INTE det enda logiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in