Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Nu börjar jag bli arg på dig, men det är väl antagligen det du eftersträvar, eller hur? Att provocera. Fan, har du hoppat över ALLT relevant folk skrivit? Hoppat över mina inlägg? Hoppat över allt som har potential att omkullkasta dina spekulationer? Fan!
Om du vill kalla vår urfader för apa, för all del, apa då! Dagens primater är en GREN av evolutionen, vi människor är en annan GREN. Det fanns flera andra GRENAR som dock skars av i och med utrotandet/utdöden av dessa hominider.
Homo Sapiens Sapiens hade tur som blev den GREN som fick FÖRUTSÄTTNINGARNA att utveckla sig så pass mycket som den har gjort. Dagens människoapors olika grenar från vår gemensamme urfader utvecklar sig oberoende av varandra, mot okänt mål. KANSKE kommer någon av dessa arter utveckla mer intelligens och större perceptiv förmåga, om de någonsin finner behov av det. De klarar sig rätt bra som det är verkar det som. De tidigare arterna ur människornas gren kan inte haft det lika lätt, en miljard förutsättningar, händelser, krav samverkade för att klispskheten skulle innebära ett sådant övertag, gå i arv, konkurrera ut andra mindre lyckade mutationer/förändringar.
Misstolka mig inte, intelligens innebär alltid ett övertag, så djur med potential för intelligens, t.ex. apor, kommer bli smartare med tiden. Det är ett faktum. Frågan är om de kommer få samma chans som vi fick att nå den här statusen, eller om de hittar andra vägar i sin strävan mot total överlevnad. Precis som alla andra arter på jorden.