2007-06-24, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Snöflingor, kristaller, en rad olika matematiska slumpgenererade figurer. Det finns massor med komplexa former som uppstår helt slumpvis via naturliga processer. Men de kanske inte duger för dig eftersom du har en helt egen definition av komplexitet.

Du tjatar fortfarande om att intelligens skulle uppkomma från ingenting. Har du inte greppat att evolutionen är en stegvis process med en lång rad små delsteg? Det är alltså ingenting som uppkommer helt plötsligt från ingenting. Innan celler hade vi protoceller. Innan högintelligenta människor fanns mindre intelligenta humanoider och så vidare.

Det finns inget intelligent i evolutionen då det är en subjektiv föreställning. Vad som däremot händer är en naturlig process som gynnar bättre kombinationer till fördel jämfört med sämre. Alla brister och misslyckade koncept förs ju inte vidare. Mycket grundläggande detalj. Det är lite som en fri marknad. En bilmotor som är dålig kommer ju att sälja sämre än motsvarande motor som är bra.

Jag har redan gett dig flertalet exempel på hur en cell skulle kunna uppkomma. Kommentera dessa istället för att vifta bort frågan eller försöka ignorera den. Man behöver ju inte kunna återupprepa något perfekt för att förstå hur det fungerar då man kan stödja sig på observationer istället för experiment också.

Att du fortfarande tjatar om evolutionen som helt slumpstyrd visar bara att du inte förstår vad du talar om. Så jag direktlänkar en sida där man förklarar hur de ingående drivkrafterna fungerar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Evolution#Evolutionens_drivkrafter

"Intelligens" är inte en relevant egenskap i sammanhanget. Det finns lika lite intelligens i gravitationen som det gör i evolutionen. Eller vill du försöka påstå att vi har en "intelligent fallare" vid sidan av den "intelligenta designern" också?
http://www.idrewthis.org/d/20050516.html

Jag har läst det förut eftersom jag varit intresserad av hur evolutionsteorin fungerar. Jag förstår det där med urval och mutationer, men det säger ändå ingenting om hur intelligens kunnat att uppstå eftersom utveckling och mutationer skulle kunna gå åt vilket håll som helst. Men du menar att de lyder under någon styrande "naturlag" alltså.

Så en evolution har inte så mycket med slump att göra egentligen, är det vad du vill ha sagt?
Citera
2007-06-24, 13:52
Bannlyst
Citat:
Lustigt nog ser vi evolutionära mekanismer i båda fallen. Inte undra på att datorprogrammen blir effektiva på att optimera ickelinjära problem då vi efterliknar naturens egna mekanismer!

Som kanske även dessa är programmerade av någon?

Det betyder i sin tur att en "big bang" skulle kunna vara någons verk kanske? Med tanke på hur organiserat universum blev?
Citera
2007-06-24, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Vad har gravitationen med programmering och kodning av dataprogram respektive celler (gigantiskt mycket mer komplexa än dataprogram, men icke programmerade och kodade av människan) att göra?

Kan du förklara dig?

Skulle jag också vilja veta.
Citera
2007-06-24, 14:17
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Jag har läst det förut eftersom jag varit intresserad av hur evolutionsteorin fungerar. Jag förstår det där med urval och mutationer, men det säger ändå ingenting om hur intelligens kunnat att uppstå eftersom utveckling och mutationer skulle kunna gå åt vilket håll som helst. Men du menar att de lyder under någon styrande "naturlag" alltså.

Så en evolution har inte så mycket med slump att göra egentligen, är det vad du vill ha sagt?

Bättre anpassade individer förökar sig mer. Intelligens leder till bättre anpassning och större överlevnadsförmåga. Därför är det inget märkligt med att intelligenta livsformer uppkommer.

De dåliga mutationerna som inte leder till bättre anpassning och ökad överlevnadsförmåga förs helt enkelt inte vidare. Så evolutionen kan inte gå åt vilket håll som helst. Den går alltid åt det håll dit de som förökar sig mest är på väg så att säga. Hur svårt kan det va?
Citera
2007-06-24, 14:18
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Som kanske även dessa är programmerade av någon?

Det betyder i sin tur att en "big bang" skulle kunna vara någons verk kanske? Med tanke på hur organiserat universum blev?

En möjlig tolkning, men tyvärr finns det ju inget som tyder på detta. Likaså gör Occams rakkniv sådan förklaring underlägsen en enklare förklaring utan skapare.
Citera
2007-06-24, 14:49
Medlem
Citat:
För den som inte tror på vad som står i Bibeln, ja. För den som tror på den är det ingalunda några sagor. Tänkt på att det antagligen finns mycket som vi vare sig kan se, mäta eller uppleva. Alltså det som ligger utanför vetenskapen. Därför anser jag vetenskapen begränsad, efter människan.

Vetenskapen söker efter fakta hela tiden. Ser vi nått vi inte kan förklarar så försöker vi förklara det. NI ser nått ni inte kan förklara och nöjer er med att säga "Gud! Det va gud! Gudgudgudgud". Sen säger du att du tycker det är bra att det bedrivs forskning. Men anser du att det behövs? Behövs forskning? Om nu allt kan förklaras med biblen så varför ska man bedriva någon forskning alls? Biblen är den feges utväg eftersom bara de fega vill stå stilla istället för att röra sig in i det som de inte känner till.
Citera
2007-06-24, 15:03
Bannlyst
Citat:
En möjlig tolkning, men tyvärr finns det ju inget som tyder på detta. Likaså gör Occams rakkniv sådan förklaring underlägsen en enklare förklaring utan skapare.

Tja, universums logik i sig skulle ju kunna förklara en intelligent tanke bakom, av en skapare.
Citera
2007-06-24, 15:06
Bannlyst
Citat:
Bättre anpassade individer förökar sig mer. Intelligens leder till bättre anpassning och större överlevnadsförmåga. Därför är det inget märkligt med att intelligenta livsformer uppkommer.

De dåliga mutationerna som inte leder till bättre anpassning och ökad överlevnadsförmåga förs helt enkelt inte vidare. Så evolutionen kan inte gå åt vilket håll som helst. Den går alltid åt det håll dit de som förökar sig mest är på väg så att säga. Hur svårt kan det va?

Vad jag ville ha fram är att det är vissa lagar och kriterier som styr en evolution.

Evolutionen kan alltså inte kan vara, vare sig tillfällighet eller ren slump, eller hur?
Citera
2007-06-24, 15:07
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Tja, universums logik i sig skulle ju kunna förklara en intelligent tanke bakom, av en skapare.

Det är en filosofisk diskussion, men jag tycker att det vore synnerligen poänglöst av en skapare att göra en uppsättning naturlagar som sedan sköter allt åt honom så att han slipper beblanda sig med skapelsen. Det går liksom inte riktigt ihop.
Citera
2007-06-24, 15:10
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Vad jag ville ha fram är att det är vissa lagar och kriterier som styr en evolution.

Evolutionen kan alltså inte kan vara, vare sig tillfällighet eller ren slump, eller hur?

Naturlagar i samspel sköter allt i världen. Så vart vill du komma? Till den intelligenta fallaren eller vad har du tänkt dig?
Citera
2007-06-24, 15:19
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Jaså, verkligen?

http://www.flashback.org/showpost.php?p=7334587&postcount=414

Herregud har något postat detta? Lite skärpning för fan pojk!

Citat:
Vad har gravitationen med programmering och kodning av dataprogram respektive celler (gigantiskt mycket mer komplexa än dataprogram, men icke programmerade och kodade av människan) att göra?

Kan du förklara dig?

Jag resonerar på samma sätt som dig för att jag i nån form av obefogad människotillit tror att du kanske då förstår det felaktiga resonemanget.
Citera
2007-06-24, 15:20
Bannlyst
Citat:
Det är en filosofisk diskussion, men jag tycker att det vore synnerligen poänglöst av en skapare att göra en uppsättning naturlagar som sedan sköter allt åt honom så att han slipper beblanda sig med skapelsen. Det går liksom inte riktigt ihop.

Det står i Bibeln att Gud styr naturlagarna. Sen vet jag inte om det är kontinuerligt eller om han "kan gå in och ändra" när han vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in