2010-05-19, 14:09
Medlem
eriikhs avatar
Jag funderar på att köpa en bostadsrätt i Lund men är osäker på hur de olika områdena är. Jag har hittat fina ettor på möllevången, är det ett fint område? Hur är det med klostergården och norra faläden?
Citera
2010-05-19, 14:16
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eriikh
Jag funderar på att köpa en bostadsrätt i Lund men är osäker på hur de olika områdena är. Jag har hittat fina ettor på möllevången, är det ett fint område? Hur är det med klostergården och norra faläden?

Det finns inga egentliga problemområden i Lund. Linero är väl det närmaste man kan komma, men man kan inte kalla det problemområde egentligen. Där var några bränder och sånt för nåt år sen, men polisen knep bråkmakarna och sen dess har det varit lugnt. De som bråkar i Lund är ofta folk från Malmö och Landskrona.

Möllevången är ett helt okej område, möjligtvis kan du höra lite oljud från ringvägen eller järnvägen, men det beror ju på var exakt lägenheten ligger. Klostergården är också okej, mycket barnfamiljer och sådär. Återigen beror det på var lägenheten ligger. Järnvägen går ju precis granne med Klostergården så jag hade kanske inte valt något som ligger mot järnvägen till. Norra Fäladen har en del invandrare (om du nu bryr dig om sånt), men det är inga direkta sociala problem där då de flesta är välutbildade och oftast är involverade i industrin eller universitetet i stan. Sen har du ju tusentals studenter där också.

Så var som helst i Lund går väl egentligen bra, ha lite koll på vägar och sånt, det är väl mina råd. Och om du vill bo nerförsbacke eller uppförsbacke... :P
Citera
2010-05-19, 14:44
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eriikh

Norra Faläden är riktigt fint. Jag har polare som bor där och det är i den nybyggda delen. Riktigt fint.
Citera
2010-05-19, 18:47
Medlem
Jag känner en kille lite halvt som pluggar i Lund. Han hade inget boende när han drog dit och han sa nåt om att han fick bo i ett militärtält som nån nation hade ställt upp. Givetvis så fick han betala och sen så var det bara ett par dagar tror jag.

Även om detta kanske inte är något folk siktar på när de kommer dit i höst så kan det alltid vara en sista-minuten-lösning
Citera
2010-05-20, 15:27
Medlem
Det är alltid milt kaos när alla studenter kommer samtidigt, men alla brukar få plats så småningom.

Så har jag iallafall tolkat det, bor i Malmö och läser mest om det i tidningen.
Citera
2010-05-21, 02:29
Medlem
När måste man ha flyttat in o så till Ht? har ett jobb som slutar 14 aug, blir det försent då?
Bor f.ö långt ifrån Lund
Citera
2010-05-21, 09:58
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asafapowel
När måste man ha flyttat in o så till Ht? har ett jobb som slutar 14 aug, blir det försent då?
Bor f.ö långt ifrån Lund

Terminen börjar oftast 1:a september och eventuella novischaktiviteter börjar lite innan dess. 14 augusti borde vara tillräckligt.
Citera
2010-05-21, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Terminen börjar oftast 1:a september och eventuella novischaktiviteter börjar lite innan dess. 14 augusti borde vara tillräckligt.

Oops, 22 då? Slutar jobba då nämligen...

Sen undrar jag om det är bäst att lägga in en Blocketannons nu eller vänta nån månad till? Iof är det väl alltid bra att vara ute i god tid, men å andra sidan kanske min annons glöms bort om den hamnar längst bak så att säga... Tänkte söka korridorsrum också men man verkar ju inte kunna lita på att få ett.
Citera
2010-05-21, 13:07
Medlem
_slipknot1_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Det är alltid milt kaos när alla studenter kommer samtidigt, men alla brukar få plats så småningom.

Så har jag iallafall tolkat det, bor i Malmö och läser mest om det i tidningen.

Det är rätt mkt bull. Enda anledningen att det löser sig är att studenter hoppar av. Var själv 1 dag ifrån att hoppa av men löste sig i sista sekund. Detta gynnar såklart de som kommer ifrån Skåne, jag som kommer från Sörmland åker inte ned utan att ha ett boende fixat innan och kan tänka mig att flera långväga studenter tänker likadant. Men visst i början är det mycket kaos och många får nöja sig med en madrass i några veckor.
Citera
2010-05-21, 14:12
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pearly_
Oops, 22 då? Slutar jobba då nämligen...

Sen undrar jag om det är bäst att lägga in en Blocketannons nu eller vänta nån månad till? Iof är det väl alltid bra att vara ute i god tid, men å andra sidan kanske min annons glöms bort om den hamnar längst bak så att säga... Tänkte söka korridorsrum också men man verkar ju inte kunna lita på att få ett.

Som sagt, om novischaktiviteterna är viktiga för dig, så är det nog på gränsen att flytta ner då. Om de inte är det (eller du inte har några) så går det utmärkt ändå. Sen är det ju inte hela världen om du skulle missa lite av nollningen, det är du inte ensam om att göra.
Citera
2010-05-22, 14:27
Medlem
Jag har haft studieuppehåll och ska fortsätta studera i höst, verkar dock inte kunna aktivera min bostadsansökan på afb igen då det verkar som att jag måste fylla i terminsavgifts fältet (som man kunde lämna tom när jag registrerade sig första gången). Vet någon hur jag måste gå tillväga?
Citera
2010-05-22, 20:17
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
Jag har haft studieuppehåll och ska fortsätta studera i höst, verkar dock inte kunna aktivera min bostadsansökan på afb igen då det verkar som att jag måste fylla i terminsavgifts fältet (som man kunde lämna tom när jag registrerade sig första gången). Vet någon hur jag måste gå tillväga?

Du kan inte aktivera förrän du betalt din terminsräkning du får i höst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in