Citat:
Ursprungligen postat av eriikh
Jag funderar på att köpa en bostadsrätt i Lund men är osäker på hur de olika områdena är. Jag har hittat fina ettor på möllevången, är det ett fint område? Hur är det med klostergården och norra faläden?
Det finns inga egentliga problemområden i Lund. Linero är väl det närmaste man kan komma, men man kan inte kalla det problemområde egentligen. Där var några bränder och sånt för nåt år sen, men polisen knep bråkmakarna och sen dess har det varit lugnt. De som bråkar i Lund är ofta folk från Malmö och Landskrona.
Möllevången är ett helt okej område, möjligtvis kan du höra lite oljud från ringvägen eller järnvägen, men det beror ju på var exakt lägenheten ligger. Klostergården är också okej, mycket barnfamiljer och sådär. Återigen beror det på var lägenheten ligger. Järnvägen går ju precis granne med Klostergården så jag hade kanske inte valt något som ligger mot järnvägen till. Norra Fäladen har en del invandrare (om du nu bryr dig om sånt), men det är inga direkta sociala problem där då de flesta är välutbildade och oftast är involverade i industrin eller universitetet i stan. Sen har du ju tusentals studenter där också.
Så var som helst i Lund går väl egentligen bra, ha lite koll på vägar och sånt, det är väl mina råd. Och om du vill bo nerförsbacke eller uppförsbacke... :P