2009-07-08, 15:38
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRAS
Nu vet jag inte var du kommer ifrån, men är man ifrån Stockholm så är hela Lund ett centrum. Där jag bor tar det 15 minuter med cykel in till centrum, och jag bor verkligen i utkanten av Lund med åkrar och hela paketet.

True. Tycker man ska väga in anant än avstånd när man talar om bostad i Lund. Det kan finnas en social poäng i att bo där det bor andra studenter om man kommer från en annan stad.
Citera
2009-07-09, 03:11
Medlem
EuropeanBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
När börjar lottningen för novischer och hur går den till?

Kolla in AFB, www.afb.se VA PÅ HUGGET!

Men börja även kolla in blocket, bopoolen osv som andra tipsat om redan nu om du inte är sugen att hosta upp för en egen lgh...jag vet många som har fått couch-surfa sin första månader i Lund (ink. jag själv)
Citera
2009-07-09, 03:14
Medlem
EuropeanBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRAS
Nu vet jag inte var du kommer ifrån, men är man ifrån Stockholm så är hela Lund ett centrum. Där jag bor tar det 15 minuter med cykel in till centrum, och jag bor verkligen i utkanten av Lund med åkrar och hela paketet.

Visserligen, men väl bosatt i Lund så blir man snuskigt bortskämd med avstånden, bor man i "city" så är det väldans jobbigt att gå mot Torna/EC och vice versa.
Citera
2009-07-10, 09:09
Medlem
En bekant kom in på Lunds juristprogram.

Det verkar i stort sett vara helt omöjligt att få en lägenhet i Lund sa hon, om man nu inte vill bo o korridor första taget. Hur lång bostadskö brukar man prata om för att kunna bosätta sig i en vanlig hyreslägenhet?

Samt detta med novisch, gäller det bara undet HT? Inte för dom som börjar under VT?
Citera
2009-07-10, 09:55
Medlem
Trinnits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NagChampa
Har funderat på Delphi?

Bra/dåligt?

Hit me.

Inga problem med Delphi. Är ett studentghetto liknande många andra av AFBs. Ligger extremt nära kemicentrum, och nära matematikum, fysicum, övriga naturvetenskapliga institutioner, bmc (om du ska läsa medicin), ekonomicentrum (även om sparta ligger närmre) och lth. Nära till willys, så det blir billig mat.

Finns som någon tidigare påpekade en del invandrare på norra fäladen som Delphi tillhör, men dessa är i regel en annan sort än de man ser i tex Malmö, har aldrig upplevt de som bor på norra fäladen som något problem. Dessutom blir Delphi lite som ett eget område, så det känns uteslutande som om man bor i just ett studentområde.

Närheten till LTH gör att det är mycket teknologer där, vissa naturvetare, men såklart inte enbart. Inte jättecentralt, men det är inga problem att ta sig in till centrum med cykel. Ganska nära till Gerdahallen som är ett billigt tränings/gymställe och ännu närmre till Viktoriastadion. Nära till nationerna på tornavägen, som helsingkrona, kristianstad, sydskånska, hallands och västgöta.

Det här med det alkoholfria som Mr.Fredrik nämnde gäller att det finns ett fåtal korridorer där man bara får bo om man inte dricker alkohol eller använder droger, men de flesta korridorerna är helt vanliga och man får supa på hur mycket man vill.

Vill man inte bo i korridor så finns det ett flertal ettor på delphi, som är hyfsat nybyggda, som ligger på magistratsvägen 57 och som är på 25 kvadrat, och som är lite fräschare än de äldre korridorsrummen och lägenheterna.
Nu har de väl dock hunnit fixa upp en del korridorer och liknande på delphi också, men jag vet inte riktigt hur långt de har kommit med det där.
Citera
2009-07-10, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
En bekant kom in på Lunds juristprogram.

Det verkar i stort sett vara helt omöjligt att få en lägenhet i Lund sa hon, om man nu inte vill bo o korridor första taget. Hur lång bostadskö brukar man prata om för att kunna bosätta sig i en vanlig hyreslägenhet?

Samt detta med novisch, gäller det bara undet HT? Inte för dom som börjar under VT?

Alltså, din bekant har inga kopplingar till Lund öht, känner ingen som bor där eller har själv varit där, men vill ändå på studs isolera sig i en hyresrätt?

Börja med korridorsboende om du är ny i en stad, skulle jag säga.

LKF (allmännyttan) har säkert lägenheter man kan få direkt i Genarp och Veberöd, annars brukar man få vänta 1-2 år för att få bo på Gunnesbo eller Norra Fäladen.

Novisch = ny student, så det gäller väl max en termin eller ett år om man satsar på överliggarkarriär.
Citera
2009-07-10, 15:44
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EuropeanBob

Men börja även kolla in blocket, bopoolen osv som andra tipsat om redan nu om du inte är sugen att hosta upp för en egen lgh...jag vet många som har fått couch-surfa sin första månader i Lund (ink. jag själv)

Hur stor chans tror du det är att man hittar ett korridorsrum via afb som novisch?
Citera
2009-07-10, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
Alltså, din bekant har inga kopplingar till Lund öht, känner ingen som bor där eller har själv varit där, men vill ändå på studs isolera sig i en hyresrätt?

LKF (allmännyttan) har säkert lägenheter man kan få direkt i Genarp och Veberöd, annars brukar man få vänta 1-2 år för att få bo på Gunnesbo eller Norra Fäladen.

Novisch = ny student, så det gäller väl max en termin eller ett år om man satsar på överliggarkarriär.

Jag frågade inte så djupt faktist huruvida hon känner någon eller varit där eller liknande. Pratade lite snabbt bara, om det nu har betydelse för att du ska svara på frågan? Rent spontant så tror jag det handlar om att hon föredrar en hyresrätt före en korridor men tar väl vad som finns, vad vet jag men det var inte det som var frågan heller.
Citera
2009-07-10, 16:08
Medlem
Citat:

Ha ha, 3 lediga lägenheter ha ha! Rätt svårt att få lägenhet där nere va?
Citera
2009-07-10, 16:24
Medlem
EuropeanBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Ha ha, 3 lediga lägenheter ha ha! Rätt svårt att få lägenhet där nere va?

Jag tror deras novischboenden kommer upp om ett par dagar
Citera
2009-07-10, 16:33
Medlem
Citat:
Jag tror deras novischboenden kommer upp om ett par dagar

Någon form av lottning va?

Fan ska inte egentligen vara sarkastisk, hoppas det löser sig för er alla som söker lägenhet! Det är väl nästan ibland den jobbigaste biten!
Citera
2009-07-10, 17:54
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit

Det är MINST ett halvårs väntan var än du försöker bo med LKF i Lunds kommun. Och så snackar vi Genarp, Veberöd och Dalby. Lägenhet på Linero kan man utgå ifrån att det tar minst ett år, likadant på Norra Fäladen. Övriga delar av stan tar ännu längre tid. Inne i centrum är det 10 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in