2010-05-23, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Du kan inte aktivera förrän du betalt din terminsräkning du får i höst.

Det är alltså omöjligt att skaffa ett hyfsat könummer för någon som haft studieuppehåll?
Citera
2010-05-23, 10:41
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
Det är alltså omöjligt att skaffa ett hyfsat könummer för någon som haft studieuppehåll?

Nej. Kösystemet bygger på att man varit aktiv student under hela tiden, samt varit medlem i AF.
Citera
2010-05-23, 21:04
Medlem
Nite Owls avatar
Har jag fattat det är med novisch på afb rätt?
Jag kommer inte att delta i utlottning av köplatser? Köplatserna lottas ju ut den 15 juli och förmodligen har inte antagningsbeskeden kommit då, så jag kommer ju inte ha någon möjlighet att utnyttja lottningen.
Citera
2010-05-23, 21:13
Medlem
Orzions avatar
Har jag fattat det rätt att man måste vara antagen innan man kan ställa sig i kö hos AF bostäder?
Citera
2010-05-23, 21:15
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Har jag fattat det rätt att man måste vara antagen innan man kan ställa sig i kö hos AF bostäder?
Ja.
Citera
2010-05-23, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nite Owl
Jag kommer inte att delta i utlottning av köplatser? Köplatserna lottas ju ut den 15 juli och förmodligen har inte antagningsbeskeden kommit då, så jag kommer ju inte ha någon möjlighet att utnyttja lottningen.

Antagningsbeskeden kommer i mitten av juli, så de brukar ha kommit innan utlottningen sker.
Men det spelar ingen roll, som novisch kan du delta i utlottningen utan antagningsbesked - däremot kan du inte få en lägenhet eller få bo där utan att vara antagen till universitetet!
Citera
2010-05-23, 23:40
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nite Owl

1. De kommer nog ha kommit 2. Du behöver ju inte uttnytttja den omedelbart. Novischbostäderna ligger uppe hela juli (och augusti?)
Citera
2010-05-24, 00:05
Medlem
redbet111s avatar
Kommer nu med en ganska dum fråga. Har däremot kollat igenom hela tråden utan att hitta något svar.

Hursomhelst, man kan inte söka bostad genom AFB innan man blivit antagen. Däremot har jag gjort en användare på deras sida och klickat på bostadsansökan. När jag väl fyllt i mina uppgifter så försökte jag klicka på "nästa" men kommer inte vidare.

Nu blir man lite orolig att den dagen man väl blivit antagen så kommer man ändå inte att kunna klicka sig vidare. För hur kan AFB veta att just jag blivit antagen? och kommer sidan ändras till dess antagningsbeskeden skickas ut?

Jag kommer även vara novish nu till hösten, därmed har jag förtur på vissa bostäder. Men hur fungerar sen själva ansökan? söker jag både som novish och gör vanlig bostadsansökan? Är dessa båda ansökningar separata eller slås dom samman när jag väl söker?

Jag är lite paranoid för att göra fel i augusti. Tacksam om någon kunde hjälpa mig.
Citera
2010-05-24, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbet111
Kommer nu med en ganska dum fråga. Har däremot kollat igenom hela tråden utan att hitta något svar.

Hursomhelst, man kan inte söka bostad genom AFB innan man blivit antagen. Däremot har jag gjort en användare på deras sida och klickat på bostadsansökan. När jag väl fyllt i mina uppgifter så försökte jag klicka på "nästa" men kommer inte vidare.

Nu blir man lite orolig att den dagen man väl blivit antagen så kommer man ändå inte att kunna klicka sig vidare. För hur kan AFB veta att just jag blivit antagen? och kommer sidan ändras till dess antagningsbeskeden skickas ut?

Jag kommer även vara novish nu till hösten, därmed har jag förtur på vissa bostäder. Men hur fungerar sen själva ansökan? söker jag både som novish och gör vanlig bostadsansökan? Är dessa båda ansökningar separata eller slås dom samman när jag väl söker?

Jag är lite paranoid för att göra fel i augusti. Tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Allt du behöver veta står faktiskt på denna sida; http://www.afb.se/sv/Om-AFB/Novisch-ny-i-Lund/

Vänta med att göra en bostadsansökan till den 8 juli!
Jag sökte förra året, och vill minnas att jag helt enkelt bara klickade mig in på sidan (på det datumet) och gjorde en bostadsansökan. Det var nog en särskild ansökan för novischer eller något sånt. (Någon som kommer ihåg?!) Det var iaf Inget krångel alls!

Och du kommer bara ha EN ansökan. Men om du då uppfyller novischkraven, så får du Novisch-status.
Denna Novischstatus gäller bara några veckor in på höstterminen.
Under en period, innan och en bit in på terminen, så lägger AFB upp bostäder med NovischFÖRTUR.
Om du då har novischstatus så kommer du gå före i kön på dessa bostäder.

Förstår du?!
Oavsett vilket, ta det lugnt!!
Vänta tills den 8 juli, och gå då in på AFB så ska du se att aaallt kommer ordna sig såå bra.
Citera
2010-05-24, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Novischbostäderna ligger uppe hela juli (och augusti?)

Novischbostäder ligger uppe hela augusti ut också!
Jag fick min novisch-bostad den sista augusti förra året.
Citera
2010-05-24, 04:24
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maintenant
Novischbostäder ligger uppe hela augusti ut också!
Jag fick min novisch-bostad den sista augusti förra året.
Jag tror att det finns novischmärkta bostäder tillgängliga fram till 1 oktober. Om jag inte är helt ute och cyklar har man fördel av att vara novisch i tre månader i början på både höst- och vårterminen.
Citera
2010-05-24, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Nej. Kösystemet bygger på att man varit aktiv student under hela tiden, samt varit medlem i AF.

Fast första terminen så registrerade man (eller iaf jag och massa andra) före man började, det var ju en lottning av kö nr för alla som registrerade sig före datum x (kommer inte ihåg när), är det alltså omöjligt att vara med i denna för någon som haft studieuppehåll? Att få ett könummer som är sämre än alla andra som registrerat sig under sommaren osv kommer ju leda till att man får hyra ett rum i andrahand i flera år typ. Mycket möjligt att det är så här, tycker att det är konstigt att jag kunde registrera mig före jag ens började i Lund (och få ett lottat könummer under sommaren ett par månader före jag började) men att nu när jag återupptar mina studier behöva vänta på att alla andra ställt sig i kön och sedan börja köa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in