2013-07-18, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorlin
Börjar bli sugen på att söka mig till Lund tills nästa läsår. Vad är det för bostadsköer som är MEST attraktiva? (Flest bostäder/kortast kötider osv)

I princip bara AFB. De är dem som håller i alla studentbostäder i princip.
Tricket är dock att du inte får ställa dig i kö förrän du är antagen till LTH.
Om jag var du, och hade gått ut gymnasiet, skulle jag göra en anmälan till någon enskild skitkurs som går under hösten, bli antagen, betala studieavgiften på 200:- nåt, sedan skriva in mig hos AFB och skita i kursen. Du måste göra samma sak under våren också. Du skulle då inte kunna få en novischlott till nästa år, men om du stått i kön i ett år är du rätt garanterad en bra bostad iallafall.

Kan vara lite hål i min strategi, så du får lusläsa AFB's villkor först.

Sedan finns det LKF, men det är inte studentbostäder, och därför är kötiden många år.
Senast redigerad av bullgnome 2013-07-18 kl. 17:07.
Citera
2013-07-18, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
I princip bara AFB. De är dem som håller i alla studentbostäder i princip.
Tricket är dock att du inte får ställa dig i kö förrän du är antagen till LTH.
Om jag var du, och hade gått ut gymnasiet, skulle jag göra en anmälan till någon enskild skitkurs som går under hösten, bli antagen, betala studieavgiften på 200:- nåt, sedan skriva in mig hos AFB och skita i kursen. Du måste göra samma sak under våren också. Du skulle då inte kunna få en novischlott till nästa år, men om du stått i kön i ett år är du rätt garanterad en bra bostad iallafall.

Kan vara lite hål i min strategi, så du får lusläsa AFB's villkor först.

Tyvärr lär din teori vara lite ihålig, för tar du inga poäng så kommer du antagligen, om de kommer på dig, att bli utkastad ur kön. Tror kravet är att man klarar 15HP per termin eller något sådant.
Citera
2013-07-18, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pskoot
Tyvärr lär din teori vara lite ihålig, för tar du inga poäng så kommer du antagligen, om de kommer på dig, att bli utkastad ur kön. Tror kravet är att man klarar 15HP per termin eller något sådant.
EDIT
Verkar som att det stämmer
Citera
2013-07-18, 20:05
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorlin
Börjar bli sugen på att söka mig till Lund tills nästa läsår. Vad är det för bostadsköer som är MEST attraktiva? (Flest bostäder/kortast kötider osv)
Mikael Hansens kollegium kan du ställa dig i kö till innan du är antagen. Kostar 50kr/halvår att stå i kö.
Citera
2013-07-18, 21:26
Medlem
Fick novisch bostad på Lunds Nation. Någon som bor eller bott där? (19kvadrat korridor för 3331kr månaden 10 mån om året)
Citera
2013-07-19, 16:08
Medlem
Är intresserad av en lägenhet, vad som helst som är större än en etta i princip. Har stått i kö på AFB sedan jag blev antagen förra sommaren. Hur tror ni mina chanser är? När kan jag rimligtvis få en tvåa eller större?
Citera
2013-07-19, 16:32
Medlem
Ergnots avatar
Jag har kommit in på Lund, men planerar att tacka nej och istället börja nästa år. Kan jag redan nu samla kö-tid?
Citera
2013-07-19, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jakersnelekore
Fick novisch bostad på Lunds Nation. Någon som bor eller bott där? (19kvadrat korridor för 3331kr månaden 10 mån om året)

Har inte bott där själv men har väldigt många polare som bor där.
På plussidan.
+De flesta korridorer är fräscha för att vara nation.
+Bra sammanhållning i korridorren.
+Bra läge.

Det negativa.
-Inte lika fräscht som vissa korridorer hos t.ex. AFB.
-Hög ljudnivå från klubbarna men det beror på i vilken korridor man bor och du kommer nog vara på många av dem själv i alla fall .

+/-Ganska vanligt med förfester och efterfester på torsdagar och lördagar. Avgör själv om det är positivt eller inte.

Hoppas du kommer trivas i Lund och på Lundsnation
Citera
2013-07-19, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wexxx
Hur många bostäder släpper de innan terminstarten som inte är med novisch förtur?
Ca 500 ska det vara enligt hemsidan.
Citera
2013-07-19, 19:18
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ergnot
Jag har kommit in på Lund, men planerar att tacka nej och istället börja nästa år. Kan jag redan nu samla kö-tid?
Nej. Du kan i och för sig ställa dig i kö hos Mikael Hansens Kollegium, men ett halvår/år räcker tyvärr inte där.
Citera
2013-07-19, 19:37
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Nej. Du kan i och för sig ställa dig i kö hos Mikael Hansens Kollegium, men ett halvår/år räcker tyvärr inte där.

Har ganska färska uppgifter på att det är ett och ett halvt år som gäller där nu.
Citera
2013-07-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tacotuesday
Ca 500 ska det vara enligt hemsidan.
Sorry, läste inte din fråga riktigt. Är ny här så vet inte hur man tar bort heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in