Citat:
Tänkte börja studera i Lund nästa år och som jag förstår det är det lite klurigt att få tag i rum beroende på hur det går i novischlotteriet och att man egentligen borde ta första bästa rum man får tillgång till.
Men om vi bortser från det och leker med tanken att man kan välja vilket korridorsrum som helst vilket passar då mig bäst om jag letar efter följande kriterier.
I prioritetsordning
Vet inte om jag har glömt något men det är väl generellt det jag undrar över.
Fått känslan av att student världen är hyffsat vänster orienterad vilket jag är ok med dock skulle jag vilja slippa de värsta radikalfeministerna.
Har ni några tips baserat på det jag eftersöker? Motivera gärna ert svar
Men om vi bortser från det och leker med tanken att man kan välja vilket korridorsrum som helst vilket passar då mig bäst om jag letar efter följande kriterier.
I prioritetsordning
- Socialt och sammanhållning (förstår att detta beror korridor till korridor men om det finns något generellt och säga här där vissa boende kanske har bättre sammanhållning än andra)
- Festvänligt (gärna att man kan ha fester ibland och även ibland efterfester utan problem)
- .Blandade personer (en bra blandning både vad gäller kön kille, tjej men även en blandning på vilket program man läser exempelvis LTH, ekonomi, jurist etc.)
- Nära till centrum (Har aldrig varit i Lund så vet inte hur centrum ser ut men gärna att det är gångavstånd till delar där det är mycket rörelse)
- Eget badrum
- Hyffsat fräscha bostäder (Tror egentligen jag är OK med alla bostäder som finns i Lund då jag bott i England ett år och sett den standarden).
Vet inte om jag har glömt något men det är väl generellt det jag undrar över.
Fått känslan av att student världen är hyffsat vänster orienterad vilket jag är ok med dock skulle jag vilja slippa de värsta radikalfeministerna.
Har ni några tips baserat på det jag eftersöker? Motivera gärna ert svar
Well, Sparta låter som din cup of tea.
1. Korridorerna skiljer sig, som du säger, väldigt mycket från varandra. I min korridor bor främst såna som läser sina sista år, så det är en väldigt lugn korridor. Sparta i övrigt är dock känt för att regelbundet hosta några av Lunds fetaste fester och varje fredag-lördag (och ibland andra dagar i veckan) kommer du höra dunket, skratten och skriken genom väggar och tak!
2. Se ovan
3. Min erfarenhet är att det är 50% LTH, 35% ekonomi och 15% medicin. Baserar det på väldigt lösa grunder, men kort sagt kan man säga att det är relativt blandat!
4. Svårt att beskriva för den som inte varit i Lund, men Sparta ligger nära centrum på så sätt att det inte är några som helst problem att cykla dit (5 minuter) eller att gå dit (15 minuter). Det finns å andra sidan ingen som helst anledning att åka till stan i regel. Sparta har Lunds största fakulteter, billigaste butiken, näst största gym, helt OK pizzeria och schysstaste frisör precis vägg i vägg. När man ska ut så har man alltid sällskap från Sparta (åtminstone någon av dina vänner kommer bo där om du läser något av de tre programmen jag nämnde) så det är inte heller så att du kommer behöva gå ensam före/efter utekvällar!
5. Yes.
6. Varierar också från korridor till korridor, men jag tycker det ser helt OK ut här. Från utsidan ser Sparta hemskt ut, men så fort man kommer in i rummen så brukar reaktionen vara: "Ah, det var ju inte så illa ändå!".
Välkommen till Lund, välkommen till den bästa tiden i ditt liv!