2013-07-17, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wexxx
Hur många bostäder släpper de innan terminstarten som inte är med novisch förtur?

Antalet beror givetvis på hur många som flyttar ut och är därmed omöjligt att besvara. Vilken procentuell fördelning som sedan gäller för de lägenheter som finns har jag ingen aning om.
Citera
2013-07-17, 12:42
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Äh, du behåller ju din köplats. Det gäller bara att hitta någonstans att bo första månaderna. Det är ju inte så att du nu bränt alla dina chanser till att bo på korridor under hela din studietid. Om du har tur hittar du kanske något i andra hand på korridor!

Nej det förstår jag med, men man vill ha ett stabilt boende. Är orolig att studierna går åt helvete pga bristande disciplin om jag inte har det från början. Men kanske blir studentboende andra året eller något förhoppningsvis. Drar in och kollar bostadsrätter imorgon, då min köplats antagligen inte bringar någon lycka än på ett halvår.

Vad vet ni om Södra Esplanaden och Helgeandsgatan (stavning?). Är det bra centrala ställen?
Citera
2013-07-17, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Nej det förstår jag med, men man vill ha ett stabilt boende. Är orolig att studierna går åt helvete pga bristande disciplin om jag inte har det från början. Men kanske blir studentboende andra året eller något förhoppningsvis. Drar in och kollar bostadsrätter imorgon, då min köplats antagligen inte bringar någon lycka än på ett halvår.

Vad vet ni om Södra Esplanaden och Helgeandsgatan (stavning?). Är det bra centrala ställen?

Mycket bra adresser, välkommen till kvarteret
Citera
2013-07-17, 15:08
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugish
Mycket bra adresser, välkommen till kvarteret

Haha skönt att höra att det är bra! Du får bjuda på välkomstfika när jag flyttar
Citera
2013-07-17, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wexxx
Hur många bostäder släpper de innan terminstarten som inte är med novisch förtur?

Som inte är novischbostäder? Någon enstaka om dagen, och det är främst lägenheter som blir tagna av gamla studenter med >3 års kötid.
Citera
2013-07-17, 16:40
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Som inte är novischbostäder? Någon enstaka om dagen, och det är främst lägenheter som blir tagna av gamla studenter med >3 års kötid.
Överdriv inte. Det krävs ett knappt år för en etta i Kämnärs.
Citera
2013-07-17, 17:31
Medlem
Citat:
Majoriteten av novischbostäderna brukar traditionellt sett vara korridorrum. AFB reserverar en del av sina lediga bostäder till detta men det kommer alltid upp alternativ som inte har novischförtur. Om du väljer mellan Delphi och Vildanden skulle jag väl rekommendera Vildanden om du inte ska läsa Ekonomi/civ-ing/arkitekt mest på grund av att det är avsevärt närmare stadskärnan.

Jo tack, har inte varit novisch på ett tag nu. Börjar dock känna att jag kanske skulle ha tagit en lägenhet någonstans i juni istället för att helt kallt vänta ut afb i hopp om bättre grejer...
Citera
2013-07-17, 19:04
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Majoriteten av novischbostäderna brukar traditionellt sett vara korridorrum. AFB reserverar en del av sina lediga bostäder till detta men det kommer alltid upp alternativ som inte har novischförtur. Om du väljer mellan Delphi och Vildanden skulle jag väl rekommendera Vildanden om du inte ska läsa Ekonomi/civ-ing/arkitekt mest på grund av att det är avsevärt närmare stadskärnan.
Vilken dåre bosätter sig därute? Usch och fy. Välj Delphi istället.
Citera
2013-07-17, 20:42
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll

Så länge du slipper bo på någons soffa bör du inte oroa dig för att det ska påverka dina studier.

Södra Esplanaden och Helgeandsgatan ligger centralt. Det är ett trevligt område där du har nära till mycket, bl.a. de centrala delarna av staden och Stadsparken. Ska man vara petnoga ligger det på fel sida av staden jämfört med LTH och EHL, men dit cyklar du på tio minuter om det är där du pluggar.
Citera
2013-07-18, 10:38
Medlem
AFB:

Brukar det komma ut många lägenheter med novisch-status i juli/augusti, eller är nästan alla korridorsrum?

Har superbra novisch-köplats så jag kan få i stort sett vad jag vill, men jag vet inte om jag ska klippa första bästa etta på Delphi, eller om jag ska vänta ett par veckor på att någon schysstare lya med balkong osv dyker upp... Finns det ens några såna inom AFB?

Tacksam för svar!
Citera
2013-07-18, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Överdriv inte. Det krävs ett knappt år för en etta i Kämnärs.

Före skolstart är det dock mycket högre tryck och dessutom mest 2or och 3or, så mitt påstående står fast. Jag har 2 års kötid och jag är inte etta på någon av de fem lägenheter som ligger uppe nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Yostakka
Finns det ens några såna inom AFB?

Det finns inga ettor med balkong på delphi/kämnars.
Senast redigerad av bullgnome 2013-07-18 kl. 11:56.
Citera
2013-07-18, 14:21
Medlem
Bjorlins avatar
Börjar bli sugen på att söka mig till Lund tills nästa läsår. Vad är det för bostadsköer som är MEST attraktiva? (Flest bostäder/kortast kötider osv)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in