2013-06-12, 00:05
Medlem
Nate!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
...

Troligtvis Delphi.
Jag håller inte med då det inte är spiraltrappor på Delphi. Ej heller någon särskilt stor parkering eller mycket synlig betong. Jag har ingen erfarenhet inifrån Sparta men har sett en spiraltrappa precis vid ica och att det är en del bar betong. http://goo.gl/maps/a8dYV http://goo.gl/maps/TX0Fg
Citera
2013-06-12, 00:09
Medlem
Nate!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdyao
Registrerar man sig inte i förtid på AFB längre? Förra året kunde man skapa ett konto före lottningsdatum. Antar att registrering är inbakat i ansökan nu, eller har jag missat en knapp?
Ja det verkade som det för mig med nu när jag kollade
Citera
2013-06-12, 13:13
Medlem
Shafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Jag har upplevt indikationer på att så kan vara fallet. (dvs det finns nog en någorlunda fördel till folk som söker från större avstånd). Både jag och min polare fick riktigt bra köplatser förra året, dessutom inom samma hundratal (och det är ett par tusen som delas ut)

Troligtvis Delphi.

Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
De gör ingen skillnad så länge du är utanför pendlningsavstånd. D.v.s det kvittar om du kommer från Jönköping eller Kiruna.

Enligt deras hemsida så är lottningen helt slumpmässig, men jag undrar om de inte gör undantag för samer eller någon som bor i Skellefteå. Givetvis är detta bara spekulationer, men det finns inlägg i tråden som beskriver liknande scenario.

Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Jag gissar på Sparta: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...parta_lund.JPG

Ja, det var Sparta. Tack så mycket.
Citera
2013-06-12, 14:25
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaft
Enligt deras hemsida så är lottningen helt slumpmässig, men jag undrar om de inte gör undantag för samer eller någon som bor i Skellefteå. Givetvis är detta bara spekulationer, men det finns inlägg i tråden som beskriver liknande scenario.
Luktar bekräftelsepartiskhet lång väg. Utan tillgång till data över alla som anmälde sig och alla som valdes ut, utan bara en liten begränsad klick personer som man känner, kan man ju knappast avgöra om det var slumpen eller inte.

Jag skulle tro att lottningen är helt slumpmässig. Dels för att de uppger det själva, och dels för att det är lättast att implementera.
Citera
2013-06-12, 17:00
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaft

Finns det något som skulle motivera detta? Det spelar ingen roll om du kommer från Skellefteå eller Karlstad, det är ändå för långt för att du ska kunna bo hemma.
Citera
2013-06-12, 18:11
Medlem
jzprs avatar
På afb.se står det för mig att jag är avregistrerad under "Mitt ködatum". Jag har tänkt söka en studentlägenhet/korridor till hösten på afb och undrar om allt är som det ska? Om jag förstått det rätt kan man ändå inte stå i kö på afb innan man blivit antagen till Lund?
Citera
2013-06-13, 14:53
Medlem
Andersson93s avatar
Hej.

Jag har tänkt och fortsätta mina studier i Lund på beteendevetenskapliga programmet. Jag skulle behöva lite hjälp med vad ni tycker om studentlivet i Lund? Tog studenten förra året från samhällskunskapsprogrammet och hade tänkt söka in till högskola i höst så att jag börjar någon gång i vår. Kanske någon som läser till beteendevetare på Lund?

Angående boende. Är det väldigt svårt att skaffa eller går det? Tycker personligen att studentkorridor låter intressant men att hyra en lägenhet låter inte helt fel heller.

Uppskattar all hjälp
Citera
2013-06-13, 15:42
Medlem
livemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson93
Hej.

Jag har tänkt och fortsätta mina studier i Lund på beteendevetenskapliga programmet. Jag skulle behöva lite hjälp med vad ni tycker om studentlivet i Lund? Tog studenten förra året från samhällskunskapsprogrammet och hade tänkt söka in till högskola i höst så att jag börjar någon gång i vår. Kanske någon som läser till beteendevetare på Lund?

Angående boende. Är det väldigt svårt att skaffa eller går det? Tycker personligen att studentkorridor låter intressant men att hyra en lägenhet låter inte helt fel heller.

Uppskattar all hjälp

Av egna erfarenheter så tar det ungefär 6-8 månader kötid innan man kan får ett billigt enkelt korridorsrum. Och en vanlig etta studentlägenhet ungefär 8-10 månade.
Citera
2013-06-13, 16:05
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livemänniskan
Av egna erfarenheter så tar det ungefär 6-8 månader kötid innan man kan får ett billigt enkelt korridorsrum. Och en vanlig etta studentlägenhet ungefär 8-10 månade.
Inte om man kollar alla nationerna. Smålands går väldigt fort att få boende på, vet inte hur det är med alla andra.
Citera
2013-06-14, 11:15
Medlem
livemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Inte om man kollar alla nationerna. Smålands går väldigt fort att få boende på, vet inte hur det är med alla andra.

Mitt fel. Mitt inlägg syfta bara på af bostäder och inga andra alternativ.
Citera
2013-06-17, 18:48
Medlem
Sumsarrs avatar
Chansen finns att jag börjar plugga i Lund till hösten och jag har idag ingen plan på hur jag ska arrangera boendet. Jag står med andra ord inte i någon kö idag.

I och med att jag eventuellt börjar till hösten finns inte alternativet att stå 6 månader i kö (eller? Kan man dra till en stad utan lägenhet och förvänta sig att få sova någonstans?). Finns det några alternativa metoder för att få ett boende? Några genvägar eller andra billiga hyresrum/bostäder?
Citera
2013-06-19, 14:55
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumsarr
Chansen finns att jag börjar plugga i Lund till hösten och jag har idag ingen plan på hur jag ska arrangera boendet. Jag står med andra ord inte i någon kö idag.

I och med att jag eventuellt börjar till hösten finns inte alternativet att stå 6 månader i kö (eller? Kan man dra till en stad utan lägenhet och förvänta sig att få sova någonstans?). Finns det några alternativa metoder för att få ett boende? Några genvägar eller andra billiga hyresrum/bostäder?
Till skillnad från vissa andra studentstäder så måste man i Lund vara antagen till något för att börja stå i studentbostadskön AFB. Alltså har du varken sämre eller bättre förutsättningar än någon annan som är ny i Lund.
Det sker en lottning där ett antal procent som är nya i Lund (novischer) får korridorrum via AFB utan köpoäng, direkt på hösten. Beroende på söktrycket kan andelen som får det variera ganska mycket. Har hört allt mellan 15-60%. I vilket fall så löser sig alltid boendefrågan på ett eller annat sätt för den som kommer ny till staden. Det finns gott om andrahandsrum som hyrs ut via olika webbsidor, och dina faddrar kommer att kunna ge tips och råd.
Var inte orolig, det löser sig. Läs första inlägget i tråden för mer ingående tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in