Citat:
Ursprungligen postat av
Sumsarr
Chansen finns att jag börjar plugga i Lund till hösten och jag har idag ingen plan på hur jag ska arrangera boendet. Jag står med andra ord inte i någon kö idag.
I och med att jag eventuellt börjar till hösten finns inte alternativet att stå 6 månader i kö (eller? Kan man dra till en stad utan lägenhet och förvänta sig att få sova någonstans?). Finns det några alternativa metoder för att få ett boende? Några genvägar eller andra billiga hyresrum/bostäder?
Till skillnad från vissa andra studentstäder så måste man i Lund vara antagen till något för att börja stå i studentbostadskön AFB. Alltså har du varken sämre eller bättre förutsättningar än någon annan som är ny i Lund.
Det sker en lottning där ett antal procent som är nya i Lund (novischer) får korridorrum via AFB utan köpoäng, direkt på hösten. Beroende på söktrycket kan andelen som får det variera ganska mycket. Har hört allt mellan 15-60%. I vilket fall så löser sig alltid boendefrågan på ett eller annat sätt för den som kommer ny till staden. Det finns gott om andrahandsrum som hyrs ut via olika webbsidor, och dina faddrar kommer att kunna ge tips och råd.
Var inte orolig, det löser sig. Läs första inlägget i tråden för mer ingående tips.