Citat:
Ursprungligen postat av
madafakker
Förhoppningsvis en blivande maskinare som sitter och skriver detta. Har alltså tänkt att plugga i Lund till hösten, och har redan nu börjat leta efter bostad (då jag är relativt säker på att jag kommer in utan problem). Problemet är bara detta. Har redan hittat ett gäng lägenheter via egna kontakter, dock så är alla tvåor, med hyror på 6-7000/månad.
Undrar nu bara hur jag ska gå tillväga, då jag behöver någon att dela med. Har svårt att se att det som student skulle vara ekonomiskt försvarbart att bo i en lägenhet med en hyra på 7000/månad. Ingen från mitt gymnasium har sökt till Lund så vitt jag vet, så vågar man åka ner och bo ensam den första månaden, för att sedan dela lägenhet med någon man bara känt en månad? Kanske låter lite mesigt, men man vet fan aldrig, har lite svårt att lita på folk. Någon som suttit i liknande sits?
Att hitta folk att dela med är aldrig något större problem. Är lägenheten dessutom sådan att den planeringsmässigt funkar att bo två i så är det ju betydligt större möjlighet att hitta någon som vill bo där en längre tid.
När det kommer till att lita på någon så är det bara att vara öppensinnad men inte naiv. Se till att ha korrekta kontrakt på hyra etc samt en hemförsäkring men låt folk får en chans. Gott som fan att ha en lägenhet och slippa bostadsångesten som lätt kommer krypande men jag tycker man missar en rätt stor del av upplevelsen att plugga i lund om man inte bor i en studentbostad.