2013-05-28, 20:34
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate!
Har någon en uppfattning om vilken av Ica Fäladstorget (vid Delphi) och Ica Malmborgs Tuna (vid Sparta) är billigast generellt? Är säkert ganska lika på det mesta, men de har lite större utbud på malmborgs vad jag uppfattat i alla fall.

Tuna är sannolikt lite billigare tror jag, dock är Fäladstorget på något väldigt konstigt sätt oerhört mysigt
Citera
2013-05-28, 23:01
Medlem
Nate!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Spontan känsla är Ica Tuna, men det är nog inte extrem skillnad. Som du säger är den större, också. Fäladstorget är dock en oändligt mycket trevligare butik, och får jag välja handlar jag hellre där. Charkdisken är fantastisk.

Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Tuna är sannolikt lite billigare tror jag, dock är Fäladstorget på något väldigt konstigt sätt oerhört mysigt
Jag får lov att hålla med er på båda punkterna. Saltå kvarns russin var 2 kr billigare på tuna!
Citera
2013-05-30, 21:21
Medlem
jzprs avatar
Står i kö hos LKF och ansöker till lotteriet på AFB så fort jag antagits till mitt program. Vad mer kan jag göra för att underlätta boendefrågan?

Tänkte höra med Lunds Nation när jag blir antagen och se om de har något studentrum över som en tillfällig lösning. Brukar nationerna erbjuda många rum till folk som har problem med att hitta boende?
Citera
2013-05-30, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzpr
Står i kö hos LKF och ansöker till lotteriet på AFB så fort jag antagits till mitt program. Vad mer kan jag göra för att underlätta boendefrågan?

Tänkte höra med Lunds Nation när jag blir antagen och se om de har något studentrum över som en tillfällig lösning. Brukar nationerna erbjuda många rum till folk som har problem med att hitta boende?

lägg ut en stadig annons på blocket, tog mig 2 dagar så kunde jag välja mellan 3 boenden
Citera
2013-06-09, 20:24
Medlem
Förhoppningsvis en blivande maskinare som sitter och skriver detta. Har alltså tänkt att plugga i Lund till hösten, och har redan nu börjat leta efter bostad (då jag är relativt säker på att jag kommer in utan problem). Problemet är bara detta. Har redan hittat ett gäng lägenheter via egna kontakter, dock så är alla tvåor, med hyror på 6-7000/månad.

Undrar nu bara hur jag ska gå tillväga, då jag behöver någon att dela med. Har svårt att se att det som student skulle vara ekonomiskt försvarbart att bo i en lägenhet med en hyra på 7000/månad. Ingen från mitt gymnasium har sökt till Lund så vitt jag vet, så vågar man åka ner och bo ensam den första månaden, för att sedan dela lägenhet med någon man bara känt en månad? Kanske låter lite mesigt, men man vet fan aldrig, har lite svårt att lita på folk. Någon som suttit i liknande sits?
Citera
2013-06-10, 00:20
Medlem
Nate!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madafakker
... Har svårt att se att det som student skulle vara ekonomiskt försvarbart att bo i en lägenhet med en hyra på 7000/månad. ...
Haha märkte plötsligt hur jag läste "samhällets" ord.

Det där du skrev om att inte lita på folk så lätt kommer också från yttre påverkan! Inne i sitt klara, lugna inre vet man om man kan lita på någon och när.
Citera
2013-06-10, 00:28
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madafakker
Förhoppningsvis en blivande maskinare som sitter och skriver detta. Har alltså tänkt att plugga i Lund till hösten, och har redan nu börjat leta efter bostad (då jag är relativt säker på att jag kommer in utan problem). Problemet är bara detta. Har redan hittat ett gäng lägenheter via egna kontakter, dock så är alla tvåor, med hyror på 6-7000/månad.

Undrar nu bara hur jag ska gå tillväga, då jag behöver någon att dela med. Har svårt att se att det som student skulle vara ekonomiskt försvarbart att bo i en lägenhet med en hyra på 7000/månad. Ingen från mitt gymnasium har sökt till Lund så vitt jag vet, så vågar man åka ner och bo ensam den första månaden, för att sedan dela lägenhet med någon man bara känt en månad? Kanske låter lite mesigt, men man vet fan aldrig, har lite svårt att lita på folk. Någon som suttit i liknande sits?

Att hitta folk att dela med är aldrig något större problem. Är lägenheten dessutom sådan att den planeringsmässigt funkar att bo två i så är det ju betydligt större möjlighet att hitta någon som vill bo där en längre tid.

När det kommer till att lita på någon så är det bara att vara öppensinnad men inte naiv. Se till att ha korrekta kontrakt på hyra etc samt en hemförsäkring men låt folk får en chans. Gott som fan att ha en lägenhet och slippa bostadsångesten som lätt kommer krypande men jag tycker man missar en rätt stor del av upplevelsen att plugga i lund om man inte bor i en studentbostad.
Citera
2013-06-10, 12:50
Medlem
Shafts avatar
Jag har två frågor om någon har lust att ge svar. Den första är om novischlotteriet är helt slumpmässigt, eller tenderar det att ge fördel till någon som bor i Medelpad jämfört med kanske Halland?

Fråga nummer två - för ett par år sedan så var jag på besök hos en bekant i Lund, i ett bostadskomplex som jag minns låg nära en ganska stor parkering. Jag vill också minnas mycket betong och spiraltrappor. Vet någon vilket område det kan tänkas vara?
Citera
2013-06-10, 13:01
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaft
för ett par år sedan så var jag på besök hos en bekant i Lund, i ett bostadskomplex som jag minns låg nära en ganska stor parkering. Jag vill också minnas mycket betong och spiraltrappor. Vet någon vilket område det kan tänkas vara?

Jag gissar på Sparta: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...parta_lund.JPG
Citera
2013-06-10, 16:44
Medlem
Citat:
Jag har två frågor om någon har lust att ge svar. Den första är om novischlotteriet är helt slumpmässigt, eller tenderar det att ge fördel till någon som bor i Medelpad jämfört med kanske Halland?

Jag har upplevt indikationer på att så kan vara fallet. (dvs det finns nog en någorlunda fördel till folk som söker från större avstånd). Både jag och min polare fick riktigt bra köplatser förra året, dessutom inom samma hundratal (och det är ett par tusen som delas ut)

Citat:
Fråga nummer två - för ett par år sedan så var jag på besök hos en bekant i Lund, i ett bostadskomplex som jag minns låg nära en ganska stor parkering. Jag vill också minnas mycket betong och spiraltrappor. Vet någon vilket område det kan tänkas vara?

Troligtvis Delphi.
Citera
2013-06-10, 19:51
Medlem
pernil90s avatar
Citat:

De gör ingen skillnad så länge du är utanför pendlningsavstånd. D.v.s det kvittar om du kommer från Jönköping eller Kiruna.
Citera
2013-06-11, 12:45
Medlem
asdyaos avatar
Registrerar man sig inte i förtid på AFB längre? Förra året kunde man skapa ett konto före lottningsdatum. Antar att registrering är inbakat i ansökan nu, eller har jag missat en knapp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in