2013-05-01, 16:09
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalyxen
1) Någon som har gått på LTH och pendlat ifrån Höör? Är det någorlunda genomförbart?
2) Hur är det med rummen på nationerna? Lottas de ut helt slumpmässigt? Har man större chans om man kommer från ett visst område, t.ex. från nationens "hemområde"?
Får tyvärr ingen novischstatus då jag bor i Skåne men pendlingstiden är minst 75 min om jag inte vill ruinera ekonomin genom att köra hela vägen. Att jag har drygt 1 års kötid på LKF verkar inte heller vara något att hänga upp i granen, så mitt säkraste kort är att bo hos min kusin i Höör tills jag får tillräckligt med kötid på AFB eller rum på nation.

Klart det gå. Det är ett större problem att bo i Höör än att pendla därifrån. Däremot är det ju svårt att kombinera med ett rikt nationsliv.
Citera
2013-05-07, 18:50
Medlem
OrangePicks avatar
Så.. hur stor är chansen att man lyckas knipa åt sig en plats på lotteriet? Börjar känna mig mer och mer osäker för var dag som går om jag inte ska stryka lund från antagningen, känns riktigt osäkert att mer eller mindre hela ens första tid kan komma att spenderas som inneboende eller i någon trappuppgång.

Nej jag hoppas att bostadsbristen löser sig inom några år så att folk slipper det här
Citera
2013-05-07, 20:58
Medlem
Hawkbills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick
Så.. hur stor är chansen att man lyckas knipa åt sig en plats på lotteriet? Börjar känna mig mer och mer osäker för var dag som går om jag inte ska stryka lund från antagningen, känns riktigt osäkert att mer eller mindre hela ens första tid kan komma att spenderas som inneboende eller i någon trappuppgång.

Nej jag hoppas att bostadsbristen löser sig inom några år så att folk slipper det här
Efter ungefär en månad in brukar det ha löst sig för alla på bostadsfronten, det är inga problem och du kommer inte tvingas sova på en parkbänk.
Citera
2013-05-07, 21:01
Medlem
KungaGubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick

Lugn i stormen. Senaste höstterminen var det väldigt få som inte fick lämpligt boende. Och nu i våras var det ingen, såvitt jag vet. Låt det inte påverka ditt val, det löser sig, jag lovar.
Citera
2013-05-10, 21:08
Bannlyst
Jag funderar på om det är möjligt att tacka ja till utbildningen jag sökt den 12:e juli och delta i novischlotteriet, för att om jag lyckas få en bra lya börja plugga redan i år. Går det dåligt struntar jag i uppropet och satsar på nästa höst, men är jag då "diskad" inför det årets novischlotteri? Elimineras alla chanser att deltaga i ytterligare novischlotterier i samma ögonblick som jag tackat ja till utbildningen Upphör mina chanser att delta i kommande terminers novischlotterier även om jag erbjuds utbildning men tackar nej? Måste jag, innan svarsbesked ges den 12:e juli, stryka mina anmälningar för att kunna delta i lotteriet i framtiden?
Citera
2013-05-13, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tempuser2
Jag funderar på om det är möjligt att tacka ja till utbildningen jag sökt den 12:e juli och delta i novischlotteriet, för att om jag lyckas få en bra lya börja plugga redan i år. Går det dåligt struntar jag i uppropet och satsar på nästa höst, men är jag då "diskad" inför det årets novischlotteri? Elimineras alla chanser att deltaga i ytterligare novischlotterier i samma ögonblick som jag tackat ja till utbildningen Upphör mina chanser att delta i kommande terminers novischlotterier även om jag erbjuds utbildning men tackar nej? Måste jag, innan svarsbesked ges den 12:e juli, stryka mina anmälningar för att kunna delta i lotteriet i framtiden?

Ingen som vet?
Citera
2013-05-14, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempuser2

Taget från AFB's hemsida;
"Novisch avser bostadssökande som för första gången antagits till Lunds Universitet. Bostadssökande som tidigare har varit antagen till Lunds Universitet men som valt att inte påbörja studierna, räknas inte längre som novisch."

Kommentar till 2.1 https://www.afb.se/sv/Om-AFB/Vara-bo...ilkor/#Kap%202
Citera
2013-05-25, 18:17
Medlem
Nate!s avatar
Har någon en uppfattning om vilken av Ica Fäladstorget (vid Delphi) och Ica Malmborgs Tuna (vid Sparta) är billigast generellt? Är säkert ganska lika på det mesta, men de har lite större utbud på malmborgs vad jag uppfattat i alla fall.
Citera
2013-05-25, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate!
Har någon en uppfattning om vilken av Ica Fäladstorget (vid Delphi) och Ica Malmborgs Tuna (vid Sparta) är billigast generellt? Är säkert ganska lika på det mesta, men de har lite större utbud på malmborgs vad jag uppfattat i alla fall.

Spontan känsla är Ica Tuna, men det är nog inte extrem skillnad. Som du säger är den större, också. Fäladstorget är dock en oändligt mycket trevligare butik, och får jag välja handlar jag hellre där. Charkdisken är fantastisk.
Citera
2013-05-27, 12:00
Medlem
Kiltmannens avatar
Har hittat eventuellt boende väldigt nära Hallands nation (Thomanders väg typ). Är det nån som har nån koll på vad det är för område (dvs om det är mycket studenter, aktiviteter och roligheter i närheten)?
Citera
2013-05-27, 14:19
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiltmannen
Har hittat eventuellt boende väldigt nära Hallands nation (Thomanders väg typ). Är det nån som har nån koll på vad det är för område (dvs om det är mycket studenter, aktiviteter och roligheter i närheten)?

Du har ju Hallands och Västgötas nation precis utanför dörren. Ett par hundra meter norrut har du Sparta och Michael Hansen, två stora studentbostandsområden. Ytterligare ett par hundra meter norrut har du nationerna Krischan, Sydskånska och Helsningkrona. Så visst finns det mycket studenter och aktiviteter i krokarna.
Citera
2013-05-27, 15:23
Medlem
Kiltmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Du har ju Hallands och Västgötas nation precis utanför dörren. Ett par hundra meter norrut har du Sparta och Michael Hansen, två stora studentbostandsområden. Ytterligare ett par hundra meter norrut har du nationerna Krischan, Sydskånska och Helsningkrona. Så visst finns det mycket studenter och aktiviteter i krokarna.

Fint, tack för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in