Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
Om man som ny i Lund läser en fristående kurs på en termin, därefter återvänder "hem" över sommaren, för att sedan söka ett program till hösten, har man därmed mist sin chans att delta i novischlotteriet samma höst?
Blev antagen till en kurs nu i vår, läge att bli medlem i AF redan nu?
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Kort och gott ja. Du kommer nekas novischplats till hösten om du bott i Lund över våren.
Försöker du boka en lägenhet utan att ha registrerat dig som sökande på AFB? Du borde läsa första posten. Du kan inte registrera dig som sökande hos AFB förränn du betalt terminsavgiften. Sedan så måste du stå som sökande i typ 6-8 månader för att ha chans till ett korridorsrum. Räkna med ett år för lägenhet.
Har du sumpat din chans som novisch bör du alltså räkna med att behöva plugga oavbrutet i ett år innan du får din lägenhet. Om du ställer dig i kö nu så har du nog bra chans att få en lägenhet till Januari 2014.
Jag har aldrig tidigare studerat vid Lund, så jag räknas som novisch, även om jag kom in som reserv på en kurs via en sen anmälan. Alltså omfattas jag nu inte av studie- och medlemskravet. Har dock ingen chans att få korridorsrum via afb nu till terminsstarten, så boende är fixat på annat håll.
Planerar dock att plugga ett program HT13, och frågan gällde om jag då går miste om novischlotteriet pga att jag studerat och bott i Lund. Enligt dem; ja.
Citat:
2.2 Novisch som under minst tolv kalendermånader närmast före studiestarten varit folkbokförd utanför pendlingsavstånd, medges rätt att söka s.k. novischbostäder med inflyttning i samband med aktuell terminsstart.