Flashback bygger pepparkakshus!
2013-01-03, 13:28
Medlem
Mr.Chases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
Försökte boka tre nya lägenheter på AFB idag, men det står att jag redan uppnått maximalt antal. Sökte senast igår 23:30. Skumt...

Det är nog 24h som gäller innan man kan boka fler.
Citera
2013-01-03, 21:28
Medlem
fritjofkonkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Chase
Det är nog 24h som gäller innan man kan boka fler.

Verkar sjukt. Problemet håller i sig, ska testa igen innan midnatt.
Citera
2013-01-06, 15:06
Medlem
Gustav.Trolles avatar
Hur många lägenheter och korridorsrum brukar det poppa upp en bit in på terminen, säg runt mars–april? Är det mycket färre än vid terminstart och -slut?
Citera
2013-01-06, 15:56
Medlem
Citat:
Försökte boka tre nya lägenheter på AFB idag, men det står att jag redan uppnått maximalt antal. Sökte senast igår 23:30. Skumt...

Citat:
Om man som ny i Lund läser en fristående kurs på en termin, därefter återvänder "hem" över sommaren, för att sedan söka ett program till hösten, har man därmed mist sin chans att delta i novischlotteriet samma höst?

Blev antagen till en kurs nu i vår, läge att bli medlem i AF redan nu?

Kort och gott ja. Du kommer nekas novischplats till hösten om du bott i Lund över våren.

Försöker du boka en lägenhet utan att ha registrerat dig som sökande på AFB? Du borde läsa första posten. Du kan inte registrera dig som sökande hos AFB förränn du betalt terminsavgiften. Sedan så måste du stå som sökande i typ 6-8 månader för att ha chans till ett korridorsrum. Räkna med ett år för lägenhet.

Har du sumpat din chans som novisch bör du alltså räkna med att behöva plugga oavbrutet i ett år innan du får din lägenhet. Om du ställer dig i kö nu så har du nog bra chans att få en lägenhet till Januari 2014.
Senast redigerad av bullgnome 2013-01-06 kl. 16:15.
Citera
2013-01-06, 17:14
Medlem
fritjofkonkass avatar
Citat:
Om man som ny i Lund läser en fristående kurs på en termin, därefter återvänder "hem" över sommaren, för att sedan söka ett program till hösten, har man därmed mist sin chans att delta i novischlotteriet samma höst?

Blev antagen till en kurs nu i vår, läge att bli medlem i AF redan nu?

Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Kort och gott ja. Du kommer nekas novischplats till hösten om du bott i Lund över våren.

Försöker du boka en lägenhet utan att ha registrerat dig som sökande på AFB? Du borde läsa första posten. Du kan inte registrera dig som sökande hos AFB förränn du betalt terminsavgiften. Sedan så måste du stå som sökande i typ 6-8 månader för att ha chans till ett korridorsrum. Räkna med ett år för lägenhet.

Har du sumpat din chans som novisch bör du alltså räkna med att behöva plugga oavbrutet i ett år innan du får din lägenhet. Om du ställer dig i kö nu så har du nog bra chans att få en lägenhet till Januari 2014.

Jag har aldrig tidigare studerat vid Lund, så jag räknas som novisch, även om jag kom in som reserv på en kurs via en sen anmälan. Alltså omfattas jag nu inte av studie- och medlemskravet. Har dock ingen chans att få korridorsrum via afb nu till terminsstarten, så boende är fixat på annat håll.

Planerar dock att plugga ett program HT13, och frågan gällde om jag då går miste om novischlotteriet pga att jag studerat och bott i Lund. Enligt dem; ja.

Citat:
2.2 Novisch som under minst tolv kalendermånader närmast före studiestarten varit folkbokförd utanför pendlingsavstånd, medges rätt att söka s.k. novischbostäder med inflyttning i samband med aktuell terminsstart.
Citera
2013-01-06, 22:32
Medlem
...under minst tolv kalendermånader närmast före studiestarten varit folkbokförd utanför pendlingsavstånd...

Om du bor i Lund över våren har du spenderat tid innanför pendlingsavstånd de senaste 12 månaderna.

Edit: Eller jag är inte med på vad du menar. Om du argumenterar emot mig eller inte. Min poäng var iallafall att du inte får novischplats till hösten, och borde ställa dig i "vanlig" kö nu.
Senast redigerad av bullgnome 2013-01-06 kl. 22:36.
Citera
2013-01-07, 21:47
Medlem
Chrisess avatar
Någon som snabbt kan svara på vad "Rummet har egen ingång direkt från trapphuset (ej i korridoren)." har för inverkan på en, dvs kommer man mista något av det sociala?
Citera
2013-01-07, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrises
Någon som snabbt kan svara på vad "Rummet har egen ingång direkt från trapphuset (ej i korridoren)." har för inverkan på en, dvs kommer man mista något av det sociala?

Känner bara till sånna rum på parantesen, där är det nästan bara positivt. Du har ju fortfarande din korridor men rummet är lite större och du har egen dusch, (de som bor längst in i korridoren har längre till köket än vad du har). Nackdelen är att det kan bli mer oväsen om folk springer/festar med öppna korridorsdörrar i trapphuset

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav.Trolle
Hur många lägenheter och korridorsrum brukar det poppa upp en bit in på terminen, säg runt mars–april? Är det mycket färre än vid terminstart och -slut?

novischrummen fortsätter dyka upp i någon månad till, och i större mängd än vad man kan tro (vad jag sett från tidigare), men inte i så många som i början av terminen när det dyker upp 10tal varje dag.
Senast redigerad av 2pi 2013-01-07 kl. 22:22.
Citera
2013-01-07, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrises
På ulrikedal innebär det att du har dörren till ditt rum på en loftgång. Verkar enbart soft och man får då något så lyxigt som egen dusch. I gengäld får man istället gå fyra meter för att komma in till korridoren, varav två utomhus.
Citera
2013-01-09, 10:21
Medlem
Jag har fått boende på Lunds nation och undrar om någon vet hur det är där? Jag har ett korridorsrum med eget badrum så det känns bra. Men hur är det i övrigt?
Citera
2013-01-12, 15:41
Medlem
Shafts avatar
Är det någon (i tråden) som fått tag på lägenhet i Lund som student, eller är det bara rum i korridor som känns aktuellt för de flesta?

Har nämligen genom kontakter kunnat styra upp med lägenhet ganska så centralt, men inget är hundraprocentigt ännu, varken utbildning eller lägenhet.
Citera
2013-01-13, 22:14
Medlem
Hur länge får man i dagsläget räkna med att stå i kö innan man kan få en 2a eller 3a lämplig att dela med någon annan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in