2012-07-13, 18:51
Medlem
HousesNStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
Vad jag inte riktigt förstår är följande: Ponera att jag reser bort på söndag och blir borta några dar. Hur påverkas jag av novischlottningen om jag struntar i att sitta vid datorn på måndag? Måste man sitta på måndag kväll och manuellt klicka i de bostäder man söker?

Har reggat mig på afb och fyllt i en bostadsansökan. Väl inloggad står det Mitt ködatum: Avregistrerad. Ska det vara så?
Du missar chansen på de bostäderna som släpps då, ja, men de släpper inte alla boenden samtidigt; novischbostäder släpps allt eftersom hela tiden fram tills september (eventuellt in i oktober). Det är ingenting som kommer påverka dig, har du bra könummer kan du få boendena några dagar senare, och har du dåligt behöver du ändå vänta innan de turligaste spenderat sina köplatser.

Gällande din andra fråga vet jag tyvärr inte :/
Citera
2012-07-13, 19:30
Medlem
fritjofkonkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HousesNStuff
Du missar chansen på de bostäderna som släpps då, ja, men de släpper inte alla boenden samtidigt; novischbostäder släpps allt eftersom hela tiden fram tills september (eventuellt in i oktober). Det är ingenting som kommer påverka dig, har du bra könummer kan du få boendena några dagar senare, och har du dåligt behöver du ändå vänta innan de turligaste spenderat sina köplatser.

Gällande din andra fråga vet jag tyvärr inte :/

Då gör det nog inget om jag håller mig hemifrån några dar under veckan. Känns i alla fall betryggande att de inte släpper alla bostäder under de två första dagarna. Sitter dock redan i en dålig sits som reserv med reggad bostadsansökan.
För övrigt tycker jag AFB själva är rätt luddiga med all info som vi nya grönisar behöver sätta oss in i. Tur att Flashback finns.
Citera
2012-07-13, 20:01
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwi22
Alla lägenheter med "N" gäller alla novischer, skillnaden är era köplatser. Vi som inte är novischer kan inte alls söka N-lägenheter.

Och novisch är man hela terminen, för övrigt.

Edit:
Ber om ursäkt för mitt förra inlägg, lite oklart formulerat.
Jo, vi kan också söka novischbostäder men vi hamnar efter alla med novischstatus i kön.
Citera
2012-07-13, 22:07
Medlem
Capeenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HousesNStuff
Processen än en gång:
1. Du skriver in dig på AFB 12:e - 15:e juli. Ingen köplats fås och inga lägenheter finns tillgängliga. Du får novischstatus.
2. Köplats genereras midnatt mellan 15:e och 16:e. Nu släpps massor med korridorsrum och lägenheter med en N-ikon framför på AFB. Endast de med novischstatus kan i praktiken söka dessa (alla andra hamnar efter novischerna i kö). Min egen köplats är t.ex. 16:e juli 2011 02:46 om jag minns rätt (inte använt platsen än).
3. Folk som registrerar sig efter lotteriet får också novischstatus, men i praktiken är det ändå kört: De flesta som är med i lotteriet får ingen AFB-bostad, så de som kommer efter har det ännu kärvare.

"Novischstatus" är alltså:
- En status du får första gången du söker en kurs i Lund och registrerar dig hos AFB.
- Denna krävs för att söka novischlägenheten
- Använder du inte ditt lottade ködatum under novischtiden förblir ändå ködatum; du kommer alltså även i framtiden stå före de som fick sämre lottning i lotteriet.

Lotteriet "i sig" lottar man alltså inte ut bostäder som personen du citerade fick det att låta som; man lottar endast ut KÖDATUMET.

På frågan vilka könummer du får boende på: Om jag minns rätt låg det kring datum innan/runt 8/9 på morgonen första dagen. Alltså, lottas du en tid efter detta (t.ex. 13:04 den 12:e juli) är oddsen dåliga för boende. Ha samtidigt is i magen, känner 2 som fick kötid den första timmen (alltså köplats 1-60) och som inte insåg hur bra denna var och tog boende de sedan ångrade. Samtidigt ska erkännas att mitt minne är dåligt och var cutoff-gränsen för ködatum som gav bostad gick kan ha varit annorlunda.
Jaha nu hänger jag med till fullo! Tack för den väldigt utförliga förklaringen, nu är det glasklart.
Citera
2012-07-14, 03:33
Bannlyst
Antagen till juristprogrammet i Lund, har således anmält mig till det berömda novischlotteriet.

Formalia för att få delta är alltså i praktiken inget annat än att man vid övertagande av lägenhet eller i vilket fall i ett senare skede måste visa upp sitt antagningsbesked/bevis?

Det som delvis bekymrar mig är om det faktum att jag i sommar läst/läser en distanskurs vid LU förstör för mig?
Citera
2012-07-14, 03:44
Medlem
När jag loggar in står det "avregistrerad" under ködatum :S
Citera
2012-07-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiao
Så står det både för mig och mina två vänner som är novischer, det är nog "rätt".
Citera
2012-07-14, 11:46
Medlem
Capeenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiao

Citat:
Ursprungligen postat av JohnSquire
Så står det både för mig och mina två vänner som är novischer, det är nog "rätt".
Det stämmer, vi får inte någon köplats förräns den 16e.
Citera
2012-07-15, 00:28
Medlem
Hur länge behöver man vänta på ett boende om man inte har novischstatus? Har lägenhet i Landskrona så inga bekymmer, men vill ju helst bo i Lund.
Citera
2012-07-15, 01:28
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyxtc
Hur länge behöver man vänta på ett boende om man inte har novischstatus? Har lägenhet i Landskrona så inga bekymmer, men vill ju helst bo i Lund.

Korridor brukar kunna fås efter cirka 10-12 månader.
Citera
2012-07-15, 10:23
Medlem
Karl Svampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Korridor brukar kunna fås efter cirka 10-12 månader.
Själv låg jag etta på de dyraste korridorerna på delphi redan i början av december så om man måste ha något går det
Citera
2012-07-15, 14:00
Medlem
jzprs avatar
Är novisch och har registrerat mig och ställt mig i bostadskö på AFB.se. När jag nu loggar in på hemsidan står det "Mitt ködatum: Avregistrerad". Är allt verkligen som det ska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in