Citat:
Ursprungligen postat av mekanikweed
Nej, det har jag inte. Jag tänkte söka till lund och börja där till hösten, har bara slumläst trådstarten så har ingen vidare koll hur det funkar nere i lund. Är man garanterad boplats om man blir antagen? T.ex. ett korridorrum?
Okej, jag förstår.
Nej, man är långt ifrån garanterad något boende överhuvudtaget, tyvärr. Bostadssituationen är mycket kärv, speciellt på hösten. Mitt intryck är att majoriten bor via AFB åtminstone de första åren i staden. Om du inte kommer från Skåne och söker bostad för första gången via AFB har du så kallad novischförtur, vilket innebär att du har möjlighet att få ett antal korridorrum som är öronmärkta för nya studenter. Tyvärr är det långt fler studenter som har novischförtur än det finns korridorrum (oavsett vilket bostadsområde) på hösten så inte ens då är du garanterad något. Är du från Skåneregionen eller har pluggat i Lund tidigare kan du inte få novischförtur överhuvudtaget.
Enligt senaste statistiken från AFB får 20-25% av de nya studenterna något boende alls via AFB sin första termin. På våren brukar det vara fler än så som får, ofta nästan alla.
Runt 75-80% av studenterna brukar alltså få lösa sitt boende på annat sätt de första sex, sju månaderna i Lund. Man kan t.ex. få boende via nationerna, t.ex. Malmö Nation lottar ut korridorrum vet jag. De allra flesta jag kände när jag bodde i Lund var inneboende hos någon under en period, antingen en kompis eller någon de hittat på Blocket. Bostadssituationen för studenter i Lund har sett ut på ett liknande sätt under många år, och det är därför väldigt många som hyr ut rum i sin lägenhet/villa till studenter. Vissa köper bostadsrätt, eller ställer sig i någon av de andra hyresköerna som finns i Lund även om det sistnämnda sällan verkar ge något.
Det låter dock betydligt värre än det faktiskt är. Jag har faktiskt aldrig träffat någon som inte lyckats ordna någon form av boende inom någon vecka eller så. Faddrar under nollningen brukar kunna ställa upp, t.ex.