2014-03-20, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haztro
Men hur är det studentlägenheter? Jag har inte ställt mig i någon kö än (Man kan väl bara göra det när man kommit in?)

Korrekt (tror jag).

Citat:
Jag är rädd för är att jag inte kommer få någon bostad i Lund, samtidigt som jag då inte har någon plats här på Chalmers. Har ingen lust att vänta ett helt år tills nästa höst haha..

Som förstagångsstudent på LU/LTH och som ej bor i Skåne har man förtur till vissa korridorer (och lägenheter?), så ska nog inte bli alldeles för svårt att fixa boende.

Någon annan får gärna säga om jag har rätt eller fel, men är ganska säker på det.
Citera
2014-03-21, 00:06
Medlem
Citat:
Hej!

I dagsläget bor jag hos päronen i Göteborg, och är såklart sugen på Lund! Staden verkar helt underbar att vara student i! Kommer söka till civ. ing.

Men hur är det studentlägenheter? Jag har inte ställt mig i någon kö än (Man kan väl bara göra det när man kommit in?)

Jag är rädd för är att jag inte kommer få någon bostad i Lund, samtidigt som jag då inte har någon plats här på Chalmers. Har ingen lust att vänta ett helt år tills nästa höst haha..
Boende löser sig alltid. Visst kan du få bo i en sketen källare ett par månader men sen borde man ha fått ett korridorsrum.
Citera
2014-03-21, 17:04
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLilaSko
Korrekt (tror jag).

Som förstagångsstudent på LU/LTH och som ej bor i Skåne har man förtur till vissa korridorer (och lägenheter?), så ska nog inte bli alldeles för svårt att fixa boende.

Någon annan får gärna säga om jag har rätt eller fel, men är ganska säker på det.
Japp, man har s.k. novischförtur på många korridorrum (och ett fåtal lägenheter, tror jag). Dock lottas köplatserna, så får man en dålig köplats räcker inte de novischmärkta rummen. Själv fick jag en usel köplats och kunde inte få boende via AFB förrän december/januari. Nu ska jag dock inte skrämma upp någon, för boende löser sig alltid. Man får vara lite flitig bara och inte förvänta sig att det kommer stekta sparvar flygande i munnen på en.
Citera
2014-03-31, 11:54
Medlem
Ska flytta in i korridor på sparta snart. Någon som vet hur det är med porslin? Är det något man bör köpa eller finns allt man behöver?
Citera
2014-03-31, 22:00
Medlem
Triffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcil436
Ska flytta in i korridor på sparta snart. Någon som vet hur det är med porslin? Är det något man bör köpa eller finns allt man behöver?
Det finns köksprylar!
Däremot kan det vara lite ont om dem ibland...
Citera
2014-04-01, 19:21
Medlem
Hurdana är ettorna på Ulrikedal? Fräscha eller kan man vänta sig ruttna kök från 80-talet och linoleumgolv?
Citera
2014-04-02, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikWhitman
Hurdana är ettorna på Ulrikedal? Fräscha eller kan man vänta sig ruttna kök från 80-talet och linoleumgolv?

De är helt okej, men knappast moderna. Det är inte så att man ska undvika att bo där av den anledningen. Jag har lite dålig koll på mindre ettorna, då jag bara varit i de större.
Citera
2014-04-02, 20:41
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikWhitman

Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
De är helt okej, men knappast moderna. Det är inte så att man ska undvika att bo där av den anledningen. Jag har lite dålig koll på mindre ettorna, då jag bara varit i de större.
Ettorna med pentry som ligger på Ulrikedalsvägen 31-33 fick köken renoverade 2011. Väldigt fräscha och inte så dumma, tycker jag. Pentry är iofs inte särskilt stort, men är man beredd på att leva med ett kök som har begränsad storlek så finns det inget att klaga på.
Citera
2014-04-06, 15:01
Medlem
Någon som har koll på huruvida det går att ställa sig i afb:s kö igen när man redan har fått boende via afb och hur man går tillväga? Står att jag är avregistrerad på hemsidan. Hittar ingen bra info om detta.
Citera
2014-04-06, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crok
Någon som har koll på huruvida det går att ställa sig i afb:s kö igen när man redan har fått boende via afb och hur man går tillväga? Står att jag är avregistrerad på hemsidan. Hittar ingen bra info om detta.
Ett annat alternativ är att man helt enkelt går och sätter sig på bänken. Fan att man pallar liksom.
Citera
2014-04-06, 15:12
Medlem
Out-of-Steps avatar
Kan man på något vis ställa sig i kö hos AF utan att vara antagen i Lund? Tidigare när jag försökt så verkar AF kräva att man skriver in något studentID eller liknande. Annars finns det väl varianten att söka sommarkurs som man aldrig dyker upp på, och på så vis får tillgång till att stå i kö?
Citera
2014-04-06, 21:50
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crok
Ja, det går alldeles utmärkt. Logga in och klicka på Bostadsansökan under rubriken Sök studentbostad.
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Kan man på något vis ställa sig i kö hos AF utan att vara antagen i Lund? Tidigare när jag försökt så verkar AF kräva att man skriver in något studentID eller liknande. Annars finns det väl varianten att söka sommarkurs som man aldrig dyker upp på, och på så vis får tillgång till att stå i kö?
Nej, för att kunna stå i kö hos AFB måste du vara antagen till Lunds universitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in