2013-04-16, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NestTest
Spelar ingen roll över huvud taget! Gå med i Helsingkrona nation, de har mycket boenden och hög omsättning. Se till att jobba några gånger och fyll i en bostadsansökan! Jag jobbade en gång och blev erbjuden boende där 2 månader efter att jag gick med (fick tyvärr tacka nej, pga lite dålig tajming). Jag kanske hade tur, men det verkar vara den nation man lättast får bostad på! Lycka till!

Interesting.

Men det betyder att jag måsta finna någonstans att bo dom första 2-3 månaderna, för att sen potentiellt bli erbjuden att bo på nationen. Då har jag ju redan någonstans att bo så då känns det lite onödigt?

Dom delar inte ut nycklar innan skolstart på nationerna?
Citera
2013-04-16, 21:36
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattraeven
Dom delar inte ut nycklar innan skolstart på nationerna?
Nej, men Malmö Nation t.ex. har ett lotteri för novischer någon vecka in på terminen. Kräver dock att du är inskriven på nationen.
Citera
2013-04-17, 15:08
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Men det betyder att jag måsta finna någonstans att bo dom första 2-3 månaderna, för att sen potentiellt bli erbjuden att bo på nationen. Då har jag ju redan någonstans att bo så då känns det lite onödigt?
Nja, jag vet jag inte. Har du inte tur med AFBs novischlotteri så tenderar de alternativ som erbjuds för de första månaderna inte att vara speciellt tilltalande. Det är inte överdrivet spännande att bo inneboende hos någon gammal dam eller liknande när man är ny student i Lund. Disk-och städrutiner samt ljudnivå brukar vara vanliga konflikter. Det krävs inte många sena nationsnätter eller odiskade smörknivar för att bli ovän när man har så olika livssituationer. Ingen jag kände under min tid i Lund stannade kvar en minut längre än de behövde på de nödboenden de vaskat fram under de första veckorna.
Det finns förstås de som har tur och lyckas med att hitta en delad, billig och icke-lyhörd lägenhet med likasinnade och trivs jättebra, men de kan räknas på ena handen. Av nationskorridorerna har jag hört gott om alla utom Malmö.
Citera
2013-04-20, 11:26
Medlem
Hittat boende på Kämnärsvägen, nån veteran som kan ge lite info om området?
Citera
2013-04-20, 12:44
Medlem
Hawkbills avatar
Citat:
Hittat boende på Kämnärsvägen, nån veteran som kan ge lite info om området?
Småbarnsfamiljer och bidragstagare dominerar och en känsla av "tappad sug" finns över hela området. Sensommar och tidig höst är området helt okej, men under vinterhalvåret är det att jämföras med en östtysk förort, tyvärr.

Fördelar, och de enda som finns, är att lägenheterna är förhållandevis fräscha om man ser till korridorsboende samt att du kan ha turen att bo riktigt nära Willys.
Citera
2013-04-20, 18:05
Medlem
kalyxens avatar
1) Någon som har gått på LTH och pendlat ifrån Höör? Är det någorlunda genomförbart?
2) Hur är det med rummen på nationerna? Lottas de ut helt slumpmässigt? Har man större chans om man kommer från ett visst område, t.ex. från nationens "hemområde"?
Får tyvärr ingen novischstatus då jag bor i Skåne men pendlingstiden är minst 75 min om jag inte vill ruinera ekonomin genom att köra hela vägen. Att jag har drygt 1 års kötid på LKF verkar inte heller vara något att hänga upp i granen, så mitt säkraste kort är att bo hos min kusin i Höör tills jag får tillräckligt med kötid på AFB eller rum på nation.
Citera
2013-04-20, 18:23
Medlem
Hawkbills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalyxen
1) Någon som har gått på LTH och pendlat ifrån Höör? Är det någorlunda genomförbart?
2) Hur är det med rummen på nationerna? Lottas de ut helt slumpmässigt? Har man större chans om man kommer från ett visst område, t.ex. från nationens "hemområde"?
Får tyvärr ingen novischstatus då jag bor i Skåne men pendlingstiden är minst 75 min om jag inte vill ruinera ekonomin genom att köra hela vägen. Att jag har drygt 1 års kötid på LKF verkar inte heller vara något att hänga upp i granen, så mitt säkraste kort är att bo hos min kusin i Höör tills jag får tillräckligt med kötid på AFB eller rum på nation.
Boende på nation lottas ut bland novischerna som är medlemmar i just den nation det gäller. Chansen att få ett rum ökar inte på något sätt om du kommer från exempelvis Göteborg och är medlem i den nationen.
Citera
2013-04-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalyxen

Det går bra att pendla från Höör, går mycket tåg till lund. Väl i lund går det 4-5 linjer/bussar som har lth som hållplats
Citera
2013-04-22, 12:02
Medlem
Vilken nation ska man registrera sig på?
Citera
2013-04-22, 14:04
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hawkbill
Småbarnsfamiljer och bidragstagare dominerar och en känsla av "tappad sug" finns över hela området. Sensommar och tidig höst är området helt okej, men under vinterhalvåret är det att jämföras med en östtysk förort, tyvärr.

Fördelar, och de enda som finns, är att lägenheterna är förhållandevis fräscha om man ser till korridorsboende samt att du kan ha turen att bo riktigt nära Willys.

Avser du Kämnärsvägen (AF studentbostäder) eller tänker du på Norra Fäladen och Magistratsvägen? I det senare fallet tycker jag din kategorisering verkar mer korrekt än i det förra. Sedan är studentbostäderna i området av varierande klass och standard, från sent 60-tal - nödtorftigt uppfiffat till relativt nyrenoverat. På en relativskala i Lund är AF:s bostäder helt OK, om än, som sagt, varierande.
Citera
2013-04-22, 14:57
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodorna
Vilken nation ska man registrera sig på?
Det finns inget givet svar på den frågan. Generellt är alla nationer trevliga på sitt sätt. Vad är du intresserad av? Är det viktigt med möjligheter till boende på nationen? Sök i tråden om att börja studera i Lund, där finns flera informativa sammanfattningar av nationerna och deras olika nischer. Men ta samtidigt allt med en nypa salt. Mitt råd är att du går runt till lite olika nationer på plats i Lund och pratar med de som håller i inskrivningen, för att skapa dig en egen bild. Skriv sedan in dig på den nation som du får bäst intryck av.
Citera
2013-05-01, 15:34
Medlem
Någon som har varit i korridorerna på Hallands och Lunds nationer på sistone och kan skriva lite kort om det allmäna skicket på rummen, folket som bor där, hur fräscha köken är ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in