Citat:
Ursprungligen postat av honorem
Hur fungerar den här lottningen på AFB egentligen? Jag som redan bor i lund, föräldrarhem, men vill bryta mig loss. Jag är väl utesluten i den lottningen? Och har den redan varit?
Jag sitter väl på 1500 poäng på LKF, men det är så förbannat svårt att göra något av dom där poängen om man vill bo relativt C. Hur bör man egentligen gå till väga om man vill skaffa lägenhet utöver LKF och AFB? Är det en fördel att skriva personligt brev och förklara sin situation, tex. som blivande sambos?
Ställ dig i AFB-kön nu så har du ett korridorsrum till sommaren, eller kanske något eget om ett år eller lite mer.
Annars skulle jag råda dig att hålla huvudet kallt, bo hemma under ett par månader tills marknaden svalnar lite, sen ger du dig ut och letar efter andrahandskontrakt på en tvåa du kan bo i med din sambo medan ni väntar på AFB-platsen. Lund är svårt, men inte omöjligt. Malmö är lättare.
Vad gäller kötiden hos LKF verkar det börja vankas lite med dina köpoäng, men då är det inte centrum som är aktuellt. Men Lund är ju ganska litet så med en cykel eller busskort är även det OK.
Jag vet inte hur jag ska säga det utan att låta spydig, men jag tror även i allmänhet det är viktigt att du ställer in dig på att det inte fungerar så att man kan landa ett hyreskontrakt i första hand mitt i centrala Lund utan några vidare förberedelser. Då får du köpa bostadsrätt. Räkna med kontant insats på runt 120 000 kronor för att med bostadsrätt bo relativt centralt i Lund.
Ta det här som en läropeng från en som har varit igenom det:
Funderar du på att flytta till Malmö inom en fem-tioårsperiod utan att köpa bostadsrätt? Ställ dig i lämplig bostadskö direkt nu när du ser mitt inlägg. Annars blir det inget.
Funderar du på att flytta till Göteborg inom en fem-tioårsperiod utan att köpa bostadsrätt? Ställ dig i lämplig bostadskö direkt nu när du ser mitt inlägg. Annars blir det inget.
Funderar du på att flytta till Stockholm inom en fem-tioårsperiod utan att köpa bostadsrätt? Ställ dig i lämplig bostadskö nu när du ser mitt inlägg. Annars blir det inget.