2012-12-15, 03:07
Medlem
Gjorde min ansökan 2012-12-12 13:48:30 på afb.se

Tror ni det är kört för mig eller kan jag möjligtvis fixa ett korridorsrum innan den 28 januari? Bor ju i Malmö men vill fan flytta ut till lund i korridorsrum

Vad tycker ni om mina chanser?
Citera
2012-12-15, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everzz
Gjorde min ansökan 2012-12-12 13:48:30 på afb.se

Tror ni det är kört för mig eller kan jag möjligtvis fixa ett korridorsrum innan den 28 januari? Bor ju i Malmö men vill fan flytta ut till lund i korridorsrum

Vad tycker ni om mina chanser?

Ingen chans alls. Du har ingen novischstatus då du bor i skåne.
Citera
2012-12-15, 13:13
Medlem
expeans avatar
Såg precis ett korridorrum på Delphi där den enligt planlösningen innehöll två rum och ett badrum. Är detta ett "korridorrum" man bor två i? Hyran låg på 4,2 så det blir ju sjukt billigt om man delar på det!

Nån som bott i ett sådant eller sett ett som kan beskriva det och om det är tillräckligt för 2 pers
Citera
2012-12-16, 14:13
Medlem
Hur fungerar den här lottningen på AFB egentligen? Jag som redan bor i lund, föräldrarhem, men vill bryta mig loss. Jag är väl utesluten i den lottningen? Och har den redan varit?

Jag sitter väl på 1500 poäng på LKF, men det är så förbannat svårt att göra något av dom där poängen om man vill bo relativt C. Hur bör man egentligen gå till väga om man vill skaffa lägenhet utöver LKF och AFB? Är det en fördel att skriva personligt brev och förklara sin situation, tex. som blivande sambos?
Citera
2012-12-16, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honorem
Hur fungerar den här lottningen på AFB egentligen? Jag som redan bor i lund, föräldrarhem, men vill bryta mig loss. Jag är väl utesluten i den lottningen? Och har den redan varit?

Jag sitter väl på 1500 poäng på LKF, men det är så förbannat svårt att göra något av dom där poängen om man vill bo relativt C. Hur bör man egentligen gå till väga om man vill skaffa lägenhet utöver LKF och AFB? Är det en fördel att skriva personligt brev och förklara sin situation, tex. som blivande sambos?

Helt och hållet tidsbaserat. Som lundabo är du körd om du inte väntar hos AFB och LKF har snitt väntetid på 6 år.

Köp en bostad, leta i Malmö eller kolla blocket samt bopoolen efter andrahandsuthyrningar.

Är lundabo jag med men finns alltid kompisar som känner någon som ska på utlandstermin eller liknande.
Citera
2012-12-16, 16:46
Medlem
storytellers avatar
Citat:

Ställ dig i AFB-kön nu så har du ett korridorsrum till sommaren, eller kanske något eget om ett år eller lite mer.
Annars skulle jag råda dig att hålla huvudet kallt, bo hemma under ett par månader tills marknaden svalnar lite, sen ger du dig ut och letar efter andrahandskontrakt på en tvåa du kan bo i med din sambo medan ni väntar på AFB-platsen. Lund är svårt, men inte omöjligt. Malmö är lättare.
Vad gäller kötiden hos LKF verkar det börja vankas lite med dina köpoäng, men då är det inte centrum som är aktuellt. Men Lund är ju ganska litet så med en cykel eller busskort är även det OK.

Jag vet inte hur jag ska säga det utan att låta spydig, men jag tror även i allmänhet det är viktigt att du ställer in dig på att det inte fungerar så att man kan landa ett hyreskontrakt i första hand mitt i centrala Lund utan några vidare förberedelser. Då får du köpa bostadsrätt. Räkna med kontant insats på runt 120 000 kronor för att med bostadsrätt bo relativt centralt i Lund.

Ta det här som en läropeng från en som har varit igenom det:

Funderar du på att flytta till Malmö inom en fem-tioårsperiod utan att köpa bostadsrätt? Ställ dig i lämplig bostadskö direkt nu när du ser mitt inlägg. Annars blir det inget.
Funderar du på att flytta till Göteborg inom en fem-tioårsperiod utan att köpa bostadsrätt? Ställ dig i lämplig bostadskö direkt nu när du ser mitt inlägg. Annars blir det inget.
Funderar du på att flytta till Stockholm inom en fem-tioårsperiod utan att köpa bostadsrätt? Ställ dig i lämplig bostadskö nu när du ser mitt inlägg. Annars blir det inget.
Citera
2012-12-17, 12:35
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:

Glöm inte att det finns en andrahandsmarknad samt nationsbostäder. Skriv personliga brev till alla nationer (du hittar information på respektive hemsida) och förklara att du vill ha boende. Tänk utanför lådan så går det bättre än om du bara nöjer dig med AFB och LKF.
Citera
2012-12-17, 13:24
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Glöm inte att det finns en andrahandsmarknad samt nationsbostäder. Skriv personliga brev till alla nationer (du hittar information på respektive hemsida) och förklara att du vill ha boende. Tänk utanför lådan så går det bättre än om du bara nöjer dig med AFB och LKF.
Ja, nationerna glömde jag bort helt. Helt klart väldigt många som löser boende på det sättet. Jag uppfattade det dock som att OP mest var ute efter något eget att bo med sin tjej/kille. Hur vanligt är det egentligen med icke-korridor på nationerna? Jag har hört att vissa nationerna ska ha studentettor men att de främst ska vara till för mer seriöst aktiva inom nationen, quratel med mera. Vet du mer om detta?
Citera
2012-12-17, 17:36
Medlem
Chrisess avatar
Nu kanske denna frågan kommit tidigare men vi testar ändå.

Kommer det bara en uppsättning rum mellan 14e och 2a? Känns småtråkigt om det endast blir 50 rum på en halv månad (som för övrigt endast fanns tillgängliga mellan 14e och 16e).

Någon som har koll? Sorry om det är en återkommande fråga.
Citera
2012-12-17, 20:51
Medlem
expeans avatar
Fråga! Fick ett kontraktförlag tidigare idag och vill bara kolla med er om jag missat något. Tror inte det men vill vara helt säker då tiden går ut vid tolv inatt.

Det jag gjort är

1. Signerat kontraktet via internet.
2. Mailat en skärmdump på mitt antagningsbevis till afb.

Allt detta gjordes dock vid runt 19.00 så jag antar att jag inte får nån bekräftelse förens imorgon?
Nu ligger rummet under mina kontrakt och det står kontrakt signerat så de lär vl inte finnas något mer att göra?
Citera
2012-12-17, 21:52
Medlem
kaspis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expean
Fråga! Fick ett kontraktförlag tidigare idag och vill bara kolla med er om jag missat något. Tror inte det men vill vara helt säker då tiden går ut vid tolv inatt.

Det jag gjort är

1. Signerat kontraktet via internet.
2. Mailat en skärmdump på mitt antagningsbevis till afb.

Allt detta gjordes dock vid runt 19.00 så jag antar att jag inte får nån bekräftelse förens imorgon?
Nu ligger rummet under mina kontrakt och det står kontrakt signerat så de lär vl inte finnas något mer att göra?

Vad någonstans har du fått boende?
Citera
2012-12-17, 23:53
Medlem
expeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspi
Vad någonstans har du fått boende?

Sparta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera