2012-12-30, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodorna
Jag har redan nu registrerat mig på AFB inför (förhoppningsvis) studier nästa höst. Kan man säga att jag är ute i god tid och har något större chanser att hamna bland de där 20-25 procenten?

Står jag i kö nu per automatik eller behöver jag göra något annat också?
Du står inte i kö alls, endast som antagen kan man göra detta. Du får vänta till nästa höst.
Citera
2012-12-30, 20:16
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodorna
Jag har redan nu registrerat mig på AFB inför (förhoppningsvis) studier nästa höst. Kan man säga att jag är ute i god tid och har något större chanser att hamna bland de där 20-25 procenten?

Står jag i kö nu per automatik eller behöver jag göra något annat också?
Du börjar stå i kön den dag du har skickat in att du är antagen till dina studier. Kötiden börjar alltså ticka alldeles innan du börjar studera, en knapp månad innan nollningen börjar. Det du har gjort nu är endast att registrera dig på AFBs hemsida.
Antingen har du tur och hamnar bland de 20-25%, eller så får du lösa boendet på annat sätt de första sex månaderna.
Undantaget är om du ställer dig i någon av de privata bostadsköerna som tillämpar ett "klassiskt" kösystem, det vill säga den som först kom på att ställa sig i kö står längst fram. Där är det längre kötider.
Michael Hansens Kollegium är den kändaste, men har en kötid på runt 1.5 år för ett korridorrum. Om någon i tråden tror att de kommer att börja studera nästnästa höst kan det alltså vara värt att ställa sig i den kön. LKF är kommunens bostadskö och det krävs 4-5 år för att få en etta genom dem.
Har hört att det ska gå att få korridorsrum hos nationerna genom att skicka ut brev innan terminerna, men en kompis till mig skickade ut välformulerade personliga brev till de flesta nationer men fick inte ens svar från någon.

Det du kan göra redan nu är att undersöka ditt sociala nätverk. Har du någon släkting som bor i Malmö eller Lund du kan bo hos ett tag? Kanske en kompis som har en inneboende som tänker flytta till hösten?
Senast redigerad av storyteller 2012-12-30 kl. 20:21.
Citera
2013-01-02, 12:46
Medlem
kaspis avatar
Jag ska flytta in i Sparta nu om några dagar och jag undrar lite vad som är viktigt att ha med sig?

Till exempel kastruller och dylikt är det viktigt att ha med sig?
Citera
2013-01-02, 12:51
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspi
Jag ska flytta in i Sparta nu om några dagar och jag undrar lite vad som är viktigt att ha med sig?

Till exempel kastruller och dylikt är det viktigt att ha med sig?
Du lämnar för lite information. Ska du flytta in i en etta med kokvrå? I en korridor? I en tvåa, trea?
Citera
2013-01-02, 13:16
Medlem
kaspis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Du lämnar för lite information. Ska du flytta in i en etta med kokvrå? I en korridor? I en tvåa, trea?

I en korridor
Citera
2013-01-02, 13:18
Medlem
storytellers avatar
Citat:
I en korridor
Nej, allt brukar finnas i köket. Allt, som i lika mycket som i dina föräldrars kök eller mer.
Sedan kan ju saker vara olika fräscha och det kan vara skönt att t.ex. ha en egen stekpanna eller ett par glas du alltid kan ha vatten i utan att behöva diska etc.
Citera
2013-01-02, 13:30
Medlem
kaspis avatar
Citat:
Nej, allt brukar finnas i köket. Allt, som i lika mycket som i dina föräldrars kök eller mer.
Sedan kan ju saker vara olika fräscha och det kan vara skönt att t.ex. ha en egen stekpanna eller ett par glas du alltid kan ha vatten i utan att behöva diska etc.

Okej! Kaffemaskin och så finns också?
Citera
2013-01-02, 13:38
Medlem
bonnlurks avatar
Goddag, jag ska börja plugga i lund nu i januari och lyckades inte få tag i något förra omgången novischrum. Nu såg jag att det släpptes en omgång till, OM jag skulle lyckas knipa ett rum, får jag skriva kontrakt och hyra ut det i andrahand direkt? Jag har redan fixat ett boende för första terminen men skulle ju gärna se till att ha ett förstahandskontrakt till nästa termin. Självklart tar jag inget extra av hyresgästen isåfall.
Citera
2013-01-02, 14:44
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Okej! Kaffemaskin och så finns också?
Brukar finnas ja, är det en lite mindre korridor kan man också ha löst det så att de som vill ha har egen på rummet.
Tyckte personligen att det kunde vara skönt att ha egen vattenkokare/kaffekokare på rummet då det inte var alltid man orkade gå ut och vara social i korridoren när man precis slagit upp ögonlocken. Se det jag sa om glas tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av bonnlurk
Goddag, jag ska börja plugga i lund nu i januari och lyckades inte få tag i något förra omgången novischrum. Nu såg jag att det släpptes en omgång till, OM jag skulle lyckas knipa ett rum, får jag skriva kontrakt och hyra ut det i andrahand direkt? Jag har redan fixat ett boende för första terminen men skulle ju gärna se till att ha ett förstahandskontrakt till nästa termin. Självklart tar jag inget extra av hyresgästen isåfall.
Du får inte hyra ut i andra hand för AFB utan giltigt skäl. Att du hittat en annan lägenhet i Lund är inte giltigt skäl. Du kan hyra ut lägenheten svart. Det kommer inte vara några större problem att hitta någon som vill bo i korridorsrummet, t.om. om du lägger till några hundralappar på hyran. Observera att AFB kan bli väldigt griniga och i värsta fall stänga av dig från att hyra från dem i framtiden, även om det är mycket ovanligt.
Det är ju onödigt av dig att ta ett korridorsrum nu överhuvudtaget eftersom du kommer ha minst 8 månaders kötid i höst, det räcker till alla korridorrum i princip i normalfallet.
Citera
2013-01-02, 21:14
Medlem
fritjofkonkass avatar
Om man som ny i Lund läser en fristående kurs på en termin, därefter återvänder "hem" över sommaren, för att sedan söka ett program till hösten, har man därmed mist sin chans att delta i novischlotteriet samma höst?

Citat:
2.2 Novisch som under minst tolv kalendermånader närmast före studiestarten varit folkbokförd utanför pendlingsavstånd, medges rätt att söka s.k. novischbostäder med inflyttning i samband med aktuell terminsstart.

Blev antagen till en kurs nu i vår, läge att bli medlem i AF redan nu?
Citera
2013-01-03, 11:45
Medlem
bonnlurks avatar
Citat:

Du får inte hyra ut i andra hand för AFB utan giltigt skäl. Att du hittat en annan lägenhet i Lund är inte giltigt skäl. Du kan hyra ut lägenheten svart. Det kommer inte vara några större problem att hitta någon som vill bo i korridorsrummet, t.om. om du lägger till några hundralappar på hyran. Observera att AFB kan bli väldigt griniga och i värsta fall stänga av dig från att hyra från dem i framtiden, även om det är mycket ovanligt.
Det är ju onödigt av dig att ta ett korridorsrum nu överhuvudtaget eftersom du kommer ha minst 8 månaders kötid i höst, det räcker till alla korridorrum i princip i normalfallet.
Ok, stort tack!
Citera
2013-01-03, 13:03
Medlem
fritjofkonkass avatar
Försökte boka tre nya lägenheter på AFB idag, men det står att jag redan uppnått maximalt antal. Sökte senast igår 23:30. Skumt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in