Citat:
Ursprungligen postat av Grodorna
Jag har redan nu registrerat mig på AFB inför (förhoppningsvis) studier nästa höst. Kan man säga att jag är ute i god tid och har något större chanser att hamna bland de där 20-25 procenten?
Står jag i kö nu per automatik eller behöver jag göra något annat också?
Du börjar stå i kön den dag du har skickat in att du är antagen till dina studier. Kötiden börjar alltså ticka alldeles innan du börjar studera, en knapp månad innan nollningen börjar. Det du har gjort nu är endast att registrera dig på AFBs hemsida.
Antingen har du tur och hamnar bland de 20-25%, eller så får du lösa boendet på annat sätt de första sex månaderna.
Undantaget är om du ställer dig i någon av de privata bostadsköerna som tillämpar ett "klassiskt" kösystem, det vill säga den som först kom på att ställa sig i kö står längst fram. Där är det längre kötider.
Michael Hansens Kollegium är den kändaste, men har en kötid på runt 1.5 år för ett korridorrum. Om någon i tråden tror att de kommer att börja studera nästnästa höst kan det alltså vara värt att ställa sig i den kön. LKF är kommunens bostadskö och det krävs 4-5 år för att få en etta genom dem.
Har hört att det ska gå att få korridorsrum hos nationerna genom att skicka ut brev innan terminerna, men en kompis till mig skickade ut välformulerade personliga brev till de flesta nationer men fick inte ens svar från någon.
Det du kan göra redan nu är att undersöka ditt sociala nätverk. Har du någon släkting som bor i Malmö eller Lund du kan bo hos ett tag? Kanske en kompis som har en inneboende som tänker flytta till hösten?