2012-10-25, 14:30
Medlem
wexxxs avatar
Avråder alla ifrån att stå i kö till MHK.

På grund av strul med internetbanken kunde jag inte betala köavgiften. Kontaktar dem direkt dagen därpå, förklarar mitt problem via mail. Skicka kopior på tidigare inbetalningar. Långt om länge får man svar på hur problemet kom till vilket kort man använt etc.
Svara på dessa frågor, därpå dör kontakten ut och svar fås ej.

Ett par dagar senare ber jag min ena förälder att ringa dit då öppetiderna inte passar så att jag kan ringa. Under en timme ringer hon till dem varannan minut utan att någon svarar.

Efter en dryg vecka får jag svar att när man glömmer eller "försummar" betalningen så kan(vill?) de inte hjälpa mig.

Förvänta er således INGEN hjälp ifall något strular med deras kösystem. Det var årtal sedan jag stötte på så här dålig service, man blir nästan tårögd.

Jag kan därför till hundra procent avråda alla ifrån att betala några pengar till denna stiftelsen som ska """hjälpa""" studenter.

m.v.h.
Citera
2012-10-27, 16:55
Medlem
Spaniards avatar
Någon som har koll på hur länge man måste stå i kö för att få en 2:a eller 3:a via afb?
Citera
2012-10-28, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spaniard
Någon som har koll på hur länge man måste stå i kö för att få en 2:a eller 3:a via afb?
Skulle också vilja veta detta.
Citera
2012-10-28, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av __Sailor
Skulle också vilja veta detta.

1.5-3 år.
Citera
2012-10-29, 02:30
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaniard

Det skiljer sig väldigt mycket, som five. påpekade ovan kan det röra sig om 1,5-3 år. Jag har stått i kö i drygt två år och ligger etta på de flesta lägenheter. Dock kan jag ibland ligga på plats 4-8 på lägenheter på studentlyckan och ulrikedal. Men en lägenhet på kämnärs eller delphi bör gå att få på drygt ett och ett halvt år.
Citera
2012-10-29, 02:43
Medlem
GitarrUgglas avatar
Har registrerat mig på afb nu. Tänkte plugga till våren, så är väl allt för sent ute, men men, bättre sent än aldrig.

Hittar ritningarna på afbs bostäder, men kan man se bilder på lägenheternas insida någonstans?
Citera
2012-10-29, 11:48
Medlem
matssons avatar
Någon som vet hur länge man kan bo kvar i lägenheten när man tagit examen?

Säg att man tar examen nu till jul, kan man bo kvar ett halvår innan AFB märker att man inte pluggar? Eller syns det kanske på att man inte gjort studieförsäkran/betalat avgift?
Citera
2012-10-29, 16:06
Medlem
du kan ju ansöka om studieuppehåll i 6 månader tror jag, och då bo kvar fast än du inte studerar.

så jag antar att du kan pröva på 1 termin för övriga skäl och säga att du avser att fortsätta studera efter den terminen, det tror jag inte är ett "bindande" löfte.

annars är det ju bara att hoppa in i nån kurs som inte är full och betala medlemskapet men inte ta några poäng från kursen.
Senast redigerad av 2pi 2012-10-29 kl. 16:13.
Citera
2012-10-30, 15:06
Medlem
Pluggar första terminen och undrar lite med uppdatering av bostadsansökan på AFB. Som jag har fattat det är "terminsavgift" som de pratar om terminsavgift till en nation? Räcker det alltså att skriva in när man betalade nationsavgift och sen är det klart?
Citera
2012-10-30, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sific
Pluggar första terminen och undrar lite med uppdatering av bostadsansökan på AFB. Som jag har fattat det är "terminsavgift" som de pratar om terminsavgift till en nation? Räcker det alltså att skriva in när man betalade nationsavgift och sen är det klart?

Helt rätt. Kom ihåg att det är för DENNA termin!
Citera
2012-10-31, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sific

Terminsavgift = Nationsavgift = Avgift till Studentlund

Citat:
Ursprungligen postat av GitarrUggla
Har registrerat mig på afb nu. Tänkte plugga till våren, så är väl allt för sent ute, men men, bättre sent än aldrig.

Hittar ritningarna på afbs bostäder, men kan man se bilder på lägenheternas insida någonstans?

Nej. Man kan googla sig fram till privata bloggar eller youtube-filmer från folk som bor på Delphi/Sparta osv. Speciellt utbytesstudenter bloggar eller lägger upp filmer om sin korridor/bostad.

Citat:
Ursprungligen postat av matsson
Någon som vet hur länge man kan bo kvar i lägenheten när man tagit examen?

Säg att man tar examen nu till jul, kan man bo kvar ett halvår innan AFB märker att man inte pluggar? Eller syns det kanske på att man inte gjort studieförsäkran/betalat avgift?

AFB har många många tusen boende. De kan inte kontrollera allas inbetalningar. Jag har för mig att de gör hyffsat stora stickprov. Om jag vore dig skulle jag betala terminsavgift (om det går när man tagit examen?), annars kanske bara köra på och se hur länge det håller. AFB har inte sån järnkoll tror jag. En polare bor i en korridor där ett rum stått tomt i ett halvår... Personen som bodde där står fortfarande på brevfacket, som typ exploderar i post.
Citera
2012-10-31, 22:41
Medlem
jzprs avatar
Jag ställde mig i kö på afb.se därför att jag tänkte plugga nu i höst men det blev tyvärr inte av. Jag tänkte istället plugga till nästa höst och tänkte höra hur man ska göra med bostadskön? Är det enda alternativet att ställa sig i bostadskön igen när man antagits till ett program till sommaren eller kan man på något sätt behålla köplatsen från detta året?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in