2013-01-28, 10:31
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FecutyZ
I alla studentrum i hela rum tror jag 100 Mbit ingår i hyran. Gör det inte det kostar det 100kr att skaffa =)
Jag vet inte vad du menar med "hela rum", men i mitt korridorrum hos AFB ingår det inte (men kostar bara 50 kr/mån).
Citera
2013-01-28, 13:13
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-ha
Stort tack ska du ha! Var tydligen registrerad på LKF sedan 5 månader tillbaka men hade helt glömt bort den sidan, så det var himla tur att du tipsade om den! Har även stått i kö hos MH i omkring 5 månader. Hur tror du mina chanser att få ett drägligt korridorsrum/lägenhet lagom till terminsstart HT13 ser ut? LKF verkar bara erbjuda lägenheter så antar att det lär krävas en hel del köpoäng om det ska bli aktuellt med bostad via dem.

Du kan tyvärr glömma LKF med bara fem månader. Med lite tur skulle du kanske kunna knipa ett rum på MHK med ett års kö, tror dock tyvärr du måste räkna med lite längre kötid.
Citera
2013-01-28, 19:21
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Du kan tyvärr glömma LKF med bara fem månader. Med lite tur skulle du kanske kunna knipa ett rum på MHK med ett års kö, tror dock tyvärr du måste räkna med lite längre kötid.
Har hört att det krävs åtminstone 1.5 år för MHK nuförtiden.
Citera
2013-01-29, 18:26
Medlem
Zahles avatar
Hej!

Jag undrar om det går att göra på det sättet att för att få bostad på AFB.

Jag läser en sommarkurs på 15p blir antagen ställer mig i kö för att sedan bli antagen till höstterminen på ett kandidatprogram.

Är detta möjligt fast jag läser kursen på distans?

Om jag kan ställa mig i kö från sommarterminen, finns det då möjlighet att kötiden räcker till ett boende när jag behöver flytta ner ifall jag inte har tur och får novischboende?
Citera
2013-01-29, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Hej!

Jag undrar om det går att göra på det sättet att för att få bostad på AFB.

Jag läser en sommarkurs på 15p blir antagen ställer mig i kö för att sedan bli antagen till höstterminen på ett kandidatprogram.

Är detta möjligt fast jag läser kursen på distans?

Om jag kan ställa mig i kö från sommarterminen, finns det då möjlighet att kötiden räcker till ett boende när jag behöver flytta ner ifall jag inte har tur och får novischboende?
Ingen aning om du kan ställa dig i kö trots att du skulle plugga på distans. Med det sagt uppenbarar sig dock två problem:
1. Kötid från sommaren kommer att vara alldeles för kort för att ge dig något rum om du "förlorar" i novischlotteriet.
2. Godkänns det att man står i kön som studerande på distans kommer du inte att få novischstatus.
Citera
2013-01-29, 20:51
Medlem
Zahles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razak
Ingen aning om du kan ställa dig i kö trots att du skulle plugga på distans. Med det sagt uppenbarar sig dock två problem:
1. Kötid från sommaren kommer att vara alldeles för kort för att ge dig något rum om du "förlorar" i novischlotteriet.
2. Godkänns det att man står i kön som studerande på distans kommer du inte att få novischstatus.

Tack för svaret!

Då antar jag att det vettigaste är att försöka få lägenhet geno novischutlottningen?

Står i bostadskö hos LKF sen förra året men är ganska säker på att den kötiden inte räcker till något boende denna höst.
Citera
2013-01-29, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Tack för svaret!

Då antar jag att det vettigaste är att försöka få lägenhet geno novischutlottningen?

Står i bostadskö hos LKF sen förra året men är ganska säker på att den kötiden inte räcker till något boende denna höst.
Båda dina antaganden är korrekta.
Citera
2013-02-05, 14:41
Medlem
Jack.Dogs avatar
LKF är förmodligen det absolut sista alternativet för er som nyss kommit till Lund och ställt er i kö. Har själv över 3,5 års kötid, uppfyller alla kriterier som LKF kräver av en och söker allt jag kan komma över men får ändå inte så mycket som en visning. AFB är nog the way to go om man inte vill vänta en livstid på ett boende...
Citera
2013-02-07, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Dog
LKF är förmodligen det absolut sista alternativet för er som nyss kommit till Lund och ställt er i kö. Har själv över 3,5 års kötid, uppfyller alla kriterier som LKF kräver av en och söker allt jag kan komma över men får ändå inte så mycket som en visning. AFB är nog the way to go om man inte vill vänta en livstid på ett boende...

Även via AFB tar det cirka ett år att få boende, om man nu inte har novischförtur eller bor utanför skåne, d.v.s. utanför pendlingsavstånd. Endast då är det möjligt att få en bostad snabbt..
Citera
2013-02-07, 09:34
Medlem
hobokens avatar
Annars är nog nationerna det bästa alternativet om det krisar med AFB. Engagera dig i någon nation med mycket bostäder, typ Malmö eller Helsingkrona. Många nationer har ju även utlottning av rum för novischer.
Citera
2013-02-12, 20:04
Medlem
Funderar på att söka till Lund nu till HT13, är nästan helt säker på att jag kommer in på min önskade utbildning så det är inte där problemet ligger. Min fråga är dock ifall ni tror att det är möjligt för mig att få ett korridorsrum tills dess att jag börjar?

Jag är inte uppskriven på någon hemsida överhuvudtaget och har väldigt koll på hur det fungerar då idén om att plugga i Lund ganska nyss dök upp i mitt huvud.

Jag ber om ursäkt på förhand ifall jag inte läst FAQ:n tillräckligt noga men jag vore väldigt tacksam för svar! Förstår om jag låter smått oseriös då jag knappt kollat upp någonting men om någon skulle kunna ha överseende med det och hjälpa vore det oerhört vänligt

Tack på förhand!
Citera
2013-02-13, 12:09
Medlem
fritjofkonkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AARM
Funderar på att söka till Lund nu till HT13, är nästan helt säker på att jag kommer in på min önskade utbildning så det är inte där problemet ligger. Min fråga är dock ifall ni tror att det är möjligt för mig att få ett korridorsrum tills dess att jag börjar?

Jag är inte uppskriven på någon hemsida överhuvudtaget och har väldigt koll på hur det fungerar då idén om att plugga i Lund ganska nyss dök upp i mitt huvud.

Jag ber om ursäkt på förhand ifall jag inte läst FAQ:n tillräckligt noga men jag vore väldigt tacksam för svar! Förstår om jag låter smått oseriös då jag knappt kollat upp någonting men om någon skulle kunna ha överseende med det och hjälpa vore det oerhört vänligt

Tack på förhand!

Är du ny i Lund samt bor ett visst avstånd från Lund är du berättigad att delta i lotteriet av AFB-bostäder vid terminstarten.
Läs om regelverket på deras hemsida och i denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in