2012-05-27, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Har man cykel ligger ingenting i Lund förbannat långt bort från någonting. Jag bor på Vildanden och är på Stortorget på sju minuter.

Hur det är i korridorerna varierar nog ganska vilt från korridor till korridor. Jag tycker väl själv att min är lite småtrist så, hälften som bor här är utlänningar och ingen är någon som jag känner mig särskilt manad att lära känna närmare än flyktigt. Min kompis som bor i ett av de andra husen har hamnat i en jättebra korridor med skönt folk tydligen.

Det finns två typer av rum (som jag vet). Jag tror att det är samma planlösning i alla korridorer utom de i hus 5, där de saknar hall och har en mer avlång form. Jag föredrar mitt rum med hall och mer kvadratisk form, även om jag tror att det är lite modernare och kanske lite fräschare och större kök i de andra.

Jag skulle inte vilja bo på nedre botten, där är det förjäklig insyn (lite beroende på vart man vetter). Annars är det bra det mesta.

Nej jag överdrev en smula.. Men det är viss skillnad vad det tar till LTH från Delfi eller Vildanden. Kanske blir Vildanden då ,verkar ju ok.

För tillfället verkar AFB lägg ut en del rum kontinuerligt. Kommer de fortsätta med det några veckor till eller börjar de snart spara rum till novischerna eller hur funkar det?
Senast redigerad av hextern 2012-05-27 kl. 22:40.
Citera
2012-05-27, 23:10
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
En fråga, väljer du att bo på Smålands pga. du är rädd ifall du inte får något boende till hösten eller vill du verkligen bo på Smålands nation?
Jag har redan ett bra boende via AFB. Det är för att jag vill bo på Smålands, eller för att jag inte skulle ha något emot det ifall jag någon gång känner för att slippa bo i korridor som nu.
Citera
2012-05-27, 23:14
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Jag har redan ett bra boende via AFB. Det är för att jag vill bo på Smålands, eller för att jag inte skulle ha något emot det ifall jag någon gång känner för att slippa bo i korridor som nu.
Ur det sista hänseendet skiljer sig inte Smålands från andra nationer och AFB. De flesta som hyr ut bostäder har ju både korridorrum och lägenheter. Även Smålands har ju korridorrum (t.ex. Dackegården).
Citera
2012-05-28, 00:51
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Ur det sista hänseendet skiljer sig inte Smålands från andra nationer och AFB. De flesta som hyr ut bostäder har ju både korridorrum och lägenheter. Även Smålands har ju korridorrum (t.ex. Dackegården).
Ja, jag vet, men jag ställde mig i kö bara på lägenheter hos Smålands nu. Jag kan ju få en hos AFB också naturligtvis, men dels bor jag gärna på Smålands, och dels är det bättre att ha chans på två ställen än ett.
Citera
2012-05-28, 16:01
Medlem
Citat:
Ja, jag vet, men jag ställde mig i kö bara på lägenheter hos Smålands nu. Jag kan ju få en hos AFB också naturligtvis, men dels bor jag gärna på Smålands, och dels är det bättre att ha chans på två ställen än ett.
Önskar dig all lycka till att få det boendet du vill ha, men se bara upp så att du inte mister båda boenden.
Citera
2012-05-31, 13:58
Medlem
Olof.Palmes avatar
Efter ett år i Lund kan jag ge följande tips:

* Undvik alla bostäder som har sommarhyra, särskilt om du som de flesta andra har halvtaskig ekonomi och planerar att spendera sommaren på annat håll. Jag betalar runt 10 000 kronor för tid jag inte spenderar i lägenheten. Det motsvarar en bättre semesterresa. Som ny kanske du inte har kontakter och kötid för sådan lyx men efter ett par månader kommer du att ha bättre utgångspunkt. Med facit i hand hade jag sagt upp nuvarande lägenhet i mars (tre månaders uppsägningstid, normalt kortare på nation och studentboenden - jag bor i vanlig lägenhet) och därefter sökt nytt.

* Försök bo så centralt som möjligt. Det spelar egentligen inte så stor roll i och med att du kommer att cykla en hel del, i längden är det dock skönt att ha nära. Jag bor 20 minuters gångfärd från centrum, vilket innebär 40 minuter till t.ex. Sparta och en del nationer (lite halvdrygt sådär när mina cyklar ständigt blir snodda - skaffa bra lås!).

* Rent arkitektoniskt ser Sparta ut som det bulgariska jordbruksdepartementet, inget att hurra för med andra ord. Dock har jag haft många "good times" där och överlag tycks det vara bra sammanhållning i de (billiga!) korridorerna. Funderar på att flytta dit.

* De flesta är berättigade till närmare tusenlappen i bostadsbidrag (de som inte jobbar eller bara sommarjobbar och bor i eget rum eller tillsammans med någon som inte heller jobbar). 1000 kronor extra i månaden gör skillnad!

* Till en början kan AFB kännas helt hopplöst. I början snittade jag kanske plats 50 i köerna vilket inte är särskilt uppmuntrande. Situationen är dock inte så illa som den kan se ut att vara. Redan efter 10 månader ligger jag etta, två eller tre på nästan allt som finns tillgängligt på afb.se. Mitt råd är att sondera terrängen i bekantskapskretsen, folk ställer överlag upp med sovplatser och ganska snart blir rum lediga lite här och var. Söktrycket avtar ganska så snart och fortsätter att minska under hela terminen.

* Försök bo någonstans nära en matbutik. Få har tillgång till bil och när regnet eller snön öser ned är det inte särskilt roligt att cykla med fem kassar på styret. De allra flesta studentboenden är anslutna till en matbutik, så är dock inte alltid fallet med andra lägenheter.

* Bor du i egen lägenhet med TV? Betala inte TV-licens, onödig kostnad.

Det var allt jag kom på till en början.
Citera
2012-06-02, 22:22
Medlem
Imperishables avatar
Har kötid på AFB så att jag kan få (de flesta) korridorrummen nu och hade tänkt flytta in till hösten. När kan jag senast skaffa plats utan att bli dränkt av novischförturen? Jag antar att de med novischförtur är de med inflyttning 1 september. Fortsätter de att lägga ut rum med inflyttning 1 augusti? Eller borde jag ta en med inflyttning 1 juli?
Citera
2012-06-03, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imperishable
Har kötid på AFB så att jag kan få (de flesta) korridorrummen nu och hade tänkt flytta in till hösten. När kan jag senast skaffa plats utan att bli dränkt av novischförturen? Jag antar att de med novischförtur är de med inflyttning 1 september. Fortsätter de att lägga ut rum med inflyttning 1 augusti? Eller borde jag ta en med inflyttning 1 juli?

AFB brukar lägga ut korridorrum med novischförtur med inflytt redan i augusti!
Så jag skulle valt en med inflytt 1 juli. Om du hittar något du vill ha, så varför vänta? Det kommer kosta dig exakt samma summa pengar oavsett. (flyttar du in i juli, så är det hyresfritt i augusti!)
Citera
2012-06-03, 22:23
Medlem
20rockss avatar
tja, liten fråga. Har några polare som sökt korridorrum nu till hösten, dem har skickat in en ansökan och skrivit ett personligtbrev. Alltså ingen kö eller så, bara hoppas på det bästa (har referenser och så), när kan dem räkna med svar?
tack på förhand
Citera
2012-06-03, 23:16
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20rocks
tja, liten fråga. Har några polare som sökt korridorrum nu till hösten, dem har skickat in en ansökan och skrivit ett personligtbrev. Alltså ingen kö eller så, bara hoppas på det bästa (har referenser och så), när kan dem räkna med svar?
tack på förhand
Var har de sökt dessa rum? Om det är hos Kalles Korridorrum AB så är det väl bäst du frågar dem.
Citera
2012-06-04, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20rocks
tack på förhand

Citera
2012-06-12, 19:14
Medlem
wexxxs avatar
Någon som kan lyfta något om MHK?

Hur är deras lägenheter t.ex.?
Hur länge behöver man stå i kö för att få en lägenhet där?
Vilken typ av människor bor där?
Hur pass lugnt är där på helger etc.?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in