2014-07-11, 04:39
Medlem
Är nervös inför antagningsbeskedet imorn och funderar på om man kommer få tag på någon bostad...

Hur fungerar novishförturen på afb egentligen, är det helt vanlig lottning av kötid för de som anmäler sig mellan den 11-14 Juli?

Trodde det var så men blir tveksam då det står på vissa ställen att man kommer få ett datum och en tid på köplatsen, och att man då behöver tacka ja till platsen och ställa sig i kö så snabbt som möjligt för att maximera sina chanser att få bostad via afb.

Eller hur funkar det?
Citera
2014-07-11, 05:14
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banantunna
Är nervös inför antagningsbeskedet imorn och funderar på om man kommer få tag på någon bostad...

Hur fungerar novishförturen på afb egentligen, är det helt vanlig lottning av kötid för de som anmäler sig mellan den 11-14 Juli?

Trodde det var så men blir tveksam då det står på vissa ställen att man kommer få ett datum och en tid på köplatsen, och att man då behöver tacka ja till platsen och ställa sig i kö så snabbt som möjligt för att maximera sina chanser att få bostad via afb.

Eller hur funkar det?
Registrerar du dig på AFB:s hemsida mellan 11 och 14 juli så är du med i utlottningen. När lotteriet är klart får du en plats i kön, genom att du får en unik tid. Har du tur får du en tidig tid (t ex 11 juli 01:42) och har du otur får du en sämre tid (t ex 11 juli 15:12). När du har en kötid så kan du börja söka bostäder. Om du har sökt en bostad och får kontraktserbjudande så måste du tacka ja.

Du har inget att oroa dig över. Jag tror att det kommer framgå tydligt vad som gäller när du väl registrerat dig och fått en kötid.
Citera
2014-07-11, 19:39
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Registrerar du dig på AFB:s hemsida mellan 11 och 14 juli så är du med i utlottningen. När lotteriet är klart får du en plats i kön, genom att du får en unik tid. Har du tur får du en tidig tid (t ex 11 juli 01:42) och har du otur får du en sämre tid (t ex 11 juli 15:12). När du har en kötid så kan du börja söka bostäder. Om du har sökt en bostad och får kontraktserbjudande så måste du tacka ja.

Du har inget att oroa dig över. Jag tror att det kommer framgå tydligt vad som gäller när du väl registrerat dig och fått en kötid.
Om man tackar nej när man blir erbjuden kontraktet då? Aldrig mer lägenhet från AFB? :O
Citera
2014-07-11, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Om man tackar nej när man blir erbjuden kontraktet då? Aldrig mer lägenhet från AFB? :O

Om du blir erbjuden ett kontrakt och tackar nej så förlorar du din köplats!
Det vill säga att du måste ställa dig i kö på nytt.
Citera
2014-07-12, 12:18
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maintenant
Om du blir erbjuden ett kontrakt och tackar nej så förlorar du din köplats!
Det vill säga att du måste ställa dig i kö på nytt.
Okej, tack för svar. De är inte så hårda som jag trodde då =)
Citera
2014-07-13, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd

Jag registrerade mig 12 Juli. Men har alla som registrerar sig mellan 11-14 Juli har samma chans?
Citera
2014-07-13, 16:19
Bannlyst
Står som 1 på precis alla lägenheter som finns på AFB. Inflyttning 1september. Saken är att jag har ett enormt sug av att flytta in så snabbt som möjligt. Supporten sa att de tär upp till den som bor där nu.

FRÅGAN ÄR DÅ hur det brukar se ut? Lund är ganska tomt på sommaren och personen som inte längre tänker bo i lund, då han flyttar från lägenheten borde väl rimligtvis ha flyttat? Eller tänker jag fel?
Citera
2014-07-13, 16:49
Medlem
Bkzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FluffyNotFat
Jag registrerade mig 12 Juli. Men har alla som registrerar sig mellan 11-14 Juli har samma chans?

Japp, så är det
Citera
2014-07-13, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utsatthet
Står som 1 på precis alla lägenheter som finns på AFB. Inflyttning 1september. Saken är att jag har ett enormt sug av att flytta in så snabbt som möjligt. Supporten sa att de tär upp till den som bor där nu.

FRÅGAN ÄR DÅ hur det brukar se ut? Lund är ganska tomt på sommaren och personen som inte längre tänker bo i lund, då han flyttar från lägenheten borde väl rimligtvis ha flyttat? Eller tänker jag fel?

Många flyttar nog tidigare. Samtidigt är det där rätt klyddigt, då det måste skrivas på papper och så. Men det skadar förstås inte att fråga. Du får alltid ett telefonnummer till föregående hyresgäst.
Citera
2014-07-13, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Okej, tack för svar. De är inte så hårda som jag trodde då =)

Man måste dessutom aktivt söka en specifik lägenhet, så det ska väl till något rätt besynnerligt om man ska tacka nej.
Citera
2014-07-13, 18:57
Medlem
Har säkert besvarats förr men hittar inget svar, kan man vara med i lotteriet om man endast är antagen som reserv?
Citera
2014-07-13, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Många flyttar nog tidigare. Samtidigt är det där rätt klyddigt, då det måste skrivas på papper och så. Men det skadar förstås inte att fråga. Du får alltid ett telefonnummer till föregående hyresgäst.
P
Skiter jag fullständigt i. Betalar extra om det så ska vara, just nu har jag ingen bostad öht

Står som etta nu av 60,står på 2 lägenheter, kan jag då välja av de två, för om jag får random lägenhet och i just den där sitter en seg en är det lite fail
Senast redigerad av Utsatthet 2014-07-13 kl. 20:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in