2012-06-13, 01:21
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wexxx
Någon som kan lyfta något om MHK?

Hur är deras lägenheter t.ex.?
De jag har varit i har varit fräscha.
Citat:
Hur länge behöver man stå i kö för att få en lägenhet där?
Ingen aning, men för att få köa till lägenheterna måste man först ha bott i korridorerna.
Citat:
Vilken typ av människor bor där?
Överlag lite lugnare människor. Jag känner ett gäng människor som bor där och även om alla är väldigt trevliga ligger ingen av dem på min topp-10-taggade-människor-jag-känner-lista.
Citat:
Hur pass lugnt är där på helger etc.?
Oftast lugnt, om det inte är någon större fest. Det finns en gillestuga som ofta är uthyrd och jag antar att de festerna kan höras på hela innergården.

Mellan tummen och pekfingret, typ.
Citera
2012-06-13, 23:23
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Som jag förstått det kan man bara ställa sig i köplats för studentbostad om man sökt in och antagits till Lunds Universitet.
Jag vill plugga i Lund med start om möjligtvis ett halvår men troligtvis ett år. Dvs sökningsperioden har ännu inte varit, men jag skulle ändå vilja stå i kö för att komma längre fram. Är detta inte möjligt?
Citera
2012-06-13, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janus-Richmond
Som jag förstått det kan man bara ställa sig i köplats för studentbostad om man sökt in och antagits till Lunds Universitet.
Jag vill plugga i Lund med start om möjligtvis ett halvår men troligtvis ett år. Dvs sökningsperioden har ännu inte varit, men jag skulle ändå vilja stå i kö för att komma längre fram. Är detta inte möjligt?

Inte i AFB, nej.

För övrigt, får verkligen AFB lägga ut en lägenhet som ansökningstiden gått ut på igen? Jag låg etta på en lägenhet som gick ut i måndags, men nu har den på någon vänster lagst upp igen, och jag är bara tvåa.
Citera
2012-06-14, 13:37
Medlem
HoolaBaduulas avatar
Om man nu ska studera i Lund och ponerar att man inte hittar någon bostad i Lund, vilka andra städer/tätorter skulle man kunna hitta ett boende med inte allt för långt avstånd till Lund, för att kunna dagligen pendla och ta del av studentlivet?

Malmö?
Eslöv?
Landskrona?
Staffanstorp?
Citera
2012-06-14, 14:32
Medlem
VARNING för problematisk hyresvärd som hyr ut rum till studenter i Lund, BENGT HELLBORG.
Han annonserar på bopoolen.nu, intressant nog är hans mejladress just hans namn, det var genom googling av det jag hittade dessa artiklar.

Kontentan: BETALA ALDRIG HYRA KONTANT.
SKRIV INTE PÅ KONTRAKT SOM TILLÅTER HÖJNING AV HYRAN HUR SOM HELST.

http://www.sydsvenskan.se/lund/krono...and-hyresvard/
http://www.sydsvenskan.se/lund/hyres...alsk-forening/
http://www.sydsvenskan.se/lund/hellb...-for-ekobrott/ etc.
Bopoolen.nu är f.ö. en bra sida att kolla ofta, man måste dock vara medveten om att de inte tar ngt ansvar alls för de som annonserar. Scam-luktande annonser dyker upp rätt ofta.

Citat:
Om man nu ska studera i Lund och ponerar att man inte hittar någon bostad i Lund, vilka andra städer/tätorter skulle man kunna hitta ett boende med inte allt för långt avstånd till Lund, för att kunna dagligen pendla och ta del av studentlivet?

Malmö?
Eslöv?
Landskrona?
Staffanstorp?

Alla dessa går. Åkarp, Burlöv/Arlöv, Hjärup bör också vara bra. Har även folk i min klass som bor Kristianstad och Helsingborg (inte optimalt).
Förslag är att kolla upp resetiden från aktuella adresser via google maps vägbeskrivningar, skanetrafiken.se och reserobot.se. Kolla också hur ofta förbindelserna går på aktuella tider!

Själv har jag bott i studenthuset (Gripen hette det förr) i Rosengård & pluggat i Lund, helt ok, arkitektvisionen är klart slående och det är enda stället i man kan få kontrakt här snabbt utan många köpoäng, via den allmänna bostadskön i Malmö http://www.boplatssyd.se/Pages/Start.aspx.
Dock var pendlingstiden till "min" adress i Lund 55-65 min, lite över min smärtgräns, och om du är längre öster ut, t ex LTH, blir det ännu längre.

Citat:

Nej. Du kan ju ställa dig i kön hos LKF som åtminstone är kostnadsfri, men jag tror det tar ca 2 år att få ngt sorts kontrakt genom den, betydligt längre om du vill ha t ex en halvcentral billig etta.
Senast redigerad av zuzuzmith 2012-06-14 kl. 15:01.
Citera
2012-06-14, 14:50
Medlem
wexxxs avatar
Är det såpass livat i korridorerna att man blir störd ifall man behöver plugga till exempel 9-17?

Hur lång kötid krävs?
kommer troligtvis att ha ganska exakt 2 år när jag ska börja plugga, räcker det?
Läste om stipendier på deras hemsida, är lägenheterna/rummen som tilldelas stipendiater annorlunda än övriga och binder man sig då verkligen i 5 år?
Är det svårt att få en tvåa med pentry där och hur länge måste man ha bott där för det?
Citera
2012-06-14, 18:44
Medlem
ginger-arabs avatar
Citat:
Är det såpass livat i korridorerna att man blir störd ifall man behöver plugga till exempel 9-17?

Hur lång kötid krävs?
kommer troligtvis att ha ganska exakt 2 år när jag ska börja plugga, räcker det?
Läste om stipendier på deras hemsida, är lägenheterna/rummen som tilldelas stipendiater annorlunda än övriga och binder man sig då verkligen i 5 år?
Är det svårt att få en tvåa med pentry där och hur länge måste man ha bott där för det?

Det är rätt så lugna korridorer så 9-17 kan du garanterat plugga utan att bli störd men du kan ju även sätta dig i skolan (EC, LTH och studiecentrum ligger i närheten).

2 år räcker för att få ett korridorsrum, jag vet dock inte hur det fungerar med stipendier och lägenheter. Stipendiaternas rum är i alla fall likadana som de andras. Alla lägenheterna är på bottenplan så de är inte jättebra om du inte gillar insyn.
Citera
2012-06-15, 04:41
Medlem
Ännu en VARNING för scam just nu på blocket.se, med en andrahandslägenhet i centrala Lund och internetgirot.se, säkerligen riktad till desperata studenter. Läs detaljerna: https://www.flashback.org/p37876779#p37876779

(Den här skiten börjar bli tröttsam...)
Citera
2012-06-18, 13:59
Medlem
Imperishables avatar
Har bokat ett korridorrum nu, var etta när tiden tog slut igår. Hur som helst så har ingenting hänt. Jag har förstått att jag ska få ett kontrakt skickat till mig men borde inte detta ha skett imorse? Hur lång tid tar det, när borde jag göra nånting åt att de inte kontaktat mig? Dessutom ska man ju skicka in intyg, jag har förstått det som att jag ska göra det efter jag fått kontraktet, det är inget jag ska göra nu eller?
Citera
2012-06-18, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imperishable
Har bokat ett korridorrum nu, var etta när tiden tog slut igår. Hur som helst så har ingenting hänt. Jag har förstått att jag ska få ett kontrakt skickat till mig men borde inte detta ha skett imorse? Hur lång tid tar det, när borde jag göra nånting åt att de inte kontaktat mig? Dessutom ska man ju skicka in intyg, jag har förstått det som att jag ska göra det efter jag fått kontraktet, det är inget jag ska göra nu eller?

Och du är HELT säker på att du låg etta när tiden tog slut?
De (två) gånger jag fått kontrakt så har jag fått de runt kl 9 på morgonen därpå.
Om det fortfarande inte finns någonting under "mina kontrakt" så bör du kanske ringa AFB..
Citera
2012-06-18, 18:08
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Hur lång kötid krävs?

Som tidigare nämnts räcker 2 års kötid med största sannolikhet. Stipendiaterna får vanliga rum till billigare hyra (eller rentav gratis kanske, är ej säker på detta) under det första året de bor där. Dock så binder du självklart inte upp dig utan får flytta när du känner för det.

Angående lägenheterna har de ett lite annorlunda kösystem där det finns tre olika köer. När man ställer sig i kön väljer man om man vill stå ensam eller tillsammans med någon annan. Står man i kö tillsammans med en annan som också bor på mhk hamnar man i A-kön och får gå före alla andra eftersom två korridorsrum blir lediga om man flyttar in i lägenheten. Står man i kö med en annan som inte bor på mhk hamnar man i B-kön och jag tror, men är inte helt säker, att man får företräde till tvåorna och treorna. Väljer man att stå i kön ensam så har man fortfarande möjlighet att få en större lägenhet men man hamnar efter alla som står i kö tillsammans med någon, oavsett kötid.
Citera
2012-06-18, 18:47
Medlem
Imperishables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maintenant
Och du är HELT säker på att du låg etta när tiden tog slut?
De (två) gånger jag fått kontrakt så har jag fått de runt kl 9 på morgonen därpå.
Om det fortfarande inte finns någonting under "mina kontrakt" så bör du kanske ringa AFB..

Jo det löste sig sen, de måste väl haft mycket att göra eller nåt. Tycker klart att de borde ha mer information på hemsidan, man blir ju förvirrad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in