2009-01-05, 01:50
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAM

Jag skulle vilja passa på att fråga lite:
  • Svarar ni mods om man kör ett rp på felaktiga grunder. Ibland är det svårt att välja då det är ganska mycket tolking som krävs. Uppmanas det till rp även om man är tveksam eller hur hård belastning har ni pga. funktionen redan?
  • Går ständiga oneliners under OT?
  • Och det har inte funnits funderingar på att stryka 'Läs, och visa respekt för andra människors uppfattning.' ur regelverket? Om inte, vad ska detta raporteras under? Tycker själv det är skitdrygt att man inte kan genomföra en diskussion utan att samma 5 personer ordbajsar ut sitt eget tycke utan just respekt för andra.
  • Jag har fått svar då jag gärna rapporterar dubbelgångartrådar och i ett forum där man gärna låter det vara vara fem, sex stycken parallella trådar om samma sak. Då fick jag ett trevligt svar av den moderatorn trots att våra åsikter gick i sär.
  • Nu finns det ju ett antal olika definitioner på vad en one-liner är. Du kan ju såklart skriva något väldigt kort som tillför diskussionen mycket men "+1", "word" och annat som inte tillför diskussionen är ju såklart OT. Om någon bara skriver oneliners som inte tillför något kan den bli bannad för KFK, dvs kvalitet framför kvantitet.
  • Om det är tillräckligt grovt så kan man ju rapportera det. Dvs på gränsen till trakasserier. Annars kommer den netiketen aldrig riktigt efterföljas någonsin.
Citera
2009-01-05, 03:35
Medlem
ojns avatar
Citat:
Svarar ni mods om man kör ett rp på felaktiga grunder. Ibland är det svårt att välja då det är ganska mycket tolking som krävs. Uppmanas det till rp även om man är tveksam eller hur hård belastning har ni pga. funktionen redan?
Jag brukar oftare svara på just sådana RP, för att förklara för rapportören varför inlägget är okej. Om det är en korrekt RP märkt ju åtgärden ändå, varpå jag ibland väljer att inte svara, då RP-funktionen just nu är lite seg. En RP mer eller mindre gör ingen direkt skillnad belastningsmässigt, åtminstone inte på servrarna. Och hellre en RP för mycket än en för lite, även om den råkar vara felaktiv i moderatorns ögon.
Citat:
Går ständiga oneliners under OT?
Det beror naturligtvis på onelinern. Det finns oneliners som faktiskt kan bidra till en tråd, men jag tycker oftast man kan skriva lite mer än bara några få ord.
Citat:
Och det har inte funnits funderingar på att stryka 'Läs, och visa respekt för andra människors uppfattning.' ur regelverket? Om inte, vad ska detta raporteras under? Tycker själv det är skitdrygt att man inte kan genomföra en diskussion utan att samma 5 personer ordbajsar ut sitt eget tycke utan just respekt för andra.
Detta handlar nog mest om att man ska hålla personangrepp borta från diskussionerna. Oavsett åsikt i ett ämne ska alla kunna komma till tals på lika villkor, utan att det kommer idioter som förstör för dem. Rapportera dem som OT, om de inte är så pass grova att de passar in under 1.08.
Citera
2009-01-05, 04:36
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Jag brukar oftare svara på just sådana RP, för att förklara för rapportören varför inlägget är okej. Om det är en korrekt RP märkt ju åtgärden ändå, varpå jag ibland väljer att inte svara, då RP-funktionen just nu är lite seg. En RP mer eller mindre gör ingen direkt skillnad belastningsmässigt, åtminstone inte på servrarna. Och hellre en RP för mycket än en för lite, även om den råkar vara felaktiv i moderatorns ögon.

Det beror naturligtvis på onelinern. Det finns oneliners som faktiskt kan bidra till en tråd, men jag tycker oftast man kan skriva lite mer än bara några få ord.

Detta handlar nog mest om att man ska hålla personangrepp borta från diskussionerna. Oavsett åsikt i ett ämne ska alla kunna komma till tals på lika villkor, utan att det kommer idioter som förstör för dem. Rapportera dem som OT, om de inte är så pass grova att de passar in under 1.08.
Tack till er båda.
Citera
2009-01-05, 10:44
Medlem
miklons avatar
Angående RP så känns det som att det generellt sett blivit sämre med svar från moderatorerna. Jag RP:ar lite nu och då, men det var länge sedan jag fick något PM-svar.

Nu är väl inte det hela världen, det finns annat som är viktigare att fokusera på, men det är klart att det är ju alltid trevligt med ett svar.
Citera
2009-01-05, 10:46
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Angående RP så känns det som att det generellt sett blivit sämre med svar från moderatorerna. Jag RP:ar lite nu och då, men det var länge sedan jag fick något PM-svar.

Nu är väl inte det hela världen, det finns annat som är viktigare att fokusera på, men det är klart att det är ju alltid trevligt med ett svar.

RP funktionen är seg så det är nog förklaringen.
Citera
2009-01-05, 11:18
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
RP funktionen är seg så det är nog förklaringen.

Exakt. Får ni inga svar så beror det just nu på att RP tar en evinnerlig tid att hantera.

Personligen skickar jag väldigt ofta tack-pm - när det av tekniken tillåts - och anser det vara det minsta jag kan göra när någon eller några skickar RP, vilket underlättar mitt arbete avsevärt.
Eftersom forumet växer så det knakar så är det helt enkelt för många trådar att hålla koll på, iaf om jag dessutom ska ha tid att vara vanlig medlem och det är ju faktiskt därför jag är här.
Citera
2009-01-05, 17:05
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Jag fick detta trevliga pm nyss från en moderator som lockade fram ett leende. Ett föredömligt sätt att svara på en rp:
Vad gulligt! Jag kanske också borde börja RP:a? Har inte gjort det en enda gång
Citera
2009-01-05, 17:11
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Vad gulligt! Jag kanske också borde börja RP:a? Har inte gjort det en enda gång

Ja, modsen vill ju ha hjälp. Jag rp:ar mest felplacerade trådar, trådar som det redan finns en annan likadan som samt rubriker som inte beskriver problemet/diskussionen. Så vill du inte rp:a för OT o dyl så kan du ju testa dessa saker som alltså inte handlar om att sätta dit någon utan bara underlättar för alla. I nya ämnen brukar man hitta en och annan tokighet att rp:a.

Jag har fått många trevliga pm och även pm där de beskrivit varför min rp är "fel".
Citera
2009-01-05, 21:50
Medlem
ischs avatar
RP är ett utmärk sätt för alla (användare och moderatorer) att göra forumen än bättre och renare ifrån OT, trams och felplacerade trådar.
Citera
2009-01-12, 00:42
Medlem
Sufferstreams avatar
Måste inte moderatorer som låser/tar bort ens trådar ge ett skäl? Fick min flyttad till papperskorgen med ett tyket "Ok."
Och jag postade tråden i den enda avdelningen där den kan höra hemma.
Citera
2009-01-12, 00:47
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:

Jag skulle vilja passa på att fråga lite:
  • Svarar ni mods om man kör ett rp på felaktiga grunder. Ibland är det svårt att välja då det är ganska mycket tolking som krävs. Uppmanas det till rp även om man är tveksam eller hur hård belastning har ni pga. funktionen redan?
  • Går ständiga oneliners under OT?
  • Och det har inte funnits funderingar på att stryka 'Läs, och visa respekt för andra människors uppfattning.' ur regelverket? Om inte, vad ska detta raporteras under? Tycker själv det är skitdrygt att man inte kan genomföra en diskussion utan att samma 5 personer ordbajsar ut sitt eget tycke utan just respekt för andra.

Jag svarar och svaret gäller enbart för mig.

Jag skriver sällan svar på RP:s oavsett om de är korrekta, eller ej. Skälet till det är helt enkelt att jag hanterar så pass många RP:s per dag att jag varken har tid eller lust att besvara dem.

Ständiga oneliners är oftast OT, men det beror givetvis på i vilket sammanhang de skrivs.

Sista frågan har jag inte en aning om. Jag har inte sett att det har diskuterats i alla fall.

Edit: Jag uppskattar givetvis korrekta RP:s eftersom de är till stor hjälp för oss mods.
Senast redigerad av Carl Hamilton 2009-01-12 kl. 00:49.
Citera
2009-01-12, 07:33
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sufferstream
Måste inte moderatorer som låser/tar bort ens trådar ge ett skäl? Fick min flyttad till papperskorgen med ett tyket "Ok."
Och jag postade tråden i den enda avdelningen där den kan höra hemma.

Varför skrev du inte och frågade som är regeln här?

Fast det kanske hade behövts några fler ord för att du ska förstå. I mina ögon, men jag är inte mod, så tycker jag det ser ut som en glasklar annons. Du annonserade efter något som du ville ha - och det är inte tillåtet på FB. Men rätta mig om jag har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in