2009-12-09, 22:51
Medlem
asdfasdfs avatar
Tycker det är viktigt att moderatorerna föregår med gott exempel...

Det finns moderatorer som postar OT inlägg, vissa postar till och med upprepade OT inlägg i trådar i forum de inte är moderatorer i.

Det känns också trist när en moderator använder sig av oneliners i en diskussion och uttrycker att det är bättre att bara skriva "jag gillar det inte" framför att föra ett ordentligt resonemang.

Finns givetvis moderatorer som verkar sköta sig och följa regelverket samtidigt som de skriver intressanta inlägg. Det uppskattas.
Citera
2009-12-09, 22:56
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfasdf

Det finns moderatorer som postar OT inlägg, vissa postar till och med upprepade OT inlägg i trådar i forum de inte är moderatorer i.

Det känns också trist när en moderator använder sig av oneliners i en diskussion och uttrycker att det är bättre att bara skriva "jag gillar det inte" framför att föra ett ordentligt resonemang.

Finns givetvis moderatorer som verkar sköta sig och följa regelverket samtidigt som de skriver intressanta inlägg. Det uppskattas.
Det är inte svårare än att ni skickar en RP på OT-inlägget. Vi plockar bort det även om det är en moderator som står för OT'n.
Citera
2009-12-10, 00:09
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det är inte svårare än att ni skickar en RP på OT-inlägget. Vi plockar bort det även om det är en moderator som står för OT'n.

Nu låter jag säkert som värsta über rövslickaren men: Du är en av de moderatorer som jag anser sköter sig väl både som civilare och moderator här på forumet. Och då är min fråga, hur ni moderatorer själva ser på detta med att vissa inte kan bete sig?

Är det så att ni ger interna varningar som sedan resulterar i kicken om man inte sköter sig, eller hur fungerar det?

Är personligen av den åsikten att moderatorer bör sköta sig propert även när de skriver som civilare. Vissa verkar dock tro att de kan bete sig som svin så länge det inte står /Mod efter inlägget.
Citera
2009-12-10, 01:03
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Är personligen av den åsikten att moderatorer bör sköta sig propert även när de skriver som civilare. Vissa verkar dock tro att de kan bete sig som svin så länge det inte står /Mod efter inlägget.
Och här är minst en som vidhåller att det är extremt viktigt att rätten att få vara användare när man inte modererar är just en rätt och inget annat. Din åsikt får stå för dig och jag har mer än en gång förklarat varför det är en fullständigt jävla självklart att moderatorer får vara användare.
Sen rekryteras generellt sett inga kompletta idioter som går loss och spammar OT i varenda tråd, så ett visst mått av kvalitet eller seriositet är kanske att vänta, men inte att förvänta.
Citera
2009-12-10, 01:21
Medlem
toizs avatar
Citat:

Antar att de inte blir valda om de inte redan föregått med gott exempel. Men jag antar också att de inte upphör att vara mänskliga i samma stund de blir invalda.
Alla gör fel ibland och även den bäste bland modsen kan tidvis slänga ur sig en oneliner. Sånt får vi allt leva med. Och det är väl inte så svårt, eller?
Är ju knappast så att jorden går under av det, direkt.

Hellre moderatorer som känner sig fria att skriva som användare och tillåts vara just användare, än moderatorer som jagas för skitsaker och stänger in sig i outlaw av ren leda.
Tycker jag
Citera
2009-12-10, 01:24
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:

Absolut, men det är ju lika viktigt att vi som är inte är moderatorer föregår med gott exempel. Jag ser modsen som vanliga medlemmar som har en massa skitgöra vid sidan om, jag är inte speciellt avundsjuk. Sen vore det ju väldigt naivt att tro att dom på något vis skulle vara perfekta, alla gör vi fel ibland
Citera
2009-12-10, 01:39
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Nu låter jag säkert som värsta über rövslickaren men: Du är en av de moderatorer som jag anser sköter sig väl både som civilare och moderator här på forumet. Och då är min fråga, hur ni moderatorer själva ser på detta med att vissa inte kan bete sig?

Är det så att ni ger interna varningar som sedan resulterar i kicken om man inte sköter sig, eller hur fungerar det?

Ursäkta att jag lägger mig i men om du tittar runt i trådarna ser du att även moderatorers inlägg blir raderade då och då. Om vi tramsar eller skriver något som uppfattas som trams av moderatorn i det aktuella forumet behandlas vi precis som vilken användare som helst. Vi åker på tillsägelser, varningar och blir tillfälligt avstängda vi också ifall vi inte sköter oss. Vi är ju alla människor, d.v.s ingen av oss är ofelbar.
Citera
2009-12-10, 01:43
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Absolut, men det är ju lika viktigt att vi som är inte är moderatorer föregår med gott exempel. Jag ser modsen som vanliga medlemmar som har en massa skitgöra vid sidan om, jag är inte speciellt avundsjuk. Sen vore det ju väldigt naivt att tro att dom på något vis skulle vara perfekta, alla gör vi fel ibland

Det gäller ju f.ö. alla grupper i samhället, även såna som innehar betydligt viktigare arbetsuppgifter eller högre maktpositioner än vad vi har. ALLA gör fel vare sig det handlar om professorer, hjärnkirurger, kardiologer, snutar, banktjänstemän, IT-tekniker, politiker, finansexperter etc etc. Ingen är ofelbar.
Citera
2009-12-10, 06:50
Medlem
Hammarn-84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toiz
Antar att de inte blir valda om de inte redan föregått med gott exempel. Men jag antar också att de inte upphör att vara mänskliga i samma stund de blir invalda.
Alla gör fel ibland och även den bäste bland modsen kan tidvis slänga ur sig en oneliner. Sånt får vi allt leva med. Och det är väl inte så svårt, eller?
Är ju knappast så att jorden går under av det, direkt.

Hellre moderatorer som känner sig fria att skriva som användare och tillåts vara just användare, än moderatorer som jagas för skitsaker och stänger in sig i outlaw av ren leda.
Tycker jag

håller med dig helt
modsen är juh människor dom med och ska få ha sina åsikter det är juh ett forum borde det gälla för modsen med
Citera
2009-12-10, 08:57
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:

Vi får tillsägelser precis som alla andra. Själv fick jag min första och hittills enda tillsägelse av gutegirl för ca ett år sedan. Det har även hänt att moderatorer fått varningar och stängts av. Vad jag vet har det dock aldrig blivit aktuellt med en ohörsamhetsvarning eftersom man får hoppas att någon admin säger till innan det går så långt.

Sen slutligen vad det gäller hur en moderator får uttrycka sig när han inte undertecknar med // Mod så gäller i princip samma kriterier som innan han eller hon blev moderator. På ett eller annat sätt har vi moderatorer ansetts vara lämpliga att plocka in i Outlaw utifrån hur vi agerat som vanliga användare. Att sen kräva att vi helt ska förändra vårt beteende är inte rimligt, och skulle dessutom förmodligen innebära att fler tackade nej när de blev tillfrågade.

Sen begriper jag inte hur folk kan ta illa vid sig av den typen av inlägg Cineasten skriver. Det hade varit en sak om han helt random hoppade på enskilda användare utan anledning, men jag har ännu aldrig sett att så skett. Varje gång har det varit befogat, och tål man inte att någon använder en mustig forumluering så undrar jag hur man kom på tanken att registrera ett konto på Flashback från första början.
Citera
2009-12-10, 10:19
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Vi får tillsägelser precis som alla andra. Själv fick jag min första och hittills enda tillsägelse av gutegirl för ca ett år sedan. Det har även hänt att moderatorer fått varningar och stängts av. Vad jag vet har det dock aldrig blivit aktuellt med en ohörsamhetsvarning eftersom man får hoppas att någon admin säger till innan det går så långt.

Sen slutligen vad det gäller hur en moderator får uttrycka sig när han inte undertecknar med // Mod så gäller i princip samma kriterier som innan han eller hon blev moderator. På ett eller annat sätt har vi moderatorer ansetts vara lämpliga att plocka in i Outlaw utifrån hur vi agerat som vanliga användare. Att sen kräva att vi helt ska förändra vårt beteende är inte rimligt, och skulle dessutom förmodligen innebära att fler tackade nej när de blev tillfrågade.

Sen begriper jag inte hur folk kan ta illa vid sig av den typen av inlägg Cineasten skriver. Det hade varit en sak om han helt random hoppade på enskilda användare utan anledning, men jag har ännu aldrig sett att så skett. Varje gång har det varit befogat, och tål man inte att någon använder en mustig forumluering så undrar jag hur man kom på tanken att registrera ett konto på Flashback från första början.
Amen. Vilket även leder till en annan poäng: många av de nya medlemmarna som dykt upp det senaste året är EXTREMT känsliga.
Jag vet inte vilka sidor eller forum de varit på innan, men det är många som har svårt att anpassa sig till friheten att kalla någon idiot som vi har här på FB.
Nu anser jag inte att detta är något självändamål, men ibland räcker det att veta att om jag skulle känna att jag vill riva upp ett nytt skithål på någon - verbalt då - så FÅR jag göra det, och detta dessutom trots att jag är mod.
När man får en 1.08-RP på ett inlägg där någon skriver "du är ju helt jävla dum i huvudet", då vet man att det är en som är reggad senaste året...
Citera
2009-12-10, 10:34
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Varför ska moderatorerna respektera användarna om användarna inte respekterar moderatorerna, Admin eller FBs regler?

nej såklart du har helt rätt modsen ska bete sej precis som alla andra,
som ordningsman på forumet ska man ha rätt att få sitt ord sagt.
Men om man är ordningsman eller moderator kalla det vad ni vill så fantiserade jag fram en bild av en neutral person som kan vara neutral i alla lägen en som kan upprätthålla ordningen. Sen hur ni moderatorer gör som privatskrivare har jag inget att säga om.

Svårt att ta en moderator på allvar om den personen vräker ur sej onödigt skit.

Citat:

precis det jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in