2012-06-07, 17:21
Medlem
tycker moderatorerna kunde bli bättre på att flytta felpostade trådar istället för att låsa dem. Är så jävla störigt att få en bra interssant tråd låst bara för den inte ligger rätt
Citera
2012-06-07, 17:46
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penisen
tycker moderatorerna kunde bli bättre på att flytta felpostade trådar istället för att låsa dem. Är så jävla störigt att få en bra interssant tråd låst bara för den inte ligger rätt

Eller så blir de som lägger trådar fel bättre på att placera dem rätt istället?
Citera
2012-06-07, 18:14
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Men buhu och stackars de som inte orkar söka eller ens titta i vilket forum tråden kan tänkas höra hemma. Det finns inte en chans i helvete att jag som moderator ska städa upp efter slappa användare som inte orkat ägna sökfunktionen en tanke.

F.ö. så är det väl hundrade gången som det här gnället dyker upp i diverse trådar. Någon slapp djävel som blir upprörd när mamma vägrar torka arschlet efter toabesöket. Den liknelsen stämmer bra in på gnällspikarna som vägrar anstränga sig.
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2012-06-07 kl. 18:22.
Citera
2012-06-07, 18:34
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Nu är jag kanske lite petig här men faktum är att det ÄR en regel att posta trådarna rätt själv som användare (0.02) och kan ge varning som åtgärd, vissa bör nog vara tacksamma för att vi "bara" papperskorgar trådarna.

Jag förstår att det är irriterande men de flesta kanske postar någon tråd i fel avdelning någon gång medan vi mods får flytta ett antal felpostade trådar varje dag och rent tekniskt är det faktiskt lättare att helt enkelt papperskorga när folk placerat fel.

Personligen har jag annat på forumet som jag hellre lägger ner tid på än rota omkring för att se vart tråden passar bäst- "mina forum? - nej, så blire papperskorgen".
Bara för att jag är moderator så har jag givetvis inte koll på vart allt passar bäst; mina delforum har jag järnkoll på men om någon postar något knark- eller datorrelaterat så får ju jag ta från min tid för att söka och pussla för att hitta lämpligt forum: precis det är vad användaren själv ska göra innan den postar!
Citera
2012-06-07, 23:10
Medlem
Med tanke på de kommentarer som kommer från moderatorer här i tråden känns det som att en del missat moderatorns främsta roll. Den är att hjälpa och bry sig om medlemmarna.
Tycker man inte att det är något som är roligt kanske man ska tänka över sitt påtagna uppdrag.

Man ska komma ihåg att de som skriver inlägg här många gånger ställer upp på samma ideologiska sätt som moderatorerna gör. De lägger ner tid frivilligt på att hjälpa andra. Utan varandra har ingen något. Men det synsätt som målats upp i de senaste posterna här i tråden uttrycker snarare förakt för de som skriver inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Upplever du ett problem så skicka ett PM till berörd moderator och berätta din åsikt.
Det börjar kännas som om man inte tycker om en öppen diskussion om ämnet i allmänhet.

Med vänlig hälsning
ljudkellgren
Citera
2012-06-07, 23:14
Medlem
lamehaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Med tanke på de kommentarer som kommer från moderatorer här i tråden känns det som att en del missat moderatorns främsta roll. Den är att hjälpa och bry sig om medlemmarna.
Tycker man inte att det är något som är roligt kanske man ska tänka över sitt påtagna uppdrag.

Man ska komma ihåg att de som skriver inlägg här många gånger ställer upp på samma ideologiska sätt som moderatorerna gör. De lägger ner tid frivilligt på att hjälpa andra. Utan varandra har ingen något. Men det synsätt som målats upp i de senaste posterna här i tråden uttrycker snarare förakt för de som skriver inlägg.

Det börjar kännas som om man inte tycker om en öppen diskussion om ämnet i allmänhet.

Med vänlig hälsning
ljudkellgren

Det är inte moderatorernas främsta roll. Den rollen är att städa forumet från all skit, såvitt jag vet. Att moderatorerna tröttnar på att lata medlemmer skiter i att följa reglerna och placera sina trådar fel är föga förvånande. Att slänga trådar som är helt felplacerade är rätt självklart, tycker jag.

Gör om, gör rätt, säger jag till medlemmar som klagar över just denna lilla sak.
Citera
2012-06-07, 23:31
Medlem
Xploits avatar
Citat:

Med vänlig hälsning
ljudkellgren
När det gäller felplacerade trådar kan man som moderator naturligtvis välja att flytta dem till lämpligare delforum. Dock, och kanske i synnerhet för forum av den storleken Flashback innehar, är det viktigt att våra aktiva användare gör så gott de kan för att se till att deras trådar hamnar i rätt delfora. Det finns, som har tagits upp tidigare i tråden, en problematik i att konsekvent flytta alla trådar rätt utan vidare följder; användare lär sig så att säga att det inte spelar någon roll var de placerar sina trådar, och dessa hamnar då utspritt till följd att modereringsarbetet mångdubblas. För att försöka mildra detta har vi alltså infört en regel (eller mer specifikt, gjort det till en del av vår nätetikett) att placera en tråd i fel delforum. I de fall där det är något tvetydigt var en tråd hör hemma någonstans delar jag inte ut någon varning, utan skickar tråden till en lämpligare plats. Även där det kanske är något mer tydligt var den hör hemma brukar jag så göra. Där det dock även om vi åkallar all vår intellektuella kraft för att försöka förstå hur en användare tänkte vid sin trådplacering slutar utan idéer kan dock Papperskorgen och varning vara på sin plats, och i synnerhet om tråden är av så pass låg kvalité så att moderatorerna i det bättre lämpade delforumet ändå hade skickat den dit.

Det ideal du beskriver är nog dock så vackert, och jag tror det kan fungera för mindre forum där användarna har starkare band till varandra. Av praktiska skäl tvingas vi dock göra som vi nu gör här på Flashback.
Citera
2012-06-07, 23:32
Medlem
KiaWs avatar
Citat:

Med vänlig hälsning
ljudkellgren
Fast då missar du detta ur reglerna:
Citat:
0.02. Forumval
Var noga med att posta ditt inlägg i rätt underforum. Ditt inlägg ska ha anknytning till det ämne som forumet avser.

Vår uppgift som moderatorer är att dela ut varning för 0.02 vid hantering av felplacerade trådar, inte göra användarnas jobb.

Fast oftast flyttas trådar rätt om trådstarten har ett diskussionsunderlag som väl passar in i något annat delforum, men de som har ett vagt diskussionsunderlag och därmed lämnar öppet för en spretig diskussion (vilket omöjliggör en "rätt" placering) papperskorgas, oftast med förslag var ny tråd med starkare diskussionsunderlag kan startas.

Det blir dock lite svårt att bemöta ditt påstående om att trådar slängs "i onödan" då min bild inte stämmer överens med din och skulle alltså behöva några exempel på trådar du anser borde ha flyttats snarare än kastas.
Citera
2012-06-08, 00:04
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:

Med vänlig hälsning
ljudkellgren
Sök och du kommer att finna mängder med trådar som behandlar felpostade trådar och frasen: "Mod kan flytta rätt". Du kommer också att finna svar som är exakt likadana som i den här tråden.

M.a.o. så flyttar vi inte trådar som är felpostade p.g.a. av TS inte orkat söka eller ens ägnat en tanke åt vart tråden skulle ligga från början. Det märks rätt tydligt när TS har ansträngt sig att söka och de enstaka gångerna det inträffar (att tråden hamnar fel för att ämnet är på gränsen) så flyttar jag mer än gärna.
Citera
2012-06-08, 02:01
Medlem
BigFatCones avatar
Varje gång jag ser "mod får gärna flytta tråden om den ligger fel" så undrar jag varför användaren inte har tagit den tiden det tar att skriva den meningen att göra en enkel sökningen på ett ord som är relevant för just hans frågeställning för att se var tråden verkar passa bäst.
Citera
2012-06-08, 07:19
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Varje gång jag ser "mod får gärna flytta tråden om den ligger fel" så undrar jag varför användaren inte har tagit den tiden det tar att skriva den meningen att göra en enkel sökningen på ett ord som är relevant för just hans frågeställning för att se var tråden verkar passa bäst.
Absolut.

Men det ska i ärlighetens namn sägas att det inte alla gånger är så lätt. Vissa trådars ämnesval tangerar flera olika forumdelar, och då kan det vara svårt att veta om moderatorerna i nästa läge ska göra samma värdering som jag gör. På I&I är det inte ovanligt med trådar som jag tycker passar bättre i Relationer och Samlevnad, Media och Journalistik, Aktuella brott och kriminalfall, Religion, Politik inrikes etc - men där jag kan gissa mig till hur TS tänkt när denne valt att lägga tråden i ett integrations- och invandrarrelaterat forum. På samma sätt bör det - gissar jag - fungera i många andra forumdelar också. Om du själv startat en tråd i någon forumdel där du inte rör dig så mycket, så vet du säkert att det ibland kan kännas som en djungel och att man nästan får ångest när man måste välja.

Självklart finns alltid möjligheten att skicka PM till en eller flera moderatorer för att höra vart den passar, men ibland är en trådstart lite av färskvara som man bara måste få ur sig eller få svar på.

Nåväl, jag tänker inte sitta och försvara folk som gör mitt ideella arbete mer tungrott, men det kan ju i alla fall vara nyttigt att tänka på att det oftast är en gråskala när moderatorsbeslut tas, snarare än svartvita enkla beslut.
Citera
2012-06-08, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Av osäkerhet i att de inte gjort rätt och är rädd för att en moderator ska slänga tråden kanske? Ni måste medge att i 8 fall av 10 när man ser den meningen så ligger tråden också rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Absolut.

Men ...

Med tanke på att det just alltid är en gråskala kanske man ska fria lite mer än att fälla.
Men nu har diskussionen bara kommit in på att trådar är felplacerade. Ett annat problem är den attityd som många moderatorer använder sig av gentemot TS när en tråd flyttas eller kastas. Jag sökte lite i papperskorgen i går (vilket inte är så lätt då man inte kan göra det ens genom avancerad sökning) och hittade ett flertal trådar bara de senaste dagarna där trådar slängts utan motivation eller med rent pubertala argument som ibland mer hör hemma i I&I... Att man är otrevlig mot TS är dessvärre inte heller någon ovanlighet. Det utstrålar maktfullkomlighet vare sig det var tänkt så eller inte.
Att vara ödmjuk och förlåtande kommer man många gånger mycket längre med i längden.

Med vänlig hälsning
ljudkellgren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in