2012-04-19, 22:39
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajvan
Jag blir lite smått irriterad när jag skickar PM till en mod och han inte svarar.

Hur lång tid har det gått sen du skickade det? Har moderatorn varit online sedan dess? Frågar eftersom en del inte inser att vissa moderatorer får många PM och inte alltid hinner svara direkt.

admin5
Citera
2012-04-19, 22:43
Medlem
Hajvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Hur lång tid har det gått sen du skickade det? Har moderatorn varit online sedan dess? Frågar eftersom en del inte inser att vissa moderatorer får många PM och inte alltid hinner svara direkt.

admin5
2012-03-10 har jag skickat ett.

En annan gång skickade jag till Admin men fick inget svar så admin skickar jag inte till längre det är helt onödigt då är det bättre att starta en tråd då är risken större att man får svar.

Alltså jag är van att kanske inte alla vill svara på frågor och så men blir ju lite tråkigt.
Citera
2012-04-19, 22:49
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajvan
2012-03-10 har jag skickat ett.

En annan gång skickade jag till Admin men fick inget svar så admin skickar jag inte till längre det är helt onödigt då är det bättre att starta en tråd då är risken större att man får svar.

Alltså jag är van att kanske inte alla vill svara på frågor och så men blir ju lite tråkigt.

Då får du säkert påminna den moderatorn igen, det har ju trots allt gått ett tag sedan ditt PM.

Skicka till mig så ska du få någon typ av svar, sen kanske jag inte kan (av olika anledningar) svara på dina frågor men då berättar jag det så du vet varför.

admin5
Citera
2012-04-19, 22:55
Medlem
Hajvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Då får du säkert påminna den moderatorn igen, det har ju trots allt gått ett tag sedan ditt PM.

Skicka till mig så ska du få någon typ av svar, sen kanske jag inte kan (av olika anledningar) svara på dina frågor men då berättar jag det så du vet varför.

admin5
Jorå jag skickade ett till och undrade varför han inte svarade men fick inget svar som väntat.

Håller helt med dig på den sista punkten även om man inte vet eller inte vill svara så kan man åtminstone meddela personen.
Citera
2012-04-21, 05:30
Medlem
TheHmms avatar
Jo, flashback känns inte så roligt... en "vi mot dem" känsla med moderatorerna...

några är trevliga, men vissa vägras resoneras med.

Jag är inte perfekt, men att hålla en diskussion är inte detsamma som att på Gestapos villkor och under ed diskutera ett ämne på sätt passande och endast de enligt gestapo relevanta delarna av ämnet för diskuteras.
Citera
2012-04-21, 12:49
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Tro mig, jag har spenderat väldigt mycket mer tid åt att reflektera över regelverket än du har och du har helt enkelt fel. Kriteriet är för låg kvalitet och bristande debattunderlag. Du kan kolla i valfritt IT-forum så hittar du tusentals trådar utan tillstymmelse till debattunderlag, du kan kolla i Länktips, du kan kolla Passwords, du kan kolla Recensioner i Eskortservice och så vidare. Kort sagt har du fel uppfattning.

Så du menar att begreppet låg kvalité och bristande diskussionsunderlag bara kan förekomma tillsammans? Är begreppet låg kvalité det som kallas KFK?
Citera
2012-04-21, 13:59
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Så du menar att begreppet låg kvalité och bristande diskussionsunderlag bara kan förekomma tillsammans? Är begreppet låg kvalité det som kallas KFK?
Som sagt, bristande diskussionsunderlag är i sig inget tillräckligt kriterium - om så vore fallet skulle stora delar av forumet sedan länge vara nedstängda. Låg kvalitet hänger förmodligen ihop med 'Kvalitet före kvantitet' ja, men KFK är något som enbart admins kan ta ställning till då det ligger utanför regelverkets ramar.
Citera
2012-04-21, 16:39
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Frågor om specifika moderatorsåtgärder får ni ta i PM med berörd moderator.

// Mod
Citera
2012-06-07, 10:20
Medlem
Nu får en stor del av moderatorkåren på FB ta och skärpa till sig. Det är många som har blivit översittare och maktgalna. Trådar stängs till höger och vänster utan att man bemödar sig med att förklara varför. Många gånger slänger man trådar när det hade varit lika enkelt att hjälpa TS med att flytta den till rätt avdelning. Många gånger känns det som att moderatorn slänger ett ämne för att den inte tycker ämnet är intressant, trots att många andra gör det. Resonerar man så kanske man inte längre ska vara moderator.
Ödmjukhet är aldrig fel, vi är här många gånger för att hjälpa varandra. Personligen lägger jag mycket tid här bara för att hjälpa mina medmänniskor då jag vet att jag kan mycket om mycket.
CyrusGNetWork är en mycket god förebild för moderatorerna här på FB. Titta lite på hur hon/han brukar bemöta användarna.
Vill ni ha exempel på dåliga förebilder så skicka ett pm, jag ser ingen vits med att hänga ut enskilda i ett nedvärderande syfte.

En annan idé är att trådar som slängs i papperskorgen inte heller stängs för inlägg. Låt de som vill prata om något, ni tycker är skit, prata färdigt. Det är ingen som dör av det.

Med vänlig hälsning
ljudkellgren
Senast redigerad av ljudkellgren 2012-06-07 kl. 10:22.
Citera
2012-06-07, 12:05
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Nu får en stor del av moderatorkåren på FB ta och skärpa till sig. Det är många som har blivit översittare och maktgalna. Trådar stängs till höger och vänster utan att man bemödar sig med att förklara varför. Många gånger slänger man trådar när det hade varit lika enkelt att hjälpa TS med att flytta den till rätt avdelning. Många gånger känns det som att moderatorn slänger ett ämne för att den inte tycker ämnet är intressant, trots att många andra gör det. Resonerar man så kanske man inte längre ska vara moderator.
Ödmjukhet är aldrig fel, vi är här många gånger för att hjälpa varandra. Personligen lägger jag mycket tid här bara för att hjälpa mina medmänniskor då jag vet att jag kan mycket om mycket.
CyrusGNetWork är en mycket god förebild för moderatorerna här på FB. Titta lite på hur hon/han brukar bemöta användarna.
Vill ni ha exempel på dåliga förebilder så skicka ett pm, jag ser ingen vits med att hänga ut enskilda i ett nedvärderande syfte.

En annan idé är att trådar som slängs i papperskorgen inte heller stängs för inlägg. Låt de som vill prata om något, ni tycker är skit, prata färdigt. Det är ingen som dör av det.

Med vänlig hälsning
ljudkellgren
Det finns över 100 moderatorer. Om du inte specificerar (gärna i PM till berörda parter!) vem/vad du syftar på så blir det omöjligt att bemöta kritiken.

När det gäller trådstängningar vs trådflyttar så förekommer båda delarna. Om en användare lagt mycket tid på en trådstart och verkligen bemödat sig om att försöka hitta rätt forum till sin trådstart så tror jag generellt att de flesta mods är ganska generösa i att flytta till rätt forum istälet för att papperskorga.

Tyvärr så finns det många användare som skiter fullständigt i vart en tråd hör hemma, och som skiter fullständigt i vilka regler och riktlinjer olika forumdelar kan ha. I dessa fall finns det ingen anledning att som moderator gulla runt och extraarbeta genom att göra det jobb som TS själv borde ha gjort.

Angående postning i papperskorgen så har admin uttalat sig här: https://www.flashback.org/sp37718765

Vill du "prata färdigt" med någon (i chattform eller liknande) så används med fördel PM, irc ellr liknande. På så sätt slipper forumet spammas med personliga vendettor, OT och skräpinlägg.
Citera
2012-06-07, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Det finns över 100 moderatorer. Om du inte specificerar (gärna i PM till berörda parter!) vem/vad du syftar på så blir det omöjligt att bemöta kritiken.
Anledningen till att jag gör det här är just för att jag känner att det behövs en allmän diskussion om det. Där alla kan komma till tals.

Citat:
När det gäller trådstängningar vs trådflyttar så förekommer båda delarna. Om en användare lagt mycket tid på en trådstart och verkligen bemödat sig om att försöka hitta rätt forum till sin trådstart så tror jag generellt att de flesta mods är ganska generösa i att flytta till rätt forum istälet för att papperskorga.
Det har varit så förut men det är dessvärre inte längre lika vanligt. Tittade på din historik och den ligger helt i linje med "CyrusGNetWork", vilket är glädjande
Det kanske skulle behövas lite positiv uppmuntran från mod's som dig och "CyrusGNetWork" till de mod's som inte har samma bemötande som ni brukar ha.

Citat:
Tyvärr så finns det många användare som skiter fullständigt i vart en tråd hör hemma, och som skiter fullständigt i vilka regler och riktlinjer olika forumdelar kan ha. I dessa fall finns det ingen anledning att som moderator gulla runt och extraarbeta genom att göra det jobb som TS själv borde ha gjort.
Jag kan förstå det om det är enskilda användare som sitter och spammar med nya felinlagda trådar hela tiden. Men om det är någon som bara gör fel pga okunskap tycker jag att det är bättre att hjälpa dem. Precis som du faktiskt brukar göra själv.

Citat:
Angående postning i papperskorgen så har admin uttalat sig här: https://www.flashback.org/sp37718765

Vill du "prata färdigt" med någon (i chattform eller liknande) så används med fördel PM, irc ellr liknande. På så sätt slipper forumet spammas med personliga vendettor, OT och skräpinlägg.

Jag förstår att trådar med enbart vendettor och OT slängs. Men jag kan inte hålla med om det admin4 säger i inlägget du länkar till. Så länge tråden inte ligger och tar plats i ett forum det inte hör hemma under kan jag inte se vilken skada som sker om folk fortsätter diskutera på sin nivå. Så länge det inte bryter om lagar som styr utgivningen av hemsidan.

Med vänlig hälsning
ljudkellgren
Citera
2012-06-07, 14:50
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Nu får en stor del av moderatorkåren på FB ta och skärpa till sig. Det är många som har blivit översittare och maktgalna. Trådar stängs till höger och vänster utan att man bemödar sig med att förklara varför. Många gånger slänger man trådar när det hade varit lika enkelt att hjälpa TS med att flytta den till rätt avdelning.

Upplever du ett problem så skicka ett PM till berörd moderator och berätta din åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in