Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Nu får en stor del av moderatorkåren på FB ta och skärpa till sig. Det är många som har blivit översittare och maktgalna. Trådar stängs till höger och vänster utan att man bemödar sig med att förklara varför. Många gånger slänger man trådar när det hade varit lika enkelt att hjälpa TS med att flytta den till rätt avdelning. Många gånger känns det som att moderatorn slänger ett ämne för att den inte tycker ämnet är intressant, trots att många andra gör det. Resonerar man så kanske man inte längre ska vara moderator.
Ödmjukhet är aldrig fel, vi är här många gånger för att hjälpa varandra. Personligen lägger jag mycket tid här bara för att hjälpa mina medmänniskor då jag vet att jag kan mycket om mycket.
CyrusGNetWork är en mycket god förebild för moderatorerna här på FB. Titta lite på hur hon/han brukar bemöta användarna.
Vill ni ha exempel på dåliga förebilder så skicka ett pm, jag ser ingen vits med att hänga ut enskilda i ett nedvärderande syfte.
En annan idé är att trådar som slängs i papperskorgen inte heller stängs för inlägg. Låt de som vill prata om något, ni tycker är skit, prata färdigt. Det är ingen som dör av det.
Med vänlig hälsning
ljudkellgren
Det finns över 100 moderatorer. Om du inte specificerar (gärna i PM till berörda parter!) vem/vad du syftar på så blir det omöjligt att bemöta kritiken.
När det gäller trådstängningar vs trådflyttar så förekommer båda delarna. Om en användare lagt mycket tid på en trådstart och verkligen bemödat sig om att försöka hitta rätt forum till sin trådstart så tror jag generellt att de flesta mods är ganska generösa i att flytta till rätt forum istälet för att papperskorga.
Tyvärr så finns det många användare som skiter fullständigt i vart en tråd hör hemma, och som skiter fullständigt i vilka regler och riktlinjer olika forumdelar kan ha. I dessa fall finns det ingen anledning att som moderator gulla runt och extraarbeta genom att göra det jobb som TS själv borde ha gjort.
Angående postning i papperskorgen så har admin uttalat sig här:
https://www.flashback.org/sp37718765
Vill du "prata färdigt" med någon (i chattform eller liknande) så används med fördel PM, irc ellr liknande. På så sätt slipper forumet spammas med personliga vendettor, OT och skräpinlägg.