2007-05-16, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haengqui
I cannabisforumet behövs en moderator som kollar forumet ungefär en gång i timmen och låser en 4-5 trådar om saker som redan behandlats i 17000 andra likadana trådar

Helt enkelt överaktiva mods!
Närminnet lär påverkas av cannabis, en svår match låter det som
Citera
2007-05-16, 23:21
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
*Att de oxå kan vara "användare" - inte bara Mods. De flesta mods här är aktiva i sina trådar medans en del endast verkar vara Mods som låser trådar och skriver nån oneliner.

Skyldig till anklagelsen. Blir lätt så dock med tanke på att moddandet i vissa forum tar en jäkla tid, sedan ska du rösta i varningsomröstningar, debattera för eller emot förändringar/regeländringar samt tigga nakenbilder på Lady T, det tar sin lilla tid och då är det inte alltid att man orkar med att gå in i en tung debatt.
Citera
2007-05-16, 23:29
Medlem
Haengquis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Närminnet lär påverkas av cannabis, en svår match låter det som

Och förutom det, alla skapare till trådar som handlar om hur man ska ta sig till amsterdam/christiania (i cb-forumet) borde permbannas.
Citera
2007-05-17, 00:15
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
kan svara på båda frågorna med ett "ord", Oddball

Jag har inget att invända.
Citera
2007-05-17, 02:11
Medlem
snapcases avatar
Det finns inget som en perfekt mod. Vi är människor vi med. Oavsett hur hjälpsam och vänlig man försöker vara så kommer det ändå en dålig dag när man snäser av i sina låsningar och PM. En perfekt mod ska vara kurator, diplomat, jurist och fredsdomare. Jämt. Kommer tyvärr inte att hända. Finns det nåt jag önskar av mods så är det att dom inte är oresonabla och negativa. Om nån är missnöjd med beslut jag fattar så vill jag gärna fä ett PM om det. Det är bättre om vi snackar om saken än att vara tyst
Citera
2007-05-17, 02:30
Medlem
dIRe_s avatar
Det mest viktiga är att hitta en bra balans så att de både är konsekventa men även har förmågan att kompromissa för att hitta en lösning vid svåra lägen.
Citera
2007-05-17, 02:41
Medlem
Kuyichis avatar
Lyhördhet (heter set så?) tror jag är viktigt. Den här tråden kan säkert vara till hjälp.
Citera
2007-05-18, 01:32
Medlem
tjaboooos avatar
jo en egenskap jag gillar är att vissa skriver småhumoristiska meddelanden, bl.a RuskigBuss gör det.
Citera
2007-05-18, 01:36
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det viktigaste är en egenskap som dessutom är ett måste; moderatorn skall vara helt neutral i sitt arbete och arbeta för FB:s bästa, och där ingår att respektera användarna. Vi är här för användarnas skull, inte de som är till för oss.

Visst är det så.

En bra mod ska heller inte bete sig radiostyrt utan hellre försöka hitta flexibla och konstruktiva lösningar när problem uppstår.

Vet du exempelvis vad jag brukar göra? Jag skickar pm till folk när de (på grund av ironiska inlägg) ovetandes bryter mot reglerna. Då hinns regelbrotten editeras bort och seriösa debattörer slipper idiotvarningar. Fan, Christian. Det borde väl en bra mod också kunna göra?
Citera
2007-05-18, 01:41
Medlem
Krappfiskarns avatar
Jag gillar faktiskt en del moderatorer som har en aggresiv och uppkäftig attityd när det kommer till att påpeka saker som OT, listtrådar, trams-tråd osv ... Det visar vem som bestämmer.
Citera
2007-10-28, 16:53
Administrator
admins avatar
Moderatorer vs. användare - samlingstråden

Hur önskar ni att forumets moderatorer ska vara?
Kan något bli bättre? Är det något ni är missnöjda med?
Är det något specifikt ni uppskattar och som ni anser bör uppmärksammas?

Vi har idag 68 handplockade moderatorer som tillsammans hjälper till att hålla ordning i Flashbacks drygt 100 olika forumdelar (inkl. subforum). Dessa övervakar tillsammans i genomsnitt mer än 10 000 inlägg per dygn, och ser till att regelbrott raderas och att forumet kan fortsätta att vara öppet. Det är ingen hemlighet att utan dessa personer skulle forumet aldrig kunna existera.

För att försäkra oss om att allt går korrekt till så har vi även omröstningar innan en varning delas ut (det är inte tillåtet att rösta på ett alternativ som inte har stöd i reglerna), vi har diskussioner om regeltolkningar och det förs en kontinuerlig diskussion om hur forumet kan förbättras. Detta gäller allt från nya forumavdelningar till hur vi kan skapa tolerantare eller bättre regelverk etc.

När vi haft svårigheter att hitta en lämplig kandidat till ett specifikt forum så har vi valt att hellre stänga forumavdelningen tillfälligt än att kompromissa när det gäller våra krav på blivande moderatorer.

Vi eftersträvar en stor variation på moderatorerna, och genom de helt skilda personligheterna så hoppas vi skapa en intressant helhet.

Det har tidigare funnits kritik om en "klyfta" mellan användare och moderatorer. När moderatorer är aktiva debattörer så uppstår ibland svårigheter för vissa användare att skilja mellan "moderatorn" och "debattören". De moderatorer som däremot inte debatterar lika mycket anklagas istället för att vara "proffsmoderatorer" för att de inte debatterar lika mycket i forumet som innan.

Eftersom deras roll är högst betydelsefull och det ligger i allas vårt intresse att forumet har bra moderatorer så tänkte jag fråga er användare hur ni upplever situationen. Det är viktigt för oss att veta när vi gör något bra som fungerar, men också att ta till oss av saklig kritik ifall något fungerar mindre bra.

Vad är bra?
Vad kan bli bättre?
Hur kan det isf. bli bättre?
Och varför skulle det bli bättre?

Om allt redan är perfekt, skriv det. Om något kan förbättras, berätta då vad.

admin
Citera
2007-10-28, 16:56
Medlem
trapd00rs avatar
Tycker det funkar bra, lite mer delaktighet i diskutionerna från moderatorernas sida skulle ju dock inte vara helt fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in