2010-02-25, 20:56
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Bingo!

Har du några exempel på sådana trådar som du startat? Och vad menar du med att det känns "sådär"?

Om du inte förstod det så var det inget exempel på en moderator, utan det var ett exempel på dig som moderator. Det första alltså.

Där jag motiverat varför jag postat tråden i det forat? Det händer bara när jag tror att en moderator vill ha tråden någon annanstans eller när det är svårt att bedöma vart tråden hör hemma. Ska nog kunna gräva fram något.

Det känns sådär att tråden slängs när den lika snabbt hade kunnat flyttas.
Citera
2010-02-25, 20:59
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Min poäng var att Kalle är fotograf men att tråden knappast ska ligga i 'Fotografi'...

Där fick du mig, dock så framgår ju inget diskussionsunderlag så jag hade inte kunnat bedöma det, mer än att tråden saknar diskussionsunderlag.

Om tråden nu behandlade kalle på julafton. Då finns det ju två rätta svar, eller fler. 1. Tråden ligger rätt för TS anser att den behandlar fotografi. 2. Tråden ligger fel för att den egentligen skall ligga i övrigt - sista utvägen, tv-serier och tv-program eller något annat fora.

Det är ju upp till TS att klargöra det genom sin första post.
Citera
2010-02-25, 21:00
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Det är ju skillnad mellan ett fall där tråden är felplacerad gentemot om det redan finns en tråd som behandlar ämnet.

Sant men poängen kvarstår hade fåt samma reaktion om jag postat den i fel forum. Det faktum att min tråd låstes fick mig att tänka efter både en och två gånger och resultatet är att jag nu alltid söker/hittar rätt forumdel innan jag gör en ny tråd så att jag inte får fler låsta trådar.
Citera
2010-02-25, 21:11
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Där fick du mig, dock så framgår ju inget diskussionsunderlag så jag hade inte kunnat bedöma det, mer än att tråden saknar diskussionsunderlag.

Om tråden nu behandlade kalle på julafton. Då finns det ju två rätta svar, eller fler. 1. Tråden ligger rätt för TS anser att den behandlar fotografi. 2. Tråden ligger fel för att den egentligen skall ligga i övrigt - sista utvägen, tv-serier och tv-program eller något annat fora.

Det är ju upp till TS att klargöra det genom sin första post.
Om TS klargör i trådstarten vart tråden ska ligga så är det väl bara att lägga den i rätt forum från början? Eller missförstår jag dig?
Citera
2010-02-25, 22:13
Medlem
storbondens avatar
Moderatorerna gör ett bra jobb, har inte haft något problem med någon.
Senast redigerad av storbonden 2010-02-25 kl. 22:30.
Citera
2010-02-25, 22:39
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Haha.

Två olika scenarior, med samma utgång:

En tråd placeras i fel forum, moderator slänger den. TS har kanske lärt sig en läxa. TS gör en ny tråd.

En tråd placeras i fel forum, moderator flyttar den. TS har kanske lärt sig en läxa. TS slipper göra en ny tråd.

Vad får man ut av scenario ett?

För det första mindre arbete för mig. Om jag skall flytta tråden så måste jag förstås söka först och kolla så att det inte redan finns en liknande tråd i det forum där den hör hemma, sedan flytta den och skriva ett meddelande. För det andra så tror jag att användaren lär sig mer av scenario ett.

Men, det har faktiskt hänt att jag har flyttat trådar. Är den 20 inlägg lång och av hög kvalitet, t.ex, så är chansen större än om den är 2 inlägg lång och av låg kvalitet.
Citera
2010-02-25, 23:11
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
För det första mindre arbete för mig. Om jag skall flytta tråden så måste jag förstås söka först och kolla så att det inte redan finns en liknande tråd i det forum där den hör hemma, sedan flytta den och skriva ett meddelande. För det andra så tror jag att användaren lär sig mer av scenario ett.

Men, det har faktiskt hänt att jag har flyttat trådar. Är den 20 inlägg lång och av hög kvalitet, t.ex, så är chansen större än om den är 2 inlägg lång och av låg kvalitet.

Precis. Sedan så kan man göra undantag om det faktiskt är en vettig tråd där diskussionen pågår på en bra nivå och där TS har gjort ett ärligt misstag.

Man lär sig snabbt som mod vilka som bara postar en tråd utan att tänka och vilka som har gjort ett litet misstag då det inte är helt glasklart var tråden ska ligga.

Detta är common sense och det enda jag efter mina sju år på FB har lärt mig är att det alltid kommer att finnas gnällfittor som Dante vilka gnäller på alla icke-problem de kan komma på. Det var likadant 2003 och det kommer vara likadant 2020 och det alldeles oavsett vad som händer. Den här tråden kunde ha varit startad i maj 2002, eller när det nu var mods infördes, och ha fortsatt utan avbrott sedan dess.

Blir folk aldrig trötta på att gnälla över skitsaker? Väntar bara på att någon ska starta den klassiska "Varför får mods...." t.ex. varför får mods ha en extra profilbild eller varför står det moderater ovanför modsens avatar även i forum de inte moddar. o.s.v o.s.v. o.s.v. bla bla bla.

Blir dessa gnällare aldrig trötta? Varför inte spara er till de strider som verkligen är värda att kämpa istället för att ständigt gnälla över en massa skitsaker? Det enda det för med sig är att folk blir trötta på er och ni får en stämpel som en tjatig, gnällig jävel.

Men visst, roar det att kämpa mot väderkvarnar så fortsätt gärna.
Citera
2010-02-25, 23:34
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Precis. Sedan så kan man göra undantag om det faktiskt är en vettig tråd där diskussionen pågår på en bra nivå och där TS har gjort ett ärligt misstag.

Man lär sig snabbt som mod vilka som bara postar en tråd utan att tänka och vilka som har gjort ett litet misstag då det inte är helt glasklart var tråden ska ligga.

Detta är common sense och det enda jag efter mina sju år på FB har lärt mig är att det alltid kommer att finnas gnällfittor som Dante vilka gnäller på alla icke-problem de kan komma på. Det var likadant 2003 och det kommer vara likadant 2020 och det alldeles oavsett vad som händer. Den här tråden kunde ha varit startad i maj 2002, eller när det nu var mods infördes, och ha fortsatt utan avbrott sedan dess.

Blir folk aldrig trötta på att gnälla över skitsaker? Väntar bara på att någon ska starta den klassiska "Varför får mods...." t.ex. varför får mods ha en extra profilbild eller varför står det moderater ovanför modsens avatar även i forum de inte moddar. o.s.v o.s.v. o.s.v. bla bla bla.

Blir dessa gnällare aldrig trötta? Varför inte spara er till de strider som verkligen är värda att kämpa istället för att ständigt gnälla över en massa skitsaker? Det enda det för med sig är att folk blir trötta på er och ni får en stämpel som en tjatig, gnällig jävel.

Men visst, roar det att kämpa mot väderkvarnar så fortsätt gärna.

Jag har ju sagt att jag tycker att moderatorerna gör ett bra jobb. Denna tråden renderade ju i gnäll när mod-kåren kom och kallade min post för gnäll, vilken inte alls var menad som gnäll. Dessutom argumenterar jag bara för min sak.

Exakt vad är det som är en skitsak här?
Citera
2010-02-25, 23:40
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Exakt vad är det som är en skitsak här?
Det är väl ganska uppenbart? Men visst, skitsaken är alltså huruvida det är ett problem att visa trådar papperskorgas istället för att de flyttas.

Det finns för- och nackdelar med båda tillvägagångssätten. Inget av dem är en universallösning så låt modsen själva bestämma när de vill göra det ena eller det andra.
Citera
2010-02-25, 23:43
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Det är väl ganska uppenbart? Men visst, skitsaken är alltså huruvida det är ett problem att visa trådar papperskorgas istället för att de flyttas.

Det finns för- och nackdelar med båda tillvägagångssätten. Inget av dem är en universallösning så låt modsen själva bestämma när de vill göra det ena eller det andra.

Sällan att det är en skitsak, men tydligen har vi skilda åsikter så jag ska inte försöka övertyga dig.
Citera
2010-02-26, 00:01
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Nej, det blir den inte. När OT rensas bort (modereras) från den diskussionen ska man inte kommentera det.

Om man (som du gjort) gör det får man tillsägelser, svårare än så är det inte.

Men tråden ställer frågan om varför Cecilia Beckroth inte får diskuteras här på Flashback, det bör väl
per automatik innebära att frågor kring modereringen måste få ställas utan att man skall riskera en
tillsägelse? Jag vet inte hur man överhuvudtaget ska kunna undvika frågor kring detta i just den tråden? Jag blev påhoppad av en vanlig användare som talade om för mig vad jag fick och inte fick
skriva men även hur ointressant tråden var. Den användarens inlägg raderades inte men innehöll lika
mycket OT som mina. Det gav enligt mig en snedvriden atmosfär i tråden.
Att det inte är lätt att hålla ordning i en del trådar har jag full förståelse för, men i vissa trådar bör det kanske vara lite högre i tak?
Citera
2010-02-26, 00:14
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Sällan att det är en skitsak, men tydligen har vi skilda åsikter så jag ska inte försöka övertyga dig.

Ok, du tycker att detta är ett stort problem. Får jag då fråga dig hur många trådar om dagen det är som flyttas till papperskorgen istället för att man flyttar dem till rätt forum?

Det måste var väldigt många om detta nu inte är en skitsak. Hundra om dagen eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in