2010-02-24, 15:36
Medlem
chribsson2s avatar
Många fler medlemmar= fler kassa trådstarter och inlägg= fler moderatorsåtgärder som upplevs som felaktiga av användarna.

Det har ju också inneburit ett ökat antal moddar, varav en del kanske inte riktigt håller den standard som man skulle önska, men det är ett I-landsproblem egentligen..
Citera
2010-02-24, 15:45
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yim-tze
Flashback blev för stort, nu är det normalt folk här som inte har något som helst intresse av en fri debatt. Tyvärr har det spridig sig till moderatorerna också.

Du har nog missförstått syftet med Flashback. Gejen var ju inte att en liten grupp "underground"-folk skulle hysteriskt fnissande kunna skriva KUK på ett internetforum och tipsa varandra om var man köper piratkort.

Det förvånar mig alltid när folk klagar på att FB har blivit för stort. Då har man verkligen missat målsättningen.

Hela vitsen är ju att göra FB så stort så kreti och pleti hittar hit, och då upptäcka att man kan diskutera precis vad som helst här. Många verkar tycka att det är synd och att de helst skulle vilja att FB var en väl förborgad hemlighet där endast få utvalda ska få vistas.

I själva verket är det ju först nu som FB verkligen kan börja tjäna yttrandefriheten när en jävla massa folk är här dagligen. Det är ju också detta som är så häftigt med FB nu. Dock drar det ju med sig en del problem, direkt relaterat just till storleken, det blir t.ex. många forum att hålla reda på (eftersom vi ju vill locka hit så många intressegrupper som möjligt).

Syftet med modereringen är ju att folk ska kunna diskutera utan att drunkna i skit från skräpanvändare och idioter. Reglerna har inget självändamål, och därför är det inte så konstigt att de skiljer sig åt mellan olika forum. Om en nivå funkar i Litteratur men inte i I&I så är det ju helt logiskt att ha olika nivåer. Det viktiga är ju att det går att diskutera vettigt i båda forumen. Att skrika att det är orättvist är ju synnerligen enfaldigt och vittnar bara om att man inte begriper vad syftet är.

Tvärtemot vad du tycks tro så är inte FB:s definition av en fri debatt rätten att skriva KUK i alla trådar man vill bara för att man tycker det är kul. Vi siktar lite högre än så.
Citera
2010-02-24, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Du har nog missförstått syftet med Flashback. Gejen var ju inte att en liten grupp "underground"-folk skulle hysteriskt fnissande kunna skriva KUK på ett internetforum och tipsa varandra om var man köper piratkort.

Det förvånar mig alltid när folk klagar på att FB har blivit för stort. Då har man verkligen missat målsättningen.

Hela vitsen är ju att göra FB så stort så kreti och pleti hittar hit, och då upptäcka att man kan diskutera precis vad som helst här. Många verkar tycka att det är synd och att de helst skulle vilja att FB var en väl förborgad hemlighet där endast få utvalda ska få vistas.

I själva verket är det ju först nu som FB verkligen kan börja tjäna yttrandefriheten när en jävla massa folk är här dagligen. Det är ju också detta som är så häftigt med FB nu. Dock drar det ju med sig en del problem, direkt relaterat just till storleken, det blir t.ex. många forum att hålla reda på (eftersom vi ju vill locka hit så många intressegrupper som möjligt).

Syftet med modereringen är ju att folk ska kunna diskutera utan att drunkna i skit från skräpanvändare och idioter. Reglerna har inget självändamål, och därför är det inte så konstigt att de skiljer sig åt mellan olika forum. Om en nivå funkar i Litteratur men inte i I&I så är det ju helt logiskt att ha olika nivåer. Det viktiga är ju att det går att diskutera vettigt i båda forumen. Att skrika att det är orättvist är ju synnerligen enfaldigt och vittnar bara om att man inte begriper vad syftet är.

Tvärtemot vad du tycks tro så är inte FB:s definition av en fri debatt rätten att skriva KUK i alla trådar man vill bara för att man tycker det är kul. Vi siktar lite högre än så.

När moderatorerna låter pk användare ta över och styra agendan så att den fria debatten tystat, så har FB överlevt sin egen nytta. Det är fallet i antal forum idag.
Citera
2010-02-24, 15:56
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yim-tze
När moderatorerna låter pk användare ta över och styra agendan så att den fria debatten tystat, så har FB överlevt sin egen nytta. Det är fallet i antal forum idag.

Hmmm, om nu vissa "tar över debatten" så är väl motståndarna kassa på att argumentera alternativt har fel. För du menar väl inte att yttrandefriheten bara gäller de som har "radikala" åsikter. Men visst, det kan vara jobbigt när folk argumenterar mot en.

Så länge de håller sig till reglerna är det ju fritt fram. Håller de sig inte till reglerna så RP:a.
Citera
2010-02-24, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Hmmm, om nu vissa "tar över debatten" så är väl motståndarna kassa på att argumentera alternativt har fel. För du menar väl inte att yttrandefriheten bara gäller de som har "radikala" åsikter. Men visst, det kan vara jobbigt när folk argumenterar mot en.

Så länge de håller sig till reglerna är det ju fritt fram. Håller de sig inte till reglerna så RP:a.

Nej, problemet är att om du skriver ett seriöst argument får du något nonsens tillbaka som enkelt kan motbevisas. Problemet är att nästa gång du skriver ett seriös inlägg kommer samma motbevisade nonsens tillbaka och detta sker systematiskt i alla trådar.

Rent debattsabotage.
Citera
2010-02-24, 16:09
Medlem
spirdalas avatar
OM det skulle vara att FB är på väg o bli för stort,mycket tjafs etc så sjunker väl förtroendet för FB som ett seriöst forum därav tapp av gamla medlemmar. Att få ett tapp av gamla medlemmar ser jag som allvarligt då jag tror dom är viktiga för detta forum. Alla medlemmar är lika viktiga så klart men tror dom "gamla rävarna" är viktiga för forumets kvalite.

Vill inte på något sätt påstå att det ligger till så här men som jag startade tråden med.....tycker mig känna ett större o större gnäll.

Kanske är en del av utvecklingen på detta utmärkta forum?
Citera
2010-02-24, 16:18
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spirdala
OM det skulle vara att FB är på väg o bli för stort,mycket tjafs etc så sjunker väl förtroendet för FB som ett seriöst forum därav tapp av gamla medlemmar. Att få ett tapp av gamla medlemmar ser jag som allvarligt då jag tror dom är viktiga för detta forum. Alla medlemmar är lika viktiga så klart men tror dom "gamla rävarna" är viktiga för forumets kvalite.

Vill inte på något sätt påstå att det ligger till så här men som jag startade tråden med.....tycker mig känna ett större o större gnäll.

Kanske är en del av utvecklingen på detta utmärkta forum?

Jag tycker snarare det är ett tecken på att fler röster blir hörda, och snart har vi nya etablerade medlemmar som kommer ses som gamla rävar. Det hör till ett forums utveckling.
Citera
2010-02-24, 16:28
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Jag tycker snarare det är ett tecken på att fler röster blir hörda, och snart har vi nya etablerade medlemmar som kommer ses som gamla rävar. Det hör till ett forums utveckling.

Håller fullständigt med om detta.

Sen så har jag förvisso märkt ett visst intensifierat uns av "rättshaveri" i kritiken mot moderatorgillet och dess åtaganden vid regelbrott.
Dvs användaren som får en tillsägelse alt. varning tjafsar i högre utsträckning än tidigare emot beslutet, utan att det egentligen inte finns någon anledning till tjafset.

Men även detta kan kanske ses som en naturlig del i ett forum av den karaktär som Flashback utmärker sig för?

Flashback har ju alltid tillåtit en viss "hätsk" attityd, även i de inlägg som riktar sig mot administrationen och moderatorerna.
Det klimat som råder på Flashback passar ju vissa men inte andra, och de som lämnar skutan är troligtvis sådana medlemmar som helt enkelt har tröttnat på detta.
Citera
2010-02-24, 17:34
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragonflies
När modsen inte är intresserad av att göra det jobbet så kanske det krävs att man förtydligar?
Och hur ska man annars bevisa, som du påstår?

Läs om vad jag verkligen skrev i stället för att gissa.

Sedan är det bara rent dumt av dig att hävda att inget sker.. Vad vill du ha en rapport med 15minuters mellanrum för att du skall se att något verkligen sker?

Citat:
Att jag inte vet ett skit hur modsjobbet sköts beror väl på att modsen inte låter oss ta del av det?

Värst vad jag gör bort mej, enligt dej.

Nu sitter du och vet med bestämdhet igen och talar om vad jag vet och inte vet igen..
Förut sa du dessa orden till en moderator (R.R)..

Din okunskap om vad moderatorer känner till och inte känner till om andra moderatorers arbete, är just ENBART din okunskap. Den okunskapen, du besitter, delas inte av moderatorer och exmods eller av andra vanliga medlemmar per se bara för att du lägger replik till någon.

Det är något du har upprepat bevisat att du inte vill fatta.

Så ge fan i att tala ÅT andra människor om vad det vet och inte vet. När skall det sjunka in i din skalle att din okunskap är inte "alla andras okunskap"..
Hela tiden ser man dig återkomma med denna dumma frasering "...det kan ju inte du och jag veta".

Där gör du bort dig om och om igen.

Citat:
Eftersom varken mods eller admin går in i enskilda användares pm-boxar så lär de ju inte veta hur modsen svarar och beter sig? Men ändå vet du att modsen är sååååå trevliga?

Åh vad duktig du är som vet mer än moderatorer och EX moderatorer om vad som sker på Flaskback och vad moderatorer gör och inte gör.

Så det handlar om att moderatorer inte går in i PM-boxar nu?
Märkligt i resten av tråden handlade det från ditt håll om "stalkers" ute i i forumen när man läser dina inlägg, och en sammanställning från dig och att du har en PM-konverastion med en moderator...

Så moderatorena går inte in i PM-boxar sen när då? Hände detta för en timme sedan?

För två månader sen var en moderator inne i min PM-box. Nej jag var knappast mod då när detta hände utan en vanlig medlem en EXmod.
Jag hade gjorde en anmälan på ett PM för regelbrott 1.06.
Kontaktade en mod och den moderatorn gick in i min PM-boxen.
Nej det är ingen särbehandling som jag fick för att jag var en EX-moderator vid det tillfället. Utan en normal standard behandling som vilken medlem som helst får om man anmäler vid vissa regelöverträdelser.

Att de ogärna gör det är en sak, dock så går det in när det är riktigt speciella specialfall..
Och detta finns upplyst i en av trådarna som finns inne på Flashback-forumet med.

P.S
Nej jag har inga planer på att bli moderator igen om jag inte blir tillfrågad.
Så du kan lägga ned och inbilla dig att jag svar så här för att bli mod igen.
Senast redigerad av Empress 2010-02-24 kl. 18:00.
Citera
2010-02-24, 17:47
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Håller fullständigt med om detta.

Sen så har jag förvisso märkt ett visst intensifierat uns av "rättshaveri" i kritiken mot moderatorgillet och dess åtaganden vid regelbrott.
Dvs användaren som får en tillsägelse alt. varning tjafsar i högre utsträckning än tidigare emot beslutet, utan att det egentligen inte finns någon anledning till tjafset.

Men även detta kan kanske ses som en naturlig del i ett forum av den karaktär som Flashback utmärker sig för?

Flashback har ju alltid tillåtit en viss "hätsk" attityd, även i de inlägg som riktar sig mot administrationen och moderatorerna.
Det klimat som råder på Flashback passar ju vissa men inte andra, och de som lämnar skutan är troligtvis sådana medlemmar som helt enkelt har tröttnat på detta.
Jag tror inte att det är konstigare att flashback har blivit större ---> fler inlägg skrivs ---> fler regelbrott skrivs ---> fler användare varnas ---> fler användare som inte accepterar en varning/tillsägelse ---> fler trådar i flashbackforumet med gnäll.

För överlag så känner jag såhär när jag läser dom senaste trådarna som bashar mods: Det är inte nytt gnäll, bara mer.
Citera
2010-02-24, 17:49
Medlem
Orzions avatar
Om något är modsen alldeles för snälla när det gäller OT och trams. Skulle inte ha något emot hårdare tag när det gäller detta.
Citera
2010-02-24, 17:53
Medlem
spirdalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Jag tror inte att det är konstigare att flashback har blivit större ---> fler inlägg skrivs ---> fler regelbrott skrivs ---> fler användare varnas ---> fler användare som inte accepterar en varning/tillsägelse ---> fler trådar i flashbackforumet med gnäll.

För överlag så känner jag såhär när jag läser dom senaste trådarna som bashar mods: Det är inte nytt gnäll, bara mer.

Hoppas på ett trendbrott på den fronten då gnäll kan förstöra en hel intressant tråd debatt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in