Citat:
Ursprungligen postat av Wo0ozle
Nej jag har inga källor alls förutom den jag tidigare har nämt som sa att vissa våningar stängdes av helt för allmänheten. Jag bara spekulerar eftersom någon av er frågade hur jag trodde att det hade gått till. Dessutom så finns det säkerligen mycket förberedelser som man kan göra innan man sätter i själva bomberna och det är ju ingen som vet hur lång tid detta var planerat, om det nu var planerat.
Nej, det är en annan sak jag skulle vilja veta, tidsplanen. Men det kan vi ta senare.
Citat:
Jag tror inte att byggnaderna totalrenoveras alls om det inte är nödvändigt. Dock tror jag att det görs ständigt underhåll, och reparationer om någonting verkar behöva det. Dock verkar du ha glömt att det inte handlar om ett vanligt kontor utan en skyskrapa. Hur många våningar var WTC, jag har hört det flera gånger så den informationen ska väl vara lätt-tillgänglig om jag har fel men jag har för mig att det var ca 110 våningar det handlade om, men oavsett så är det lite mer än de 5-10 som det handlar om för vanliga kontor i Sverige.
Varför skulle de enskilda våningsplanen behöva underhållas oftare i en 100 våningar hög byggnad än i en 10 våningar hög? Underhåll i stil med ommålning etc motiverar inte friläggning av balkar o.dyl.
Citat:
Det har varit mycket bygg och underhåll utanför huset där jag bor, även på huset får något år sedan. Inte fan sprang jag och snokade om på dem för det utan jag antog att de var anställda för att göra ett jobb som de hade kompetens nog att klara av. Jag tänkte inte en enda gång på att de kanske minerade hela huset. Det är lixom inte det första man kommer att tänka på.
Men nu pratade vi ju inte om vad som hände i ett närliggande hus, utan i samma hus och på samma våning som du bodde och verkade. Du verkar inte jobba på kontor, så vi säger att din hyresvärd säger att de ska göra om i din lägenhet istället. Skulle inte du bry dig ett dugg om vad de gjorde? Om de sa att de skulle tilläggsisolera men gjorde något som du tycker verkade vara något helt annat, skulle du inte fråga?
Citat:
Om reparationerna gjordes oftare vid de bärande balkarna (vika jag inte ens tror att de flesta som jobbade där hade en aning om vilka de var) så skulle det väl inte vara något konstigt med det? Om det är säkerhet man vill ha så är det ju självklart att det är just de bärande balkarna som man lägger fokus på. De heter inte BÄRANDE balkar utan anledning.
Upp till 50 000 verksamma i huset, inte en enda har en aning om vad en bärande balk är... Bärande balkar är dessutom något som nästan aldrig påverkas vid reparationer. Man reparerar vattenledningar, ventilation och innerväggar, inte bärande balkar. Om man behöver göra reparationer på bärande balkar är man riktigt illa ute.
Citat:
Det är ingen förutom de som tränade bombhundarna samt de som hade hand om dem som faktiskt vet om de ens var bombhundar. Även om de nu var det så spelar det ingen större roll om deras husse/matte sa åt dem att ignorera det de vittrade.
Ok, bombhundstränarna och samtliga vakter var med på konspirationen.
Citat:
Om någon nu faktiskt har förknippat något de såg med bomber nu i efterhand. Vad skulle de göra åt saken? Om du såg HA mörda någon, skulle du då springa fram till dem och säga "Jag såg minsann vad du gjorde!". Det vore ju inte så lyckat precis, och om de sa det till konspirationsteoretikerna så skulle det ännu bara bli avfärdat som ännu en "foliehatt".
Det där köper jag inte. Människor vill ha sin stund i rampljuset, och om de bär på sådant sprängstoff som att de har sett (eller tror sig ha sett) bomber apteras på balkar under "reparationer" kommer det garanterat träda fram åtminstone någon som vill tala ut inför kvällspressen. Vänd på det: om DU jobbade på WTC och såg något som var misstänkt likt bomber som placerades överallt på ditt kontor några månader innan attentatet, skulle du inte berätta det för någon? (efter 9/11 förstås, innan tyckte du bara att det såg konstigt ut, men brydde dig inte utan litade på att de som höll på kunde sin sak) Skulle inte du tycka att det vore viktigt att sanningen kom fram?
Citat:
Tilläts vem som helst att vistas på platsen?
Vid merparten av reparationerna tror jag nog att de fick det ja. Det kostar enorma summor att stänga hela kontor. "ursäkta röran, vi bygger om"...
Citat:
Varför används inte thermite till rivning?
För att det verkar med hjälp av tyngdlagen. Mig veterligen har det aldrig använts vid någon rivning någonsin, så om man använde det vid WTC så var det en helt ny och oprövad metod man använde sig av.
Citat:
Är det för att det inte klarar jobbet eller för att det är en säkerhetsrisk? Är det det sistnämnda så behövde de knappast bry sig om det i detta fall.
Jag skulle gissa på det förstnämnda. Men jag är ute lite på hal is nu: det är hållf och allmän byggteknik som är mitt intresseområde.
Citat:
Jo det är stor skillnad. Men det är stor skillnad på ett vanligt svenskt standardkontor och WTC också som jag redan nämnt. Handlar det om en så pass hög byggnad som dessutom har mycket tunnare bas än vad den är hög så tror jag alltid att det finns folk på plats som antingen kontrollerar om något behöver underhållas, eller underhåller. Det behöver inte vara någon omfattande reparation det handlar om heller.
Ja, det tar onekligen tid att ta sig igenom alla 110 våningar... Vilket ÅTERIGEN styrker min teori om att de enskilda våningarna inte renoverades med tätare intervall än 20-30 år, alternativt när nya hyresgäster flyttade in.