2008-10-30, 22:39
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Så du menar att det var en ren slump att NORAD hade en övning samma dag, och att övningen i stora drag var en kopia av det som verkligen hände?
Visa gärna något som styrker att det var en "kopia" av det som skedde.

Citat:
Är det då samma slump som inträffade i London i samband med bomberna i deras tunnelbana. Det har ju framkommit att det var som pågick övningar som även dessa kopierade de verkliga händelserna
samma här, något styrkande behövs.
Citat:
På vilket sett måste Kanada vara inblandat? övningarna som pågick hade enbart mål inne i USA.
Kanske för att Kanada även var med i NORAD, dvs dom fick information från USA om vad som skedde, deltog säkert aktivt osv.

Vad gäller dessa "övningar" så figurerar de fortfarande att det var "kopior" av det som hände, men jag har inte sett någonting som bekräftar detta, ytterligare en internetmyt som folk har tagit åt sig.

Men som tur är så verkar dom ha släppt Operation Northwoods (eller vad den nu hette)
Citera
2008-10-30, 22:55
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Så du menar att det var en ren slump att NORAD hade en övning samma dag, och att övningen i stora drag var en kopia av det som verkligen hände?

Berätta. Vilken övning är det du menar och hur var den en "kopia"?

Citat:
På vilket sett måste Kanada vara inblandat?

NORAD styrs och bemannas av USA och Kanada gemensamt. Lt. General Ken R. Pennie, var tex både kanadensare och biträdande befälhavare för NORAD 2001. NORADs uppdrag är att skydda både Kanada och USA.

Citat:
The North American Aerospace Defense Command (NORAD) is a bi-national United States and Canadian organization charged with the missions of aerospace warning and aerospace control for North America.

http://www.norad.mil/about/history.html
Senast redigerad av SLOB 2008-10-30 kl. 23:02.
Citera
2008-10-30, 23:50
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Berätta. Vilken övning är det du menar och hur var den en "kopia"?

NORAD styrs och bemannas av USA och Kanada gemensamt. Lt. General Ken R. Pennie, var tex både kanadensare och biträdande befälhavare för NORAD 2001. NORADs uppdrag är att skydda både Kanada och USA.

http://www.norad.mil/about/history.html

Aside from military exercises, a National Reconnaissance Office drill was being conducted on September 11, 2001. In a simulated event, a small aircraft would crash into one of the towers of the agency's headquarters after experiencing a mechanical failure. The NRO is the branch of the Department of Defense in charge of spy satellites. According to its spokesman Art Haubold: "No actual plane was to be involved -- to simulate the damage from the crash, some stairwells and exits were to be closed off, forcing employees to find other ways to evacuate the building." He further explained: "It was just an incredible coincidence that this happened to involve an aircraft crashing into our facility, as soon as the real world events began, we cancelled the exercise." Most of the agency's personnel were sent home after the attacks.

http://www.boston.com/news/packages/sept11/anniversary/wire_stories/0903_plane_exercise.htm
Citera
2008-10-31, 00:12
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Aside from military exercises, a National Reconnaissance Office drill was being conducted on September 11, 2001. In a simulated event, a small aircraft would crash into one of the towers of the agency's headquarters after experiencing a mechanical failure. The NRO is the branch of the Department of Defense in charge of spy satellites. According to its spokesman Art Haubold: "No actual plane was to be involved -- to simulate the damage from the crash, some stairwells and exits were to be closed off, forcing employees to find other ways to evacuate the building." He further explained: "It was just an incredible coincidence that this happened to involve an aircraft crashing into our facility, as soon as the real world events began, we cancelled the exercise." Most of the agency's personnel were sent home after the attacks.

http://www.boston.com/news/packages/sept11/anniversary/wire_stories/0903_plane_exercise.htm

Vad menar du att det här innebär?
Citera
2008-10-31, 00:41
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Vad menar du att det här innebär?

Inte en jävla aning.
Citera
2008-10-31, 00:50
Medlem
Fahrenheit451s avatar
The Morning of September 11, 2001

Citat:
As the sun rose on September 11, 2001, NORAD was already taking part in the Vigilant Guardian war game, which had begun a few days before. [Newhouse News, 1/25/02, Ottawa Citizen, 9/11/02, Code One Magazine, 1/02] As a result, NORAD was in peak form. It was fully staffed and alert, and senior officers were manning stations throughout the US when the first hijacking was reported. [Aviation Week and Space Technology, 6/3/02] Because of the war game, NORAD “had extra fighter planes on alert.” [ABC News, 9/14/02] Colonel Robert Marr, in charge of NORAD’s Northeastern US sector, said, “We had the fighters with a little more gas on board. A few more weapons on board.” [ABC News, 9/11/02]

Citat:
(6:30 a.m.) September 11, 2001: NORAD on Alert for Emergency Exercises
NORAD’s war room in Cheyenne Mountain, Colorado [Source: Val Gempis]Lieutenant Colonel Dawne Deskins and other day shift employees at NORAD’s Northeast Air Defense Sector (NEADS) in Rome, NY, start their workday. NORAD is conducting a week-long, large-scale exercise called Vigilant Guardian. [Newhouse News Service, 1/25/2002] Deskins is regional mission crew chief for the Vigilant Guardian exercise. [ABC News, 9/11/2002]
Exercise Includes Simulated Attack on the US - Vigilant Guardian is described as “an exercise that would pose an imaginary crisis to North American Air Defense outposts nationwide”; as a “simulated air war”; and as “an air defense exercise simulating an attack on the United States.” According to the 9/11 Commission, it “postulated a bomber attack from the former Soviet Union.” [Newhouse News Service, 1/25/2002; Filson, 2003, pp. 55 and 122; 9/11 Commission, 7/24/2004, pp. 458] Vigilant Guardian is described as being held annually, and is one of NORAD’s four major annual exercises. [GlobalSecurity (.org), 4/14/2002; Filson, 2003, pp. 41; Arkin, 2005, pp. 545] However, one report says it takes place semi-annually. [Aviation Week and Space Technology, 6/3/2002] Accounts by participants vary on whether 9/11 is the second, third, or fourth day of the exercise. [Code One Magazine, 1/2002; Newhouse News Service, 1/25/2002; Ottawa Citizen, 9/11/2002] Vigilant Guardian is a command post exercise (CPX), and in at least some previous years was conducted in conjunction with Stratcom’s Global Guardian exercise and a US Space Command exercise called Apollo Guardian. [US Congress, n.d.; GlobalSecurity (.org), 4/14/2002; Arkin, 2005, pp. 545] All of NORAD is participating in Vigilant Guardian on 9/11. [Aviation Week and Space Technology, 6/3/2002]
Exercise Includes Simulated Hijacking - Vanity Fair reports that the “day’s exercise” (presumably Vigilant Guardian) is “designed to run a range of scenarios, including a ‘traditional’ simulated hijack in which politically motivated perpetrators commandeer an aircraft, land on a Cuba-like island, and seek asylum.” [Vanity Fair, 8/1/2006] However, at NEADS, most of the dozen or so staff on the operations floor have no idea what the exercise is going to entail and are ready for anything. [Utica Observer-Dispatch, 8/5/2004]
NORAD Fully Staffed and Alert - NORAD is currently running a real-world operation named Operation Northern Vigilance (see September 9-11, 2001). It may also be conducting a field training exercise calling Amalgam Warrior on this morning (see 9:28 a.m. September 11, 2001). NORAD is thus fully staffed and alert, and senior officers are manning stations throughout the US. The entire chain of command will be in place and ready when the first hijacking is reported. An article later says, “In retrospect, the exercise would prove to be a serendipitous enabler of a rapid military response to terrorist attacks on September 11.” [Aviation Week and Space Technology, 6/3/2002; Bergen Record, 12/5/2003] Colonel Robert Marr, in charge of NEADS, will say: “We had the fighters with a little more gas on board. A few more weapons on board.” [ABC News, 9/11/2002] However, Deskins and other NORAD officials later are initially confused about whether the 9/11 attacks are real or part of the exercise (see (8:38 a.m.-8:43 a.m.) September 11, 2001).
Citera
2008-10-31, 00:53
Medlem
Fahrenheit451s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torden
Jasså är det? Har du något som kan styrka ditt påstående eller ska jag ta ditt ord för det? Jag frågar även som Pad, vad skulle man ha gjort enligt dig?

Eftersom du missade frågan (det är ju lätt hänt), ställer jag den igen.

Vad hade NORAD för uppdrag den 11 september 2001?

Japp, det är det. Det kunde och skulle ha förhindrats om allting fungerat som det ska och det är ett erkänt faktum.
Citera
2008-10-31, 01:10
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Fast jag tycker det var ganska tydligt att han inte menade så. Jag läste hans inlägg som att man i korrupta regimer kan få undersåtar att säga ja och amen till vadhelst de styrande säger, inte att naturlagarna i sig skulle förändras.

Håller icke med. Men du kan ha rätt; jag vet inte. I och för sig vore det måhända ÄNNU dummare att hävda att politiska agendor kan styra medborgarnas åsikter, då detta torde stå klart för vilken semi-tänkande femåring som helst. Knappast något att diskutera om.

Emellertid har Farenheits tidigare uttalanden lett mig till att misstänka att han brinner varmt för den bisarra idén om att allt är socialt, och det är i ljuset av det jag ser hans uttalande.
Citera
2008-10-31, 01:15
Medlem
Fahrenheit451s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Håller icke med. Men du kan ha rätt; jag vet inte. I och för sig vore det måhända ÄNNU dummare att hävda att politiska agendor kan styra medborgarnas åsikter, då detta torde stå klart för vilken semi-tänkande femåring som helst. Knappast något att diskutera om.

Emellertid har Farenheits tidigare uttalanden lett mig till att misstänka att han brinner varmt för den bisarra idén om att allt är socialt, och det är i ljuset av det jag ser hans uttalande.

I Nazismen var och är rasbiologi något som man tror på. Judar var bl.a. onda och det var genetiskt. Hade du levt i Tyskland under den tiden så kanske du också sett på judar som genetiskt onda. Rasbiologi är idag inte PK. Vetenskapen står inte still och som jag klargjort tidagare så vrider Bush och Co på vetenskap och forskning så att den ska passa deras politiska motiv. Detta gjorde nazister också.
Senast redigerad av Fahrenheit451 2008-10-31 kl. 01:19.
Citera
2008-10-31, 01:19
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fahrenheit451
Japp, det är det. Det kunde och skulle ha förhindrats om allting fungerat som det ska och det är ett erkänt faktum.

Ett erkänt faktum? Det där får du nog utveckla. Kan du med egna ord beskriva vad som borde gjorts annorlunda? Och ta gärna mina frågor också om rimlig respons...
Citera
2008-10-31, 01:22
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fahrenheit451
The Morning of September 11, 2001 text text text

Jaha? NORAD höll övningar denna dag? Visserligen ingen som hade det minsta likhet med terrorattacken men ändock övningar. Tydligen hade man också fler flygplan redo att sätta in över USA för att kunna bedriva denna övningsversamhet effektivt. Vad bevisar det då? När jag låg i lumpen, tex, övade vi varenda dag på olika saker. Jag minns att vi tex övade maskering från fiendeflyg när NATO inledde sitt bombanfall mot Serbien 99. Innebär det att Gillbergs pionjärpluton, IB2, hade något med den etniska rensningen i Kosovo att göra? Trams.

Tror du verkligen att luftförsvaret pre 9/11 hade som uppgift att plocka ned kapade plan eller? Naturligtvis fanns ingen chans att skjuta ned de första tre attackerna även om man hade fått order om just det, och Pennsylvania-kraschen gjorde ju insats mot detta plan meningslös.

Riktat till styrlund: Där VAR inga övningar som liknade 9/11 samma dag. Vill du fortsätta hävda det så BEVISA det då.
Senast redigerad av bernad_law 2008-10-31 kl. 01:28.
Citera
2008-10-31, 01:24
Medlem
Fahrenheit451s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Ett erkänt faktum? Det där får du nog utveckla. Kan du med egna ord beskriva vad som borde gjorts annorlunda? Och ta gärna mina frågor också om rimlig respons...

Hur ska jag kunna göra det? Jag får lite på den kritik som folk har haft angående hur detta har sköts. Jag har dessutom inte hört någon säga något som antyder att någon har klarat av sina uppdrag denna dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in