2008-10-30, 20:44
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fahrenheit451
Vad snackar du om, det är väl erkännt av alla att det rör sig om horribla misslyckanden på alla fronter och med i stort sett samtliga inblandade.

Jag ställde lite frågor om just vad man kunde förvänta sig att de skulle gjort. Det vore nog fiffigt om du svarade på dem så kunde vi komma vidare.
Citera
2008-10-30, 20:48
Medlem
Fahrenheit451s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Jag ställde lite frågor om just vad man kunde förvänta sig att de skulle gjort. Det vore nog fiffigt om du svarade på dem så kunde vi komma vidare.

Eftersom USA, Pentagon mm har världens kanske säkraste system angående terrorattacker vore det rimligt att de skulle förklara hur allt kunde gå helt åt helvete på en och samma dag. Fråga dem, det är det jag gör.
Citera
2008-10-30, 21:03
Medlem
Citat:
Vad snackar du om, det är väl erkänt av alla att det rör sig om horribla misslyckanden på alla fronter och med i stort sett samtliga inblandade.

Jasså är det? Har du något som kan styrka ditt påstående eller ska jag ta ditt ord för det? Jag frågar även som Pad, vad skulle man ha gjort enligt dig?

Eftersom du missade frågan (det är ju lätt hänt), ställer jag den igen.

Vad hade NORAD för uppdrag den 11 september 2001?
Citera
2008-10-30, 21:03
Medlem
Fahrenheit451s avatar
Eftersom många här gärna vill få mig att börja spekulera i huruvida jag tror på NIST eller ej så kanske jag ska kräva samma sak av er. Vad har ni för teori om varför vissa militärer blev befodrade efter deras misslyckande i samband med 911? Fritt fram att spekulera eller törs ni inte?
Citera
2008-10-30, 21:06
Medlem
Pads avatar
Citat:
Eftersom USA, Pentagon mm har världens kanske säkraste system angående terrorattacker vore det rimligt att de skulle förklara hur allt kunde gå helt åt helvete på en och samma dag. Fråga dem, det är det jag gör.

Fast det var ju inte något svar på frågorna jag ställde. För övrigt tycker jag att du är bra naiv om du tror att man kan skydda sig mot den här typen av attacker... Det finns ALLTID säkerhetshål som man kan utnyttja.

Frågorna var alltså (jag moddar dem lite):

1. Hur många varningar tror du att de får varje dag om olika saker?

2. Hur skall du kunna skilja ut vad som verkar vara saker man måste ta på allvar och vad som kan avfärdas?

3. Hur detaljerade förvarningar fick dem tror du?

4. Vad skulle de gjort med den informationen? Är det exempelvis rimligt att stänga ner en flygplats en dag eller två?

5. Var i kedjan anser du att de brustit? Jag kan ärligt säga att hade jag bossat för säkerheten den dagen så hade jag tagits med brallorna nere minst lika mycket som de som faktiskt var ansvariga. Manualen för hur flygkapningar går till skrevs om den dagen, det här var en unik händelse.

6. Har du några konkreta bevis eller är det bara fria spekulationer?

7. Tror du att GWB låg bakom attackerna (MIHOP) eller bara passivt lät dem ske (LIHOP)?
Citera
2008-10-30, 21:06
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Även Newtons lagar kan sluta att gälla då en korrupt regim sitter vid rodret. Missförstå inte, men då t.ex. nazister hade makten på vissa platser i Europa så var allt ganska så anpassad till deras politik. Skulle de ha sagt att Newton är bogus så skulle det också gälla som norm och andra skulle då förkasta Newton.
Jag vet inte ens hur jag inte skall förstå dig.
Så, om Newtons lagar slutade gälla genom ett politiskt beslut. Säg, formeln för gravitation. Det innebär att alla våra beräkningar om kroppars dragningskraft på plötsligt är felaktig. Inte nog med att alla på NASA var "med på det". Varenda astrologs stjärnkartor skulle sluta stämma. Alltså krävs det av ett inside job 9/11 att alla horoskopnissar också är "med på det". Snälla, är det inte enklare att bara acceptera att beräkningarna kring tornens falltid är fullständigt korrekta?

Citat:
Jag anser helt klart att de ansvariga denna dag ska vittna och att detta ska komma till ällmänhetens kännedom. Lögner ska ingen kunna gå i land med och främst inte statschefer eller liknande. Bush, Cheney osv hade högsta ansvar för detta misslyckade och ska förklara för oss vad som gick fel och hur detta kunde ske.
Det har kommit till allmänhetens kännedom. Det är bara ni som vägrar förstå den information som finns tillhands.
Hur det kunde ske? Hört talas om fuck-ups? Hur kunde Stalin låta Hitler samla en enorm armé vid sin gräns utan att agera? Konspiration eller fuck-up? Hur kunde Hitler låta sig luras att D-Day var en fint? Konspiration eller fuck-up? Hur kunde hertig Sidonia låta den spanska armadan segla mot England under en annalkande storm? Unt so wieter.
Citera
2008-10-30, 21:08
Medlem
Citat:
Eftersom många här gärna vill få mig att börja spekulera i huruvida jag tror på NIST eller ej så kanske jag ska kräva samma sak av er. Vad har ni för teori om varför vissa militärer blev befodrade efter deras misslyckande i samband med 911? Fritt fram att spekulera eller törs ni inte?

Min teori är för att de agerat korrekt utifrån tillgänglig information.

Tråkenkelt va? Inte ens ett uns av konspiration. Det fanns kanske nån indikation om ett dåd, men det var säkert inte unikt. 11/9-01 var en helt vanlig dag, tills ett gäng dårar började flyga in flygplan i hus.

Vad har NIST med militärer att göra?
Citera
2008-10-30, 21:13
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torden
Min teori är för att de agerat korrekt utifrån tillgänglig information.

Tråkenkelt va? Inte ens ett uns av konspiration. Det fanns kanske nån indikation om ett dåd, men det var säkert inte unikt. 11/9-01 var en helt vanlig dag, tills ett gäng dårar började flyga in flygplan i hus.

Vad har NIST med militärer att göra?

Jag tror att NIST i det här fallet bara var en tit for tat, alltså att vi frågat saker om NIST och därför borde svara på Fahrenheits frågor i retur.

Jag håller för övrigt helt med dig i ditt svar. Skitenkelt att sitta med facit i hand och skrika att folk klantade sig, och visst, USA son nation blev ju rejält ollat den dagen. Det innebär inte att folk i befälskedjan gjorde fel enligt gällande rutiner.
Citera
2008-10-30, 21:16
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Även Newtons lagar kan sluta att gälla då en korrupt regim sitter vid rodret. Missförstå inte, men då t.ex. nazister hade makten på vissa platser i Europa så var allt ganska så anpassad till deras politik. Skulle de ha sagt att Newton är bogus så skulle det också gälla som norm och andra skulle då förkasta Newton.

Jag hoppas att Sveriges riksdag beslutar att ökad pengamängd inte leder till inflation. Fan skulle vara najs om riksbanken kunde trycka upp ett par miljarder åt alla medborgare. Då gäller ju inflationsfarans icke-existens som norm....

Ta och lägg av. Hur fan skulle nazister, anarkofeminister eller några andra pajsare kunna ändra naturlagarna med politiska beslut?
Citera
2008-10-30, 21:28
Medlem
SLOBs avatar
NORAD är, och var, för övrigt ett samarbetsprojekt mellan USA och Kanada. Så Kanada måste alltså också vara inblandade.

Jag undrar lite över de ovanliga befordringarna. Vilka militärer gäller de och på vilket sätt är de ovanliga?
Citera
2008-10-30, 21:28
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jag hoppas att Sveriges riksdag beslutar att ökad pengamängd inte leder till inflation. Fan skulle vara najs om riksbanken kunde trycka upp ett par miljarder åt alla medborgare. Då gäller ju inflationsfarans icke-existens som norm....

Ta och lägg av. Hur fan skulle nazister, anarkofeminister eller några andra pajsare kunna ändra naturlagarna med politiska beslut?

Fast jag tycker det var ganska tydligt att han inte menade så. Jag läste hans inlägg som att man i korrupta regimer kan få undersåtar att säga ja och amen till vadhelst de styrande säger, inte att naturlagarna i sig skulle förändras.

Nu hjälper ju inte det i fallet med NIST, eftersom det är riktiga ingenjörer och forskare som räknat på både det ena och det andra i kollapserna. Naturlagarna är givetvis intakta och ännu har ingen foliehatt kunnat lägga fram några belägg för motsatsen.
Citera
2008-10-30, 22:23
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
NORAD är, och var, för övrigt ett samarbetsprojekt mellan USA och Kanada. Så Kanada måste alltså också vara inblandade.

Jag undrar lite över de ovanliga befordringarna. Vilka militärer gäller de och på vilket sätt är de ovanliga?

Så du menar att det var en ren slump att NORAD hade en övning samma dag, och att övningen i stora drag var en kopia av det som verkligen hände?
Är det då samma slump som inträffade i London i samband med bomberna i deras tunnelbana. Det har ju framkommit att det var som pågick övningar som även dessa kopierade de verkliga händelserna.
På vilket sett måste Kanada vara inblandat? övningarna som pågick hade enbart mål inne i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in