2008-10-31, 01:27
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fahrenheit451
Hur ska jag kunna göra det? Jag får lite på den kritik som folk har haft angående hur detta har sköts. Jag har dessutom inte hört någon säga något som antyder att någon har klarat av sina uppdrag denna dag.

Så med "erkänt faktum" menar du vad du hört på Internet? Jag skulle spontant tolkat uttrycket som att man från myndigheternas sida medgett att man hade kunnat stoppa attackerna om man inte klantat sig. Märkligt hur just "erkänt" kan tolkas annorlunda...

Hur var det nu med det där öppna sinnet och den källkritiska hållningen? Det är ju inte första gången som du först påstår saker tämligen tvärsäkert och när du blir tillfrågad om källor, fakta och argumentationsunderlag så kryper du tillbaka och hänvisar till luddiga svepande generaliseringar.
Senast redigerad av Pad 2008-10-31 kl. 01:29.
Citera
2008-10-31, 01:29
Medlem
Fahrenheit451s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Så med "erkänt faktum" menar du vad du hört på Internet? Hur var det nu med det där öppna sinnet och den källkritiska hållningen?

Är det skillnad på att se samma nyhetsinslag på TV eller på Internet? Är det skillnad att läsa samma artikel på Internet som det är i en papperstidning?
Citera
2008-10-31, 01:31
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
I Nazismen var och är rasbiologi något som man tror på. Judar var bl.a. onda och det var genetiskt. Hade du levt i Tyskland under den tiden så kanske du också sett på judar som genetiskt onda. Rasbiologi är idag inte PK. Vetenskapen står inte still och som jag klargjort tidagare så vrider Bush och Co på vetenskap och forskning så att den ska passa deras politiska motiv. Detta gjorde nazister också.

Ja men vad betyder detta? Att vetenskapen inte står still är jag nog medveten om, men den kontroll Bush har över forskningen i USA är jag lite mera frågande kring. Du får ju gärna komma med bevis för att de skulle styra den, som tex i fallet med att förbjuda forskning på stamceller......
Citera
2008-10-31, 01:33
Medlem
Pads avatar
Citat:
Är det skillnad på att se samma nyhetsinslag på TV eller på Internet? Är det skillnad att läsa samma artikel på Internet som det är i en papperstidning?

Faktiskt.

I teorin är det givetvis så att man skall ha på källkritikradarn alltid, men i praktiken så bör man vrida upp amplituden rejält så fort internet är inblandat. Där är det nämligen tämligen vanligt med omklippta och manipulerade uppgifter, för att inte tala om den hord av rykten som snabbt presenteras som sanningar. I traditionella media som är lite långsammare så hinner man faktakolla betydligt mer...

Men hey, överaska mig, lägg fram lite konkreta källor som är verifierbara som påvisar att det är ett "erkänt faktum" att man kunnat stoppa attackerna om man inte gjorde fel.
Citera
2008-10-31, 01:34
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Hur ska jag kunna göra det? Jag får lite på den kritik som folk har haft angående hur detta har sköts. Jag har dessutom inte hört någon säga något som antyder att någon har klarat av sina uppdrag denna dag.

Man misslyckades alltså med uppdraget. Vilket uppdrag? Vad hade NORAD för rutiner? Hur var det tänkt de skulle handla?
Citera
2008-10-31, 01:34
Medlem
Fahrenheit451s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Ja men vad betyder detta? Att vetenskapen inte står still är jag nog medveten om, men den kontroll Bush har över forskningen i USA är jag lite mera frågande kring. Du får ju gärna komma med bevis för att de skulle styra den, som tex i fallet med att förbjuda forskning på stamceller......

Psst, läs tråden.
Citera
2008-10-31, 01:45
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Psst, läs tråden.

Psst på dig själv, ditt miffo. Jag har fanimig läst tråden och det är just därför jag vill ha BEVIS FÖR ATT BUSH STYR FORSKNINGEN.

Ge mig klara och tydliga bevis, inga fantasier eller länkar till artiklar som besvarar något annat. Jag begär bara bevis på att Bush styr forskningen, som du hävdade. Är det kristallklart?
Citera
2008-10-31, 01:50
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Man misslyckades alltså med uppdraget. Vilket uppdrag? Vad hade NORAD för rutiner? Hur var det tänkt de skulle handla?

Det är en tvåstegsraket.

Fahrenheit säger inte att Bush puttade på forskningen för att modda just 911-rapporterna. Han säger att Bush försökt påverka forskningen på annat håll och av det följer att man inte kan lita på honom eller hans polare. Vidare SKULLE det ju kunna vara så att exempelvis NIST haft kopplingar till vita huset, och i och med det så är även de smittade av bristen på förtroendekapital. Fahrenheit använder det som ett smidigt sätt att vifta bort de utredningar som gjorts utan att behöva bemöta dem i sak.

Ett par reflektioner kan ju göras:

1. Politiker försöker gärna lägga sig i hur forskning bedrivs i många länder, så även i Sverige (såg inslag om det nu i veckan, universiteten var inte så glada)

2. Det finns hål i ovanstående logikkedja, Fahrenheit har inte lagt fram något som tyder på att exempelvis NIST skulle vara bundna till vita huset.

3. Mängden människor som jobbat med utredningarna gör det rätt svårt att fejka resultat i alla fall.

4. ANDRA fackmän har också granskat framförallt NISTs rapport, och en översvallande majoritet (alltså, enstaka airheads hittar man i alla branscher) håller med NIST. Det finns gott om artiklar och andra rapporter som publicerats och genomgått granskning (sk peer review).

5. Foliehattarna skriker sig hesa om en ny utredning, men de kan inte ens säga vad som var fel med den gamla, rent sakligt alltså. Min gissning är att det bara var att den kom fram till att det inte var bomber, thermite eller någon annan ljudlös sprängladdning. Med de förutsättnningarna så undrar jag vilka garantier som finns för att de inte skall bli missnöjda med den också.

6. Hur skall denna utredning finansieras? Om man tar skattepengar så blir den ju styrd av vita huset... =)

7. Jag håller i sak med Fahrenheit om att förtroendekapital naggas i kanten om man blir påkommen med fusk, fel eller mygel. Bsuh har aldrig haft särskilt mycket förtroendekapital i mina ögon, men jag undrar hur Fahrenheit nu skall se på alla de filmer som foliehattarna dyrkat som alla blivit beslagna med felaktigheter, citat tagna ur sin kontext, lögner osv. Han/hon har ju själv sagt sig gilla zero, men en snabb titt visade ju upp flera grova sakfel redan de första minutrarna. Kommer Fahrenheit därför att agera likadant här och säga att man inte kan lite på något ur den filmen? Och gärna upprepa processen för LC och Alex Jones?
Citera
2008-10-31, 01:58
Medlem
Fahrenheit451s avatar
Citat:
Faktiskt.

I teorin är det givetvis så att man skall ha på källkritikradarn alltid, men i praktiken så bör man vrida upp amplituden rejält så fort internet är inblandat. Där är det nämligen tämligen vanligt med omklippta och manipulerade uppgifter, för att inte tala om den hord av rykten som snabbt presenteras som sanningar. I traditionella media som är lite långsammare så hinner man faktakolla betydligt mer...

Men hey, överaska mig, lägg fram lite konkreta källor som är verifierbara som påvisar att det är ett "erkänt faktum" att man kunnat stoppa attackerna om man inte gjorde fel.

December 17-21, 2003: 9/11 Commission Chairman Says 9/11 Attacks Were Preventable For the first time, 9/11 Commissioner Thomas Kean says that the 9/11 attacks could and should have been prevented. Kean, a Bush appointee and former Republican governor of New Jersey, states that “This was not something that had to happen… There are people that, if I was doing the job, would certainly not be in the position they were in at that time because they failed. They simply failed.”
Citera
2008-10-31, 02:03
Medlem
Pads avatar
Citat:
December 17-21, 2003: 9/11 Commission Chairman Says 9/11 Attacks Were Preventable For the first time, 9/11 Commissioner Thomas Kean says that the 9/11 attacks could and should have been prevented. Kean, a Bush appointee and former Republican governor of New Jersey, states that “This was not something that had to happen… There are people that, if I was doing the job, would certainly not be in the position they were in at that time because they failed. They simply failed.”

En kille som sitter med facit i hand och säger att han hade skött det bättre alltså? Jag kräver nog lite mer än så för att känna att "erkänt faktum" är en lämplig term i sammanhanget.

Har du någon länk också? Så man kan titta på i vilket sammanhang det sägs, vilka positioner han pratar om osv?
Citera
2008-10-31, 02:19
Medlem
Fahrenheit451s avatar
Citat:
En kille som sitter med facit i hand och säger att han hade skött det bättre alltså? Jag kräver nog lite mer än så för att känna att "erkänt faktum" är en lämplig term i sammanhanget.

Har du någon länk också? Så man kan titta på i vilket sammanhang det sägs, vilka positioner han pratar om osv?

Vill du lita på de som är jäviga och försöker försvara sitt agerande så finns det folk som motsäger naturligtvis.
Citera
2008-10-31, 02:22
Medlem
bernad_laws avatar
Det är precis inlägg av den typen Farenheit nyss la fram som jag stör mig på. Han får en fråga om ett eller annat, men istället för att svara på frågan med ett klart och tydligt "forskningsgrupp X från universitet Y har kommit fram till att NORAD kunde ha förhindrat attacken mot Pentagon om man följt gängse rutiner" så letar han rätt på något obskyrt citat som inte svarar på frågan.

Vidare är detta exempel klassiskt på ett annat sätt med. Farenheits citat indikerar att kritiken riktas mot NORAD som vi tidigare diskuterade, men det är ytterst oklart om republikanen menar NORADs agerande under 9/11 eller underrättelsetjänstens agerande fram till detta datum. Mest troligt det sista.

EDIT: Kan vi så få se en källa på att det är NORADs agerande under 9/11 som åsyftas med citatet? Om inte måste jag dra slutsatsen att du medvetet försöker förvilla/dupera mig.
Senast redigerad av bernad_law 2008-10-31 kl. 02:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in