2008-09-08, 23:56
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Den där listan är ju apgammal. Men vi kan väl ta ett exempel och diskutera:

Frågorna är långt ifrån besvarade fastän dom är gamla.
Jag har iofs lämnat den fysiska diskussionen för att allt är för uppenbart att det rör sig om demolering.
Mitt intresse är mer hur det är möjligt att masspsykologiskt sprida en lögn till så många.

Men låt oss ta en detalj ur videon. Om ni kan förklara vad kraften som slungade ett stålstycke, med en vikt av en buss tvärs över gatan och penetrerade byggnaden där, kom ifrån. Detta skedde under det att tornet rasade.
Ge mig en fysisk förklaring så kan jag möjligen börja ta er på allvar.
Senast redigerad av sten.b 2008-09-09 kl. 00:06.
Citera
2008-09-08, 23:58
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
Jag brukar i regel lita mer på fria individer än köpta när det gäller ett tvistemål. Jag vet inte hur det är med dig, men du kan ju annars titta på nästa lista och se hur många obskyra människor du hittar på den:
http://patriotsquestion911.com/
De människor du litar på har ju redan visat upp att de kan utnyttja 911 för att döda hundratusentals oskyldiga människor, om inte miljoner. Det är bara ett fåtal skeptiker som inte tycker att något luktar illa i skiten.

Ska vi inte slå till på tusen miljarder direkt?
Citera
2008-09-09, 00:40
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Jag har iofs lämnat den fysiska diskussionen för att allt är för uppenbart att det rör sig om demolering.
Mitt intresse är mer hur det är möjligt att masspsykologiskt sprida en lögn till så många.

Som sagt, du slutade ungefär samtidigt som du blivit ollad en gång för mycket då du försökte prata bevis. Problemet var väl att du alltid försvann från diskussionen just när bevisen skulle synas.

Citat:
Men låt oss ta en detalj ur videon. Om ni kan förklara vad kraften som slungade ett stålstycke, med en vikt av en buss tvärs över gatan och penetrerade byggnaden där, kom ifrån. Detta skedde under det att tornet rasade.

Inser du hur mycket energi som frigjordes den dagen? Jag kan ge dig en ledtråd: JÄTTEMYCKET. Vad tror du händer om en massa energi frigörs och krafter möts? Du vet, impact zone, där planet hade träffat och där överdelen ramlade ner på underdelen, där blev det en sjujävla smäll. Tror du att all den energin rättade in sig i raka snygga led neråt, eller tror du att det blev som det brukar vid kollapser, alltså att krafter puttar på saker hej vilt, ett stålstycke med vikten av en buss har inte mycket att sätta mot om den nu skulle råka ligga så att den får sidokrafter på sig (för som sagt, neråt var det ganska trångt).
Senast redigerad av Pad 2008-09-09 kl. 00:42.
Citera
2008-09-09, 01:13
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Inser du hur mycket energi som frigjordes den dagen? Jag kan ge dig en ledtråd: JÄTTEMYCKET. Vad tror du händer om en massa energi frigörs och krafter möts? Du vet, impact zone, där planet hade träffat och där överdelen ramlade ner på underdelen, där blev det en sjujävla smäll. Tror du att all den energin rättade in sig i raka snygga led neråt, eller tror du att det blev som det brukar vid kollapser, alltså att krafter puttar på saker hej vilt, ett stålstycke med vikten av en buss har inte mycket att sätta mot om den nu skulle råka ligga så att den får sidokrafter på sig (för som sagt, neråt var det ganska trångt).

Jag blir rörd över ditt försök att förklara. Men vilken skolpojke som helst kan förklara för dig att du är ute och cyklar.
Visst utvecklas det krafter när ett våningsplan faller ett par meter.
Men du får ursäkta att jag ser dig mer som en psykologisk gåta än som en klarar att förklara det att ett enormt stålstycke kan slungas över gatan och tränga in i en huskropp med kraften av att stycket träffas lite snett av ett fallande golv.

Nej jag kan inte ta dig på allvar. Du är ett skämt.

Jag väntar fortfarande att mer seriösa medlemmar som Ezzelino och Blizardking vågar uttala sig om 11/9. Ni fegar som Chomsky gör.
Citera
2008-09-09, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
Hur vet du att den överväldigande majoriteten av alla arkitekter, ingenjörer och andra inte ser några problem med det händelseförlopp som beskrivs i rapporterna från FEMA och NIST? Har det gjorts någon sådan undersökning som du tagit del av?

Om en majoritet av alla med relevant kunskap såg ansenliga fel i den allmänt accepterade versionen så skulle ju detta bli känt. Det faktum att NISTs rapporter tillkommit genom en bred process och att den förloppsbeskrivning som presenterats inte har väckt något rabalder inom den forskarvärlden talar för att den är rimlig och relevant.
Citera
2008-09-09, 02:17
Medlem
Citat:
Jag blir rörd över ditt försök att förklara. Men vilken skolpojke som helst kan förklara för dig att du är ute och cyklar.
Men du får ursäkta att jag ser dig mer som en psykologisk gåta än som en klarar att förklara det att ett enormt stålstycke kan slungas över gatan och tränga in i en huskropp med kraften av att stycket träffas lite snett av ett fallande golv.

Jag väntar fortfarande att mer seriösa medlemmar som Ezzelino och Blizardking vågar uttala sig om 11/9. Ni fegar som Chomsky gör.

Det du menar är alltså att när två 400 meter höga hus kollapsar så är det orimligt att anta att omkringliggande hus skadas?

Okej.

Nu var det ju inte heller våningsplan som föll ett par meter, utan två av planetens största hus som kollopsade, och eftersom strukturskadorna var asymmetriska så blev inte fallet jämt utan snett, och en mer sanningsenlig beskrivning av skadorna är att balkar nere i huset blev träffade av ett tiotal våningsplan ovanför som befann sig i ett fall.
Senast redigerad av ThisIsSparta 2008-09-09 kl. 02:19.
Citera
2008-09-09, 08:14
Medlem
plast_i_gräsets avatar
Citat:

Har du själv svar på frågan?

Vilket tyst sprängmedel kastar en stålbalk så långt och framför allt, hur mycket av det behöver man för att göra detta?
Citera
2008-09-09, 08:16
Medlem
Citat:

Stollarna kan tydligen inte bestämma sig...
En del hävdar att "Collapsed into its own footprint" är ett tecken på konspiration.
Sten B. tycker tvärtom; det faktum att material slungades ut åt sidan är ett tecken på konspiration...
Men, det visar ju återigen att stollarna kommer i olika varianter...

/T
Citera
2008-09-09, 08:31
Medlem
SLOBs avatar
Citat:

Nejdu, nu hoppar du vidare mellan isflaken igen. DU postade en lista med frågor, JAG frågade då DIG vilken passagerarlista DIN postade lista menar. Då får du allt svara på det, istället för att bara hoppa vidare.

/S
Citera
2008-09-09, 09:32
Medlem
Citat:
Ett fallande golv? Själv såg jag hela övre delen av tornen falla, en vikt som bör ligga på åtskilliga 10 000-tals ton. Krafterna i ett sådant ras är ohyggliga och räcker mer än väl för att slunga stålbalkar över gatan. Riktade sprängladdningar av den typ som används vid demoleringar skulle däremot ha svårt att göra något liknande. Men du kanske fortfarande är inne på kärnvapenteorin?
Citera
2008-09-09, 11:41
Medlem
Pads avatar
Citat:

Jaså? Trist bara då att just skolpojkar kanske inte är de med bäst koll på hur huskollapser kan gå till. Jag har däremot sett ett antal med expertkunskaper som inte sett några problem med den förklaringen. Jag tror nog mer på dem än på skolpojkar, särskilt på dem som faktisk gjort egna beräkningar som granskats efteråt.

Citat:

Som andra redan påpekat, det var mer än ett golv som föll den dagen. Menar du att det inte utvecklades enorma sidokrafter i kollapsen? På riktigt?

Ja tjena, jag förstår att du återigen kastar dig om halsen på din älskade psykologi innan du förväntas visa upp lite beräkningar eller eget tankearbete. Det måste kännas lätt för dig att först spåna ihop lite, sen bara vifta med handen när din bluff synas och snacka psykologi istället.

Men visst är det en intressant psykologisk gåta som jag nämnde innan, hur ni kan FORTSÄTTA tro på folk som blivit beslagna med felaktigheter ungefär hur många gånger som helst och BLINT tro på en konspiration som helt saknar bevis.

Citat:

Mmmm, du menar Blizzardking som så totalt saknade ryggrad att han hellre lämnade forumet än medgav att han ljugit, när vi snackade boxcutters?

Så... bara för att Chomsky inte dragit på sig foliehatten så fegar han ur? Stor humor.

Eftersom det är så uppenbart i din värld hur det gick till så väntar jag spänt på att du skall redovisa svar på frågorna du fick ovan, vilka sprängämnen kan slunga den där balken?

Och som bonusfråga kan du ju fundera på om mer energi frigjordes vid kollapsen än av sprängverkan i en vanlig demolering.
Citera
2008-09-09, 11:49
Medlem
Nate Blacks avatar
Sten.b låt oss göra ett tankeexperiment. Tag en plywood skiva på ca 1x1m. Tag ett dammigt golv, gärna med gruskorn på. Garagegolvet funkar nog. Släpp nu ned plattan på golvet, testa med allt ifrån 1 centimeters höjd, till en meters höjd. Du märker kanske ett skiten yr iväg?

Tänk dig nu att du har en halv jävla skyskrapa som störtar ner istället för plywood. Kan du nu föreställa dig att det blir en fin utåtriktad kraft vinkelrätt ifrån skyskrapan? Förstår du vilka krafter vi pratar om? Förstår du att en massa på ca 5-10 ton inte är en droppe i havet jämfört med flera tiotals tusen ton som drattar ner på den?

Har du, gått några kurser i fysik utöver högstadiet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in