2008-10-14, 09:25
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lienno
Ja du SLOB, börjar verkligen tappa förtroendet för dig också. Nu valde jag ut tre punkter till och inte ens alla dem kan du svara på.

Återigen, jag svarar på det jag själv väljer - som alla truthers gillar du att ösa på med mängder med påståenden, för att sedan introducera fler och fler. Jag har en begränsad tid att sitta här och jag tycker inte om att hatta runt.

Citat:
För det första: Vad är svårigheten? Vad är det som gör det svårare för att planet redan är i landet.

Flera saker. Låt mig gå över några av dem

Truthers tycks tro att USA var fyllt av startklara stridsplan som bara väntade på att få skjuta ner civila flygplan. 2001 fanns det i hela kontinentala USA 14 jetplan på 7 baser vid USAs gränser.

Citat:
Ursprungligen postat av Air Force Magazine
At the time of the attacks, only seven locations—around the perimeter of the United States—were engaged in the air defense mission. Each was assigned a pair of Air National Guard fighter aircraft ready to scramble if US airspace were threatened. These alert locations had F-15 or F-16 fighters on the runways, fueled, and ready to take off in fewer than 15 minutes.

http://www.afa.org/magazine/feb2002/0202norad.pdf

Kapningarna den 11 september skedde inom North East Air Defense Sector (NEADS), som normalt har totalt fyra (4) stridsplan i beredskap dygnet runt. 2 vid Otis Air National Guard Base (ANGB) i Massachusetts och två vid Langley Air Force Base (AFB) i Virginia. Fyra totalt alltså.

Inga av planen del 11 september passerade genom ADIZ och det fanns vid tidpunkten inget formellt system för att använda militiära stridsplan mot civila mål inom landet. En gång till: 2001 visste ingen hur man skulle hantera insatser med militärt stridsflyg mot civila flygmål inom USA.

Mellan 1991 och 2001 hade militärt ingripande mot ett civilt plan bara skett en gång, 1999 då Payne Stewarts Learjet flög okontrollerat över flera statsgränser efter att kabinen tappat trycket. Det tog stridsplanet 81 minuter att hinna upp och hitta Stewarts plan från det att flygledning tappat kontakten med det.Här kan du läsa mer om den. Jämför med 911 kapningarna, så tog det mellan 16 minuter (UA175) och 41 minuter (AA77) från kapning till krasch.

Till skillnad från Stewarts plan fick samtliga kapade plan dessutom sina transpondrar avstängda. Utan transpondersignal var flygledningen tvungen att hitta planen manuellt på huvudradarn (primary radar), som visar radarblipp från samtliga plan, alla utan beteckningar. ATC var alltså tvungna att först identifiera samtliga plan på huvudradarn för att att hitta de kapade i blippjittret. AA77 identifierades 5 minuter innan det kraschade in i Pentagon.
(För att ännu tydligare få en bild av hur svårt det är: Så här (.mov fil) ser en vanlig dag i USAs luftrum ut).

FAA som hade ansvar för luftrummet inrikes hade som handlingsplan att vid kapningar omedelbart lämna över till FBI. 2001 var man som sagt inte beredd på att kapningar skulle sluta med att ett flygplan kraschade in i en byggnad en halvtimme senare. 2001 var kapning ett federalt brott och ansågs inte som ett hot mot rikets säkerhet.
Utifrån den här tidslinjen så blir fönstret för ingripande med stridsplan följande:

AA11 9 minuter (Kapat 08.13, NEADS fick besked 08.38, kraschade 08:46)
UA175 0 minuter (Kapat 08:52, NEADS fick besked 09:03, kraschade 09:03)
AA77 2 minuter (Kapat 08:56, NEADS fick besked 09:35, kraschade 09:37)
UA93 -(!)4 minuter (Kapat 09:39 NEADS fick besked 10:07, kraschade 10:03).

Citat:
Det borde ju i så fall vara lättare att ingripa. För det andra bestämde ju försvarsdepartementet i Juni 2001 att lämpligt nog bara försvarssekreteraren (Dick Cheyney) fick ge ordern om att ingripa vid sådana situationer. Norman Meneta som jag redan länkat till vittnar om att Dick Cheyney gav en stand-down order. De visste när planet var 50 mil ifrån. Detta var inget misstag. Hur svårt ska det vara att inse detta?

Mineta. M-I-N-E-T-A. Cheney. C-H-E-N-E-Y. Och nej, vice-presidenten hade inte med saken att göra. Det handlade om försvarsministern (Secretary of Defence - Donald Rumsfeld).

Tidigare löd texten:

Citat:
The NMCC will monitor the situation and forward all requests or proposals for DOD military
assistance for aircraft piracy (hijacking) to the Secretary of Defense for approval.”

Nu ändrades den till:

Citat:
The NMCC will, with the exception of immediate responses as authorized
by reference d, forward requests for DOD assistance to the Secretary of
Defense for approval.

Det står också:

Citat:
In the event of a hijacking, the NMCC will be notified by the most expeditious means by the FAA. The NMCC will, with the exception of immediate responses as authorized by reference d, forward requests for DOD assistance to the Secretary of Defense for approval.

Du kanske noterar hänvisningen till undantaget i "reference D"?

"with the exception of immediate responses as authorized by reference d"

"med undantag för omedelbara insatser som godkänns i bilaga D" ungefär.

Det innebär i korthet att Rumsfeld 2001 inte behövde godkänna alla order att ingripa militärt: Reference D.

När det gäller Mineta så hade han väl för det första misstagit sig om när han kom på plats och dessutom visste han väl inte vad Cheney pratade om? Var det inte så att Mineta hävdade att konversationen tog 2 minuter under vilken flygplanet ska ha flugit från "50 miles out" till "10 miles out", vilket skulle ge 40 miles på 2 minuter eller 20 miles per minut, vilket skulle innebära en fart på mach 1.5? Jag kan ha fel här, det var ett tag sedan jag läste Minetas vittnesmål.

Citat:

Men herre gud, försöker du argumentera med hjälp av Bush-citat nu också? Så klart att han säger så, trots att övningar både genomförts och föreslagits, som går ut just på detta.

Nej det gör jag inte. Det var vad som stod i din källa. Din text gjorde det rätt klart att man inte gjort övningar som liknade det som skedde 11 september, med eller utan Bushcitat.

Citat:
Varför svarar du inte på frågan? Filmen byggde på flightrecorderns inspelning, som inte stämmer med dessa vittnen eller stolparna som blev fällda. Någon såg planet lyfta, någon sa att det flög mot pentagon, någon kunde inte se från den vinkeln. Dessa vittnen kunde inte ha sett planet över huvud taget om det hade flugit den påstådda banan. Detta är bevis för att filmen är en efterkonstruktion. Svara på mina frågor istället för att slingra dig.

Nej, om du menar animeringen så visar den inte korrekt flygväg över mark. Det vet jag eftersom jag brevkorresponderat med NTSB om just den och fått den skickat till mig på DVD, förra året tror jag att det var. Animeringen visar den data som "svarta lådan" innehöll, men däri finns ingen data om marken. Det är NTSB som la till mark för att göra animeringen tydligare - det är en animatör som godtyckligt lagt markanimeringen (tror den togs från Google Earth, men jag är inte säker) för att flygplanet inte skulle flyga mot en grå bakgrund. När det gjordes så korrigerades magnetiskt nord fel om jag minns rätt.

Du kan själv skriva till NTSB och få ut animering och sammanhang - jag har postad adresserna och tillvägagågnsättet för att göra en FOIA i länktråden.

WTC byggnaden svarar ju Majava på - han gör det bättre så jag avstår så länge.
Senast redigerad av SLOB 2008-10-14 kl. 09:36.
Citera
2008-10-14, 09:32
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja diskutera de påstådda telefonsamtalen lite mer. Vad tycker ni om Ray Griffins genomgång av bevisen i andra delen av det här klippet och början av del 5? FBI drog ju själva ner antalet telefonsamtal till 2 och sade att de gjordes väldigt nära marken. Dewdney visar ju att det är omöjligt att få igenom ett samtal på 10 000m höjd. Hur ska det då kunna gå på 40 000m. Jag skulle rekomendera alla Debunkers att se denna film från klipp 1 till 9. Här har ni någon som orkar vara så empirisk som ni vill vara.
Del 4: http://www.youtube.com/watch?v=y8Rzb-yVRNk&feature=related

Del 5: http://www.youtube.com/watch?v=BN5S1LhbJyo&feature=related

Inga flygplan flyger på 40000m, du blandar enheter. Man kan däremot flyga på 40000 fot. Nu vet jag väldigt lite om själva telefonsamtalen (och inte tillräckligt om radion i en GSM-telefon heller), men man flög nog rätt lågt sista biten. WTC var ju inte direkt 1km hög.. 10000m är normal marschhöjd vilket jag inte heller tror att planet höll.

Jag ska försöka se filmen ikväll.
Citera
2008-10-14, 09:38
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torden
Inga flygplan flyger på 40000m, du blandar enheter. Man kan däremot flyga på 40000 fot. Nu vet jag väldigt lite om själva telefonsamtalen (och inte tillräckligt om radion i en GSM-telefon heller), men man flög nog rätt lågt sista biten. WTC var ju inte direkt 1km hög.. 10000m är normal marschhöjd vilket jag inte heller tror att planet höll.

Jag ska försöka se filmen ikväll.

Alla samtal var inte med mobiltelefon, och jag vill minnas att det expermient som gjorts över någon stad i Kanada tror jag lämnar en del att önska vad gäller metodik. Men det är svårt att uttala sig om, jag har inte tid att titta igenom timtals med Youtubevideos bara för att slutligen komma fram till att det sägs något som redan diskuterats så jag är osäker på exakt vad Liennos argument är.
Senast redigerad av SLOB 2008-10-14 kl. 09:40.
Citera
2008-10-14, 09:49
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Kan du länka till hela hans första vittnesmål så vore det jättebra. Hittar inte det nu. Det viktiga är att han hela tiden har vittnat om att de sa att de skulle ta ner en byggnad och att röda korset arbetaren visste exakt när det skulle falla. Vem säger att röda korset var delaktiga i rivningen?

Om Röda Korsarbetaren fick information om det via sin komradio betyder det att konspiranterna sände över ett nät som Röda Korset använde sig av och då är det rimligt att anta att Röda Korset var involverat i konspirationen, annars hade deras walkie-talkies inte sänt nedräkningen.

Även om Röda Korset var involverad så förklarar det inte varför man behövde en nedräkning eller varför McPadden var den enda som hörde denna nedräkning. Eller varför Röda Korset killen kände behov av att dela med sig av att han hade tillgång till en nedräkning.

Citat:
Menar du att man ljuger helt och hållet bara för att vittnesmålet till viss del ser annorlunda ut då kan man ju dra upp många exempel. Ted Olson t ex som ändrade sig fram och tillbaka.
Nej, det menade jag inte. Men om man ändrar sig på centrala punkter, om minnet liksom blir tydligare och tydligare för varje gång man berättar, så kan man nog tänka sig att senare versioner är mindre korrekta än tidigare versioner. Och detaljer kan variera, men om centrala element ändrar sig så är det inte särskilt bra för vittnesmålets trovärdighet. Särskilt inte om vittnesmålet är unikt och inte passar in i vad andra vittnen säger.

Vad ändrade Ted Olson på och vad menar du kan ifrågasättas i hans vittnesmål? Är det något som inte stämmer med övriga vittnesmål?

Citat:
Bush som inte kan dra en enda mening utan att ljuga.
Ja?
Senast redigerad av SLOB 2008-10-14 kl. 09:51.
Citera
2008-10-14, 12:53
Medlem
SLOBs avatar
Efter lite investigooglande på Ted Olson, förmodar jag att det är Teds hattande mellan att tro att Barbara ringde med mobiltelefon och att tro att det handlade om planets egna telefon. Jag förmodar att man kan ställa sig två centrala frågor för att avgöra relevansen:

Passar Ted Olsons vittnesmål in i övriga vittnesmål och fakta?
Vad implicerar ett eventuellt förkastande av Teds vittnesmål (Ingenting? Att Barbara aldrig ringde? Att Barbara och därmed de andra passagerarna i själva verket är vid liv?)?
Citera
2008-10-14, 16:28
Medlem
Hehe, jag ber om ursäkt för alla stavfel och enhetsblandningar i mina senaste inlägg, det blev en del=). Innan jag går vidare och svarar på dessa inlägg, skulle jag gärna vilja att ni svarar på en av de frågor som jag tidigare tagit upp ett par gånger, men ej fått något svar/ kommentar på av någon:

Citat:
Citat: av Pad
Och hur menar du med "inte få plats"? Tänker du dig att det liksom skulle rymma en hel 757 i hålet? Ärligt alltså? Som om det var en massiv kil som slogs in i byggnaden? Du tror inte att flygplanskroppen (som mest innehåller luft kan jag upplysa om) trycks ihop? Och slits sönder? Det krävs inget geni för att tänka ut att en hoptryckt flygplanskropp tar upp mindre plats en ett helt fl
ygpplan.

Tror du på allvar att vingarna bara viker in sig och inte lämnar en skråma på väggarna? Nu börjar du bli lite väl naiv Pad. Om nu flygplans kroppen som mest innehåller luft trycks ihop och slits sönder, hur förklarar du då hålet på andra sidan byggnaden? Det måste ju vara omöjligt i sådana fall. Tror du inte dessutom att de massiva jetmotorerna borde ha lämnat någon liten skråma på väggarna. Det är ju bara ETT alldeles för litet hål. Snälla förklara allt detta för mig.[/quote]
Citera
2008-10-14, 18:52
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:
Tror du på allvar att vingarna bara viker in sig och inte lämnar en skråma på väggarna? Nu börjar du bli lite väl naiv Pad. Om nu flygplans kroppen som mest innehåller luft trycks ihop och slits sönder, hur förklarar du då hålet på andra sidan byggnaden? Det måste ju vara omöjligt i sådana fall. Tror du inte dessutom att de massiva jetmotorerna borde ha lämnat någon liten skråma på väggarna. Det är ju bara ETT alldeles för litet hål. Snälla förklara allt detta för mig.

Så DU vet att det inte finns märken efter vingarna?
Har du tittat på ALLA bilder från Pentagon?
Jag vet redan nu att du har missat massor av bilder.
Och då blir det lite komiskt då du vet att det inte finns bilder på några märken efter vingarna.

Hade du läst den officiella förklaringen så hade du haft en lite bättre utgångspunkt i denna diskussion.
Landningsstället är ett av dom mest massiva föremål på ett flygplan, det var just ett landningsställ som for hela vägen igenom.
Fast innan du börjar spy galla över dom officiella rapporterna så är konstruktiv kritik det enda som kommer att ta dig framåt i denna diskussion. Det du visat upp så här långt är inte i närheten.

Men du kan väl göra ett nytt försök efter att ha titta på denna bild tex.

http://www.gamelogos.com/temp/starboard-wing.jpg

Detta tog mig 4,3 sekunder att hitta.
Citera
2008-10-14, 20:06
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElGiganten
Och då blir det lite komiskt då du vet att det inte finns bilder på några märken efter vingarna.

Hade du läst den officiella förklaringen så hade du haft en lite bättre utgångspunkt i denna diskussion.
Landningsstället är ett av dom mest massiva föremål på ett flygplan, det var just ett landningsställ som for hela vägen igenom.
Fast innan du börjar spy galla över dom officiella rapporterna så är konstruktiv kritik det enda som kommer att ta dig framåt i denna diskussion. Det du visat upp så här långt är inte i närheten.

Närbild:

http://i128.photobucket.com/albums/p192/smr5751/PentagonBuildingPerformanceRepor-5.jpg

I större sammanhang:

http://wtc7lies.googlepages.com/PentWingHole.jpg/PentWingHole-full.jpg

Bilderna är tagna ur ASCE's Pentagon Building Performance report, s 27:

Här (PDF)
Senast redigerad av SLOB 2008-10-14 kl. 20:16.
Citera
2008-10-14, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElGiganten

Skojar ni??
Ser det här ut som en byggnad som fått en flygplansvinge på sig? Ja den officiella konspirationsteorin är helt otrolig. Hade det vart en foliehatt som använt ett sådant argument, hade han blivit ivägjagad för länge sedan.
Ser ni något som inte jag ser på bilden? Det här är ju helt otroligt.

Förresten, ser detta ut som ett hål gjort av ett landningsställ som lyckats ta sig igenom hela den tjocka pentagonbyggnaden? Borde den inte gå sönder lite och tappa lite rörelseenergi? Fundera en sekund på detta
http://thetruthnews.info/pentagon%20hole.jpg

Vad säger ni förresten om AE911truths bevis på att WTC7 föll i fritt falls hastighet under största delen av fallet, som jag postade innan? Där har ni ju ert bevis. Har ni anledning att tro att analysen är felaktig? I så fall vill jag se motbevis. Ni måste ju faktiskt ändra åsikt om WTC7 om den föll i fritt fall? Det är ju en ren omöjlighet utan explotioner.
Senast redigerad av Lienno 2008-10-14 kl. 21:13.
Citera
2008-10-14, 21:11
Medlem
Citat:
Skojar ni??
Ser det här ut som en byggnad som fått en flygplansvinge på sig? Ja den officiella konspirationsteorin är helt otrolig. Hade det vart en foliehatt som använt ett sådant argument, hade han blivit ivägjagad för länge sedan.
Ser ni något som inte jag ser på bilden? Det här är ju helt otroligt.
Vad säger ni förresten om AE911truths bevis på att WTC7 föll i fritt falls hastighet under största delen av fallet, som jag postade innan? Där har ni ju ert bevis. Har ni anledning att tro att analysen är felaktig? I så fall vill jag se motbevis. Ni måste ju faktiskt ändra åsikt om WTC7 om den föll i fritt fall? Det är ju en ren omöjlighet utan explotioner.

Sluta hoppa runt! En sak i taget, nu tar vi vingen och sen tar vi WTC7 ok?

Hur menar du att väggen skulle sett ut?
Citera
2008-10-14, 21:15
Medlem
Jag menar att nån av de där balkarna skulle gått av och man skulle se någon större inbuktning självklart. Om vingarna inte flög in i byggnaden borde man inte då se något av dem på utsidan? Dessutom var det ju motorerna i titanium som inte heller syns något spår av. Ni kan ju jämföra lite med hur hålen såg ut i WTC-byggnaderna. ( Jag vet att de inte är byggda på samma sätt men det går ändå att jämföra)
Citera
2008-10-14, 22:03
Medlem
plast_i_gräsets avatar
Citat:

Förresten, ser detta ut som ett hål gjort av ett landningsställ som lyckats ta sig igenom hela den tjocka pentagonbyggnaden? Borde den inte gå sönder lite och tappa lite rörelseenergi? Fundera en sekund på detta
http://thetruthnews.info/pentagon%20hole.jpg
Personligen tycker jag att det ser ut att vara en skada från en bilbomb med väldigt riktad sprängkraft.

Alla som sett ett flygplan flyga in i pentagon ljuger. Vi med öppna sinnen vet ju att flygplan bildar en tydligt läsbar siluett när dom drämmer in i något, oavsett material.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in