Citat:
Ursprungligen postat av Lienno
Ja du SLOB, börjar verkligen tappa förtroendet för dig också. Nu valde jag ut tre punkter till och inte ens alla dem kan du svara på.
Återigen, jag svarar på det jag själv väljer - som alla truthers gillar du att ösa på med mängder med påståenden, för att sedan introducera fler och fler. Jag har en begränsad tid att sitta här och jag tycker inte om att hatta runt.
Citat:
För det första: Vad är svårigheten? Vad är det som gör det svårare för att planet redan är i landet.
Flera saker. Låt mig gå över några av dem
Truthers tycks tro att USA var fyllt av startklara stridsplan som bara väntade på att få skjuta ner civila flygplan. 2001 fanns det i hela kontinentala USA 14 jetplan på 7 baser vid USAs gränser.
Citat:
Ursprungligen postat av Air Force Magazine
At the time of the attacks, only seven locations—around the perimeter of the United States—were engaged in the air defense mission. Each was assigned a pair of Air National Guard fighter aircraft ready to scramble if US airspace were threatened. These alert locations had F-15 or F-16 fighters on the runways, fueled, and ready to take off in fewer than 15 minutes.
http://www.afa.org/magazine/feb2002/0202norad.pdf
Kapningarna den 11 september skedde inom North East Air Defense Sector (NEADS), som normalt har totalt fyra (4) stridsplan i beredskap dygnet runt. 2 vid Otis Air National Guard Base (ANGB) i Massachusetts och två vid Langley Air Force Base (AFB) i Virginia. Fyra totalt alltså.
Inga av planen del 11 september passerade genom ADIZ och det fanns vid tidpunkten inget formellt system för att använda militiära stridsplan mot civila mål inom landet. En gång till: 2001 visste ingen hur man skulle hantera insatser med militärt stridsflyg mot civila flygmål inom USA.
Mellan 1991 och 2001 hade militärt ingripande mot ett civilt plan bara skett en gång, 1999 då Payne Stewarts Learjet flög okontrollerat över flera statsgränser efter att kabinen tappat trycket. Det tog stridsplanet 81 minuter att hinna upp och hitta Stewarts plan från det att flygledning tappat kontakten med det.Här kan du läsa mer om den. Jämför med 911 kapningarna, så tog det mellan 16 minuter (UA175) och 41 minuter (AA77) från kapning till krasch.
Till skillnad från Stewarts plan fick samtliga kapade plan dessutom sina transpondrar avstängda. Utan transpondersignal var flygledningen tvungen att hitta planen manuellt på huvudradarn (primary radar), som visar radarblipp från samtliga plan, alla utan beteckningar. ATC var alltså tvungna att först identifiera samtliga plan på huvudradarn för att att hitta de kapade i blippjittret. AA77 identifierades 5 minuter innan det kraschade in i Pentagon.
(För att ännu tydligare få en bild av hur svårt det är: Så här (.mov fil) ser en vanlig dag i USAs luftrum ut).
FAA som hade ansvar för luftrummet inrikes hade som handlingsplan att vid kapningar omedelbart lämna över till FBI. 2001 var man som sagt inte beredd på att kapningar skulle sluta med att ett flygplan kraschade in i en byggnad en halvtimme senare. 2001 var kapning ett federalt brott och ansågs inte som ett hot mot rikets säkerhet.
Utifrån den här tidslinjen så blir fönstret för ingripande med stridsplan följande:
AA11 9 minuter (Kapat 08.13, NEADS fick besked 08.38, kraschade 08:46)
UA175 0 minuter (Kapat 08:52, NEADS fick besked 09:03, kraschade 09:03)
AA77 2 minuter (Kapat 08:56, NEADS fick besked 09:35, kraschade 09:37)
UA93 -(!)4 minuter (Kapat 09:39 NEADS fick besked 10:07, kraschade 10:03).
Citat:
Det borde ju i så fall vara lättare att ingripa. För det andra bestämde ju försvarsdepartementet i Juni 2001 att lämpligt nog bara försvarssekreteraren (Dick Cheyney) fick ge ordern om att ingripa vid sådana situationer. Norman Meneta som jag redan länkat till vittnar om att Dick Cheyney gav en stand-down order. De visste när planet var 50 mil ifrån. Detta var inget misstag. Hur svårt ska det vara att inse detta?
Mineta. M-I-N-E-T-A. Cheney. C-H-E-N-E-Y. Och nej, vice-presidenten hade inte med saken att göra. Det handlade om försvarsministern (Secretary of Defence - Donald Rumsfeld).
Tidigare löd texten:
Citat:
The NMCC will monitor the situation and forward all requests or proposals for DOD military
assistance for aircraft piracy (hijacking) to the Secretary of Defense for approval.”
assistance for aircraft piracy (hijacking) to the Secretary of Defense for approval.”
Nu ändrades den till:
Citat:
The NMCC will, with the exception of immediate responses as authorized
by reference d, forward requests for DOD assistance to the Secretary of
Defense for approval.
by reference d, forward requests for DOD assistance to the Secretary of
Defense for approval.
Det står också:
Citat:
In the event of a hijacking, the NMCC will be notified by the most expeditious means by the FAA. The NMCC will, with the exception of immediate responses as authorized by reference d, forward requests for DOD assistance to the Secretary of Defense for approval.
Du kanske noterar hänvisningen till undantaget i "reference D"?
"with the exception of immediate responses as authorized by reference d"
"med undantag för omedelbara insatser som godkänns i bilaga D" ungefär.
Det innebär i korthet att Rumsfeld 2001 inte behövde godkänna alla order att ingripa militärt: Reference D.
När det gäller Mineta så hade han väl för det första misstagit sig om när han kom på plats och dessutom visste han väl inte vad Cheney pratade om? Var det inte så att Mineta hävdade att konversationen tog 2 minuter under vilken flygplanet ska ha flugit från "50 miles out" till "10 miles out", vilket skulle ge 40 miles på 2 minuter eller 20 miles per minut, vilket skulle innebära en fart på mach 1.5? Jag kan ha fel här, det var ett tag sedan jag läste Minetas vittnesmål.
Citat:
Men herre gud, försöker du argumentera med hjälp av Bush-citat nu också? Så klart att han säger så, trots att övningar både genomförts och föreslagits, som går ut just på detta.
Men herre gud, försöker du argumentera med hjälp av Bush-citat nu också? Så klart att han säger så, trots att övningar både genomförts och föreslagits, som går ut just på detta.
Nej det gör jag inte. Det var vad som stod i din källa. Din text gjorde det rätt klart att man inte gjort övningar som liknade det som skedde 11 september, med eller utan Bushcitat.
Citat:
Varför svarar du inte på frågan? Filmen byggde på flightrecorderns inspelning, som inte stämmer med dessa vittnen eller stolparna som blev fällda. Någon såg planet lyfta, någon sa att det flög mot pentagon, någon kunde inte se från den vinkeln. Dessa vittnen kunde inte ha sett planet över huvud taget om det hade flugit den påstådda banan. Detta är bevis för att filmen är en efterkonstruktion. Svara på mina frågor istället för att slingra dig.
Nej, om du menar animeringen så visar den inte korrekt flygväg över mark. Det vet jag eftersom jag brevkorresponderat med NTSB om just den och fått den skickat till mig på DVD, förra året tror jag att det var. Animeringen visar den data som "svarta lådan" innehöll, men däri finns ingen data om marken. Det är NTSB som la till mark för att göra animeringen tydligare - det är en animatör som godtyckligt lagt markanimeringen (tror den togs från Google Earth, men jag är inte säker) för att flygplanet inte skulle flyga mot en grå bakgrund. När det gjordes så korrigerades magnetiskt nord fel om jag minns rätt.
Du kan själv skriva till NTSB och få ut animering och sammanhang - jag har postad adresserna och tillvägagågnsättet för att göra en FOIA i länktråden.
WTC byggnaden svarar ju Majava på - han gör det bättre så jag avstår så länge.
Senast redigerad av SLOB 2008-10-14 kl. 09:36.
Senast redigerad av SLOB 2008-10-14 kl. 09:36.