Citat:
Ursprungligen postat av Heiwa
Jag hàller med dig att normalt stàl förlorar dragstyrka vid 500°C, säg 20% enligt länken i min artikel, och vid kompression händer liknande saker.
Länken i din artikel säger inte 20 %, sluta ljuga. Diagrammen som du bortförklarade med att jag har missförstått visar tydligt att det tappar mellan 80 och 90 % av sin bärighet vid 600 grader. Du säger att det förlorar dragstyrka, innebär det att du tror att tryckstyrkan är konstant?
Citat:
Men naturligtvis var det inte 500°C varmt pà hela vàningsplanet - the initiation zone - hela tiden enligt NIST.
Vad var det du inte förstod sist? STÅL LEDER VÄRME! Dessutom: säg att det brinner häftigt i 15 minuter på en plats, vilket innebär att de pelarna utsätts för temperaturer på 500-600 grader under hela den tiden. Dessa pelare deformeras då (plastiskt), men eftersom de andra pelarna fortfarande är intakta så står byggnaden kvar. Sen flyttar elden sig och samma sak händer på pelare på ett annat ställe, alltmedan de första pelarna fortfarande är deformerade och försvagade på grund av hettan. För elden dör inte ut helt, det brinner bara olika häftigt. Om du tror något annat har du aldrig sett en kontorsbrand. Vad tror du händer när elden har rört sig längs en hel sida av byggnaden och alla balkar har deformerats? Dessutom brann det häftigast på en av sidorna, vilket gjorde att balkarna där blev ännu mer försvagade vilket i sin tur innebär att stålramen inte längre kunde bära samma massa överallt.
Citat:
Den höga temperaturen var enbart där elden just dà brann ... och den flyttade pà sig. Och sà fort branden flyttade pà sig, sjunker temperaturen.
Eftersom det brann i närheten, på andra plan och eftersom stål leder värme bra så sjönk inte temperaturen så fort som du påstår.
Citat:
Speciellt vid ytterväggarna är det klart att inga höga temperaturer uppstod. De flesta ytterpelare är ju inte ens sotiga!
Utsidan av ytterpelarna är inte ens sotiga. Stor skillnad där. Och jo, det uppstod höga temperaturer även vid ytterväggarna, antagligen till och med högre än längre in eftersom syretillförseln var bättre där.
Citat:
Det ser man pà alla NYPD videos - när det brinner vid en yttervägg är det mycket lokalt - 95% av resten värms dà ej, etc.
Synd att jag inte sparat alla Erik1974s bilder som han har skickat till dig dussintals gånger och som du ignorerat.